انفجارهایی که پیامد مذاکرات صلح است
انفجار درحالی روی داد که زلمی خلیلزاد دیپلمات آمریکایی و نماینده رسمی آمریکا در مذاکره با طالبان در حال مصاحبه با تلویزیون بود و از مصالحه با طالبان سخن می گفت 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۸    ۱۳۹۸/۶/۱۲ کد خبر: 160021 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)ساعت نه و پنجاه و پنج دقیقه دوشنبه شب، انفجار یک تراکتور بمب گذاری شده در کنار دیوار جنوبی کمپ گرین ویلج در مربوطات ناحیه نهم شهر کابل بیش از دوصد کشته و زخمی برجای گذاشته است.

سخنگوی وزارت امور داخله می‎گوید که شانزده تن به شمول غیرنظامیان کشته و ۱۱۹ تن دیگر که بیشتر شان غیرنظامیان هستند، زخمی شده اند.
او می‎افزاید که پس از انفجار، نیروهای ویژۀ پولیس محل را بستند و پنج تن از طالبان را که در محل مخفی بودند و قصد حمله بر کارکنان کمپ گرین ویلج را داشتند، از پا درآوردند.
در نزدیک کمپ یک تانک تیل نیز آتش گرفته که آتش سوزی تا اکنون ادامه دارد.

پولیس بجای رسیدگی به زخمی های انفجار، به بیرون کشیدن حدود چهارصد خارجی از محل کمپ اقدام کرد که باعث اعتراض مردم گردید ولی نتیجه ای نداشت.
در این محل مردم عادی زندگی می کنند که خانه های گلی دارند و بر اثر این انفجار خانه های آنان ویران شده و برخی در زیر آوار کشته و زخمی شده اند.

صبح روز سه شنبه، مردم در منطقه "قابل بای" شهر کابل اطراف کمپ گرین ویلج را محاصره کرده تلاش می کنند تا وارد این کمپ خارجی شوند. مردم منطقه خواهان بیرون بردن این کمپ خارجی از بین خانه های مسکونی هستند.
هرچند گفته می شود که تمامی چهارصد خارجی توسط نیروهای امنیتی از محل خارج شده اند، اما محافظان امنیتی این کمپ بر روی مردم تیراندازی می کنند تا آنان به درب های ورودی کمپ نزدیک نشوند.

گفته می شود که بر اثر انفجار در کنار دیوار جنوبی کمپ گرین ویلج تا کنون بیش از دوصد تن کشته و زخمی شده اند و تا اکنون تعدادی از کشته ها و زخمی ها در زیر آوار خانه های گلی اطراف این کمپ که بر اثر انفجار فروریخته است، باقی مانده اند و مردم منطقه تلاش می کنند تا آنان را از زیر آوار ها بیرون بیاورند.

از سال 2012 بدینسو، این چهارمین بار است که کمپ گرین ویلج آماج حمله ترورستی قرار می گیرد و در هر حمله تعداد زیادی از مردم بی دفاع به شمول زنان و کودکان کشته و زخمی می شوند، اما در این مدت هنوز هم این کمپ در میان خانه های مردم قرار دارد.

طالبان در خبرنامه ای اعلام کردند که این حمله از سوی اعضای این گروه در منطقه گرین ولیج در ناحیه نهم شهر کابل رخ داده است، ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مدعی شد که بسیاری از اتباع خارجی و همکاران افغان ساکن در این منطقه کشته و زخمی شده اند و در جریان حملات به غیر نظامیان آسیب نرسیده است.

این انفجار درحالی روی داد که زلمی خلیلزاد دیپلمات آمریکایی و نماینده رسمی آمریکا در مذاکره با طالبان در حال مصاحبه با تلویزیون طلوع بود و از مصالحه با طالبان سخن می گفت.

در این میان هیچ نیروی قدرتی و یا فرد مهم سیاسی پیدا نمی شود که به خلیلزاد و آمریکایی ها بگوید که اگر واقعا این مذاکرات چنین پیامدهایی دارد که بخاطر امتیاز گیری بیشتر، تعداد دیگری از مردم بی دفاع کشته و زخمی و آواره شوند، مردم ما چنین مذاکراتی نمی خواهند.
البته که این مذاکرات "به اصطلاح" صلح نه صلح است که ایکاش آتش بس می بود که همان هم نیست.

هر روز که می گذرد بیشتر معلوم می شود که آمریکا همه را به بازی گرفته و هرگز تصمیم به خروج از افغانستان یا آرام کردن کشور ما ندارد و اینها همه برای سرگرمی بیشتر است تا از غارت و پیاده شدن اهداف آنان کسی مطلع نگردیده و آگاه نشود و آنان به راحتی همه را مشغول ساخته خود به تطبیق بیشتر پلان های کاری شان تمرکز کنند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انفجار
خلیلزاد
نظرات بینندگان:

>>>   ریاست های بیشمار کشف استخبارات جنائی تروریزم :
- ریاست عمومی امنیت ملی با تشکیل پنجصد ریاست دیگر درداخل آن جمع ریاست های امنیت ولایات وحوزه های شهرها وکابل ،
- ریاست تروریزم وزارت داخله جمع ریاست های ولایات ومدیریت های السوالی های آن
- ریاست های بیشمار جنائی درمرکز وزارت داخله حوزه ها وولایات والسوالی ها
- ریاست تروریزم وزارت دفاع جمع ده ها ریاست ومدیریت دیگر درتشکیل فرقه ها وقول اردو ها
- ریاست کشف وزارت دفاع جمع تشکیل ولا یات مربوط فرقه ها وقول اردو ها
- ریاست کنترول منطقوی وزارت داخله
ملیون ها افغانی ودالر ، هزارها موتر ورنجر کرولا وکرونا وزرهی دراختیار این تشکیل های بیشما ر وبی ثمر قراردارد پول های بیشمار بنام اپراتیفی توسط اینها مصرف میشود ، هزار ها جوان بی تجربه ودیسکو توسط این ادارات به اساس قوم تنظیم وسمت استخدام شده که بجز استایل زدن وپک گری مردم آزاری اختطاف صرافان وتجار هیچ سود دیگری برای حکومت ندارند ، نیم از مردم کابل بنام همکار از امنیت ملی پول میگیرند که درحقیقت همکار نه بلکه اقارب و دوستان شان می باشند که این پول صرف برای سو استفاده از صلاحیت است نه استفاده موثر برضد اشرار وترورستان مزدور پاکستان ،وداغش ،
نتیجه این همه پرسونل واین همه مصارف چی است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کی از مردم بیگناه کابل درمقابل ترورست دفاع کند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
گیلگمش

