حاتم بخشی غنی احمدزی به پاکستانی ها !
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۶    ۱۳۹۷/۱۲/۲۰ کد خبر: 157751 منبع: پرینت

چند روز پیش اشرف غنی رییس دولت توافقی افغانستان به مسوولین کنر دستور داد که جوانان لروبر می توانند در کنر ، خوست و پکتیا بخاطر ادامه اموزش در مکاتب جذب شوند.
نمیدانم که معیار برای جذب در مکاتب و دانشگاه های افغانستان چیست؟ ایا قانون اساسی و سایر قوانین درکشور داریم یا نه؟ ایا‌ وزارت تحصیلات عالی و معارف افغانستان ازخود قانون و مقرره برای جذب دانش آموزان دارد یا نه؟

باشندگان انطرف مرز اگر پشتون های پاکستان هستند یا بلوچ ، آنها نه تبعه افغانستان هستند و نه در دفاع از خاک افغانستان قرار دارند و نه مالیه از عایدات خود به دولت افغانستان می پردازند . پس براساس چه و بکدام حق و حقوق فرزندان شان ( پاکستانی ها ) در مکاتب و دانشگاه های شهرستان های سرحدی افغانستان بخاطر اموزش جذب شوند و از امتیازات باشندگان افغانستان استفاده نمایند و فرزندان خود ما از اموزش محروم شوند؟

درحالیکه فرزندان پشتون و بلوچ در کشور پاکستان مانند سایر شهروندان از حق وحقوق مساوی برخوردارند . علاوه تن جوانان پشتون پاکستان چند برابر شهروندان افغانستان از امکانات بهتری آموزشی در پاکستان برخوردار می باشند و تمام شرایط آموزشی برایشان مساعد است.

اگر معیار پیوندهای خویشاوندی ، تباری ، زبانی ، فرهنگی و مذهبی باشد ما همین گونه با برادران ترکمنستان ، ازبیکستان ، تاجیکستان و ایران نیز مشترکات فراوان داریم . بنابر این نمی توان به جوانان یکی از اقوام هم تبار کشورهای همسایه امتیاز فوق العاده و استثنایی قایل شد. به جوانان کشورهای دیگری که انها نیز با شهروندان افغانستان مشترکات فروان دارند امتیاز قایل نشویم . این خود قوم پرستی و ملیت پرستی و تبعیض اشکار است.

بطور مثال باشندگان ایران و افغانستان و تاجیکستان مشترکات زیاد تاریخی، اعتقادی ، مذهبی ، فرهنگی ، زبانی دارند و کمتر دو ملتی پیدا می شوند که اینچنین مشترکاتی داشته باشند. پس چنین چیزی می تواند رفتار تبعیض امیز تلقی شود و مخالف قوانین نافذه کشور از جمله قانون اساسی هم می باشد.

نظام الدین غیاثی خراسانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
لر و بر
نظرات بینندگان:

>>>   غني ديوانه است ديوانه تَر بادا

>>>   Abdul Hai Khurasani
«قاموس دری به دری»در راه است

هردم از این باغ بری می رسد
یک منبع مطلع که نمی خواهد نامی از او برده شود،از ارگ ریاست جمهوری به من اطلاع داده است، که محمد اشرف غنی به مناسبت یکصدمین سالگرد تجلیل از «استرداد استقلال نام نهاد» دستور تألیف «قاموس دری به دری» را به یک جمع مورد اعتمادش صادر نموده است.

اگر یادتان باشد؛ محمد اشرف غنی در مراسم روز استقلال سال جاری گفته بود که « او کار ناتمام امان الله خان را تمام می کند»، آنروز بعضی از دوستان سوال می کردند که چه کاری ناتمام مانده است؟
حالا که تمام نماد های ملی را افغانی ساختند،می خواهند با تدوین«قاموس دری به دری » آخرین میخ را بر تابوت؛ هویت ، تمدن و فرهنگ زبان مقدس پارسی بزنند!

ما در زبان پارسی تنها یک مرجع معتبر لغات داریم که حاصل عصارهٔ یک هزار ساله فرهنگ و زبان فارسی می باشد و آن لغتنامه دهخدا است وبس.
این حضیض ذلت و شرمندگی ماست که یک فاشيست افغان برای ما فرهنگ لغات تدوین نماید و نام آنرا «قاموس دری به دری بگذارد».

