جناب والی! جابجایی کوچی ها چرا در بلخ؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۷    ۱۳۹۸/۶/۲۸ کد خبر: 160215 منبع: پرینت

جناب اسحق رهگذر والی بلخ، می گویند به اساس حکم ریاست جمهوری در شمال بلخ برای اسکان ۵۰۰۰ خانواده کوچی های صوبه سرحدی زمین های دولتی تخصیص داده شده و این کوچی ها در حومه بلخ جایگزین خواهند شد.
برای چی منظوری؟
اگر هدف جابجایی کوچی های بیان گرد به منظور شهروند شدن شان باشد ، دشت های بکوا در قندهار و سرزمین های بی سکنه ولایات هلمند ، چخانسور و فراه چی کمبودی و نواقص دارند که باید در بلخ جایگزین شوند؟ چرا این کوچی ها را درین ولایات پشتون نشین جابه جا نمی کنند اگر هدف شومی در اندیشه ندارند؟

اگر هدف اوغانی سازی بلخ است ، کی تضمین می کند که این کوچی ها ، آستان بلخ آرام و نسبتا در امنیت را مانند کهندژ (قندوز) شهرستان بلخ ، دشت کیله گی ، شهرستان آدینه مسجد (چاربولک) ، چمتال و دیگر جا های که ناقلین حضور فعال دارند به نا امنی و بی ثباتی نکشانند؟

شاید جناب والی صاحب اقدامات عملی در زمینه گرفته باشند ، باز هم پیشنهاد می کنم ، با تفاهم و اشتراک وسیع بزرگان و ریش سفیدان بلخی و اگر امکان داشته باشد شمال ، جلسه اضطراری بزرگان بلخی و شمال را دایر نموده در برابر این پلان شوم و خصمانه شوونیسم قبیله ایستاده گی نموده ، احتجاج و غیر عملی بودن این پروژه تداوم سیاست نظامنامه ناقلین را رسمی به ریاست جمهوری غیر قانونی آقای غنی احمدزی گسیل بدارند.

جناب والی صاحب ، شما منحیث زمامدار ولایت بلخ ، صلاحیت و مسوولیت عام و تام دارید تا از فرهنگ ، مدنیت ، امنیت و آبروی بلخی پاسخ گو باشید ، شما اگر امروز در برابر این پلان شوم قبایل کوچی خاموشی گزیند و به نام وحدت ملی این کوچی های بی فرهنگ را در بلخ جایگزین نمایید یا موافقه ، فردا بسیار دیر و نا وقت خواهد بود.

فردا فرزندان ناخلف و نمک ناشناس این توده بیابانگرد مانند آصف مومند همه بلخی را مانند امروز مهاجر کولابی و سمرقندی خطاب خواهند کرد.
تاریخ خاموشی و یا عملکرد فعال شما را در زمینه به داوری خواهد نشست و نشود خدای ناخواسته در صورت بی تفاوتی شما در این مرحله حساس تاریخی ، نسل بعدی بلخی ها استخوان های شما از گور کشیده با... بسوزانند. ببخشید از صراحت سخن!

از همه دوستان و عزیزانم در بلخ آرزو دارم این پیشنهاد مرا یا به نام خود یا به ونه عام به اشتراک گذارند تا به گوش مسوولین امور برسد تا ما رسالت خود را در باربر مردم خود انجام داده باشیم و پیش تاریخ آینده خود شرمسار و خجل نباشیم.

منصور بدری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بلخ
جابجایی کوچی
نظرات بینندگان:

>>>   این وحشی ها را در قندهار خوست پکتیا لغمان و پکتیکا جای بدها حتما خدف شومی در سر دارد مردم شجاع بلخ هم کمر همت بسته و تمام شان را مانند خاکی که در گرد باد میچرخد از بلخ برانند

>>>   اوامر غنی تا بعد از انتخابات قابل تطبیق نیست.

کوچی ها در ولایات پدری شان باید مسکن گزین شوند.
بعد از مسکن گزین شدن باید تذکره کوچیگری خود را تحویل داده به جایش تذکره ده نشین اخذ و امتیازات کوچیگری اش قطع شود.

دختر و بچه غنی به لوگر نمی آیند پس زمین های چند صد جریبی غنی برای کوچی ها توضیع گردد.