>>>   جواب واقدام حکومت درمقابل شرارت اشرار :
1- رئیس جمهور بشدت آنرا محکوم میکند ومیگوید این یک عمل خلاف است نبایدد چنیتن میشد یا شود
- وزارت داخله مانند خبرنگاران گذارش میدهد:
دراثر انفجار یک تراکتور بمب‌گذاری شده بر دیوار جنوبی کمپ‌ گرین‌ولیج در کابل، 16 فرد ملکی کشته و 119 تن دیگر زخمی شده‌اند
این رویداد ساعت 9:55دقیقۀ شب گذشته بر نتیجۀ انفجار یک تراکتور بم‌گذاری شده بر دیوار جنوبی کمپ گرین ولیج و در محل مسکونی قابل بای، رخ داد
- ریاست امنیت ملی :
ما دوسال قبل ازین حادثه آگاه بودیم وبرای ساکنین محل وکمپ مکتوب فرستاده بودیم اما آنها آنرا جدی نگرفتند!!!

>>>   اینه مردم درچی حال اند ومشاوریت امنیت ریاست جمهور یبا دزدان شمالی مصروف چی هستند:
گذارش نامه میگه :

در تماس تیلیفونی که عصر روز گذشته یاسین ضیاء با حمدالله محب داشت؛ اطمینان داده است که در شمالی رهبر نسل نو خودم هستم؛ ولی رئیس صاحب جمهور ناحق بالای قومندان امان الله گذر و حاجی الماس حساب میکند. در اثر کوشش های من، با همه تلاش های که جوان ها و ریش سفید های کوهدامن به خصوص باند شعله یی ها روی دست گرفتند، نتوانستند حتی هزار نفر را با خود شان سر قبر حبیب الله کلکانی بیآورند.

یاسین ضیاء گفته است: هیچ کسی از کلان های شمالی را اجازه ندادم که سر قبر یک دزد که وحدت ملی ما را خراب کرد اشتراک کنند. حتی بالای امان الله گذر قهر شدم و اگر اشتراک می کرد به سرنوشت قیصاری گرفتارش میکردم.
یاسین ضیا به محب اطمینان داد که هم چنان در محفل کلانتری که به حبیب الله کلکانی در نظر گرفته اند هم کسی را نمیگذارم از کلان های شمالی شرکت کنند.

>>>   ذبیح الله مجاهد را خداوند به داغ عزیزانش بنشاند تا از دل غیر نظامیان و مردم محل که بی گناه اند و کشته میشود آگاه بسازد تا دروغ نگوید که به غیر نظامیان آسیب نرسیده است

>>>   حالا که این حادثه وچندین حادثه خونین صورت گرفت که دران جام ومال مردم تلف شد وارگان های امنیتی از جمله وزارت داخله وریاست امنیت ملی در اذهان عامه مورد ملامتی قرار گرفتند آنها چی میکنند ؟؟
یک دوروز بعد چند ماین وبم دستی وگلوگه هاوان کهنه از زمان روسهارا از تحویل خانه های خود گرفته وچند فر د از پرسونل خودرا با همان مواد درمقابل کمره اایستاده کرده ومیگویند:
پرسونل همیشه بیدار ریاست امنیت ملی یک گروپ از ترورستان راکه قصد داشتند با این مواد وزارت دفاع وزارت داخله دافغانستان بانک سفارت امریکا ومیدان بین المللی حامد کرزی را از بین ببرند بالفعل دستگیر نمودند ترورستان به جرم خود اعتراف نموده وگفته اند با گروه کویته ارتباط دارند، تحقیقات ادامه دارد

>>>   دروغ ذبیح الله مجاهد را ببین!
این چهارمین بار است که به این کمپ حمله صورت میگیرد.
اگر خارجی ها درین حملات کشته و زخمی میشدند،آنها دیوانه هستند که هنوز هم درین کمپ بود و باش کنند؟
آنها دیوار های محافظتی مستحکم دارند .
گذشته از آن پیش از آن که شما حمله کنید،آی،اس،آی پاکستان به آنها خبر میدهند که خود را گوشه کنند که حمله انتحاری صورت میگیرد.
این مردم بیچاره هستند که در اثر این حملات انتحاری تلف میشوند.
هرچند اکثر خارجی ها نیز آدم های بیگناه هستند و برای پیشبرد پروژه های عام المتقعه کار میکنند و یا برای تعلیمات نظامی سربازان کمک میکنند.

>>>   به بینید که چه کسانی خشونتها را نتیجه صلح دانسته و از خشونت طلبان و دیگر اقوام و ایدوئولوژی و قومی و مذهبی حمایت می کنند؟ کد چهار نمی گوید چرا صلح واقعی بدست نمی آید، یا اینکه چگونه باید به صلح واقعی رسید ولی همچون از خشونتها راضی هست که گویا طالبان متحد و یا زیر اوامر وی عمل کرده و خشونت باید در کشور ادامه داشته باشد. دشمن دانا بلندت می کند--- بر زمین می زندت نادان دوست. دشمن دانا به از نادان دوست.
جمهوری اسلامی ایران توسط قوای نظامی خود سپاه پاسداران، القدس، حشد الشعبی ...، بعد از سرنگونی طالبان و صدام حسین اولین و بزرگترین اشغالگر در عراق و افغانستان بوده و هرگز اجازه نخواهد داد فعالیتهای آمریکا در عراق و افغانستان نتیجه داده و دموکراسی حاکم گشته و به صلح و ثبات منجر شود، زیرا جمهوری اسلامی ایران همسایگان خود و مسلمانان را شبیه و متحد خود و دیکتاتوری دینی می خواهد و لذا مانند ایران سرکوب و سانسور و خفقان در عراق را حاکم است و کشور عراق را در سرکوب و خفقان و بلبشور نگه داشته و خواهد داشت. زیرا جمهوری اسلامی ایران فقط با سرکوب و خفقان و صدرو ترور و بحران سرپا مانده و کل خاورمیانه و کشورهای مسلمان را نابود کرده است.

