پومپئو نمی خواهد امضایش پای توافق باشد
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۱    ۱۳۹۸/۶/۱۴ کد خبر: 160050 منبع: پرینت

مجله تایم در گزارشی اختصاصی و به نقل از منابع مطلع در آمریکا، اروپا و افغانستان از عدم تمایل مایک پومپئو، وزیر امورخارجه امریکا به امضای توافق صلح با طالبان خبر داده است.
به گزارش شفقنا؛ به نوشته تایم، خطر بالای به هم خوردن این توافق نامه وعدم پایبندی طالبان به آن از جمله علت های بی علاقگی پومپئو به امضای آن است.
وزارت خارجه آمریکا به این گزارش واکنش نشان نداده است.

آمریکا و طالبان طی نه دور گفتگو در دوحه قطر که با هدف پایان دادن به خشونت ها در افغانستان صورت گرفت، بر سر مفاد یک توافق نامه به نتیجه رسیده اند.
بر اساس گزارش های منتشر شده، در صورت موافقت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با مفاد توافق نامه، حدود ۵۴۰۰ نظامی آمریکایی از افغانستان خارج خواهند شد و پنج پایگاه این کشور هم برچیده خواهد شد.

در حال حاضر کمتر از ۱۴ هزار نظامی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند.
بر این اساس، طالبان نیز موافقت کرده با القاعده همکاری نکند و با دولت افغانستان وارد گفتگو شود.
زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه دولت آمریکا در گفت و گوهای صلح با طالبان، در سفری به کابل پیش نویس توافق نامه را به اطلاع اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان رسانده است.

مجله تایم به نقل از یک مقام افغان نوشته است که توافق بین آمریکایی ها و طالبان در حالی صورت خواهد گرفت که “نشانه ای از صداقت و حسن نیت در این گروه دیده نمی شود.”
به نوشته تایم، طالبان خواهان امضای توافق نامه صلح با عنوان امارت اسلامی افغانستان است که در زمان حکومت این گروه بر افغانستان، عنوان رسمی آن بود.
این گروه همچنین خواهان امضای توافق نامه به وسیله مایک پومپئو به عنوان نماینده آمریکاست.
بر این اساس، امضای این توافق نامه به وسیله وزیر خارجه آمریکا به معنی به رسمیت شناختن گروه طالبان است و برای همین آقای پومپئو تمایلی به این کار ندارد.

به نوشته تایم، در نهایت ممکن است این توافق نامه به وسیله زلمی خلیلزاد امضا شود یا این که دو طرف صرفا به صدور یک بیانیه مشترک بسنده کنند.
با این حال، به هر صورت که این توافق نامه به تایید دو طرف برسد، چالش های مهم تری در مسیر برقراری صلح در افغانستان پا بر جا خواهد ماند.
رابطه میان دولت افغانستان با طالبان و برقراری صلح بین آنها از مهم ترین چالش هاست.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پومپئو
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   اذعان به بودن نام امارت اسلامی درین موافت نامه به رسمیت شناختن طالبان به حیث یک رژیم است و در نتیجه تجزیه افغانستان است .
مسوول درجه اول آن حامد کرزی است که طالبان را در تارو پود جامعه افغانستان جا داد و بیش از حد کورنش کرد . به درجه دوم اشرف غنی که نتوانست اداره سالم به وجود آورد و رخنه طالبان را بگیرد .
اسباب این دو راه کشایی به طالبان هژمونیزم قبیله ای است .
م . زمین بوس

>>>   توافق نامه امریکا وطالبان درحقیقت روزنه مطمئین داخل شدن طالبان درحریم امن دستگاه های حکومتی است .که به اثرآن طالبان چانس قانونی گشت وگذار را دریافت مینمایند.
بعدازآن طالبان با امکانا ت نظامی وسیاسی که دارند، آنچه که برای شان ازطرف پاکستان وظیفه داده شده عملی خواهند نمود. درقدم اول ممکن است استاد غنی دانشمند پرآوازه قرن 21 درحریم ارگ را به سرنوشت داکترنجیب الله دچارخواهند کرد.
که درین صورت برای مردم افغانستان به عوض ماتم ملی جشن ملی خواهدبود.
احترام
یک هم وطن شما

