دور هفدهم مجلس با وکلای جدید؟
اگر انتخابات سالم و درست برگزار شده است، پس چرا مسوولان و کمیشنران انتخاباتی به دلیل تقلب گسترده در انتخابات از سمت های شان برکنار شدند؟ و اما اگر انتخابات مملو از تقلب و جعل بوده است، پس چرا نیتجه انتخابات مجلس باطل اعلام نمی شود؟ 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۰۷    ۱۳۹۷/۱۲/۱۴ کد خبر: 157669 منبع: پرینت

دوره جدید سرگرمی ذهنی مردم با جنجال وکلای قدیم و جدید در مجلس آغاز می شود.
دوره جدید هفدهم تقنینی، با حضور وکیلان جدید به کار آغاز خواهد کرد. یک منبع حکومتی به صدای امریکا گفت که این دوره با موجودیت وکلای پیشین، افتتاح نخواهد شد.
منبع تاریخ دقیق آغاز کار دوره جدید پارلمان را بیان نکرد؛ اما افزود که رییس جمهور دورۀ هفدهم تقنینی را پس از اعلام نتایج باقی‌ماندۀ انتخابات پارلمانی خواهد گشود.
دوره رخصتی زمستانی ۴۵ روزۀ اعضای مجلس چهارشنبه پایان می‌یابد، برخی این وکلا گفته اند که تا نهایی‌شدن نتایج انتخابات مجلس، وکلای قانونی اند و رییس جمهور باید پارلمان را افتتاح کند.
به گفتۀ اعضای پیشین مجلس، تا زمانی که سرنوشت بررسی فساد کمیشنران پیشین انتخابات روشن نشود، آنان نتایج اعلان‌شده را نمی‌پذیرند.
زکریا زکریا، یکی از اعضای پیشین مجلس، روز سه شنبه گفت که اگر رییس جمهور غنی، فردا پارلمان را افتتاح نکند، وکلای قبلی با شیوۀ مشروع موقف شان را اعلام خواهند کرد.
او افزود: از لحاظ مشروعیت مشکل نیست؛ زیرا در قانون اساسی اینگونه آمده است که تا زمانی که نتایج انتخابات اعلان نشود، وکلای قبلی وکیل اند؛ به این اساس وکلا مشروعیت دارند، باید که پارلمان افتتاح شود، اگر رییس جمهور در این بخش غفلت می‌کند، در قانون روشن نیست که وکلا خود پارلمان خواهند رفت، این مسأله‌ای بسیار پیچیده است.
بر اساس ماده ۸۳ قانون اساسی افغانستان "دورۀ کار مجلس به تاریخ اول سرطان سال پنجم، بعد از اعلان نتایج انتخابات به پایان می‌رسد و شورای جدید به کار آغاز می‌کند. انتخابات اعضای مجلس در خلال ۳۰ الی ۶۰ روز قبل از پایان دورۀ ولسی جرگه برگزار می‌گردد.
افتتاح دورۀ هفدهم تقنینی پارلمان افغانستان در حالی نامعلوم است که تا اکنون تنها به حدود ۸۰ نامزد برنده در مجلس وثیقه انتخاباتی داده شده است و اینکه چه زمانی نتایج نهایی انتخابات پارلمانی اعلام می‌شود، مشخص نشده است.
غنی و عبدالله از کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی که مراسم تحلیف را بجا آوردند، خواستند که به زودترین فرصت نتایج انتخابات پارلمانی را اعلام کنند.

از یکسو وکلای قدیم ادعا دارند که آنان هنوز نماینده های مردم در مجلس هستند و انتخابات مجلس مملو از تقلب و جعل بوده است و اعتباری ندارد. با این حساب باید نتیجه انتخابات مجلس باطل اعلام شود و نماینده های گذشته مجلس همچنان به کار خود ادامه دهند.
اما از سوی دیگر، نماینده های اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات، ادعا دارند که آنان برنده های واقعی انتخابات هستند و هیچکسی حق ابطال انتخابات را ندارد و آنان در دور هفدهم مجلس به عنوان نماینده های مردم در مجلس حضور خواهند یافت.

در این میان، هنوز مشخص نیست که سرنوشت انتخابات مجلس به کجا خواهد انجامید!
اگر انتخابات سالم و درست برگزار شده است، پس چرا مسوولان و کمیشنران انتخاباتی به دلیل تقلب گسترده در انتخابات از سمت های شان برکنار شدند؟ و اما اگر انتخابات مملو از تقلب و جعل بوده است، پس چرا نیتجه انتخابات مجلس باطل اعلام نمی شود؟
هیچ پاسخی به این سوال ها داده نمی شود! و کسی هم مسوولیت جوابگویی برای اذهان سرگردان مردم را برعهده نمی گیرد.

