مذاکرات محرمانه امریکا و ایران بر سر افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۳    ۱۳۹۸/۵/۲۶ کد خبر: 159816 منبع: پرینت

با وصف مخالفت ها بین امریکا و ایران در خلیج فارس، اما روی موضوعات افغانستان همکاری دارند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایندیپندنت، ارتباط مستقیم بین ایران و ایالات ‌متحده بر سر مساله افغانستان در تضاد با آن چیزی است که هم اکنون بین دو طرف در خلیج فارس جریان دارد.
هرچند به نظر می‌رسد ایران مخالف این گفتگو‌ها نباشد، به گفته برخی منابع آگاه، دست‌کم خواستار تعلیق بخشی از تحریم‌های آمریکا است که مانع صادرات نفت می‌شود.

از سوی دیگر تهران بر این باور است که روند صلح در افغانستان باید شامل دولت افغانستان باشد که از مذاکرات آمریکا با طالبان در قطر حذف شد.
برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که هدف تلاش‌های پشت ‌پرده به امید همکاری ایران و آمریکا بر سر افغانستان، این است که دو طرف در جهت کاهش تنش‌هایی حرکت کنند که در چند ماه اخیر تشدید شده است.

این درحالی است که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و جان بولتون، مشاور امنیت ملی این کشور با هرگونه تعدیل تحریم‌ها علیه ایران یا مذاکره با تهران بر سر افغانستان مخالفت می‌کنند.
برخی مقامات بر این باورند از آنجایی که ایران روابط خود را با طالبان حفظ کرده، می‌تواند کمک خوبی برای آمریکا در برقراری صلح در افغانستان باشد. از سوی دیگر تهران نفوذ خود را بر کابل ادامه داده و در دو دهه‌ای که از حمله آمریکا به افغانستان می‌گذرد، همواره سعی کرده بر دولت‌ها در کابل نفوذ داشته باشد.
رایان کروکر، سفیر سابق امریکا در کابل می‌گوید، اینکه ایران بتواند نقش موثری در روند صلح ایفا کند یا واشینگتن اجازه انجام این کار را بدهد، هنوز پرسشی است که پاسخی قطعی برای آن وجود ندارد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   ایران نفوذی در افغانستان ندارد حتی تحصیلکرده های افغان که از ایران برمیگردند متهم به خیانت میشوند ایران با آمریکا بر سر مسائل خودش مذاکره نمیکند چه برسد به افغانستان

>>>   ایکاش هرات هرچه زودتر به مام میهن خود بازگردد و از شر فاشیست های وحشت انداز دهشت افکن رها شویم

>>>   همه میدانیم صلح افغانستان بدن خط مشی که ایران تعیین میکند ارزشی ندارد . حتی تگر صلحی حاصل شود اما ارتباط درست با ایران وجود نداشته باشد سرعت پیشرفت افغانستان از نصف زمانی که با ایران رابطه خوب داشته باشد هم کمتر میشود
اسیای میانه نیاز شدید به اتحاد کشورها دارد تا پیشرفت کنند و ایران شاه مهره این اتحاد است و غرب هم با دانش جلوی این اتحاد را خواهد گرفت

>>>   ایران هیچ مذاکره محرمانه ندارد -دیپلماتهای ایرانی را طالبان کشتند

>>>   این خبر کاملاً دروغ است و آمریکا کاملاً آگاه است که حداقل در یکی دو سال اخیر ایران چه هزینه های سنگینی را بالای طالبان و خصوصاً هزاران جاسوس خود کرده تا مبادا آمریکا موفق به صلح و موفقیت برنامه خود در افغانستان ،که مقدمه دخالت مستقیم برای تغییر نظام ایران است، شود و ایران را اگر ذره ای فرصت دهد از نفوذ مخرب خود استفاده موثری برای تخریب پلان های دشمن ایدئولوژیک خود در جامعه سنتی افغانستان میتواند.
موسوی بلخابی