>>>   هم زمانی انتحاری و مصاحبه خلیلزاد حاوی یک پیام مهم است که اگر طرح خلیلزاد پذیرفته نشود نتیجه اش اینگونه است

>>>   طالب جلاد را زور میدهند
مردم مظلوم را گور میدهند
صلح امریکا قتل مردم است
با ترورستان انگور میدهند

>>>   Angelica Babak
یک دولتی با سه لک قوای مسلح ، تانک و توپ و طیاره ، با پشتیبانی از 36 دولت خارجی جمع امریکا قدرت جهانی ، خود را تسلیم چند تروریست بیسواد ، جاهل ، میکروبی و کثیف می کند .
لعنت به چنین دولتی با وزارت داخله و دفاع و امنیت و غیره اش ...
علتش اینکه ریس جمهور ، کابینه و پارلمان همه هم کاسه همین تروریستان درنده اند .
اگر ملتی وجود دارد باید به پا خیزند ..

>>>   با درود , اولا خدا را شکر که شما را دوباره می بینم ؛ چشم دشمنان شما کور ؛ افغانستان دولتی ندارد ؛ آنچه بنام دولت افغانستان یاد میشود چیزی جز وزارت نوکران آمریکا نیست و نبوه است ؛ ارگ هم نوکر خانه بیش نیست ... این سرو صدا ها و هیاهو های صلح هم فریب و دغلی بیش نیست ؛ آمریکا از سالهای دور ؛ حتی پس از شکست اش در جنگ ویتنام جریانات سیاسی اجتماعی افغانستان را با کمک ظاهرشاه رهبری می کرد و در جهت کشاندن روسها برای انتقام سوق می داد ؛ و حالا که دیگر بادار بی چون و چراست ؛ حالا میخواهند طالبان را نظر به صواب دید خود شان و تعهدات که در مقابل فاشیست ها دارند به قدرت برسانند ؛ هدف شان هم روشن است ؛ حاکمیت مطلق پشتون ها و بی ثباتی منطقه و گرفتن انتقام از چین و تکمیل کردن پروسه شکست روسها ؛ خیلی ها مسله ایران رابزرگ می سازند ؛ در حالیکه ریش اخوند ایران هم مثل ریش طالبان جنایتکار زیر پای خود امریکایی ها است ؛ نوکران چه بخواهند و چه نخواهند آمریکا کاری را که میخواهد می کند بدون که نیازی به مشوره با این نوکران زبون خودش را داشته باشد ... چیزی که برای ما مهم است ؛ اشغال پنجشیر و شمال است ؛ امریکا و هم فاشیست ها خوب میدانند که بدون اشغال و شکست عملی پنجشیری ها تاجیک ها را نمیتوانند به تمکین وادارند و بدون تسلمی و تمکین تاجیکان حاکمیت مطلقه فاشیست ها در افغانستان امکان پذیر نمی باشد ؛ متاسفانه آنها تا هنوز حاظر نیستند که از شوق حاکمیت مطلقه وانحصاری قبیله صرف نظر کنند و تا یکی دو بار دیگر شکست نخورند حاظر به مشارکت قدرت و اصول دیموکراتیک نمیشوند ...
انور راوی

>>>   Wase Soroush
خودش کرد که لعنت بر خودش باد!
همین موجود (غنی‌احمدزی)، تروریستان را که تفنگ در خِشتَک و با لباس، چادری و برقع کهنه زنانه دستگیر شده بودند، با عمامه و لباس نو مردانه و تحفه و پول نقد آزاد کرد و یک‌بار آنان را مخالفان سیاسی خواند و بار دیگر برادران ناراضی.

همانطور که پنج سال پیش، جان کری "به طور مستقلانه" و "در کمال احترام به استقلال افغانستان"، اجازه‌نامه ورود به ارگ را برایش داد، این بار هم "کاملا مستقلانه" و با احترام به "صد سالگی استقلال افغانستان" اجازه‌نامه‌ ورود طالبان به ارگ توسط خلیلزاد نماینده ترامپ، برایش تنها نشان داده شده.

به این معنی که فرش و ظرفت را جمع کن و از ارگ بیرون برو که به دستور "ترامپ علیه السلام"، ملا پشم‌الدین آخند قرار است جایت را بگیرد. البته اگر ملا پشم‌الدین اجازه فرار از ارگ را برایش بدهد و او را هم مانند نجیب‌الله احمدزی در میدان آریانای شهر کابل به چوبه دار آویزان نکند.

پ.ن۱: صدمین سالگرد استقلال‌تان مبارک (پَخَپَلوووکی مو مبارک شه)

پ.ن۲: شاید غنی احمدزی بتواند از دست برادر ناراضی‌اش (ملا پشم‌الدین) فرار کند و به کشور ابایی‌اش (آمریکا) برود، اما دلم به حال امرالله صالح، سرور دانش، وحید قتالی، سمیع حامد، شاه‌حسین مرتضوی و دیگر موجوداتی که خود را به طناب پوسیده این موجود بی‌ریشه آویزان کرده بودند، می‌سوزد.

>>>   تشکر از منسوبین همیشه بیدار امنیت ملی که واقعه را پیش از وقوع کشف وخنثی کردند ورنه خدامیداند اگر این انفجار صورت می گفت چقدر تلفات وخسارات مردم بیچاره ما متقبل می شدند ، خوب شد که آنرا زنده دستپیر کردند وبه پنجه قانونن سپردند تاجزایش را ببیند،!!!
معاش وامتیازات نوش جان تان!×!!
رئیس جمهور باید همه منسوبین همیشه بیدار ریاست امنیت ملی رابع رتبه سه تر جنرالی مُفته خـر سازد ،

>>>   Azizullah Nehefta
طالبان گفته اند فقط با حكومت موقت گفتگو ميكنند. آنها براى اين كه انتخابات برگزار نگردد تمام تلاش هاى شان را خواهند كرد. دلقك هاى سياسى هم كه با دهل پاكستان و ايران ميرقصند، سعى دارند برگزارى انتخابات را ناممكن جلوه دهند. تبانى پاكستان و ايران براى تشكيل حكومت موقت بردن افغانستان به خانه جنگى است وبس. برگشت به صفر گزينه اى مردم افغانستان نيست.

