پاکستان باید در قبال شهروندانش مسوولیت پذیر باشد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۲    ۱۳۹۸/۲/۲۵ کد خبر: 158686 منبع: پرینت

مقامات محلی ولایت غزنی می گویند که ۳۳ پاکستانی در عملیات نیروهای افغانستان و خارجی در آن ولایت کشته شده اند.
عملیات که منتج به کشته شدن شهروندان پاکستانی شد بگونه مشترک از سوی نیروهای افغانستان و بین المللی در ولسوالی های ده یک واندر غزنی اجرا شد
در این عملیات ها همچنان نه طالب که باشندگان ولسوالی های ده یک و اندر غزنی بودند نیز کشته شده اند.

سخنگوی والی غزنی می گوید که میان شهروندان کشته شده پاکستان اعضای فوج و ملیشه آن کشور شامل اند که کارت های شناسایی و لباس هایشان بدست نیروهای امنیتی افتاده است.
این عملیات در حالی صورت می گیرد که حرف های در مورد تلاش های طالبان برای سقوط مجدد شهر غزنی وجود دارد.
در ماه اسد سال پار شهر غزنی برای مدت کوتاهی از کنترول نیروهای دولتی خارج شد.
اخباری دقیق وجود دارد که اعضای استخبارات پاکستان٬ اعضای فوج و جمعی کثیر از شهروندان پاکستان در جنگ های های سال پار در غزنی دخیل بودند و شماری زیادی آنها کشته شدند.
منابع امنیتی در غزنی تاکید دارند که شاخه‌ی شبه‌جزیره‌ی هند گروه القاعده و طالبان پاکستانی سال گذشته در کنار طالبان برای سقوط شهر غزنی جنگ کرده اند.

سال پار۷۵۰ تن از اعضای طالبان پاکستانی از مدارس دینی آنکشور به کمک طالبان به غزنی آمدند در جمع آنها افراد ویژه استخبارات نطامی پاکستان نیز حضور داشتند که در جامه و قیافیه طالبان جنگ غزنی را رهبری میکردند.
به تعقیب شکست افتضاح آمیز طالبان در عزنی دهها جسد از شهروندان کشته شده پاکستان به آن طرف خط دیورند برده شد که چگونگی انتقال و مراسم دفن آنها در شبکه های احتماعی بازتاب وسیع یافت و شماری از فعالان حقوق بشری پاکستان تایید کردند که شهروندان آن کشور در جنگ های غزنی دخیل بودند
افراسیاب ختگ، سناتور سابق پاکستانی و همچنان رییس مرکزی حزب عوام ملی پاکستان در تویتی از حکومت پاکستان خواست که در مورد کشته‌هایی که از جنگ غزنی آمده، باید وضاحت بدهد.

محمد سلیم، فعال حوق بشری پاکستان نیز در تویتی گفته است که ویدیوهای نشر شده در شبکه‌های اجتماعی به وضاحت نشان می‌دهد که این جسدها به پاکستان انتقال داده شده است.
همچنان یک افسر سابق دستگاه امنیتی افغانستان گفته بود که ملاادریس یک طالب افغان و یک شهروند پنجابی پاکستان امور جنگ غزنی را رهبری می کردند.
پاکستان همیشه حضور شهروندانش در جنگ افغانستان ومداخله این کشور در قضایای افغانستان را رد کرده و میزبانی از رهبران طالبان را تکذیب کرده است
مگر کشته شدن ۳۳ پاکستانی در جنگ های تازه در غزنی نمایانگر آ ن است که پاکستانی ها در فکر تکرار فاجعه هستند که سال پار در غزنی اتفاق افتاد
حضور گسترده شهروندان پاکستانی در جنگ های افغانستان ثابت میسازد که پاکستان از برنامه های راهبردی اش در افغانستان کنار نه آمده است وعامل اصلی ادامه بحران در افغانستان است.
اگر پاکستان واقعا قصد مداخله در امور داخلی را نه دارد باید در خصوص شهروندانش احساس مسوولیت کند و مانع حضور تروریستان پاکستانی در کشور همسایه شود.

فرزانه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
طالب
نظرات بینندگان:

>>>   پاکستان باید جلو ورود اتباع خود را به افغانستان بگیرد.
آیا کدام افغان در پاکستان است که پاکستانی ها به افغانستان می آیند؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است