>>>   ايران برخلاف افغانستان يک کشور مستقل است و سياست خود را در منافع ملى ملت باعزمت بازبانها و اقوام گوناگون خود تعين مى کند.
رييس دولت افغانستان از سوى امريکا بلاخره پس از انتخابات گوزپندى انتصاب مى شود و حاکمان افغانپشتون از خود صلايت وصلابت ندارند.
ايران با وقار کشور بزرگ و با نفوذ است که چل کشور ناتو تحریم‌های آمریکا را مانند را مانند متحدان در عمل انجام مى دهند ومانع صادرات نفت می‌شود. همين چل کشور ضد ايران در افغانستان نتوانستند کدام کمک اقتصادى بنيادى کنند.
زيادترمصرف پول براى عساکر واسلحه مصرف مى شود. در واقعيت امر ايران بصورت آشکار مليارد ها دالر در مناطق ايران زمين جدا شده از مادر وطن (و جنگ زده مانند اعراق و سوريه يا شام و افغانستان کمک مى کند.
ايران با دفاع از سوريه دفاع از ايران مى کند. ايران کمکهاى بنيادى فرهنگى مى کند.زبان فارسى زبان فراملتى اکثريت مردم است. در حاليکه دولت افغانتون يک شهروندى افغانستانى را به سعدى نام از کرمانشاه داده است تعداد شناسنامه ايران به دوميليون ايرانيان فرهنگى از هندوکش داده است.
لبنان و اعراق و سوريه متحدين مذهبى ايران اند.
به من افتخار است که يار و ياور ايران ام اولين کشور بزرگ با جهان پهلوانان هندو ايران وتوران که مردم ستمديدگان هر طايفه را از اژدهارهاى عصر نجات داد: چه جمشيد و اسپنديار چه کوروش بزرگ و دارا چه بهرام گوروچه يعقوب ليث صفـار چه خراسانى مردمان ستمديده را از حاکمان خون آشام آزاد ساختند: يهود ان از ستم نبوکد نصر دوم (بخت نصر) حاکم بابل٬ايرانيان و تورانيان از خلافتهاى اعراب ارمنيهاى عيسوى را از چنگ خلافت عثمانى.
ايران بزرگ در هر زمان اصليت و صلابت هندوايرانى وتورانى بودن خود را فراموش نکرده است.فقط نام معنوى فغان است که بي زاد است!
"افغان" جدا از ايران است ولى ستان از ايران است
افغان حاکمان مال پنجاه کشوران استعمار است
همان پنجاه کشوران ناتو دشمنان ايران است
زنده و جاويد باد نام نامى تو ايران
افتخار شجاعت و مبارزه ضد امپراليستى از آن ايران است
ايران بزرگ و جاويد و جاويدان
دشمنان هندوايران و توران سرنگون باد
افغان ستان يک حکايت بود
از فغان اش همه
زن و مرد٬ پير و بُرنادر شکايت اند.
ايران در جلسات محرمانه وعالمانه وعلنى ومخفى وآشکار وبرجامى منافع ملى خود را نمى فروشد.
آتش از چهرهء زرین اثرِ زر ندهد
دین به دنیا مفروشید که دنیا دنیاست!
بیدل
افغان حاکمان نه تنها ميهن ما را بسيار ارزان فروخت بلکه دين خود راهم
تحت نام فغان حاکمان همه رهبراى زى و زوى خيل و دُرانى وطلاىي و و طالبانى!
.....

