نشست جرگه، یک هفته کابل را تعطیل کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۰    ۱۳۹۸/۲/۵ کد خبر: 158358 منبع: پرینت

از روز شنبه تا پنجشنه هفته آینده از تاریخ “۷ الی ۱۲ ثور” جهت برگزاری نشست مشورتی صلح برای یک هفته تنها در شهر کابل رخصتی‌ عمومی می باشد.

در خبرنامه وزارت وزارت کار و امور اجتماعی آمده است که روز “یکشنبه هشتم ثور ۱۳۹۸ به مناسبت سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی افغانستان، رخصتی سراسری در کشور می‌باشد.”


نشست جرگه، یک هفته کابل را تعطیل کرد

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست جرگه
کابل تعطیل
نظرات بینندگان:

>>>   Fatah Mehryaan
چرا تمام شهر را به‌خاطر جرگه نامشروع تعطیل کرد؟
جرگه غیر قانونی صلح که فاقد مشروعیت می‌باشد، ارزش تعطیلی، اخلال و فلج شدن نظم شهری و‌ زندانی ساختن شهروندانش را ندارد. جرگه‌ای که از سوی رییس اجراییه حکومت وحدت ملی و سایر احزاب سیاسی قدرت‌مندِ پرنفوذ و تیکت‌های مطرح انتخاباتی، نهادهای اجتماعی و مدنی، شوراهای قومی و مردمی تحریم و برگزاری آن را نا مشروع و کمپاینی از سوی غنی و تیم منزوی شده اش بنابر دلایل روشنی که قبلن بیان شده می‌دانند. پس لطفن شهرکابل را از زندان خود ساخته‌ی کارگزاران جرگه سازی‌های منفعت‌طلبانه افراد مجنون به قدرت، رهایی ببخشید.

>>>   تمام کارهامربوط به اشرف ... جعل است
بااحترام
خاکسار

>>>   خدا یا خیر

>>>   Anwar Rawi
یک تعداد از روشنفکران ما را مثل سگ پاولف شرطی ساخته اند !
آنها در انتظار می مانند تا فاشیست های افغان کاری کنند تا مغزشان بکار افتد وقلم بدست گیرند و کارکرد ها و نیرنگ های فاشیست ها را توجیه و تفسیر کنند ! در حالیکه روشنفکر باید خود راهنماو راه گشا باشد .
ما میدانیم که مشکل اصلی کشورمان در شرایط کنونی فاشیزم افغانی است . میدانیم که تا وقتی که نظامی فاشیستی وجود داشته باشد و قدرت بدست فاشیست ها باشد و اندیشه های ضد انسانی و ضد آزادی فاشیستی رواج داشته باشد ؛ امکان ندارد کشورمان به صلح واقعی و صلح دایمی دست یابد و مردم ما احساس امنیت , آرامش و آسایش کنند .ما میدانیم که خلیزاد , کرزی , احمدزی , احدی , گلبیدین ,یون , سورخلقیان و طالبان و چندین گروه خرد و بزرگ دیگر , همه فاشیست اند و نظریات فاشیستی دارند و همه برای تحقق اهداف ضد انسانی فاشیستی هماهنگ و همسو و با هم کار می کنند و میخواهند قدرت انحصاری و مطلقه شان را بر مردمان شریف کشور تحمیل کنند و تمام دارایی های مردمان کشور را به چپاول ببرند و مردم را به برده گی بگیرند ...
وقتی این مسایل را میدانیم و این را هم میدانیم که فاشیست های رنگارنگ افغانی هیچ زبانی انسانی را جز زبان زور نمیدانند و هیجگس دیگر را برابر سگ هم اهمیت نمی دهند و دموکراسی و همکاری ؛ زندگی شهروندی هم برایشان هیچ پشمی نیست , پس چرا باید دست به هوا در انتظار رحمت و معجزه آنها ماند ؟!
روشنفکران ضد آزادی خواه و عدالت پسند باید در انتظار معجزه از طرف فاشیست های رنگارنگ افغان نمانند و خود برای نجات کشور و مردمان رنجبر و مظلوم کشور دست به اقدامات جدی بزنند و فاشیست ها را در موقف سگی قرار دهند , باید راه چاره پیدا کرد و همه در جهت را ه حل متمرکز شد , وقت دارد میگذرد ؛ اگر فاشیست ها همین طور موفقانه پیش بروند آینده خونبار نصیب مردمان ما خواهد شد ... اتحادو همسویی و هماهنگی روشنفکران آزادی خواه و عدالت پسند اولین گام متیواند باشد ..