بهتراست فاشیسم ظرفیت صبر تمدنی ما را به آزمون نگیرد،
و این بحر آرام و با متانت را به طوفان و غرش نیاورد،
که اگر زلزله‌‌ی برخاست ممکن است هر چهار ستون نااستوار هویت جعلی قبیله را ازین و بنیاد براندازد.

اشرف غنی برنامه دارد که در سالگرد استرداد استقلال کشور محفلی تحت عنوان یک هزارسالگی زبان دری دایر نماید و این قاموس را به عنوان یک اثر مستقل از زبان فارسی منتشر سازد.

>>>   تحریم نمادهای اوغانی با شرح بیشتر !

هویت (اوغان) ، پرچم (سیاه، سرخ و سبز) ، سرود نا ملی و هر نمادی که نشان از قومیت اوغانی دارد برای اقوام غیر پشتون پذیرفتی نیست.
افراد عدالت خواه غیر اوغان؛ همه باید دست به دست هم داده و تمام نمادهای دولتی را که فاشیست های تمامیت خواه اوغان بنام (ملی) نامگذاری کرده اند، تحریم کرده و هیچ اعتناء و هیچ حرمتی به آن قایل نشوند. در کشور ما ملت های گوناگون با فرهنگ های گوناگون زندگی میکنند، هیچ کسی اکثریت نیست همه در اقلیت قرار دارند. اما بدبختانه که با خاموشی و بی خبری و معامله گری کلانکاران اقوام غیر اوغان؛ این فاشیست های اوغان بودند که آنچه از نمادهای قومی چه از زبان، پرچم، هویت، فرهنگ که ندارند اما با دزدی از دیگران آنرا ربط میدهند به خود و ده ها مسئله دیگر که نوشتن آنان خیلی وقت را میگیرد اند که قومی (اوغانی) ولی با نام (ملی) و با استفاده از قدرت دولتی برچسپ زده میشوند به دیگران!
فرد فردِ دادخواه و عدالت باور غیر پشتون این وظیفه را دارد که در هوشیار سازی مردم خود از فرصت استفاده کرده و بیدار سازی و تجهیز فکری کند. حال اگر ما بگوییم این یک کار نیک نیست و باعث تفرقه میشود، یک پرسش به میان میاید که آیا تاکنون پشتونها با ما احساس همدردی و برابری کرده اند و دارند؟
دور نمیرویم، همین مسئله شناسنامه های برقی را یک کوتاه نظری بیاندازیم! پشتونها میگویند: هر کسیکه اوغانیت(پشتونیت) را قبول ندارد، باید کشور ما را ترک کند و برود جای دیگری (تاجیکستان، اوزبکستان و ایران) و از منظر سیاست اگر نظری بیاندازیم به پشتونها که چه دیدگاهی در قبال اقوام غیر پشتون دارند. پشتونها بر این باور اند: همینکه نام کشور بنام قومی شان است (اوغانستان) و همینکه در طی ۲۸۰ سال پسین حالا چه به زور و وسیله ء استعمارگران و امپریالیست ها بر کرسی قدرت نشانده شده اند؛ پس از این هم و حتا تا قاف قیامت هم باید یک پشتون رئیس جمهور باشد و زعامت کشور را بر دست داشته باشد و اقوام دیگر حق ندارند رئیس جمهور شوند، چون این تنها پشتونها اند که توان زعامت کشور را دارا اند. با تکیه یه استعمار بالای دیگران حساب هم نمیکنند و حق زعامت نمیدهند. دوستان عدالت باور ! بیایید از منطق و خرد سلیم در راستای بازتاب واقعیت های عینی کار بگیریم و از خرافات پوچ و دروغین به نام (وحدت ملی دروغین و اوغان محور) گذر کرده و به مرحله آزادی که حق مسلم ماست از زیر یوغ فاشیزم پشتون رهایی یابیم. من دیگر زیاد در این مورد نمیپیچم چون میدانم که ااکنون دیگر شمار قابل چشم دیدی به فکر و شعور کافی رسیده اند که سیاه را از سفید تمایز دهند.
سر از امروز تحریم را در هر عرصه که نماد و نام اوغانی را بر آن برچسپ زده اند آغاز باید کرد و با تمام توان باید کمپاین (تحریم نماد های اوغانی) را به راه انداخته و یک بیداری مهم و سرنوشت ساز را برای مردم ما ارزه بداریم.
با سر و صورت پوشیده و‌ کاملاً ناشناس، پرچم اوغانی (سیاه ، سرخ و سبز را آتش بزنید ، ویدیوی آنرا در صفحات اجتماعی پرطرفداری چون فیسبوک ، انیستاگرام و یوتیوب به نشر برسانید و شرح مفصل و منطقی آنرا هم ارایه دهید و از جایگاه و پایگاه قومی خویش در برابر تمامیت خواهان اوغان دفاع کنید!. در برابر فاشیست ها از راه منطق و قلم پیروز شدن غیر ممکن است.

