تنش هند با پاکستان بر سر لغو خودمختاری کشمیر
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۰    ۱۳۹۸/۵/۱۷ کد خبر: 159720 منبع: پرینت

دولت پاکستان در واکنش به اقدام اخیر دهلی نو در لغو خودمختاری منطقه مسلمان نشین کشمیر، نیروهای مسلح را به حالت آماده باش درآورد، سفیر هند را اخزاج کرد و از تصمیم خود برای کاهش سطح روابط دیپلماتیک میان دو کشور، تعلیق مبادلات تجاری و طرح این پرونده در شورای امنیت سازمان ملل خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رسانه های خبری عرب زبان، دولت پاکستان عصر روز (چهارشنبه) با صدور بیانیه ای در پایان نشست شورای امنیت ملی به ریاست «عمران خان»، نخست وزیر این کشور و با حضور وزرای دفاع، کشور و امور خارجه، اعلام کرد که تصمیم گرفته شد در واکنش به اقدام اخیر دولت هند مبنی بر لغو حالت ویژه و خودمختاری منطقه مسلمان نشین «جامو و کشمیر» اقداماتی اتخاذ شود.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، شورای امنیت ملی پاکستان تصمیم گرفته سطح روابط دیپلماتیک با هند را کاهش دهد، مبادلات تجاری میان دو کشور را به حالت تعلیق درآورد و اقدامات دو جانبه را نیز مورد بازنگری قرار دهد.

دولت پاکستان در بیانیه خود همچنین از تصمیم شورای امنیت ملی برای طرح پرونده کشمیر در سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان خبر داده و تاکید کرد که عمران خان به نیروهای مسلح این کشور دستور داده تا به حالت آماده باش درآیند و سفیر هند در اسلام آباد نیز اخراج شد.

این در حالی است که دولت هند با تغییر بندی از قانون اساسی، حالت ویژه و خودمختاری جامو و کشمیر به عنوان تنها ایالت کاملا مسلمان نشین این کشور را پس از چندین دهه لغو کرد تا این ایالت دیگر از حق برخورداری از قوانین ویژه خود محروم شود؛ تصمیمی که با اعتراض گسترده ساکنان منطقه و پاکستان روبرو شد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هند
کشمیر
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   تنش میان هند و پاکستان روی موضوع کشمیر به یک مساله داغ و جدی تبدیل شده است و نگرانی در میان مردمان دو کشور و مسلمان منطقه و جهان را بوجود اورده است ، همه بخوبی میدانیم که یکی از عوامل تندروی اسلامی و جهادگرایی ظلم ، بیعدالتی ، اشغال و استبداد در قلمرو مسلمانان بوده است که موضوع فلسطین و کشمیراز مهم ترین موارد ان بوده می تواند که بر روحیه و روان سایر مسلمانان تاثیر مستقیم گذاشته و در نتیجه با بر پای مبارزات مسلحانه مشکلات جدی را در سراسر دنیا و بخصوص منطقه ما بوجود اورده است ، دولت هند با لغو ماده ۳۷۰قانون اساسی که لزوماً زمینه ازادی و حق خود ارادیت را به مسلمانان جمو و کشمیر تفویض کرده بود وبا فرستادن ۲۸۰۰۰ سرباز جدید و در حصر قرار دادن رهبران مسلمان بار دیگر جرقه های جنگ خانمان سوز و اشغال گرانه را به صدا در اورده و این امر باعث تحرکات سازمان یافته و نارضایتی های گسترده و بروز مشکلات در سطح منطقه میگردد.

این در حالی است که هر دو کشور هند و پاکستان از داشتن زرادخانه های اتمی سخن گفته اند و در صورت بروز خشونت ها زمان استاده خواهد شد ، چون نزدیکی دهلی و اسلام اباد زمان را به صفر تقرب داده و فاجعه بزرگی در تاریخ رقم خواهد خورد. بناً به مثابه مسلمان وجیبه ما است تا از هر دو کشور هند و پاکستان صمیمانه تقاضا نمایم تا با خویشتن داری برای حل مساله از مجاری گفتگو های سازنده ، دوجانبه برای حل مسایل بپردازند ، از سازمان ملل متحد و دولت های بزرگ و اسلامی میخواهیم قبل از انکه فرصت ها بسوزد برای میانجگری دست بکار شوند.

ما در موقعیتی قرار داریم که رقابت های منطقوی و تصادمات نظامی می تواند به شدت روی اوضاع جاری کشور ما تاثیر بگذارد هم چنان امیدوار هستیم دولت افغانستان بنابر حسن روابط از مجرای دیپلوماتیک کوشش های لازم را در زمینه انجام دهد.

جاوید کوهستانی

>>>   Anwar Rawi
فاشیزم مذهبی در کشمیر بیداد می کند !
فاشیزم ضد انسانی ترین و نکبت بار ترین اندیشه و باور و خصلت است که انسانها را به وحشت و تباعی می کشد . فاشیزم افغانی را دیده اید ؛ حالا نگاهی به رسانه های هندی به اندازید تا نوعی دیگر از فاشیزم را بشناسید ؛ هندوایسم !
چند روز پیش دولت فاشیستی هندوستان جموکشمیر را به دو بخش مسلمان نشین و هندو نشین تقسیم کرد و همزمان با آن نیمه خود مختاری که به کشمیری ها داده بود از آن سلب کردند و خود ارادیت مردمان بومی کشمیر را بکلی نابود کردند ؛ از این پس هیچ کشمیری حق ادعای ملکیت در مناطق خود شانرا ندارند ؛ حالا چند روز است که در جموکشمیر حکومت نظامی راه انداخته اند و تمام ارتباط جمع را از بین برده اند و به مردم آنجا حق بیرون بر آمدن از خانه هایشان را نمی دهند ؛ خلاصه جمو کشمیر تبدیل به یک زندان مخفوف شده است ...
ای کاش فاشیست های هندو به همین اندازه اکتفا می کردند ؛ امروز مسله ای ساختمان عبادتگاه هندو را در جای مسجد بابری مطرح کرده اند و میخواهند به جای مسجد یک عبادتگاه برای خود شان بسازند ؛ درد آورترین چیز در این راستا لحن و الفاظ توهین آمیزی است که تلویزیون های هندویست ها در مقابل مسلمانان بخصوص کشمیری ها پیش گرفته اند ...
اگر میخواهید که فاشیزم هندو را خوبتر بشناسید ؛ برای چند روز تلویزیون های هندوستان و مباحثات و جدالهای آنها را تماشا کنید ؛ من هرگز در هیچ کجای دنیا فاشیست حاری چون هندویست ها ندیده بودم ...

>>>   این هم از حکومت هند که اینقدر برابش تعریف و تمجید میکردید فعلا قاتل و مایه عذاب جان و آرامش و امنیت مسلمانان کشمیر است.
سلیم خان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است