این سردرگمی یکی دیگر از بازی های قدرت های بزرگ در افغانستان است که مردم همچنان مشغولیت دهنی داشته باشند و با یکدیگر درگیر باشند تا اجانب و غارتگران بین المللی بتوانند مواد اولیه کارخانه های شان از این کشور تهیه کنند و این کشور بی صاحب را بیشتر از این غارت نمایند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
مجلس
نظرات بینندگان:

>>>   -دور شانزدهم با وکالت کمیشن کاران
- دور هفدهم با وکلای تیل فروش !
این بار نوبت تیل فروشان است تابرای مردم خدمت کنند ،
بعد از شروع بکار این تیل فروشان حتما قیمت تیل گاز بالا میرود
ر

>>>   دوران مقاومت بسم الله خان تسلیم طالبان می شد، بعد در حضور خبرنگاران و در پاسخ به این سوال که چرا تسلیم طالبان کرام شده اید؟! می گفت بخاطری سنگر دفاع از ارزشها را ترک کردم و تسلیم ملامحمد عمر آخوند شدم که بر خلاف تصور و انتظار ما امان الله گذر از خط اول جبهه یک قدم جلو نرفت و پیشروی نکرد و این عمل او باعث شد که رفته رفته ناراحتی در من پدید بیآید و به صورت یک دانه سرطانی در روحم رشد کند و سرانجام مرا وادارد تا تسلیم طالب صاحب ها شوم!
توصیه ما به این دوستان این است، هر جا می روید، بروید، اما این گونه ناجوان مردانه و با شمشیر خدعه و دروغ و شایعه پراکنی گردن ارزشها را نزنید و آنها را در پای منافع شخصی و پر شدن روده و معده تان ذبح نکنید.
از برگۀ پیمان

>>>   برای تیل فروش های محترم که قصد خدمت به مردم افغانستان را کرده اند خداوند موفقیت نصیب سازد،
خداکند قیمت وکیفیت تیل در وضع بد قرار نگیرد

>>>   Saboor Raheel

ارگ چهارنعل مرکب خودکامگی و تمامیت‌خواهی قومی می‌تازاند.

میدان برای ارگ و دارودسته شوونیست/فاشیست آن خالی است. ازینروست که با وقاحت، پررویی، استبداد و خودکامگی به پیش میرانند. در کمیسیون انتخابات همه آمرین از یک قوم انتخاب میشود‌. هیچگونه اعتراضی که مانع این خودکامگی و غبن‌ فاحش تمامیتخواهانه شوونیستی شود، از هیچ جناحی وجود ندارد.

همه به دنبال ماموریت اند. کاری به کار ارگ ندارند. در برابر ارگ هیچ سربلندی که سودای سربالا داشته باشد نیست. هرچه هست داوطلبان مزدوری و چاکری اند. گوش‌ها و بینی‌ها را تیز کرده اند که بوی قدرت از کدام سمت میوزد تا دم‌جنبانانه بدان سمت بشتابند و پاره استخوانی برای خود و توله های خود دست و پا کنند و شگفت این که لوده‌شیادانه نام کارنامه های شرم‌آور خود را "اشتراک در قدرت" میگذارند.

>>>   تاجیکان از بُعدِ نا اُمیدی و آینده !
کلید موفقیت و رمز و راز پیروزی ملت تاجیک در برابر استداد، ستم، نسل کشی، هویت کشی، زبان کشی، فرهنگ کشی، استعداد کشی، فاشیزم قبیلوی، شووینیزم و همه نا انصافی ها و بی عدالتی ها، اینست که هر تاجیک همدیگر را یک تن و چند جان حس نمایند، اینست که تاجیک ها همه از روزنه منافع و نیاز های ملی تاجیکان، بایستند نه منافع و مصالح فردی! تاجیک ها چه بخواهند چه نخواهند، چه خوش باشند چه خفه،
اینرا باید بپذیرند که در طول تاریخِ ۵ تا ۶ قرن اخیر، ستم شده ترین از هر بُعد، چه سیاست، چه تاریخ، چه فرهنگ، چه ارزش قومی، و چه ارزش کُلی هم که باشد؛ اند. من در این اندیشه نبوده ام ، نیستم و نخواهم بود ، که تاجیکان با همت و با عزم و جزم و پر قدرت با مزدور شدن چند آدمی که آنقدر جایگاه مردمی هم نداشتند، زیر تاثیر روند و خود را از دست دهند! بلکه باور من اینست ، که نسل اندر نسل ملت بزرگ و پر افتخارِ ((تاجیک))، از هر فرصت مانند ارزش الماس استفاده خواهند کرد و به پیش تا دم پیروزی و شادی واقعی خواهیم رفت. وجودِ اشخاص پاک نیت و خوب، در میان این همه جوان و نوجوان، قطعاً که محسوس است. بیایید تا برای بازسازی ، تاریخ ، سیاست ، فرهنگ ، اجتماع = دانش و در مجموع تمام ابعاد و جنبه های ضروری برای اقتدار یک ملت ؛ دست به دستِ هم داده و با روشی عاقلانه و مدبرانه، برای آینده بهتر تفکر و پشت کار کنیم! هیچ ههم نیست که یک آدم یا دو آدم یا بیش که عمدتاً معتمد بوده اند ، خط عوض کرده و از میان ما رفته اند، ما که هنوز وجود داریم! از فیضِ یک همبستگی ملی((تاجیکانه)) و هم نظری برای تدوینِ یک برنامه دراز مدت و بسیار سرنوشت ساز ، میتوانیم به موفقیت های مهم نایل آییم.
شاد زی ، آباد زی ، آزاد زی ...
ادریس خراسانی