>>>   Sadiqa Razmi
از نگاه دیپلوماسی پاکستان یک ملک تروریست است ۱۹۰ ممالک جهان پاکستان را بد میبیند در پهلوی اش ملک دشمن نیز قرار دارد باید خراب و تباه میشد و همه ما میگویم که پاکستان تجزیه و نایود میشود چرا تا حال زنده است و علت زنده ماندن اش چیست ؟
مردم شان خوب و وطن دوست هستند تعریف نمی کنم متوجه شوید که چی گفتم باید از روی زمین برداشته میشد چون نمیشود در این یک راز نهفته است همین یکی از اندیشه هایم بود

>>>   Rasouly Jafar
شاه حسین مرتضوی، وحید عمر و صدها مشاور دیگرخطر بالقوه برای غنی است. تصور کنید روزی معاش نباشد! آیا این همه مشاور که اعتقادی به غنی ندارند علیه وی نمی ایستند؟
آبراهامیان مورخ مشهور ایرانی در باره ی سقوط رژیم شاه ایران عوامل را ذکر می کند. یکی از عامل مهم رشد دیوان سالاری بود. شاه غیر ضرور صدها هزار کارمند استخدام کرده بود و تعداد زیاد ادارات موازی هم ایجاد کرده بود. در سالهای آخر حکومت شاه قیمت نفت افت کرد. عایدات حکومت کم شد. نارضایتی ها شدت گرفت. بیشترین اعتراضات از سوی عمال حکومت بود.

در افغانستان رشد بی دلیل ادارات و بالا رفتن هزینه ی حکومت آن را اسیب پذیر تر می سازد. زمانی دالر در کابل چنان فراوان بود کسی باید جمع می کرد. اما وضعیت نمی توانست ادامه داشته باشد.
افغانستان حکومت بسیار پر خرچ و بی کاره ای دارد. کمک های خارجی کم خواهد شد. ارگ دو انتخاب خواهد داشت. مالیات بر مردم را افزایش دهد تا مشاوران خود را سیر و راضی نگه دارد. عذری مشاوران را بخواهد. خطر شورش مشاوران از خطر شورش عام کمتر است.

>>>   احمد ضیا بقا اندرابی
نمی دانم در بغلان چه برنامه ای جریان دارد؟
قطعات ویژه امنیت ملی و کماندوها که شب گذشته برای سرکوب تروریستان از مرکز به بغلان رسیده اند ؛ اما دیده میشود تا حال این نیروها نبرد برعلیه دشمن را آغاز نکرده اند؟
دشمن هم در ۱۵۰ متری نیروهای امنیتی در ساحه زمانخیل و چندین قسمت شاهراه بغلان ایست بازرسی ایجاد کرده اند و موترهای خورد و بزرگ هم در دوطرف سرک پلخمری گیرمانده اند و خوانواده های مسافرین گیرمانده مقیم در پلخمری نیز به تشویش عزیزان شان هستند.

>>>   Sami Darayi
صلح افغانستان صد درصد ناکام است!
مصاحبه‌ی خلیل زاد نشان داد که امریکا درصدد کشیدن پای اش از جنگ افغانستان است. او جنگ افغانستان را یک جنگ داخلی نامید و خیلی بی شرمانه، جنگ دولت قانونی را علیه تروریسم طالب بی معنا جلوه داد.
خلیل زاد واضحاً مساله صلح را مربوط خود افغانها دانست، چون او می داند که هیچ مساله‌ی بین الافغانی تا حال نتیجه نداده است و نخواهد داد!
معلوم شد که امریکا مساله اش صلح امریکا و طالبان است، نه صلح در افغانستان.

>>>   باید اقای نجفی زاده !
درمصاحبه خود اقای خلیل زاد درتلویزیون طلوع نیوز بااقای نجفی زاده توضیح دادند که بالای دو موضوع باطالبان بموافقه رسیده اند که بعدازامضااین موافقتنامه که شامل جدول خروچ نظامیان امریکایی ازافغانستان وتعهد طالبان مبنی براینکه از مناطق تحت تسلط شان هیچ حمله تروریستی علیه امریکا ومتحدینش صورت نمیگیرد۰
باید اقای نجفی زاده از جناب خلیل زاد میپرسیدند که ایا افغانستان در لست کشورهای متحد شما شامل است یا این کشور تخته خیز شما بالای کشور های دیگر است؟
اگر افغانستان درجمله متحدین شماشامل است پس باید از مناطق تحت تصرف طالبان بالای مناطق تحت حاکمیت دولت افغانستان نیز مانند سایر کشورهای متحد شما حملات تروریستی وانتحاری صورت نگیرد۰
اگر افغانستان در جمله کشورهای متحد امریکانیست پس چرا حتا بعداز امضاموافقتنامه ایکه مسوده انرا دردست دارید بازهم حداقل به تعداد8500 نفر از نظامیان شما درین کشور درچندین پایگاه نظامی شما باقی میمانند۰
ندانستم که اقای نجفی زاده که درمصاحبه های شان باسایر شخصیت هااز موضوعات خیلی کوچک وحتا خصوصی انها هم میپرسندچرا چنین پرسش مهمی را از اقای خلیلزاد نکردند۰
بنظر شما ایا این نپرسیدن تصادفی است ؟
Haji Said Ahmad Wafa