>>>   Saboor Raheel
اگر خود را سیاستمدار میدانید و فکر میکنید که جرگه غنی نارواست به اهداف فاشیزم کمک میکند؛ بد است و ازین‌رو در آن شرکت نمی‌کنید، چرا‌ دیگران را نیز مانع نمی‌شوید؟ چرا در برابر تبلیغات پرسروصدای دستگاه غنی به ضد تبلیغات نمی‌پردازید؟

آیا شما مسوولیت سیاسی و اجتماعی در برابر مردم ندارید؟ آیا این جرگه یک رویداد سیاسی است و یا میله شب شش که رفتن و نرفتن‌تان مساله شخصی؟ آیا در برابر مصرف بیجا و ناروای اینهمه پول که آبش به آسیاب یک دستگاه فاشیست میریزد احساس مسوولیت نمی کنید؟ آیا خاموشی تان شرکت مستقیم در جرم و جنایت این دستگاه نیست؟
و اما اگر این جرگه یک حرکت مفید است، بازهم چرا خاموش استید و همکاری و همنوایی نمی کنید و دلائل مفیدیت آن را به مردم کشور را بیان نمیکنید؟

>>>   Eraj
اینها جنایت کار تر از غنی اند زیر این زمینه ها را برای شوونیزم اینها فراهم کرده اند. دلیل سکوت شان این است که ایشان حق السکوت اخذ کرده اند و می خواهند با تحریم نمودن سمبولیک خاک به چشم مردم بزنند و بگذارند شوونیزم به کار خود ادامه بدهد!

>>>   Zyanmand
سر تسلیم گذاشتن به ظلم و استبداد، هم از نظر شریعت اسلام مردود است و هم ازدیدگاه خردمندانه و اندیشه آگاه فردی و اجتماعی.
همانگونه که شریعت اسلام ظلم را نا روا میداند، مظلوم واقع شدن و سر تسلیم گذاشتن به استبدتد را نیز مخرب دانسته نهی میدارد.
ولی اینجا سرزمین تملق و سکوت است.
بیش از چندین دهه اینجا دامن ظلم پهن و دست استبداد دراز است.
ولی ما مهر شکوت بر لب و چشمان خمیده از هزاران منفعت های فردی، اجتماعی و حتی فراتر از مرزهای کشور، گدشته و به قول معروف (بیغم باشی) اختیار نموده ایم

>>>   azizada
مردم خیلی بیچاره شده که یک ..... را در راس دولت قبول کرده اند .هرچه این ......و همدستانش بالای مردم تحمیل میدارد شکایت نمی‌کنند. عجب صبری خدا داده به این مردم نجیب وشرافتمند ما.

>>>   Ariaie
اشرف غنى در تلاش ايجاد ديكتاتورى نظامى زير نام و پوشش جمهورى ، شبيه آنچه در بعضى كشور ها مانند مصر و بعضى كشور هاى اسيايى ميانه است، ميباشد.
او ميخواهد كشور را به جايى برساند كه تنها كانديد رياست جمهورى باشد، ارتش ، دادگاه عالى، مجلس و همه ارگان ها و قواى كه در يك كشور دموكراتيك بر اساس قانون عمل ميكنند، تحت فرمان بلا منازعه او قرار گيرند. او ميخواهد تا زنده است ويا خواسته باشد حكومت كند و بعد از ان زمينه انتقال قدرت را به يكى از نزديكان و يا عضو خانواده و يا قبيله اش محيا سازد. غنى در چنين مسيرى حركت كرده و تا جايى موفق بوده اما پيچ هاى خطرناك ، چالش هاى عمده كه اين هدف را براى او قطعى و قابل دسترس بسازد هنوز باقى است و با هيچ يك از چالش هاى عمده تا اكنون رو در رو نشده است. بر خلاف ديكتاتورى هاى كه غنى از انها الهام گرفته، افغانستان داراى چند قوم عمده است و كشور يك زبانى، يك قومى و يا داراى اكثريت عمده و تعيين كننده نيست. همين چالش كافى است تانقشه او با شكست مواجه شود، اما از آنجايكه انسان ها موجودات خود خواه اند به ويژه كه فكر و انديشه يك انسان مملو از تعصب، خودخواهى و خشك مغزى باشد، و از آنجايكه مردم افغانستان به ويژه اقوام عدالت خواه نتوانسته اند منافع مشترك خود را تعريف و جبهه واحد بسازند، اين موجود عجيب و متوحش فرصت يافته تا مانند اسلافش كشور و مردم را لابراتوار شخصى خويش قلمداد كند و يكبار ديگر اهداف و برنامه هاى شكسته خورده و غلط ثابت شده گذشته را به تجربه بگيرد كه تاوان اين سياست غلط را تنها مردم دارند مى پردازند و نسل اينده خواهند پرداخت و غنى مانند اسلافش از ان جز نفرين ابدى و لكه بدنامى عايدى نخواهد داشت!