>>>   افغانستان کشوری که ازسوی دوست ودشمن ودوستنما ها مورد انواع تهاجمات قرار گرفته واز بیش از سه دهه بدینسو در اتش خشم ونفرت میسوزددر حالی که مادر غم انسانیت خودرا شریک واز ماسات ورنج همه دلتنگ وبیزار هستیم اما احدی به جنازه ای ما اشک نمی ریزد واشک یتیم وبیوه وبیچاره ای مارا پاک نمی نماید همیشه حد اقل ملت ما با همه غم شریکی نموده در هیچ مجالی دیگران را تنها نگذاشته اندواز شهدای ماوکشته های ما در پهلوی انها وجهت حفظ منافع انها پشته هاگردیده واز قدیم الایام بنام قبله وپیشوای اهل اسلام وبرادران مسلمان به انها ارج گذاشتیم واحترام لازیم را نمودیم وبا سپر نمودن خود در برابر تجاوزات اجنبی ولشکر کشی های قشون متجاوز خودرا دیوار گوشتی ساختیم وجهاد افغانستان دفاع......گفتیم وما به حال زار خودو انها گریه نمودیم اما انها ساز دهن مارا گرفتند!!!واز قرنها بدینسو خمس وسهم خودرا به دامان مراجع انها ریختیم ولی یک روز هم به جنازه ای ما حاضر نشدند ودر حق ما دعای مغفرت نکردند توافق خارجی ها با انها روی قتل وکشتار واوارگی ودر بدری کشور وملت ما نه از حالا بلکه به سالها وقرنها قبل برمیگردد چنانچه اقای خاتمی باری با افتخار نشخوار نمودند که اگر همکاری ما با ناتو نمی بود نمی توانستند به افغانستان حضور پیدا نمایند همین که طالب را مسلح میسازند وامکانات میدهند وروابط خود را با انها نیک میسازند تا روزی از وجود نا پاک انها بخود امتیاز کسب نمایندوانها با سلاح وامکانات انها به مظالم خویش بالای این ملت می افزایند خود نماینگر عقد وکینه وبغض بیشمار انها دربرابر این ملت مظلوم وبیدفاع است وباز این مدعیان اسلام وجمهوری ... با دولت های مزدور ودست نشانده وملحد حاکم بر مقدرات ملت یاری وهمکاری مینمایند وبه الام ورنج بی پایان ما می افزایندوهمچنان همیشه بنی ادم اعضای یکدیگرند را تکرار نمودیم ولی دیگران ازین مقام شامخ مارا پایان اورده وبه خاک وخون کشیدند درهنگام ضرورت مارا به اسمان بلند نمودند وازادیخواه وسر افرازو نام اور خواندند وچون به مطلب رسیدند القاب تفنگ سالار وجنگ سالارو...را نثار ما کردند خلاصه امریکاوروس و اروپا وخلیج وایران وپاکستان وجاپان وبدون استثنا همه ای دنیادر قتل وکشتار وخرابی ودر بدری کشور وملت مل همه باهم متحد شده اندواین عرس وازدواج نا میمون ادامه داردودرین زودی ها ونزدیکی ها روی خوشی وروزبهروزی وبهبودی به حال زار ما نمایان نخواهد شد
تبنگچی

>>>   خوب است پس بخیر باشه مام هستم

>>>   شمارا بخدا بیایید فکری به حال کشور مان افغانستان کنیم وهرروز این کشور وآن کشور را متهم نکنیم اگر کشوری هست که مورد اتهام است آن کشور چرکستان است که هرروز طالبان وداعش را روانه مرزهای ما می کند وهرروز صدها متر به خاک کشور عزیزمان افغانستا دست درازی می کند دیر نخواهد بود خط سرحدات با کشور پاکستان به کابل برسد

>>>   بر خلاف دروغ های تبنگچی تنها عامل نابودی خراسان مسمی به افغانستان موجودیت قوم شرارت افکن اوغانها میباشد که همیشه آماده هستند جنایت های خود را بر دوش دیگران و تقصیر دیگری اندازند فارسیزبان ها آزادی بیابند دوباره شکوه و تمدن خراسان زنده خواهد شد و تعصب و تقلب و وحوشت مرگ خواهد یافت.

>>>   كشورهاي اروپايي با تنوع قومي و زباني و اختلافات زياد تاريخي و تجربه جنگ هاي زياد به اين نتيجه رسيدند كه همگرايي و هم افزايي كنند. ولي مردم خاورميانه هنوز درگير مسائل قومي و زباني و ديني هستند
مردم افغانستان نمي تونن با هم كنار بيان و اين به اون انگ ميزنه و اوغان و غير اوغان! ميكنن ، با پاكستان دشمني ميكنن و به ايران سوء ظن دارن و ....
حالا چطور با اين اوصاف ميشه ما بتونيم خاورميانه رو به مكاني خوب براي زندگي تبديل كنيم ؟؟؟
اي كاش ايران رو ميشد برداشت و گذاشت يه جايي خارج از خاورميانه
گرفتار شديم از دست همسايه ها
فؤاد مهاباد

>>>   اي برادر از كدام درد زود تر بناليم؟ همه ميدانيم كه هم دولت نوكر است و هم طالب نوكر است ولي فرقش اين است كه دولت نوكر كشور هاي مترقي و پيشرفته است ولي طالب نوكر كشور هاي عقب مانده مانند پاكستان و بنگله ديش و ايران و نو هوش به سر طالبها امده و چند وقت ميشود كه افتخار نوكري روس را هم بدست اورده اند.

>>>   اگر ایران کشوری عقب افتاده است پس افغانستانچی هست برادر معلوم است که تا بهال به ایران نرفتی وقدمی در تهران زیبا نزدی اگر ایرا نعقب افتاده بود الان همانند افغانستان نوکری امریکا و انگلیس را می کرد ایران قدرتمند و مستقل است به کوری چشم دشمنان خارجی و همزبانهای بربخت خود فروخته


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است