>>>   Mohammad Haroon Majidi
روزنامه‌نگاران را بگذارید انتقاد کنند، با سلب آزادی شان، نمی‌شود خاموش شان کنید
دو خبرنگار در ولایت خوست به اتهام انتقاد از اشرف غنی از سوی امنیت ملی به گونه‌ی موقت بازداشت شدند.
عبدالرحیم سکندر خبرنگار محلی رادیو سلام وطندار و حبیب کامران خبرنگار سهار نیوز در ولایت خوست ادعا دارند که از سوی امنیت ملی این ولایت بازداشت شده اند.
آقای سکندر به دیدبان رسانه های نی می‌گوید؛ روز دوشنبه 11 سنبله، ساعت سه و نیم بعد از ظهر، زمانی که از یک نشست رسمی از مقام ولایت بیرون شدند در کمپلکس اداری ولایت خوست، سربازان امنیت ملی او و حبیب کامران خبرنگار سهار نیوز را دست بند زده، چشمانشان را بسته و به پشت رنجر به ریاست امنیت ملی بردند. سکندر افزود؛ « ما را به نظارت خانه بردند، تمام وسایل از جمله گوشی همراه و ریکاردر را گرفتند و در میان زندانیان انداختند. پس از اینکه این خبر در شبکه های اجتماعی سر و صدا بلند کرد ما را از نظارت خانه بیرون کرده و به نزد رییس امنیت ملی بردند».
سکندر می‌گوید؛ «به رییس امنیت ملی وضاحت دادیم که آنچه در فس بوک می‌نویسیم به معنای تخریب نظام نه بلکه انتقاد از کم کاری حکومت به ویژه رییس جمهور غنی است. رییس امنیت ملی همچنان تاکید می‌کرد که شما در صدد تخریب نظام هستید و رییس جمهور را توهین می‌کنید».
پس از سه ساعت، این دو خبرنگار از بازداشت امنیت ملی رها شدند.
نی حمایت کننده‌ی رسانه های آزاد افغانستان، بازداشت این دو خبرنگار محلی در ولایت خوست را نگران کننده می‌داند و به این باور است که برخورد های این چنینی صدمه‌ی بزرگی به آزادی بیان وارد می‌کند. نی از ریاست عمومی امنیت ملی می‌خواهد این مسله را بررسی کرده و به رسانه ها و خبرنگاران وضاحت بدهد.
دفتر نی بازداشت این خبرنگاران را غیر قانونی دانسته و از اداره‌ی محترم امنیت ملی می‌خواهد در این زمینه توضیح بدهد که چه‌گونه این بازداشت غیرقانونی صورت گرفته است. دفتر نی حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان از حکومت افغانستان می‌خواهد تا بر مبنای قوانین نافذ از آزادی بیان حمایت کند. نه این‌که با بازداشت موقت خبرنگاران به‌خاطر انتقاد سالم و سازنده گلوی آنان را خفه کند.

>>>   ادریس حارث
برای دولت ساز رای بدهید ؛
امنیت شما را تامین میکند ؛
شما آزادانه شب و روز میتوانید در مسیر شاهراه عمومی سفر نمائید .
در تازه ترین موارد در ولسوالی زارع ولایت بلخ ۶۰ تن از نیروهای مسلح دولتی کشته شده اند.

>>>   Angelica Babak
امریکا در اوغانستان سه اتاق ساخته
که هر سه اتاق قفل و کلید خود را دارد که تنها دست امریکاست .
یکی حکومت ، یکی نام طالبان ، یکی نام داعش ...
که هر کدام انرا خود اعاشه می‌کند و مسلح ،
مردم را توسط آنها می کشد و خود شان را توسط همدیگر ...
یگانه کسانی که از این بازی آگاه اند سران انها ست ، خورد و ریزه جاهلان مزد بگیر اند ..

>>>   Bahar Sohaili
آن زمان که ایمیل های پروژه پروموت را خواندم، متوجه شدم که دولت آمریکا ارزشی برای رهایی زنان وحقوق شان در افغانستان قایل نیست و هیچ وقت با آنها همکاری نداشتم.
آنچه آنها در پی اش هستند دفاع از منافع و امنیت ملی آمریکاست.
مردم افغانستان پس از دو دهه مبارزه علیه بنیادگرایی، تمرین دموکراسی و حقوق زنان دوباره مجبورند در برابر معامله ی آمریکا با طالبان، امارت اسلامی و فشار بیشتر را تحمل کنند.
افغانستان بعد از این خانه ی چپ، فمینیست، سکولار و دگر اندیش و اقلیت های مذهبی نیست.
خط سرخ شما فدای سر منافع آمریکا!

>>>   Anwar Rawi
چشم تان روشن
طالبان کرام از این پس به حیث ملیشا آمریکا عمل می کنند
اگر از این پس طالبان به مناطق حمله کردند و خانه و کاشانه تانرا برسرتان ویران و فرزندان تانرا پیشروی چشم تان قتل عام کردند باید بدانیدکه طالبان کرام آن جنایات را بخاطر پناه دادن شما مردم داعش پرور درحق تان روا داشته اند ...
باید بدانید و آگاه باشید و مغزهای کورتان را باز کنید که از این پس طالبان کرام مورد حمایت هوایی دوستان امریکایی ما قرار خواهند داشت ؛ اگر شما خدای ناخواسته داعشیان را در گاهدان خانه تان پناه بدهید ؛ از هوا توسط دوستان آمریکایی و از زمین مورد حمله برادران طالب قرار خواهید گرفت ؛ البته صد البته که امکان این هم وجود دارد که داعش های خیالی را در کاهدان های خانه های شما پنهان کنند و به آن بهانه خدمت شما برسند . پیوند طالب و آمریکا مبارک باد ...
فکر نکنید که من این گپ ها را خواب دیدیم ؛ این گپهایست که از سخنان نابغه دروغ جناب خلیزاد با تلویزیون طلوع به نبوغ ما رسیده است ؛ تا بحال من فکرمی کردم که بزرگ ترین دروغ گوو چخان دنیا خودم هستم ؛ ولی با دیدن مصاحبه جناب خلیلزاد با طلوع فهمیدم که بزرگ ترین دروغ گو و چخان و دغلباز و مغالطه کار دنیا جناب خلیلزاد است ؛ چشم دروغگو کور میتوانید خود تان مصاحبه جناب خلیلزاد را با طلوع نگاه کنید و خودتان با کله های خودتان قضاوت کنید و ببیندکه جناب سفیرصاحب چه زیبا دورغ میگوید و مغالطه می کنند و با نبوغ شان چه آشی برای مردمان ستمدیده کشورمان پخته اند ؛ یک آشی که رویش یک وجب روغن داغ دارد

>>>   شعار جدید اشرف غنی و باندش:
ای وطن میفروشمت
آخر خودم میفروشمت

>>>   جواب(به بینید که چه کسانی خشونتها را نتیجه صلح دانسته و از خشونت طلبان و دیگر اقوام و ایدوئولوژی و قومی...)
خود را خفه نساز و یاوه نباف و خموش شو جمهوری اسلامی یک نهاد مردم سالار دینی است الحمدلله مردم شیعیان عراق یمن بحرین سوریه نیجریه لبنان و... به برکت انقلاب اسلامی ایران با الگوگیری از عاشورای امام حسین علیه السلام ایستادگی کرده و طاغوت را کنار زدند شیعه محمدی علوی فاطمی حسینی جعفری رضوی مهدوی است و تا نابودی استکبار و خاکمالی اسراییل و سعودی و ظهور امام موعود عج دست از پا ننشسته است.دیکتاتور نوچه های امریکایی مثل اشرفغنی ادمکش و جانی و دیکتاتورهای عرب است
حرکت جهانی شیعه و اربعین حسینی چشم وهابیت و ناصبی های دشمن امام علی علیه السلام را کور کرده در خاورمیانه داعشیان تار و مار شدند تو بچه وهابی مجبور هستی این طور عقده روانی خود را تخلیه کنی اندکی صبر کن با آل صهیون و سفیانی و یزیدی به دوزخ روانه ات خواهیم کرد نخواهی هم خود را زودتر بکش و خفه ساز.