پ.ن: اینرا باید یاد آور شوم چون سوء تفاهم نشود که ما با برداشتن کلمه مبارک (لا‌اله الاالله، محمد رسول الله) از روی این پرچم میتوانیم آنرا به کلی آتش بزنیم.

ادریس خراسانی

>>>   محمدغنی احمدزی نباید در دور بعد در ارگ باقی بماند.او یک پروژه‌ای وحشت‌ناک است. پروژه‌ی تمامیت‌خواه، نارسیست، متکبر و سرکوب‌گر. غنی با کارت قومیت بازی می‌کند و برای تداوم قدرتش از هیچ خون‌ریزی‌ای دریغ نمی‌کند. نزدیک به صدهزار انسان بی‌گناه کشته شده تا این‌که این دیکتاتور کوچک در ارگ حاکمیت داشته باشد. غنی به هر قیمت که شده، باید مهار گردد و از سر راه صلح و عدالت اجتماعی کنار زده شود. غنی یک مزاحم است، مزاحم برای تحقق صلح، مزاحم عدالت گستری و مزاحم هم‌گرایی میان اقوام. او بقای خودرا در حذف گروه‌های ملی می‌‌پندارد و واگرایی را فرمول تداوم قدرتش می‌داند. غنی یک پروژه‌ی قومی است و حضور او برای یک دوره‌ی دیگر کشور را به تجزیهٔ حتمی- سمت می‌دهد. کُنش‌های فاشیستی و دیکتاتورمابانهٔ او منجر خواهد شد جدایی‌طلبی و تقسیم کشور به اوجش برسد. در حال حاضر تاجیک‌ها، درانی‌ها، اوزبیک‌ها، هزاره‌ها و سایر اتنیک‌های دیگر خودرا را در آیینهٔ قدرت نمی‌بینند و اگر یک دوره‌ی دیگر غنی را (جان‌کری و امثالهم) در ارگ بیاورند، به‌ یقین گفته می‌توانم که کشوری به نام افغانستان ۵ سال دیگر دوام نمی‌آورد. غنی را توقف بدهیم و نگذاریم این آدم لجوج، پوپولیست، خودخواه و ازخود‌راضی بیش‌تر ازین بر گرده‌های مردم سوار باشد. «غنی‌سازی قدرت کاذب» را فقط و فقط تا اول جوزای ۹۸ تحمل کرد، ازین بیش‌تر باید از ارگ بیرونش کرد. نگذارید غنی دوباره جان بگیرد. وگرنه در ۵ سال آینده نسل جوان در قوای مسلح منقرض خواهد شد.
هارون_معترف

>>>   در این اوآخر سخنرانی‌های رییس جمهور سه مشکل کلان دارد:
۱. احساسات بر واقعیت‌های افغانستان غلبه کرده و شرایط را بسیار بدور از حقیقت جلوه می‌دهد.
۲. تاکید بر توجیه‌پذیری اتفاقاتی که نیافتادند و باید به سر می‌رسیدند. این لجاجت بر اعتماد شهروند به نظام سیاسی صدمه می‌زند.
۳. بازگشت به وعده‌های بسیار که به دور از ظرفیت اقتصادی و سیاسی افغانستان است.
اگر رییس جمهور غنی به سخنرانی‌هایش توجه نکند، به سیاستمدار معروف پاپولیست در کشور مبدل خواهد شد. این کار بر شخصیت رییس جمهور در سطح ملی و بین‌المللی صدمه خواهد زد.

