باید هزاره بود تا درد هزاره بودن را احساس کرد!
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۰    ۱۳۹۷/۱۲/۱ کد خبر: 157501 منبع: پرینت

من اگر پشتون می‌بودم، حالا وضعیت خیلی بهتری می‌داشتم، مثلا مشاور رییس جمهور می بودم، معین می بودم، سفیر می بودم، در شورای امنیت می بودم. آخ که این وطن دوستی و این هزاره بودن کشت مرا. مثلا اگر سید و قزلباش هم می بودم وضعتیم بهتر می بود حد اقل تذکره ام در پیشانی ام نمی بود و کسی هم دنبال علایق مذهبی ام نمی گشت.

حالا که هزاره ام اگر سنی باشم، شیعه باشم، کفر باشم، هرچیزی که باشم هزاره ام و این نام و قیافه خیلی از دروازه ها را به رویم بسته است. چه سخت است که در این سرزمین هزاره باشی ادعای مالکیت بر وطن را داشته باشی. تا که یادم می آید این هزاره بودن برایم درد سر بوده است. در مکتب یادم می آید معلم ریاضی که دختر جوان و مغرور بود مرا پوچوق میگفت. در ایران که بودم هم افغانی ترین افغانی، من بودم.

در پیشاور یک روز برای حل یک مشکل در دفتر جمعیت اسلامی رفته بودم، به دلیل هزاره بودن با رفتار بسیار متفاوت بر خوردم. در دوران حکومت استاد ربانی نام مرا قلفک چپات، گذاشته بود. در سویدن با آسیب دیدگان روانی کار می کردم یک روز یک بیمار پرسید که متعلق به کدام کشور هستی، گفتم از افغانستان هستم، بیدرنگ از جایش بلند شد و رفت، گفت افغان اگر درمانگر می بود، خودش را درمان می کرد.

حالا که در افغانستان هستم این هزاره بودن بلای جانم است. مثلا اگر در صنعت خایه مالی هم دستم درست کار می کرد، حال و روزم بهتر بود و حالا در کنار یکی از رهبران قومی جایگاه و پایگاه می داشتم. اما هنوز اراده جنگیدن دارم با هر رفتار و افکاری که آدم ها را از محتوانی انسانی اش خارج می کند و به قوم و مذهب تقسیم می کند. آیا کسی هست که کمکم کند؟

(هادی میران)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره
پشتون
نظرات بینندگان:

>>>   بلی دوستان خیانت ربانی ومسعود دوران حگومت
دوسال هشت ماهه خود دودمان سیاه را در کابل برا
آنداخت تا دوصد پنجاه ساله سیاه نژاد پرستان شستو
شو شود دراین خاگ هر جنایت کار که آمد بدتر
از دیوانه ها میشود خدا را فراموش میکند انسان
بودن را را از دست میدهند تا به قدرت شوم خود
بیرسد تا یک جلاد شود وای ننگ بر اینها به این
رفتار جلاد ها نژاد پرستان کشور ها در کجا رسیده
این بی شرمها چه کردن اینها نه ترس از خدا
دارد نه شرم از بنده خدا کاری که اینها کردن
به چهار کتاب مقدس نیست خداوندا اینها را خاهم
در جهنم جای میدهند وای وای وای خاگ برسری تان
به این خیانت به این سیاه نت
کاری که اینها آنجام دادند به هیچ مذهبی نیست
اینها نه مسلمان است ونه کافر فقط وفقط منافیق
وسلام هم وطن مهاجر

>>>   بلی میران عزیز تبیعض وتعصب در افغانستان مشکل کلان برای همۀ افغانها است، من شخصا از این مشکل رنج میبرم اما متاسفانه هر روز این مشکل مشکل تر میگردد، با تأسف باید گفت که در وطن ما همۀ ملت ها در برابر یک دیگر تعصب دارند،اگر شما هم بجای دیگر ملت ها میبودید میدانستید که هزاره ها نیز در تعصب از دیگر ملت ها کم نیستند.
به امید روزی که انسانیت ترجیح داده شود نه قومیت.
حکیمی