>>>   وقتی سر قوماندان قوای مسلح دیوانه است از زیر قوماندان هایش چه گله.
ملا هیبت شیطان در زیر پای ISI خوابیده و ذبیح منافق از زیر پای ترتیل های پاکستان اعلامیه صادر میکند.

>>>   افراد پله بین چاپلو.س سست عنصر چگونه زود رنگ تبدیل میکنند ، تنها تاجک ها نیستند که عاضق پول وچوکی بوده وبرای رسیدن به این کار هر روز جبه تبدیل میکنند ،او غان هم اصل وبدل دارد پاروک وردک سال ها درچوکی های بالای حکومتی کار کرد واز افراد مورد قبول ونزدیک امریکائی ها بود ، اما حالا کهشرایط دگرگون شده ببینید پاروک وردک به رنگ دیگرذ در آمده وچی می گوید:
گذارش نامه :
فاروق وردک او درمحضر جمعی از نخبه گان ولایت وردک در دوبی، ادعا کرد که شیرولی وردک عضو سابق مجلس نماینده گان ( برادرفاروق وردک) به وسیله قطعه خاص صفر یک وابسته به اشرف غنی کشته شده است.
دکتروردک گفته است که قطعه 01 به هدف نابودی مخالفان سیاسی اشرف غنی تشکیل شده است و از زمانی که برادرم را کشتند، من نمی توانم صدایم را بلند کنم.
وردک افاده داده است که نقش شخصیت های وردک در حکومت صفر شده و اگر چه وی با کریم خرم و رحمت الله نبیل زیاد هم نظر نیست؛ اما قوم خود را تشویق می کند که همه به رحمت الله نبیل رأی بدهند تا حداقل یک جبهه سیاسی با محوریت یک وردکی علیه این دیوانه بی دین( اشرف غنی) تشکیل شود و او را مهار کند وگرنه او مثل گوساله سامری یک تعداد از جوان های پشتون را فریب داده و ریشه بزرگان این کشور را قطع میکند.
ر

>>>   از امپریالیزم واخوانیزم ازین بیشتر توقعی نباید داشت

>>>   نورالله وليزاده
تشدید حملات طالبان بعد از توافق صلح با امریکایی‌ها، مرا به یاد روزهای شهادت قهرمان ملی کشور انداخت. وقتی فرمانده مسعود ترور شد، طالبان حملات خود را بالای جبهات مقاومت در چندین جبهه شدت بخشیدند. تصور طالبان این بود که ستون اصلی مقاومت شکسته و با یورش برق‌آسا جبهه مقاومت سقوط می‌کند. اما جبهه با آن سرعتی که طالبان تصور می‌کردند، سقوط نکرد که بحث حمله امریکا به افغانستان مطرح شد و طالبان خود از حکومت ساقط شدند.
حالا نیز طالبان تصور می‌کنند که با توافق با امریکایی‌ها، راه به پیروزی سریع باز شده و با تشدید حملات قلمرو حاکمیت دولتی را در ولایت‌ها تسخیر کرده و به محاصره کابل اقدام می‌کنند.
من به توانایی نیروهای دولتی در مقابله با طالبان اطمینان دارم اما دوام وضعیت فعلی می‌تواند نگران کننده باشد. حکومت باید در کنار اتخاذ تدابیر بهتر امنیتی، روی سازوکارهای سیاسیِ تغییر وضعیت به نفع ثبات و صلح تلاش جدی به خرچ دهد.
حالا که امریکایی‌ها پای خود را از معرکه بیرون کرده‌اند، ظرفیت طرفین داخلی جنگ برای صلح کردن در بوته آزمایش قرار گرفته است. ایجاب می‌کند از تمامی ظرفیت‌های موجود و ممکن برای رسیدن به تفاهم داخلی استفاده شود.
آزاد زیستن دشوار است. مردم افغانستان همواره ادعای آزادگی دارند و هرجنگ شان با خارجی‌ها را جنگ آزادی عنوان می‌کنند. اما تا کنون ما ظرفیت آزاد زیستن را نداشته‌ایم. دیده شود که بعد از این چه خواهیم کرد.

>>>   Arif Rahmani
دیدگاه من درباره صلح خلیل زاد!

۱- ‏صلح حقیقی، دل انگیز، خیر خیز، زیبا و درخشنده است. این صلح در پرتو حفظ حرمت، کرامت، آزادی ها و حقوق اساسی انسان تحقق می یابد. این صلح زیبا و زیبایی آور دل انگیز و زندگی ساز بسیار متفاوت است با آرامش گورستانی صرف که از شعله های استبداد دینی امارت اسلامی بر می خیزد!

۲- ‏صلحی که آقای خلیل زاد از آن حرف می زند، صلح واقعی نیست. زمینه سازی برای فرار محترمانه آمریکا از این سرزمین است. این صلح حد اکثر به آمریکایی ها مصونیت‌ جانی می دهد اما برای مردم افغانستان خیر و زیبایی ندارد؛ آرامش نمی آورد، حرمت و کرامت شان را حفظ نمی کند، مردم ما باید تلاش کنند تا با گفتگوی مقتدرانه با طالبان به صلح انسانی دست یابند!

۳-‏گفتگوی مقتدرانه برای تحقق صلح با طالبان از رهگذر برتری در جبهه های جنگ ممکن است.‌ تنور جنگ را گرم کنید، سرکوب تروریستان را ادامه دهید، زندانیان مستحق را، اعدام کنید و هیچ گاه با ادبیات عذر و التماس با آنان سخن نگویید فراموش نکنید صلح مقتدرانه از رهگذر جنگ مقتدرانه و برتری نظامی ممکن است!