>>>   هشدار به ملت غیور ما لگد مالی آمدن چاروای بیگانگان از مرز دیورند:
امدن کوچی های پاکستان هر سال از مرز دیورند یک آفات طبیعی خطر ناک سر طان زا به جامعه و محیط زیست افغانستان هستند.
اقوام کوچی پاکستان در فصل بهار به چراگاه های افغانسان از بیرون آن طرف مرز دیورند می آیند و «چادرنشین » غژدی نیسن اند, در ایام تابستان برای استفاده از علف خوش خوار به چراگاه های مناطق کو هستانی افغانستان بطور مؤقت به همرای گله بز , رمه گوسفند, گله گاو , شتر ,اسپ به مناطق چراگاه های مرتفع کوچ مي نمایند. روند جابجایی ناقلین پشتون در شمال افغانستان، به گفته حنیفی، امان الله خان در صدد تعمیم هر چه بیشتر هژمونی قومی بوده است تا، تعمیم عدالت، هرچند برنامه های اصلاح اجتماعی هم داشت.
ازین برمیآید که قیام مردم شمال به رهبری امیر حبیب الله کلکانی تنها انگیزه دینی نداشته بلکه علیه استیلای قومی نیز بوده است.
سیستم چرای عنعنوی مفرط وغیر علمی در واحد های چراگاهی افغانستان از طرف کوچی ها در این چند سال اخیر معمول بوده که باعث پایمال حاصلات و زیمن مردم کشور توسط رمه ای های شان شده است و این نحوه چرا در نهایت تخریب فرسایش نبتات و فرسایش خاک در مناطق دشتی وکوهی افغانستان گردید ه است.

بسیاری ازچراگاه های کوهی و دشتی افغانستان بعلت چرای بی رویه کوچی ها از بی مسولیت دولت نابکار طرف دار قبیله کوچی های پاکستان موجب تخریب بیش از حد با بحرانی عمیق محیط زیستی زمین زیبای ما مواجه شده است وادامه ی این روند کشور ما را با مشکلات بسیار خطر ناک از بابت پامال شدن گیاهان و نبابات توسط رمه کوچی مانند آمدن برف کوچ ها روا ناب بارانها های موسومی سرازیر شدن سیل های مخربه و کم آبی ,طوفان شن های روان و پیامد آن الوده گی بصری محیط زیست در بعضی از محلات و خشکسالی پی در پی در سرتاسر افغانستان روبه رو کرده است.
در اثر چرای بی رویه تنوع حیات وحشی , گیاهان سبز نبات کوهی دچار مشکالت بیشتر می شود و با انقاض روبر خوا هد شد. برای کمک این مطلب قوانین برای حمایت ازحیات پوشش گیاهی و نباتات باید از طرف اداره محیت زیست تصویب به اجرا در اید تا گیاهان , نباتات و جانوران بتوانند دوباره زندگی خود را بازیابند از دیدگاه دانش محیط زیست چرای بی رویه دام ها یک از دالیل سرزمین های تخریب شده ای کاهش پوشش گیاهی می باشد.

واین نوع چرای بی مسولیت طبیعت سرسبز زیبای کشور ما را لکد مال و خاک آلوکرده آسیب می رسانند و ترمیم پوشش گیاهی تخریب شده در شیب ها ی تند تپه ها و دامنه کوه ها مشکل و تقریبا غیر ممکن است. رعایت فصل چرا و آماده گی چراگاه جهت استفاده از چرا گاه ها لاقل یک ماه بعد از آب شدن برف ها و یا از اولین بارنده گی در منطقه تا موقع ای که گیاهان به ارتفاع 21 سانتی نرسیده اند چرا غیر ممکن از دید گاه دانش علمی محیط زیست و غلط ا ست.

چرای دامها در بلندی و ارتفاعات چراگاه ها باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و بدون رشد ونمو گیا در سالهای آینده و هم موجیب اصلی تخریب منابع طبیعی می شود و نیز از جمله عوامل تهدید کنند اکوسیتم کوهستانی است و پیامد آن آمدن برف کوچ , فرسایش آب ,خاک و سیلاب های ویرانگر مسیر را خود به بار می آورد.