>>>   تکنالوجی پیشرفته شده است جراحی پلاستیکی کن میتوانی که مشاور شوی ریس شوی ولی عادت های به مرگ خود را فراموش کن مردم را تیل داغ مکن میخ در سرش مکوب که در هیچ دین و مذهب روا نیست

>>>   من راه آسان برایت نشان میدهم.
برو زبان چینی بیاموز و تذکره تابعیت چینی بگیر.
و یا به جاپان برو.زیرا جامعه جاپان رو له پیری است و دولت مجبور شده است برای خارجی ها در جاپان زمینه کار و تابعیت را فراهم کند.
در افغانستان هزاره همیش هزاره باقی میماند و لو که از نسل چنگیز نیز نباشد.اودرا از نسل چنگیز میگویند.
پس هزاره سه نقص دارد: قواره.نسل چنگیز و شیعه بودن.
اگر یک نقص میبود،چشم پوشی میشد،اگر دو نقص میبود،با مشکل مردم قبول میکردند،اما یک قومی که سه عیب شرعی باشد،قبول شدن اش در جامعه مشکل است.

>>>   تازمانیکه مشکل تبعیض وقوم گرایی از این وطن ویران شده گم نشود امید به آبادی نیست؛ این دردی است که تمام هزاره ها میکشد؛لعنت به کسانیکه تبعیض وتخم نفاق را بین مردم می پاشد و ازآن به نفع شخص ویاقوم خاص استفاده میکنند.
حسنیار؛ دایکندی

>>>   هموطن افتخار كن كه هزاره هستي !
افتخار كن كه بي غيرت نيستي چاپلوس نيستي كه به خاطر قدر ت وچوكي اماده هر كاري باشي !
افتخار كن به مذهب ات كه بهترين دين اسلام ومذهب شيعه داري !
افتخار كن كه نزد وجدانت سر بلندي وپاك !
افتخار كن افتخار كن كه هزاره هستي تبعيض نداري !
افتخار كن كه مثل قزل باشان دو رو نيستي نزد هزاره هم مذهب وهزاره ونزد بيگانه دشمن ات !
افتخار كن كه چهره مردانه داري وبيني پوچوق داري وان معلمه از غيرت ات بي خبر بوده !
افتخار كن كه از قوم با غيرت زحمت كش هستي ...
خلاصه افتخار افتخار افتخار كه قوم قهرمان همه اي عرصه ها مملكت داريم !
هم وطن افتخار كن كه هزاره هستي !
والسلام حاج قدير از وردك شاه قلندر ولي

>>>   برادران هزاره ما باید شکر گذار باشندکه آنچه خداوند برای شان اعطاکرده بهتر از هرچیزیست که بنده بدهد ، آنچه خداوند شمارا سزاوار آن دانسته استعداد بالا ، صداقت ، لیاقت ، پاکی ، راستکاری ،نیک اندیشی نیک کردار وهمه غاوصاف پسندیده،
من قلبا با خود می اندیشم ومیگویم کاش هزاره می بودم با همین خصوصیات که آنها دارند ، امامتاسفانه ممکن نیست، این مشکلات تبعیض نسبت به پنجاه سال پیش حالا خیلی کم شده همینطور بمرور زمان کاملا از بین میرودوچیزیکه از بین نمیرود وبالآخره جایش را میگیرد همان امتیازیست که خداوند بشما اعطا نمئوده است
ر

>>>   نجیب الله خواجه عمری هم هزاره است که چنین ... میکند و این مقرره های خائنانه را امضا کرده و برای توشیح به بادار خود پیشکش مینماید، چرا درد هزاره بودن را احساس نمیکند؟
نجیب الله غزنیوال