>>>   اشرف_غني:
زمامداران افغانستان از احمدشاه ابدالى شروع تا حامدكرزي همه قاتل، جاسوس و بزور تانگ و باديگارد خارجي آمدند. در طول تاريخ يگانه شخص من هستم كه به آراي ملت زمام امور را بدست گرفتم.
پ.ن: فكاهي بچه خر

>>>   این احمق فاشیست بجز فاشیستی هر گز قانون افغانستان را نمی شناشد که مطابق آن عمل کند . شما باور کنید ساکنین آنطرف خط دیورند اینها را به اندازه کاغذ تشناب هم ارزش نمیدهند.

>>>   حتی اگر 145 بجایش که 20 نمره عهم داشته باشند کامیاب تر از 312 هستند

>>>   شبیر کاکر از کتاب جنرال قادر، می آرند:
«جنرال قادر وزیر دفاع در حکومتهای خلق وپرچم در خاطراتش می نویسد که بعد از سقوط رژیم حفیظ الله امین؛ جنگها علیه دولت و قوای شوروی شدت کسب کرد۰
من با صدور یک فرمان نظامی؛ به تمام گروپهای عملیاتی جلب واحضار دستور صادر کردم که کارتهای معافیت عسکری وزارت اقوام وقبایل دیگر اعتبار قانونی ندارد هرجا که پشتونهای لر وبر را یافتید کارتها را پاره کرده و افراد واجد عسکری را به کندک های تجمع برده وبه عسکری سوق نمایید۰
یک دو روز نگذشته بود که دیدم در مقابل دفتر وزارت دفاع تعداد از قبایل جنوبی تجمع کرده و بر ضد من تظاهرات براه انداخته اند۰
من نمایندهء وزارت دفاع را تعین کردم وبرایش گفتم که نزد این اعتراض کننده ها برود و بازبان پشتو بگوید که اگر شما باشنده گان این کشور استید باید به خدمت عسکری بروید این وطن بالای تان حق دارد۰ تاجیک؛ ازبک وهزاره عسکری میکنند شما چرا خودتان را از زیر خدمت معاف ساخته اید۰
اما چند روز بپس، یک مشاور روسی در دفترم آمد و گفت:
سلیمان لایق؛ به سفارت شوروی مراجعه کرده و گریه کرده است که جنرال قادر آبروی او را نزد پشتونها به زمین زده است یا باید فرمان خود را پس بگیرد ویا سلیمان لایق از وزارت استعفا میدهد۰ من گفتم: بگذارید که استعفا بدهد۰ اما مشاور روسی گفت: متاسفانه ما این را قبول کرده نمیتوانیم.»

تا چه زمانی و چرا باشد این قبیله بازی و ستمگری های افغاتباری؟

>>>   تا بوده چنین بوده و چنین است که شهروند یک کشور کسی باشد که زیر پرچم آن کشور، خدمت سربازی انجام می دهد؛ برای ساختن آنکشور، کار میکند؛ از درآمد خود به هزینه آنکشور، مالیه می پردازد؛ در پاسداری از خاک آنکشور، بی دریافت پول و زمین و دارایی و بدون هر گونه امتیاز خواهی و برتریجویی بر دیگر باشنده ها/شهروندان آنکشور، همدوش و همسان همه شهروندان کشور، کار و زیست دارد.

آن کس، یا آن گروه «اتنیکی» زیر نام تبار و تیره/ قوم و قبیله، هرگاه از این مسئولیت های شهروندی «معاف» باشد/باشند؛ شهروند کشور نیستند و حق دانش آموزیی رایگان و دریافت خانه و زمین و دارایی های آنکشور را ندارند.
بیخانمان و کوچی و مهاجر و یا همان «جت»های جهان، آری که در هر کشور و در هر جای جهان، معاف اند از انجام این مسئولیت های شهروندی؛ چونکه نیستند شهروند هیچ کشوری.
این سامان/نظم و نورم جهانیست!!!
تاریخ افغانی ی ما پر ازین ستم است که حق شهروند کشور به کسانی داده شود که نه تنها شهروند کشور نیستند، بلکه همیشه مفتخوری دارند و چپاولگری و دزدی و تبهکاری و ادامه کشتار شهروندان بومی.