>>>   خائن و خود فروخته؛ بایستی نزد همه اقشار یکسان شناسانده شوند!
این وظیفه ایمانی و وجدانی هر تاجیکِ دور اندیش است که معامله گران، پابوسان و خود فرختگان در برابر پول را، برای مردم ما افشاء و با بهترین شکل استدلال و پاسخ متقابل همه اطرافیان خوشباور و سیاست زده ی خویش را قانع ساخته و نگذارند که دیگر بخاطر شهرت، ثروت و گپ های شیرین عوام فریبانه خود را در پای دفاع از چهاردانه بی وجدانِ خودفروش ضایع سازند.
ادریس خراسانی

>>>   Mutaref
فاشیزم دولتی به رهبری غنی احمدزی گام به گام طرح‌های قوم‌گرایانه و «افغانیزه‌سازی» نظام را تطبیق می‌کند. او در ۵ سالِ گذشته راه‌های زیادی را پیمود که «سمسور افغان» آن‌را برای ۵۰ سال زمان‌بندی کرده بود. حرفی را که غنی به احمدولی مسعود گفته بود «تاجیکان » را یا به زور شمشیر، یا به‌زور خارجی‌ها از کشور بیرون می‌کنند، عملن در ۵ سال به چشم سر دیدیم. سیاست حذف، ترور، به خون کشاندن «جنبش روشنایی» و «رستاخیز تغییر» و ده‌ها حملات مشکوک و سیستماتیک دیگر زیر پرچم غنی احمدزی، بسیاری از پرسش‌هارا حل می‌کند. غنی با حمایت خارجی‌ها نرمک نرمک همه ساختار‌هارا در اختیار افغان‌ها/پشتون‌ها قرار داد و تا جای که زورش رسید، قانون‌شکنی کرد و طرح «اوغانیت» را خواست بر همهٔ اقوام تحمیل کند که تا حدی موفق بوده. اما در آستانهٔ انتخابات، غنی احمدزی روش دیگری را روی دست گرفته. برای تحمیل هژمونی قدرت قومی، او عناصر مفسد و معامله‌گران اقوام غیر پشتون را با پول خرید می‌کند و این‌بار با کارت پول بازی می‌کند. حال دیده شود غیر افغان‌های که متحد تیم غنی شده‌اند، چه امتیازی کسب می‌کنند و غنی را در بدل مزد، بر شانه‌های‌شان تا کجا می‌کشانند و پاداش غنی برای این‌ جماعت چه خواهد بود، زمان پاسخ می‌دهد. اما تجربهٔ ۵ سال گذشته نشان می‌دهد که هر که دست‌ غنی را بلند کرده، مدتی بعد غنی لِنگ اورا بلند کرده.

>>>   Sajadi
چطور قضيه همزمان در دقيقه نود تغير كرد ؟ حكومت فاشيست غني تعداد كميشنر پشتون را سه برابر از سهميه قوم خود بيشتر گرفت تاجيك دونفر اما پشتون هفت نفر به نظرم اين كاملن منصفانه نيست من نميدانم در اينجا داكتر عبدالله با پنجا درصد سهم كه در دولت داشت چي بوده اين شخص كه بانك اصلي رآي او همين بردران شريف تاجيك بوده
حد اقل نتوانست يك از دو رياست مهم را به تاجيك ها اختصاص بدهدو يا اينكه در مورد افزودن تعداد كميشنران تاجيك چانه زني ميكرد در اينجا معلوم شد كه حتا به اندازه يك مآمور پشتون تبار در اداره امور هم صلاحيت ندارد
از اين شخص حمايت مجدد اشتبا است

>>>   Salam
نظام فدرال معناى مرگ حاكميت قبيله است ، اگر واقعن به اين پايان باور داريد از فدرال و فدرال خواهى پشتيبانى كنيد . هيچ گزينه يى ديگر به استبداد قبيله پايان نخواهد بخشيد.

>>>   از نگاه قانون انتخابات نتایج پر ازت تقلب اصلا قابل قبول نیست
لعنت خدا بر خائنین ملی هرکسی که باشند
کاکر

>>>   Hashmat Radfar
تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل...
روز اول؛ اگر شفاف و بیطرفانه عمل نکنید، محکمه در انتظار تان است.
روز دوم؛ از پشت خط تلفن به یکی از کمشنران زن، بتو شرم نیس، خجالت نمیکشی که به یک تاجیک او هم یک پنجشیری رای بتی، باز اگه رای دادی گله نکنی..!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است