فرهنگ شهر نشینی از کابل رخت بسته است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۷    ۱۳۹۸/۲/۲۶ کد خبر: 158702 منبع: پرینت

در این شهر سیستم ترافیکی به بدترین وضعیت قرار دارد، مردم ساعت ها در مسیرها بند می مانند که در اثر آن میلیون‌ها لیتر تیل و وقت مردم ضایع می شود و به اقتصاد کشور ضربۀ مهلک وارد می گردد.

در این شهر توجه به محیط زیست به پائینترین سطح آن قرار دارد، زورگویان همه کاره اند، اعمار بلند منزل ها در میان منازل رهایشی بیداد می کند، همه بی پروا شده اند، فریب و خاک زدن به چشم مردم عام شده و در ادارات روابط بر ضوابط حاکم است.

امروز صبح زمانی که از خانه به دفتر می آمدم دو تن از وکلای گذر شهرداری کابل با من در موتر همراه شدند، از فرهنگ شهرنشینی کابل قدیم، از سرسبزی و شادابی، نظم و دسپلین شهری، توجه به محیط زیست، طرز پوشیدن لباس و همچنان اخلاق، پاک نفسی و صداقت مردم و مقامات و تعهد شان در حفاظت از بیت المال، قصه ها کردند.

با شنیدن این قصه ها واقعاً همه متاثر شدیم و افسوس کردیم که ما چقدر به عقب رفته ایم و چه بلاهای گریبان گیر این وطن و شهر زخم دیدۀ کابل شده است.

به امید مسوولیت پذیری همۀ شهروندان و تامین عدالت واقعی در افغانستان!

بصیر ایوبی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شهر نشینی
کابل
نظرات بینندگان:

>>>   اقای ایوبی!فرهنگ شهرنشینی پس ازتشریف اوری مجاهلین ورخت بستن شهرنشینان رخت بست.
عاقل

>>>   در زمان ظاهر شاه و داود خان فرهنگ شهر نشینی متمدن در شهر کابل بنیان گزاری شد.
با آمدن کمونست ها به قدرت و ساخت و ساز بلاک های مکرویان ها،فرهنگ شهر نشینی و تمدن،خصوصاً در منطقه مکرویان ها به اوج خود رسید.
با آمدن مجاهدین در شهرکابل همه چیز بشمول فرهنگ شهر نشینی از بین رفت و آنها حتی نتوانستند سیستم فاضل آب مکرویان ها را حفظ کنند و در نتیجه تمام فاضل آب های مکرویان ها،بشمول مواد غایطه تشناب ها به سرک های مکرویان ها سرازیر شد و همه جا را بوی و تعفن گرفت.
با آمدن طالبان شهر کابل به شهر وحشت و دهشت تبدیل شد و هر طرف شلاق و زدن و بزور نماز خواندن و ریش و پیراهن تنبان و غیره رواج پیدا کرد.
با بمیان آمدن دولت جدید در زمان کرزی در افغانستان،خیل پناهندگان از پاکستان و ایران و ولایات کشور با فرهنگ های مختلف وارد شهر شدند و تعداد نفوس زیاد شد و ساختمان های بدون پلان ساخته شد و سرک ها قابلیت ترافیک میلیونی وسایط نقلیه را نداشت و شاروالی توان رساندن به خدمات مختلف از جمله پاک کاری و رساندن آب و برق شش میلیون نفوس کابل را نداشت،در نتیجه همه چیز،بشمول فرهنگ شهر نشینی و خدمات شهری به هم خورد.

>>>   از روزیکه قدم مجاهدین به این شهر نهاده شده همه خوبی ها رخت سفربستند ورفتند

>>>   دولت فاسد دیکتاتوری طالبی احمدزی به هیچ قانونی پایبند نیست. میلیاردها دالر کمهای خارجی را که باید برای زیر ساختهای دولتی استفاده می شد به دبی انتقال دادند. طبق امار دولت امارات کرزی و غنی و دار و دسته اش نزدیگ به 50 میلیارد دالر را در بازار کشور امارات سرمایه گزاری کرده اند. این یک فاجعه بزرگ است.

>>>   از اروپا به کابل سفر داشتم. در ظرف چهار هفته در کابل از شدت الوده گی هوا که متشکل از دود موتر و الوده گی زباله ها میباشد به شدت مریض شدم اخرش به تنگ رسیدم و سفرم ناتمام گزاشتم و دوباره سفر در غربت را اختیار کردم. واقعا که کابل به مشل یک شهر نه بلکه به یک زباله دان بسیار کلان میماند.

>>>   شهر بوی و و بوی ناک به شهرداری دزد کابل مبارک باد.