هوطنان مهن دوست عزیز نمونه ای آفات طبیعی خطر ناک در جامعه افغانستان به نسبت تهيه و تحقق راهبرد تعصب امیز تبار اشر عنی احمدزی بنام ثواب الدين مخكش کوچی معاون پيشين اداره امور، و بر خورد دوگانه وي در برابر ساير اقوام غیر افغان یا اوغان بومي كشور در امورات رسمي بخصوص در اداره امور اقاي مخكش کوچی تبار اشرف غنی به دروع از سوي ارگ جهت تحقيقات بيشتر به داد ستاني معرفي گرديد.
از نظر اکثریت آگا هان قلم بدست ميبايست خود مغز تعصب افغانستان يعني اقاي غني احمد زی مورد باز پرس واستجواب ملت افغانستان و نهاد هاي بين المللي حقوق بشر و ساير نهاد هاي معتبر قرار گيرد.

اگر کسانی که از آمدن کله کو چی ها ی آفت آور و یرورس جنگلات و نباتات از آن طرف مرز دیورند به خاطر نابودی چراگاه های سربز کشور عزیز ما افغانستان می آیند پشتی بانی می کند این فرد واقعاَ یک فرد اصیل بومی افغانستانی نیست و اگر باشد ، دلسوزی به طبیعت به مردم خود می داشته باشد و ابدآ نمی کند دفاع و پشتی بانی از آمدن کوچی های قاچاق بر اسحله ، مواد انفجاریه ، آفت طبیعی و آسیب های طبیعی , طبیعت زیبا ما بوسیله گله ها پای مال و لگد مال کردن سرسبزی و نابود حاصلات مرد م ما از بین بر ند بوته ها جنگلی و بخصوص پسته زار های کشور عزیزم ما فغانستان عزیز ما می آیند و گله های آنها موجب بدختی ها بشمول آلودگی محیط زیست وسبب ضر ر به ارزشهای صحت ، همچنان وجود انواع فساد ژیست میباشند.

ایجانب داکتر علوم محیط زیست منحث یک کادر مسلکی در بخش محیط زیست و دانش علمی و تحصصی محیط زیسطی را آز آن کشور شوروی کسب کردم از روی وجدان و صداقت به اهمیت رشته تخصصی تحصیلی خود باید از ارش های محیط زیست کشور عزیزخود برای صحت و بهداشت نسل های آینده مردم عزیز خود حفاظت و دفاع کنم.

هموطنان آگاه قلم بدست مطلب را دقیق بخوانید واگر قابل نقد است نقد کنید ؛ دلسوزی و همدردی تان را به وطنیکه بیش از 100 سال است که پایمال انسانهای نا انسان و همرای آمدن حیوانات از آن طرف مرز دیورند بوده است همیشه عمال کوچی ها آوردن قاچاق اسلحه و مواد انفجاریه بد ا خل افغانستان است و امروز باغث گسترش جنگ به شمال افغانستان شده ان

>>>   جناب بدري صاحب سلام !
خوشحالم كه كه از ان دور دست ها نگرانِ بلخ بامي هستي !
فكر ميكنم خودت بيش تر از دو دهه ميشود كه از بلخ و بلخيان، فاصله گرفتي و با اخذ تابعيت كشور دومي، در آنجا بسر ميبري. ايكاش در افغانستان ميبودي و از نزديك ؛ نگراني ات را ابراز ميكردي

>>>   اگه کوچی های بی تذکره را ملا ها در حومه شهر ما و شما مفت و رایگان جا به جا نمایند ، و این کوچی ها که همه طالب و داعش هستند ، در دوراهی حیرتان هر رهگذر را بام و شام سنت هایشان چک کنترول نمایند ، باور کنین به استخوان قاق پرچمی ها هزاران دعا کرده رحمت خواهید فرستاد . تا هنوز زور ملا و آخوند و چلی را

>>>   Badry
شخص به نام شجاع الدین شجاع که خود را معاون مالی و اداری ولایت بلخ معرفی کرده و زیر این تصویر در فیسبوک مربوط این اداره چنین خبر رسانی نموده است :

"نشست تحت ریاست شجاع الدین شجاع معاون و سرپرست مقام ولایت بلخ بخاطر حل چالش های موجود ۵۰۰۰ جریب زمین واقع شمال شرق شهر مزار شریف که طی فرمان ریس جمهور بخاطر اماکن کوچیها ها مدنظرگرفته شده است دایر گردید.
در این نشست نماینده شورای ولایتی بلخ ریس ریاست اراضی ریس کوچی های ولایت بلخ نمایندگان قوماندانی امنیه و سارنوالی نیز اشتراک نموده بودند.
در جلسه روی چالش های بوجود آمده به تفصیل بحث صورت گرفته فیصله شد تا مشکلات در پرتو قانون حل گردیده اسکان کوچی ها طبق فرمان ریس جمهور عملی گردد."