>>>   تا بوده چنین بوده و چنین است که شهروند یک کشور کسی باشد که زیر پرچم آن کشور، خدمت سربازی انجام می دهد؛ برای ساختن آنکشور، کار میکند؛ از درآمد خود به هزینه آنکشور، مالیه می پردازد؛ در پاسداری از خاک آنکشور، بی دریافت پول و زمین و دارایی و بدون هر گونه امتیاز خواهی و برتریجویی بر دیگر باشنده ها/شهروندان آنکشور، همدوش و همسان همه شهروندان کشور، کار و زیست دارد.

آن کس، یا آن گروه «اتنیکی» زیر نام تبار و تیره/ قوم و قبیله، هرگاه از این مسئولیت های شهروندی «معاف» باشد/باشند؛ شهروند کشور نیستند و حق دانش آموزیی رایگان و دریافت خانه و زمین و دارایی های آنکشور را ندارند.
بیخانمان و کوچی و مهاجر و یا همان «جت»های جهان، آری که در هر کشور و در هر جای جهان، معاف اند از انجام این مسئولیت های شهروندی؛ چونکه نیستند شهروند هیچ کشوری.
این سامان/نظم و نورم جهانیست!!!
تاریخ افغانی ی ما پر ازین ستم است که حق شهروند کشور به کسانی داده شود که نه تنها شهروند کشور نیستند، بلکه همیشه مفتخوری دارند و چپاولگری و دزدی و تبهکاری و ادامه کشتار شهروندان بومی.

>>>   gedeeld.
همین‌گونه که حکومت درب مجلس را به‌روی نماینده‌گان مردم بست؛ مردم همت کنند، بتاریخ ۱۳۹۸/۰۳/۰۱ دروازه ارگ را به روی اشرف غنی ببندند.

>>>   كار خوب است ، چون پاكستان در اكثر مناطق سرحدي شاگردان افغان را جلب و جذب نموده و در مكاتب پاكستاني شامل درس با نصاب پنجاب ميشوند چون در آن مناطق افغانستان مكتب ندارد ، و نسل جديد خواهان مكتب و تعليم هستند، مشقت را قبول ميكنند و فاصله هاي زياد را پاي پياده طَي ميكنند كه درس بخوانند. در زمان سابق هم افغانستان براي پاكستاني هاي سرحد مكاتب و مراكز تعليمي خاص داشتند و از آن منفعت سياسي كسب ميكردند.

>>>   مقصر فقط غنی نیست اقوامی که مشترکات زبانی با تاجیکستان و ایران دارند دسته دسته از افغانستان مهاجرت کرده یا میکنند برخلاف آنها پاکستانیها دسته دسته به افغانستان مهاجرت میکنند غنی فقط از فرصت مهاجرت فارس زبانهای افغانستان به نفع پاکستانیها استفاده کرد غنی پشتون به نفع قوم پشتون کار کرد اما مهاجرت گسترده فارس زبانهای افغانستان فرصت سوء استفاده به غنی داد

>>>   هیچ پاکستانی حق تحصیل را در مدارس ودانشگاه های افغانستان نداردمگر به حکم قانون زیرا ما خود هنوز مشکلات زیادی د رابطه به تحصیل داریم این حق را کسی ندارد تا از جیب ما به دیگران هدیه بدهد آنها برای ما انتحاری بفرستند وما آنهار ا به مدارس مان شامل کنیم اگر رییس جمهور چنین کاری میکند از در آمد خودش به انها مدرسه بسازد نه از بودیجه مردم افغانستان چنین کار جفاء به فرزندان کشور مااست.
س کابل

>>>   بعد از مداخله نظامی امریکا در کشور ما عناصر قبیله با نوکری استعمار گران و از زور اشغالگران تا که توانستند برای تحکیم قدرت قبیله و تطبیق اهداف شئونیستی و فاشیستی خود از این فرصت سهو استفاده کردند۰
قبیله با نوکری انگلیس روس پاکستان و حال نوکری امریکا همیشه منافع علیا کشور را قربانی منافع قومی و قبیلوی خود کرده اند۰ تاریخ این کشور گواه این حقیقت است۰

>>>   شما ازیک عصبی دیوانه وسرشار ازجنون تعصب قوم پرستی چه انتظاردارید ، خواهشم ازسایرهم وطنان اینست که با همچو خودسری های این مردجنون وبی مسئولیت نه بگویند.
احترام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است