>>>   Aziz Arianfar
بزرگترین مسوولان فاجعه کنونی در کشور حامد کرزی و اشرف غنی احمدزی اند و باید هر دو از گردونه سیاسی حذف و به زباله دانی تاریخ افکنده شوند.
دوستان شاهد اند که من سال های سال شب و روز داد زدم و به این دو مشر نابه کار، ستمگر ، کله شق و یک دنده راهنمایی ها کردم، پیشنهادها دادم، هشدار ها نوشتم.
اما این دو چنان سرمست از باده قدرت و مغرور و سرکش و سوار پیل مست بودند که گویی هرگز گوش شنوا ندارند.
هیچ گامی در راستای نجات کشور برنداشتند و حاضر نشدند از سر مرکب جهل و خودکامگی و انحصارگرایی لگام گسیخته فرود آیند. برعکس، پیوسته ناز بر فلک و امر بر ستاره می کردند.
امروز اگر کشور با فاجعه روبه رو است، ا‌گر فرصت های طلایی بر باد رفته اند، اگر فاقد نظام و سیستم و دولت و ملت هستیم؛ همه این بدبختی ها و سیه روزی ها از دست این دو تبهکار بزهکار و سیهکار است.
این دو به خاطر اغراض و مقاصد آزمندانه، خودخواهانه، برتری جویانه و تمامیت خواهانه خود چنان کشور را غرق در تعصبات، نفاق، شقاق و استخو انشکنی و برادرکشی کردند که سال های سال کشور در آتش آن خواهد سوخت.
بیگمان نام های این دو شیاد مفتن با درشت ترین الفاظ سیاه درج دفتر تاریخ خواهد شد و نفرین ابدی نسل های آینده نثار شان خواهد شد.

>>>   پمپیو و طالب
آفرین بر وزیر زیرک و کاردان خارجه آمریکا که درک بسیاربالایی ازاین قرارداد دارد و ماهیت اصلی آنرا نکو میداند و امضای آنرا نپذیرفته.

این یک توافق قومی است که بازیگران میخواهند آنرا به سطح جهانی تائید شود ولی پمپیو ماهیت را درک کرده که نباید یک سند قومی را تايید کند و یک لکه ئی در کارنامه ئی سیاسی خود داشته باشد. اگر کمی دقیق شویم میتوانیم ببینیم که جنگ فعلی بین یک قوم است طالب به هر نامی که است پشتون، دولت مطلق پشتون است ، دیگر اقوام را در کجا میبینید جنگ با غیر پشتون است. ولی در محور مذاکرات چندساله و ۹ دور فشرده مذاکره کننده هردو طرف پشتون پس این توافق قومی است که میخواهند توسط آمریکا مهر تائید شود و جنبه قانونی بگیرد. اگر درست متوجه شویم طالب با کی ها در جنگ است ، با پشتون ؟ نه….با تمام اقوام غیر پشتون از پامیر گرفته تا دره ذلفقار تا نیمروز تا مناطق مرکزی و در آنچه مناطق غیر پشتون نشین در جنگ است و این تلاش حذف دیگران را دارند و مٔوفق هم شده اند و مردم از ترس جنگ خانه و کاشانه خودرا رها کرده و قوم طالب جاگزین آن میشود این واضح دیده میشود ولی معلوم نیست سیاست بازان ما از کدام دریچه به این پدیده مینگرند اصلیت و ماهیت این ها را قهرمان ملی احمدشاه مسعود در زمان تولد طالب در بسیاری بیانیه های خود به تکرار تشریح کرده که دراین مدت زمان تا اکنون هیچ تغیری در روش شان نیامده حتی وحشیانه تر عمل میکنند پس انتظار پیغمبر (ص) استیم که بگوید که اینها همانند که درگذشته بالایشان حکم شده است. باید مقاومت مردم پلخمری را همه هموطنان ما سرمشق قراردهند که یگانه راه نجات است و دولت در بیست سال امتحان خود راداده است که از طالب حمایه میکند و بس چون ملت او طالب است.معامله گران این خوب بدانند که اولین قربانی ها همان هائی استند که شناسايی شده اند تا نوبت دیگران برسد، ازخواب بیدارشوید. مقاومت باید به وجودآید وگرنه نابودی حتمی است و به کسانی که ازمقاومت ممانعت میکنند و دلیل میآورند که وحدت ملی خدشه دارنشود باید جواب رد داده شود که اینها فروخته شده گان لعین اند. خراسان زاده