>>>   آقای ایوبی فعلا در قرن21 زندگی میکنیم.روز به روز جعميت مردم بیشتر میشود.بيروبار وافزایش موتر ها ووسایل نقلیه که فعلا درشهر های بزرگ افغانستان خصوصا کابل را فرا گرفته این دست روزگار است چه بخواهی وچه نخواهی خودبخود این اتفاق می افتد هیچ کس هم نمی تواند مانع آن شود.20 سال قبل تهران و اسلام آباد.ودهلي را فرا گرفته بود.آن زمان از آلودگی هوای آن پایتخت ها صحبت می کردند

>>>   بلی آقای ایوبی درست فرمودید می گویند ( ترقی های دنیا رو به بالاست :ما از بالا به پاین می ترقیم )
این همه پیش رفت از وقت شروع شد که تنظیم های هفت گانه و هشت گانه به کابل ریختند بعد طالبان تشریف آوردند و گام های محکمتری در رای ترقی و پیشرفت برداشتند که همه ما شاهد آن بودیم وبعدآ در دوران آقای کرزی که دست شیطان را از پشت بسته نموده در رای ترقی قرن 21 چهار نعل روان شد که باز هم ما شاهد آن بودیم که دریشی و بوت سلیقه در ادارات دولتی رخت بست و فساد علینی شد و بعدآ دوران آقای مغز متعفن دنیا رسید که فعلآ به سرعت غیر قابل کنترول روان است که قطعه تشریفات را با پراهن و تنبان و پتو معاینه مینماید و قوم گرایی را به اوجش رسانده از کلتور و فرهنگ خو خبری نیست .

>>>   من منحیث یکتن از کابلی اصلی بومی چنین حالت موجود شهر کابل را با گذشته در ذهنم مجسم میکنم اشک از چشمانم جاری میشود که اگر تصاویر کابل قدیم را که درفیسبوک ها انداخته میشود مشاهده کنید بهتر و خوبتر از اروپا و امریکا بود اما امروز بیک کثافت خانه انرا تبدیل کرده اند فعلا مردم اصیل کابل بسیار کمی باقی مانده مردمان پاچه کشال نصوار بدهن که اصلا فرهنگ شهری را نمی داند حال جاگزین مردم کابل اصیل گردیده اند در راه عام میبینید نشسته ادرار و بول خود را میریزد خود را تخلیه میکند بوی کثافات زباله های انبار شده در جاده ها و کوچه ها از یکطرف و بوی متعفن ادارار و بول بی فرهنگ ها در جوارپیاده رو ها و پارک ها بوی خوش کابل را به بوی بد تبدیل کرده و کسی نیست که جلو چنین کار را بگیرد همین بر فرهنگ های پاچه کشال مندیل بسر نصوار بدهن هم از قاچاق و اختلاس و دزدی پولدار اند و هم صاحب قدرت و سلاح توبه خدایا غنی را با دارو دسته فرهنگ قبیلوی ان خداوند انها را هدایت به اصاح کند اگر قابل هدایت نیستند خداوند تبا و نابود شان کند بگوید امین .

>>>   زماني كه جوالي و حمامي، پنچرمين و موتر شوي ها در رأس قدرت باشند، و قانون را لغت مال نمايند، نه شهر ميماند و نه قريه. دولت در أطراف حاكميت ندارد و اكثر مردم از شدت ظلم طالب و فقر مجبور به ترك قريه شده و به مركز ميايند، و مركز كابل به هيچ وجه گنجايش نفوس فعلي را ندارد، بايد قدرت به ولايات تقسيم شود تا زمينه كار مهيا گردد و از مهاجرت مردم به كابل جلو گيري شود.

>>>   مگر کابل شهر است؟
شهر از خود تعریف مشخص دارد.
وقتی غنی با پیراهن و تنبان و لنگی و پتکی سر شانه بد ذوق تر از ملک قریه با شخ شخ رفتن هایش ظاهر میشود کابل تا حد دور ترین قریه تنزل میکند.
شهر به هر کلان قریه مزدهم خطاب نمیشود.
در مهندسی یک مضمون است به نام شهر سازی و این کابل با هیچ یک از معیار های شهر سازی برابر نیست.

>>>   در پاسخ به نظر دهنده اول: عزیزم یک کمی عاقل باش. اگر مجاهدان نبودند از ناموس و وطن خبری نبود. گذشته ازآن فرهنگ کابل فرهنگ غربی است نزدیک 20 سال است که همه غرب به کابل آمده اند تا دموکراسی و حقوق بشر را در کشور حاکم کنند. چرا خود را گم کرده اید؟ چشم تان را باز کنید و ببینید که بی بند و باری ارمغان غرب است نه مجاهدان.

>>>   جالبه که اینجا در نظرهای شهروندان، شکایت از این هست که مردم ناحیه های مختلف دوردست افغانستان به کابل مهاجرت کردند و فرهنگ شهرنشینی نداشتند و .... حالا یک ایرانی اگر یک کلمه بگه که خیلی از ساکنان مناطق دورافتاده افغانستان ناگهان وارد ایران شدند و یکراست رفتند ساکن شهرهایی مثل تهران پایتخت و مشهد و اصفهان شدند و بسیاری معضلات اجتماعی رو رقم زدند، فریاد همه بلند میشه که به مهاجران توهین شد. کاری به نسل فعلی مهاجران ندارم که خیلی هاشون نسل سوم به حساب میان و در ایران درس خوانده و دانشگاه رفته و از نظر فرهنگی و اجتماعی ایرانی شده انداما میخوام خودتون رو جای مردم ایران بگذارید و ببینید آیا حق داشتند با دیدن بسیاری از مهاجران اولیه، احساس نگرانی بکنند یا نه؟

>>>   به کسی که در جواب نظردهنده اول نوشته، مجاهدین اولین ناموس فروشان بودند که در زمان داودخان در آغوش گرم پاکستان رفتند و به امر آنها به تخریب کشور آغاز کردند و حتی این بویناک ها زنان افغان را به عرب و پنجابی ها سیغه دادند. همه میدانند شما آفتاب را به دو انگشت پنهان کرده نمی توانید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است