>>>   اقای میران
بلی ، بلی
قلم تان شما را کمک می کندچیزی که برای تان نزدیکتر از نورخورشید است
این قلم شما و امثال شماست که جامعه مارا آگاهی و روشنایی می بخشد
از طریق قلم تان حق خودرابگیرید حتی اگر این حق گیری برای شما میسر نشد حد اقل برای فرزندان تان زمینه هایی حق خواهی را فراهم خواهید کرد .
یک مقاله شما به از صد تن مشاور و چاپلوس و وزیر و وکیل
وزیر نمی ماند اما تاثیرات نوشته های شما ماندگار خواهد بود
دست شما مریزاد

>>>   من بعضاً از هزاره بودنم منکر می شود تا مردم بامن برخورد متفاوت نداشته باشد.
خدایا چرا هزاره را انسان فکر نمی کنند

>>>   مردم مومن وزحمت کش هزاره های مناطق مرکزی افغانستان درطول تاریخ افغانستان باتمامی اقوام وملیت های ساکن افغانستان همزیستی مسالمت آمیزوصمیمی داشته اند.گرچه بعضی مشکلات زدوخورد های مرزی یا باخصلت ماجراجویی بعضی حکومات مستبد ویا به اثر سو تفاهم و تجاوزشرکای همسایه درمناطق مختلف مناطق مرکزی افغانستان صورت گرفته است اما این زدوخورد های مرزی با همکاری بزرگان منطقه ویاحکومت محلی بطور مسالمت آمیز حل گردیده اند.مردم صادق وزحمت کش هزاره که بیشتر شان متاسفانه درمناطق کوهستانی وصعب العبور زندگی میکنند به کارات پرورش حیوانات، زراعت، درخت شانی،بافتن صنایع دستی مانندقالین بافی،گلیم بافی، شال بافی،جوراب بافی،دستکش بافی ودستمال گردن بافی مصروف هستند.علاوه برآن درشهرهای مختلف افغانستان به تجارت ودکانداری نیز مشغول اند.مردم علم پرور هزاره مناطق مرکزی افغانستان برای فراگیری علم ودانش ذکور واناث به مکاتب ودانشگاه ها میروند تا ازعلوم وفنون عصر وزمان نیز حداکثر مستفید گردند.که تاحالا دانشمندان ومتخصصین فنی زیادی به جامعه افغانستان تقدیم کرده اند.اما متاسفانه یکعده متعصبین وتنگ نظران خاین پیشرفت علمی واقتصادی مردم مومن وزحمت کش هزاره را تحمل نمیتوانند با انواع توطئه وماجراجوهای منافقانه برای مردم صادق هزاره در مسیر عبور ومرورموجب آزارواذیت این مردم میگردند وهم به بهانه های مختلف وبدون دلیل معقول ومنطقی پول ازمسافرین وموترداران هزاره های مناطق مرکزی افغانستان اخد میدارند .خوشبختانه حالا که حکومت وحدت ملی ووسیع البنیاد درافغانستان بوجود امده اند وزمینه رشد وترقی،تعلیم وتربیه وانکشاف همگانی اماده شده است باید تمامی مردم مومن افغانستان برای پشتیبانی وطرفداری دولت مرکزی تلاش همه جانبه نمایند.ازطرف دگر صلح وآشتی ملی درافغانستان جنگ زده خیلی ضروری وحتمی است.
چهل سال است که افغانستان درآتش جنگ خانمانسوز میسوزدودرین مدت بهترین سیاست مداران وطن دوست ،علمای دینی،استادان پوهنتون ودانشگاه ها،محصلین ،معلمین،شاکردان مکاتب،کارکران وکسبه کاران عم ازذکور واناث کشته شده اند.شهرها وروستاها به شدت تخریب شده اند،وتاحال متاسفانه ادم کشی وویران گری ادامه دارند.لذا صلح وآشتی ملی درافغانستان نهایت ضروری است وتمامی اقشار ملت مومن افغانستان درتشویق وپروسه صلح پایدار درافغانستان سهم عمده بیگیرند ونگذارند که مردم زجر کشیده افغانستان بیشتر ازین کشته ومعیوب گردند.
ومن الله التوفیق
انجنیر عبدالرشید ناصری ازآسترالیا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است