آقای شجاع ، خودت فقط سر پرست والی و معاون اداره مالی و اداری هستی نه تصمیم گیرنده روی مسایل حیاتی و مماتی بلخی ها . شورای ولایتی بلخ هم حق ندارند بدون مشوره بزرگان ولایت روی موضوعاتی بزرگ میهنی و ولایت شان به خودی خود تصمیم بگیری . چی تصمیم گرفته اید این مشکلات را در پرتو کدام قانون حل می کنید ؟ نام این قانون چیست که مردم هم آگاه باشند که رهبران سیاسی و مسئولین شان به روایت کدام قانون سرزمین های شان را به کوچی ها رایگان واگذار می شوند ؟
....

>>>   Arianfar
سخن تنها بر سر بلخ نیست. پروژه انتقال وزیرستان به شمال شامل همه ولایات شمال می گردد. از جمله در شمالی.

>>>   بدری صاحب گرامی
همین حالا فکر کنید همان دوران وزیر محمد گل خان است
آن زمان هم مردم خاموشی گزیدند
حالا هم
و اما
وضعیت بد تر از زمان وزیر محمد گل است
چون به قول آریانفر صاحب اینکار خطرناک تر از آن زمان است
همه ارام و خاموش
وا اسفا

>>>   Habibi
حالا وقت ان رسیده تا تمام ناقلین به موطن اصلی شان بر گرداننده شوند نه اینکه باز هم برای شان زمین توزیع گردد.

>>>   Arianfar
من هنوز هنگام امضای سازشنامه آقای گلاب منگل با طالبان در دند غوری هشدار داده و پیش بینی نموده بودم که پروژه انتقال وزیرستان به شمال در دستور کار است. اما کسی جدی نگرفت. اکنون کار به شدت روی پیاده ساختن این طرح شیطانی روان است و در برنامه است تا در همه ولایات شمال پیاده گردد.
دیری نگذشت که دند غوری به بزرگترین کانون دهشت افنگی در شمال مبدل شد و پناهگاه امنی شد برای همه نوکران آی اس آی پاکستان.
دردمندانه همین اکنون گستره میان زابل و نورستان در عمل به یک وزیرستان مبدل گردیده است. در این ولایات در همه جا شبکه حقانی، طالبان، داعش، حزب التحریر، حزب اسلامی و دیگر باندهای وابسته به پاکستان فرمان می رانند و قوانین شریعت با قرایت طالبان تطبیق می گردد.
ارگ آگاهانه یا نا آگاهانه در پیاده ساختن این پروژه دست دارد.
در هژده سال گذشته ارگ مشی سرکوب و تضعیف مجاهدان را با ترورهای زنجیره یی فرماندهان پیش گرفت. و با این کار عملا راه را برای رخنه طالب و داعش و در کل سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان در کشور باز کرد.
اکنون ارگ با به وجود آوردن جزیره های نو و کانون های جدید افراط گرایی در شمال موفقانه پروژه را پیش می برد.

>>>   قیب لطيفي
غنی میخواهد که سربازان جمعه همدرد و اختر لوچک را بیشتر بسازد تا امنیت مزار را بگیرند .

>>>   غفار صدیقی
بلخیان به پا شوید که مزدور شده ها به فاشیزم اوغانی با برنامه های ننگین دردسر میشوند باکوچی های پاکستانی.
شاید به شاشجاع ثانی وعده چوکی گرفته از سلطان کوچیها که چنین دهل اوغان را به صدا دراورده .
ننگ باد بر تو استخوان خور دسترخوان فاشیزم و پاسخ این کارت را خواهی گرفت فرزند پشت دروازه مسجد شاشجاع دوم

>>>   Khorasani
مردم بلخ پنجهزار کوچی نه بلکه بنجهزار رهزن انتهاری متجاوز دوذد قاچاقبر است که همه آنها در شورای ولایتی آمده رایی میدهند والی وهمه از بین آنها مقرر وکندز دوم از بلخ پشتونها جور میکنند آن زمین‌ها را به فامیلهای داکتران سربازان ومامورین مسکونین بلخ که مستحق اند توزیع کتید به هیچ وجه به کوچی صوبه سرحد ندهید که نسل در نسل تان روز خوش را نحواهد دید انعده که هم هست از بلخ بکشید ودیگر کوچی را اسکان نکنید بلحاظ خدا شما هم بخیزید چند کوچی را ترور کنید که بگریزند آنها می آیند شما را میکشند وشما تماشا دارید در خانه هر کدام آن پناه گاه طالب است