>>>   طالبان با بر بیان اینکه آزادی بیش از حد و لجام گسیخته باعث تضعیف ارزشهای فرهنگی و دینی میشود و دوم اینکه حضور خارجیان مانع ایجاد دولتی مقتدر که منفعت جویی های قومی و سمتی را مهار کند، میشود ، به ابزاری برای رقابت با آمریکا توسط قدرتها و کشورهای منطقه تبدیل شده!
طوریکه ایران ، روسیه و چین میخواهند طالبان بجنگد یا سهم بزرگی در قدرت داشته باشد تا تندروی آنها باعث کندی پیشرفت برنامه های آمریکا در منطقه شود و همیشه ابزار شان در مقابل آمریکا باشد.
صلح و آتش بس با طالبان به مراتب فایده ای بیشتر از انتخابات ناامن و بی اعتبار دارد و ۹۹٪ افغانها صلح و آتش بس طالبان را اولویت میدهند ولو یک حکومت موقت متشکل از سران اقوام ، نمایندگان حکومت و طالبان باشد و درباره حکومتداری و راهبردهای ثبات و پیشرفت کشور مشوره و حمایت کنند.
جنگ و در این اواخر حتی تعصبات مذهبی بین افغانها وجود ندارد و بجز ایران که رژیم آخوندی آن خودخواه هستند، در اکثر کشورها جنگ مذهبی وجود نداشته بلکه زمینه سازی یا تزریق میشود که در افغانستان نیز کشور شیعه همسایه ما میخواهد به بهانه تعصبات، هزاره ها را نیز همراه با هم تباران شمالی خود بسازد تا در بامیان و هزاره جات نیز جنگ تخار ، قندوز و بدخشان گسترش یابد و فرصت یکجا شدن بعد از صلح افغانها و ایجاد یک کشور همپیمان با آمریکا اخلال گردد.
هزاره جات امن ترین جای است و هزاره ها پیشرو ترین قوم در یک و نیم دهه گذشته بوده که فقط با نفوس بیست فیصدی خود نزدیک به ۴۰٪ تحصیل کردگان کشور را بخود اختصاص داده تا به محض ثبات کشور پیشرو ترین نیز در ثبات اقتصادی گردند. کجای این تعصب است یک وزیر هم که خود هزاره بود کنکور را سهمیه بندی کرد و شاید به شک متآثر بودن از ایران، به بدترین شکل برکنار شد.
ولو که اندکی تعصب مذهبی باشد، آیا در کشوری که قابلیت تاثیر پذیری از تندروی مذهبی را دارد و ۷۰٪ آن بیسواد است همان اندکی را ایجاب نمیکند تا احتمال شعله ور شدن تندروی ها را کاهش دهد؟
روسیه و ایران کاملاً هماهنگ هستند و چون توان دخالت مستقیم به مقابل آمریکا را ندارند فقط میخواهند جمعیتی هایی مانند استاد عطا ، اسماعیل خان ، و حتی قومندانهای اشرار درجه۳ جمعیت و معدود طالبانی که جدا از رهبران خود در ماههای اخیر وارد معاملات سودآور با روسیه و خصوصاً ایران بوده اند را ،که فرصت های خود را رو به سقوط میبینند، مورد حمایت قرار داده و صلح را برای آمریکا و نظام آینده افغانستان مشکل تر بسازد.
حاج رضا گرم آب سردی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است