>>>   قابل توجه اشرف غني ! ديگران نخوانند.
جناب محترم رئيس جمهور صاحب دولت إسلامي أفغانستان !
گرچه من نظري ندارم اما فكر ميكنم بيجا نيست كه شما به اسم مغز متعفن أفغانستان مشهور شده أيد. شما بخاطر گرفتن رأي قوم ما پشتون ها تعصبات قومي را به اوجش رسانيديد، ايا راه ديگري براي اخذ راي ما وجود نداشت؟ شما فكر نميكنيد كه با تعصبات اشكار تان از حمايت طالب گرفته تا تقويه وحشيان گلبدين و دسيسه سازي و ترور ساير اقوام شريف كشور سلامت رژيم و سلامت صلح و امنيت و حتي اينده افغانستان را ويران نموده ايد؟
من منحيث يك پشتون تحصيلكرده و روشنفكر شما را لكه ننگ و بيغرتي و ريا كاري و شيطنت در سياست افغانستان ميدانم.
صد افرين ميفرستم به دل و روان ان تاجكان محترم كه تو بيغرت و كرزي بي غيرتت را در رژيم خود تحمل كرده و به حيث رييس جمهور پذيرفتند . تو نمك نشناس ده سال قبلت را نگاه كن چي بودي ؟ يك گارسون ، كرزي چه بود ؟ يك گارسون ، در حكومت تاجك ها راه براي يك گارسون پشتون باز بود تا رييس جمهور شود ولي در حكومت تو يك تاجك حق اشتراك مساويانه در كانكور ندارد. حق زندگي ندارد، با ترفند هاي خاص با طالبان يكجا عليه تاجك توطيه ميكني و بزرگان شان را ترور ميكني ولي ما پشتونها مثل تو خارجي نيستيم اينجا ماندني هستيم و براي تاجك ها جواب دادني هستيم . از گور كه امده اي برو پس نه پشتون ترا ميخواهد نه تاجك و نه به شيطنت و قوم جنگي كه تو راه اندازي كرده اي ضرورت است.

>>>   نورالله وليزاده
می‌گویند در یکی از کشورهای افریقایی وقتی قانون لغو برداری تصویب شد، نخستین کسانی که علیه این قانون اعتراض کردند، بردگان بودند. اعتراض بردگان(آزاده شده) این بود که ما در تمام عمر برده بودیم و باداران ما همه چیز به ما فراهم می‌کردند و برای ما بی‌زحمت چارچوب کار و بار زندگی و امرار معاش آماده بود اما حالا که ما آزاد شده‌ایم چه کنیم. براستی‌ برای کسانی‌که همیشه در بردگی زندگی کرده باشند، آزاد زیستن دشواری خود را دارد. برای آزاد زیستن باید ظرفیت‌سازی شود.
اگر افغانستان را منحیث یک شخص حقیقی در نظر بگیریم، این کشور نیز در چند سده اخیرهمیشه حیات بردگی داشته است. هرگاهی که سایه حمایت «باداران» از سرما کم شده، ما به بحران و بی‌ثباتی رفته‌ایم. ما نتوانسته‌ایم که آزادانه زندگی کنیم. چون ظرفیت آزاد زیستن را نداریم. یکی از لازمه‌های آزاد زیستن، یادگرفتنِ با هم‌زیستن است. ما زندگی با همی را یاد نگرفته‌ایم و بنابراین آزاد و مستقل بوده نمی‌توانیم.
حالا که سایه امریکا(بادارِ اخیر ما) از سر ما در حال کم شدن است، بیش از همه شکوه و نگرانی از جانب کسانی بلند شده که تا دیروز اکت و اداهای آزادگی و استقلال می‌کردند. این‌ها در واقع غیر مستقیم می‌پرسند که بعد از رفتن امریکا ما چه کنیم!!

>>>   Akbar Sana
خلیلزاد در توافق نامه با طالبان کوتاه آمده است..
تا جایی که ازمصاحبهء خلیلزاد نمایدهء دولت آمریکا در امور صلح با طالبان بر می آید این سیایتمدار آمریکایی در مذاکره با طالبان از خود کو.تایی نشان داده است . او تنها بر امدن قوای کشور ش را از افغانستان و حفظ منافع آمریکا را در منطقه خواستار شده است ٬در حالی که می توانست آتش بس ومذاکره با دولت افغانستان را با در نظر گرفتن خواست های مردم جزء شرایط قرار دهد. نتیجهء این توافق پیش ز معلوم است.اگر گروه طالبان بر موضوع امارت اسلامی آنهم طبق نظرات بنیاد گرانهء شان که مردم ما به هیچ وجه آن را نمی خواهند اصرار ورزند ٫ افغانستان به حالتی خواهد رسید که ده ها مرتبه ا ز دهه 90 کرده اسفبار تر خواهد بود .این از بلعجبی های سیاست است که یگ دولت بزرگ که ادعای رهبری همهء جهان را داردبا یگ گروه کوچک صلح می کند و کوتاه می اید.

>>>   اکمال طالب بواسطه سقوط شهرستان های شمال وغیر افغان نشین قبل از سپردن دولت به این گروی عقب گر قومی ترس از تکرار مقاومت در برابر حاکمیت قومی اوغانی طالبی یا امارت طالب
پس باید بسیج شویم در برابر این تهاجم هتلری
کوهستانی

>>>   قابل توجه شهروندان کابل و مسولین امنیتی......!!!
با اطلاع موثق از استخبارات
گروه دولت اسلامی(داعش ) میخواهید بالای مراکز ذیل حملات تروریستی را انجام دهید .