>>>   همایون صادقی
این کوچی های بی پدر ملک اصلی پشاور پاکستان شان را برای پنجابی ها رها کردند اکنون غنی چلو و قوال گدراجی شمال را برای آنها می بخشند .
بگویید کهکشانها لعنت بر احمد شاه مسعود و ربانی و پیروان آنها که مالم عطا ی ناقل را در شمال برای چنین روز جا داد و مقام .
من باور نمیکنم که مسعود تاجیکتبار بوده باشد او هم از ناقلین بوده که پدرش به افتخار نام احمد شاه ملتانی را بر وی گذاشت .
تمام آورگی ، بدبختی و زنده شدن فاشیست های اوغانتبار ناشی از جنایت مسعود بر حق تاجیکان است .
هرکسی که از مسعود ستایش میکند او هم از جمله جنایتکاران دورو بر مسعود است .

>>>   مردم شمال مخصوصآ بلخ باید بسیج شوند و به پا خیزند .
ع. حفیظ

>>>   وطنفروشان خاین و جاسوس پاکستان در حالیکه همه جرو بحث از خیانت اشرف غنی مبنی بر اسکان دادن تعداد پنجهزار کوچی است یک جاسوس خاین وطنفروش دفعتا با رد و بد گفتن بر قهرمان ملی کشور شهیذ احمدشاه مسعود بی ارتباط حمله میکند تا موضوع را تغیر جهت دهد و اذعان عامه را بطرف دیگر بکشاند بهر صورت اشرف غنی که خود تابعیت امریکا را در چهل سال گذشته دارد و اکنون هم است زن و فرزندش نه به اسلام و نه به افغانستان شناخت دارند و ریس جمهور منتخب مردم هم نمیباشد هیچ حق ندارد که ملکیت عامه و یا دیگر چیزی از بیت المال را به قوم خودش بخشش کند در مال شخصی خودش ما کاری نداریم فرمان ناقص و غلط و غیر قانونی اشرغف غنی اصلا قابل تطبیق چه که قابل بحث نیست بحث درین مورد جز ضیاع وقت چیزی دیگری نیست و فرمان ان مانند عین فرمان ترهکی بی ارزش و کاغذ باطل است انرا به کثافت دانی اندازید .

>>>   در ماده شصت و ششم قانون اساسی ذکر و حکم است.
رییس جمهور نمیتواند بدون حکم قانون ملکیت های دولتی را بفروشد
یا " اهدا " کند .
رییس جمهور نمی تواند در زمان تصدی وظیفه از مقام خود به ملحوظات لسانی ، سمتی ، قومی ، مذهبی و حزبی استفاده نماید .
م.ش. زمین بوس

>>>   ای بیچاره مردم کشور من که فقط از همی رقم خبر دارید پس بدانید که در همان شمال بلخ نزدیک به هزاران جریب زمین که بیشتر مرغوبترین خاک را داشته به همی کوچی واگذارشده ودر در مرز دیورند به همین کوچی ها بخشیده وبخشی ازخاک ما ضمینه چرکستان شده است
ای لانت بر این قوم وطن فروش وخائن وهرکس که پیش از این از مرز دورند دیدار داشته برش اثبات شده که مرز هزاران فرسخ به سوی خاک افغانستان پیش آمده وجابه جا شده است مردم هوشیار باشید

>>>   وقتی فراریان آسیا میانه به چندین مرتبه از آنسوی آمو به کشور ماریختند و در این سرزمین جا بجا شدند و حال اینها خودرا صاحب خانه میدانند. کسانیکه در زمان مغل ،از ترس تزار روس و بعد بلشویک ها فرار کردند و به کشور ما آمدند حال ناز و نخره و اکت خانگی را میکنند.

>>>   پخاطريكه بلخ از كوچي است ابو علي سينا بلخي خودش يك كوچي بود . مولاناي بلخ كوچي بود. زردشت پيامبر بلخي هم كوچي بود. استاد عطاي بلخ هم كوچي است . امر الله صالح نو كوچي شد. كل افغانستان از كوچي است اگر قبول نداريد دا گز دا ميدان .
ستاسو ورور
سرگين خان كوچي


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است