پافشاری امریکا به برگزاری نشست قطر
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۳    ۱۳۹۸/۲/۳ کد خبر: 158328 منبع: پرینت

مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا در یک تماس تلفنی از رییس جمهور افغانستان خواسته است تا بر سر فهرست اشتراک کنندگان نشست قطر به توافق برسد. حکومت افغانستان اما ظاهراَ در جستجوی مکان دیگری برای نشست بین‌الافغانی است.

به گزارش صدای آلمان، پس از لغو نشست قطر، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا روز یک شنبه طی تماس تلفنی با رییس جمهور غنی، نشست بین‌الافغانی قطر را برای برقراری صلح یک فرصت مهم توصیف کرده و خواهان توافق همه جناح‌های افغانی روی اشتراک‌کنندگان نشست قطر شده است.

حکومت افغانستان فهرست ۲۵۰ نفری را برای اشتراک در نشست قطر تهیه کرده بود؛ ولی یک روز پیش از برگزاری این نشست، حکومت افغانستان اعلام کرد که قطر با فهرست کابل موافق نیست و خود فهرستی را در مورد اشتراک کنندگان نشست قطر تهیه کرده و در اختیار حکومت قرار داده است. حکومت افغانستان فهرست درخواست شده از سوی قطر را نپذیرفت و در نتیجه نشست قطر لغو شد.

شیرین خان حبیب، تحلیلگر مسایل سیاسی می‌گوید حکومت افغانستان برای گفتگوهای صلح اراده جدی ندارد: «بدبختانه حکومت در پروسه صلح صادق نیست و تا حدی که توان دارد، مانع تلاش‌های صلح می‌شود.»
او می‌گوید لیست ۲۵۰ نفری حکومت برای شرکت در نشست قطر «غیرمنطقی» بود و زمان کافی برای صحبت همه این ۲۵۰ تن در نشست قطر وجود نداشت.

آقای حبیب تاکید می‌کند پیش از آن که کشورهای دیگر بر تامین صلح در افغانستان پافشاری کند، حکومت خود باید در این راستا پیشگام شود و مقدمات صلح را فراهم کند: «ما باید یک قدم پیشتر از دیگران در راه صلح قدم بگذاریم.»
به باور آقای حبیب، امریکا تصمیم دارد پیش از برگزاری انتخابات، صلح نسبی در افغانستان تامین شود در حالی که به گفته او، رییس جمهور غنی فکر می‌کند رسیدن به توافق صلح، برای ادامه قدرت او یک چالش است.

در همین حال موسی فریور، استاد دانشگاه می‌گوید حکومت جز پذیرفتن خواست ایالات متحده امریکا راه دیگری ندارد: «تماس تلفنی آقای پمپئو با آقای غنی نشان دهنده این حقیقت تلخ است که امریکا حکومت افغانستان را زیر فشار قرار می‌دهد تا لیست اشتراک کنندگان نشست قطر را مطابق به خواست قطر عیار بسازد.»

سمرقند بدیل دوحه؟
در حالی که امریکا بر توافق روی نشست قطر تاکید دارد، شورای صلح اعلام کرد که تلاش‌ها برای برگزاری نشستی همانند قطر در کشور دیگری آغاز شده است. حکومت تاکنون نگفته است که این نشست در کجا برگزار خواهد شد.

در هفته‌های اخیر ازبکستان اعلام کرده که برای برگزاری نشست صلح افغانستان در سمرقند آماده است. آقای فریور می‌گوید عربستان و امارات متحده عربی که رقیبان منطقه‌ای قطر هستند تلاش دارند تا امتیاز میزبانی نشست صلح را از آن کشور بگیرند و به همین دلیل تلاش‌ها برای نشست سمرقند جریان دارد.
فریور می‌گوید حکومت افغانستان تحت فشار عربستان و امارات متحده عربی تلاش دارد تا نشست سمرقند برگزار شود.
اما طالبان با نشر اعلامیه‌ای شرکت در نشست سمرقند را رد کرده و گفته‌اند پس از نشست قطر، برای حضور در نشست صلح سمرقند آماده خواهند شد.

آقای فریور می‌گوید سفیر افغانستان در عربستان فعلا در کابل است تا این پیام عربستان را به حکومت منتقل کند که عربستان مخالف نشست قطر است: «[سفیر افغانستان در عربستان] این پیام رک و راست حکومت سعودی را به آقای غنی می رساند که از اشتراک در نشست قطر امتناع کند اما فشار امریکا در نقطه مقابل این فشار قرار دارد.»

داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت روز دوشنبه در نشست شورای وزیران در باره لغو نشست قطر گفت: «متاسفانه به نسبت سوء مدیریت زمینه‌ای که برای بحث در قطر ایجاد شده بود آن زمینه برهم خورد.» او تاکید کرد در صورتی که در آینده زمینه چنین گفتگویی فراهم شود، مردم افغانستان آماده است تا در چنین نشستی شرکت کنند.
اما داکتر عبدالله نگفت که عامل این سوء مدیریت کیست.

ح. همراز کابل


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
قطر
نظرات بینندگان:

>>>   عامل این سو مدیریت غ است و یاع نه ملا نصرالدین! خون افغان بیچاره هر روز جاری است ع و غ کجا از درد و رنج مردم خبر است و آنرا احساس می کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است