اولین محموله تجاری از بندر چابهار بسوی هندوستان
 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۴۶    ۱۳۹۷/۱۲/۵ کد خبر: 157561 منبع: پرینت

نخستین محمولۀ کالاهای بازرگانی افغانستان از طریق بندر چهابهار، پیش از چاشت روز یک‌شنبه (۵ حوت) به سوی هند حرکت کرد.
به گزارش طلوع، اولین محموله صادراتی افغانستان با قطع نوار توسط اشرف غنی و حضور شماری از بزرگان و مسوولین ولایت نیمروز، از بندر ابریشم جانب بندر چابهار حرکت کرد. مقصد این محموله صادراتی کشور هندوستان است که حاوی 570 تن اقلام تجاری می‌باشد.

غنی در مراسمی که به همین مناسبت در نیمروز برگزار شده‌ بود، گفت که با فعال شدن بندرچابهار، میزان صادرات افغانستان به دومیلیارد دالر خواهد رسید.
میزان صادرات بازرگانی افغانستان، هم‌اکنون به یک میلیارد دالر در سال می‌رسد.
توافق‌نامۀ بندر چابهار، در ماه می سال 2016 میلادی میان افغانستان، هند و ایران امضاء شد. این بندر، افغانستان را به گونۀ مستقیم از راه آب به هند و کشورهای دیگر وصل می‌کند.
بربنیاد توافقی که در ماه فبروری سال گذشتۀ میلادی میان ایران و هند صورت گرفت، تهران ادارۀ بخشی از بندر چابهار را برای 18 ماه به دهلی‌نو سپرد.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند در جریان امضای این توافق گفت کشورش در تلاش گُسترش روابط به ویژه در بخش اقتصادی، با ایران است.
آقای مودی، بندر چابهار را دروازۀ طلایی خواند و افزود که کشورش می‌تواند از طریق آن به افغانستان و آسیای میانه وصل شود.
بربنیاد توافق‌نامه‌یی که میان هند و ایران در ماه می سال 2016 میلادی امضا شده‌است، هند باید دو لنگرگاه در فاز اول بندر چابهار را با سرمایه‌گذاری 85.21 میلیون دالر و درآمد سالانه 95.22 میلیون دالر در اجارۀ ده‌ساله، ایجاد کند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
چابهار
محموله تجاری
نظرات بینندگان:

>>>   اینکه اشرف غنی احمدزی ثابت ساخته است که پیرو مکتب "امانی و طرزی" یعنی پیروی "بنیانگذار مکتب تعصب و برتری جوی قبیلوی" است مطمین هستم که هیچ کسی در این شک و تردیدی دیگر نخواهد داشت و حتی عملکرد اشرف غنی با تفکر مدرن فاشیزم قبیلوی عریان تر و مخرب تر از نیاکان و حاکمان دیروزی اش است.

گرچه خود بارها گفته است که "کار باقیمانده امان الله را تطبیق و به انجام می رسانم" و انکار هم نمی کند اما در بعضی حالات به دیدگاه و شخصیت امانی که اصلیت و هویت خود را صادقانه به مثابه یک انسان به معرفی می گیرد برعکس اشرف غنی و سایر همتباران اش به امانی توهین ناجایز تاریخی که جعل تاریخ نامیده می شود می نمایند و این خود کتمان حقایق تاریخی است که شباهت کامل به دزدان چراغ بدست دارد.

سند تاریخی که شما در پایین مشاهده می فرمایید بیانگر دو نکته اساسی، مهم و ضمنا غیرقابل انکار را بدون اگر و مگر بازگو می کند:
نخست؛ امان الله به مثابه شاه یک کشور فقط زبان "افغانی" را متعلق به تبار خود (افغان ها) می داند و بس و واژه اضافی به نام زبان پشتو و یا قوم پشتون را اصلا نمی شناسد.
سپس؛ زبان فارسی زبان رسمی و دولتی بوده و هرگز واژه زبان "دری" بکار گرفته نشده است. {و یقینا امان الله هرگز نه در ایران درس خوانده است و نه هم مهاجر شده بود که همچون حکمتیار این زبان خارجی (فارسی) را یاد می گرفت...}

بالاخره این سند بیانگر این است که بجز واژه قوم (افغان) دیگر چیزی به نام قوم پشتون و یا زبان پشتو وجود ندارد. اگر سند تاریخی و حرف امان الله درست و منطقی است بهتر است اشرف غنی و باند تبهکار فاشیستی اش به دیگران توهین نکنند اما اگر حرف امان الله و طرزی درست نیست در اینصورت بنیاد اش گنده است و باید تاریخ اش را از سر نوشت.

>>>   اگذ ایران می توانست دریای جنوب ره به دریای شمال وصل کند.اقتصاد تمام منطقه را چند برابر متحول میکرد.

>>>   اگر یک کمی دِرایَت داشتیم و غرب و کشورهایی که به‌خاطر منافع خود مخالف ایران هستند نمی‌ترسیدیم می‌توانستیم از کشور ایران امتیازهای زیادی دریافت کنیم و استفاده‌های زیادی از همکاری با آن کشور داشته باشیم. اما صد حیف که سردمدارانِ ما نامِ مرد را سر خود مانده و همت مردانه ندارند و به‌خاطر منافع دیگر کشورها از منافع افغانستان گذشت می‌کنند.

>>>   هرکه راه جهلستان قد کند بهترین خدمت با ملت کرده
چرا تمام کار های فاسید از این دولت جهل باملت شد
تمام چیزهای با ارزیش افغانستان مال جهلستان بود
تمام قجاق فروشی میکردند دوذ دی میکردند میکفت
از افغانستان است تمام مواد اولیه اصل تجارت
از افغانستان بود وخرید میکردند درکشوری که تجارت
داشت مال کم اصل خود را بنام افغانستان ومال اصل
افغانستان را بنام این کشوری انکلیس دوم بودند
وسلام هم وطن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است