۱ پوهنتون آمریکایی افغانستان(old campus )
۲دانشگاه خاتم الانبین و یا مسجد جامع خاتم الانبین (حوزه علمیه مسجد )
۳ تلویزیون آرزو
۴ حوزه سیزدهم پولیس
۵ بعضی از مراکز مذهبی و فرهنگی در غرب کابل(دشت برچی)
اینها تنها مراکز است که احتمال حملات در آن بالا است آنها همچنان مخواهید بالای مساجد، مراکز مذهبی و فرهنگی هزاره ها( مذهب شیعه ) حملات تروریستی را انجام دهید بنا از جمع شدن بیجا در مراکز ذکر شده خوداری نماید و برای امنیت مساجد و مراکز مذهبی(شیعه ها) خودتان اقدام بسیار جدی نماید خصوصا در غرب کابل(دشت بر چی )

این حملات تروریستی توسط ۱۳نفردر دو موتر (تانکر، کرولا سرخ )مملو موادانفجاری انجام خواهد داد حمله با اطلاع که ما دریافت کردیم حمله بسیار پیچیده است تا دو یا سه روز آینده تهدیدات شان بالا است و
اما
به اساس اطلاع حملات بعد از ساعت ۵ شام طرح ریزی شده احتمال وقوع این حملات تروریستی تا چند ساعت بعد بسیار زیاد است
بنا احتیاط کنید.

یادداشت
این گروه تروریستی با سلاح های مختلف و موترهای مملو انفجاری در شهر کابل جابجا شدند .
با تاسف فراوان به این گروه تروریستی گفته شده که اگر موفق بر حملات بالای مراکز ذکر شده نشدند میتواند در هر جای شهر کابل که دل شان خواست حملات نماید.
مسئول حملات دولت اسلامی(داعش ) است اما مرکز ( استشهادی عملیات ) کمیسیون نظامی طالبان با شریک نمودن معلومات استخباراتی همکاری می کند .

>>>   پشتونان جنایتکار همیشه بدبختیهای کشور را به گردن همسایه می اندازند در حالیکه از اول تشکیل کشور افغان_ستان تنها عامل بدبختی و عقب افتادگی ما همین اوغانها بودند که اینقدر دروع گو و خودخواه هستند.

>>>   صلح عادلانه وامنیت سرتاسری وتفاهم ملی خواست اکثریت مطلق مردم جنگزده افغانستان است افغانستان متاسفانه چهل سال است که درآتش جنگ داخلی میسوزد ودرین مدت صدها هزار ازمردم مومن ووطندوست افغانستان تحت نام های مختلف کشته شدند وصدها هزار معیوب ومعلول گردیدند وملیون ها نفر درکشورهای نزدیک ودور مهاجر شدند.اکنون که انشالله پروسه صلح به همکاری جوامع بین المللی وکشورهای نزدیک ودور درحال پیشرفت اندمردم مومن افغانستان وسیاست مداران مومن و وطندوست ازطریق رسانه ها وجراید ازین گفتگوهای صلح عادلانه استقبال نموده ودست به دعا اند که هرچه زود تر پروسه صلح افغانستان تحقق یابدجنگ داخلی وآدم کشی جامعه عقب مانده افغانستان را علاوه براینکه سال ها به طرف عقب ماندگی وبدبختی کشاند زیربنا های اقتصادی جامعه افغانستان نیز سخت متضرر شدند وظیفه ایمانی وحب الوطنی ملت مومن افغانستان هستند که برای تبلیغ وتحقق صلح عادلانه وامنیت پایدار درافغانستان ازهیچ گونه تلاش دریغ ننمایند ونگذارند که یک مشت اقلیت خودخواه واستفاده جو مانع صلح پایدار در افغانستان گردند.من مطمیینم که سیاست مداران دلسوز ووطندوست افغانستان هیچگاه درصدد تخریب صلح عادلانه وپایدار نیستند بلکه بالعکس به انواع مشکلات ملت مومن افغانستان عمیقا درک همه جانبه نموده اند طوری که نشست های در کشورهای دور ونزدیک ومنطقه را خیر مقدم گفته وبعضا عملا برای تحقق پروسه صلح عادلانه به جلسات صلح فعالانه شرکت نموده اند که بدین طریق امید واری زیادی برای ملت مومن افغانستان پیدا شده اند.به پیش به سوی صلح عادلانه وامنیت سرتاسری وهمزیستی مسالمت آمیز تمامی اقوام برابر درافغانستان ننگ ونفرین باد به ماجراجویان ودشمنان رنگارنگ دشمنان صلح وآشتی ملی درافغانستان.
ومن الله التوفیق
انجنیر عبدالرشید ناصری از آسترالیا

>>>   یگان ساده نا فهم در کامنت هم از امریکا دفاع میکند و میگوید که ایران یا فلان بسدان امریکارا نماند که دمکراسی بیارد. چقدر نا فهم هست بعضی مردم.امریکا برای آبادی افغانستان کجا آمده بود؟همین امریکا طالب را جور نکرد؟
حاتم

>>>   صلح داده نمی‌شود بلکه به عنوان یک حق گرفته می‌شود با یک تیم که آغشته به فساد نباشند و مردمی که به دنبال فساد پیشه گان گام نبردارد بوجود میاید

>>>   به خروار خارجي از بين رفت ، استقلال به گپ و بدون قرباني حق و ناق ممكن نيست ، وكسيكه استقلال خشك و خالي را دوست ندارد ، لطف نموده ترك وطن نمايد ، بگذاريد نگذاريد طالب كامياب شدنيست !
كابلي از نيوزيلند

>>>   Farid
امریکایی ها در سرزمین ما نه جنگ رابردند و نه برای دولت سازی کار سازنده و ماندگار کردند.برنامه های آنها را نگاه نادرست و محاسبات خیالی خودشان و استفادۀ افزاری وابستگان محلی شان از امکانات و نیروی شان بر باد داد. چنان می نماید که آنها در منطقۀ ما نه برنامه ی سازنده برای ماندن دارند ونه حالِ رفتن و کوچیدن.مردم به ویژه جوانان و زنان،رسانه ها و نیرو های سیاسی وطندوست باید به آغازی دیگری پس از پایان آنها بیاندیشند.آغازی بدون تاریک اندیشان و گذشته پرستان .آغازی دیگری که به امروز نگاه کند و به پیش برود نه به" تداوم" گذشته ی ناکام.

>>>   اگر غنی و کرزی و خلیل زاد خائن دست از حمایت مخفی طالبان بردارند و امریکا طالبان را برای دوام جنگ نگهندارد، طالبان در مدت شش ماه توسط اتحاد عمومی همه اقوام افغانستان به پاکستان عقب زده میشوند. علت جنگ طالب حمایت غنی و کرزی و امریکا بوده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است