>>>   Paryani
غنی دیوانه تا زمانیکه باداران اش مانند انگلیس و امریکا و اسرایل در مهین مان دنبال منافع بزرگ شان اند هر کار که دل اش خواست میکند و تا حالا هم انجام داده است و به هیچ نهاد قانونی پاسخ گو نیست و نبوده است !
مگر یک چیز را فراموش نکنیم که غنی کور خوانده حالا عصر ۲۱ است و به قول استا محمدی عصر انفجار معومات است و همچنان جهان مانند یک دهکده کوچک شده است دگر هیچ بدی کرده نمیتواند تا این دم هم مردم را مان معامله گر های خود فروخته و زراندوز فریب داده روان هستند و وسیله ی شان دین و جهاد و مقاومت است در حالیکه به قول عامیانه کوتن همان جهاد و مقاومت را خود شان با بازی های کودکانه و نا بخردانه شان پایین کرده اند!
بنابرین تا همین معامله گران بالای سرنوشت مردم مان حاکم اند غنی پیش میرود مگر یک چیز را نباید فراموش کرد که دگر نسخه های عبدالحمن خانی و نادر خانی کارا نیست و حق روزی پیروز میشود به شرطیکه مردم نیز خود را کمی تکان دهند و از سر نوشت خویش با خبر باشند!

>>>   utaref
اشرف‌غنی در حال دور کردن ملت از روشنایی و سمت دادن به پرت‌گاه تاریک!

>>>   سپیداریان از ترس لغو ریاست اجرائیه و خانه نشین شدن رئیس این نهاد و کار مندان آن چون برگ می لرزند.
دوستان عزیز هموطنان گرامی یک آدم در ارگ نشسته بنام غنی ، شب و روز پلان می سنجد ، کار می کند ، همه را زیر و زبر می کند ،یک روز مردانه دست امر خیل گوسفندی را بالا می‌کند وکلان ترین مقام را برایش می دهد، روز دیگر فاروق وردک را مشاور در امر مهم کشوری مقرر می کند، عمر جان دااودزی را چهار وظیفه سترگ می دهد ، یک جوان نو خط را وزیر جنگ مقرر می کند ، لوی جرگه و کوچنی جرگه دایر می کند، افغانستان را زیر و رو می کند و در قصه فلک هم نیست، کاکه های سی و سه ولایت را ببخشید بکون شانده هر روز کار های خود را چپ ‌و راست کرده روان است .
یک نفر دیگر در قصر سفیدار نشسته نمی دانیم چه می‌کند ؟ وظیفه اش چیست ‌کارش چه ؟ برای خدا دل مردم ترقید، آخر مردم از شما کار توقوع دارد ، شجاعت می خواهند ایستاده گی آرزودرند، پلان می خواهند برنامه طلب می کنند، او برادران سفیدار نشین از برای رب از شریک قدرت خود یک کمی بیاموزید،آخر شما هم معاش می گیرید مسئولیت دارید، کمی فکر کنید
مگر تنها غنی آدم است، همت دارد ، غیرت دارد و بس ؟ شما سفیدارنشین « خواب رفته »ها چه ؟

>>>   تعطیل کردن یک هفتگی کل شهر ضربه جبران ناپذیری به مردم می زند و صدها لگ افغانی خسارت غیر مستقیم وارد می کند.
به جای این کار از استخدام نیروهای موقتی مردمی برای حفظ امنیت جلسه بزرگ مشورتی ستفاده کنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است