تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶ | کد خبر: 157424 | منبع: | پرینت |
وقتی تظاهرات چند چوان بامیانی را در دفاع از« جنبش تحفظ پشتون های پاکستان » مشاهده کردم واقعاً شگفت زده شد م. وهیچ مناسبت وسنخیتی میان پشتو نهای پاکستان وهزاره ها ی بامیان نیافتم تا بتوان این تظاهرات را توجیه نمود.
جنبش تحفظ پشتون های پاکستان به رهبری یک جوان به شدت مشکوک بنام « پشتین » کاملا یک قضیه داخلی پاکستان است. پاکستانی ها نسبت به این مساله بسیار حساس هستند. چنانچه اشرف غنی وقتی حمایت خودرا ازاین جنبش اعلان کرد، عکس العمل سیاستگران پاکستانی از جمله قریشی وزیرخارجه پاکستان در قبال وی بسیارسختگیرانه وهمراه با این طعنه بود که :« جناب بهتر است به مشکلات داخلی افغانستان رسیدگی کنید، وبه شما حق نمیدهیم که به مسایل داخلی پاکستان مداخله کنید .» دقیقآ که این قضیه مشکل داخلی پاکستان است وهمین امروزدرخیبرپشتونخواه هزاران پشتون پاکستانی به میدان آمدند وعلیه مداخلات اشرف غنی وامرالله صالح شعاردادند.
مظاهره چیان بامیانی قبل ازتصمیم تظاهرات بایداین سوال را از خود میکردند که هنگام قتل های زنجیره ای هزاره های کویته درکدام گوشه ازجغرافیای پشتون های پاکستان ویا افغانستان به دفاع ازاین قتل های بیرحمانه ، حتی یک صدای اعتراضی بلند شد ؟ به ارتباط کشتارعلنی هزاره ها درراهها،جاده ها مکان های مذهبی، آموزشی وفرهنگی افغانستان، حتی یک نفرازپشتون های پاکستانی حاضربه محکوم کردن این کشتارها گردید؟ چه رسد به تظاهرات خیابانی!
حال جوانان هزاره بامیانی با حمل عکسهای پشتین میخواهند که از داعیه پشتو نهای پاکستانی دفاع کنند. درحالیکه پشتون های پاکستان این قضیه را منوط به کشور خود میدانند وبه کرات حتی باخشم مضاعف درقبال شعار« لرو برافغان یو دی » گفته اند که :« ما افغان نیستیم، پشتون پاکستان هستیم. » ازسوی دیگر مظاهره چیان بامیان که به نحو «کاسه ی داغترازآش » عمل کردند. نگاهی بسوی هم تباران هزاره ای خود درپاکستان - به ویژه کویته - داشتند ویا خیر؟ این عملکرد ناشیانه ، ناسنجیده شان آیا هزاره های پاکستان را دچار مشکل نمیسازد؟ من نمیدانم که چرا ما هزاره ها نسبت به امورسیاسی، همیشه احساسی وعاطفی عمل میکنیم. وبه عواقب رویکردهای خود بطورقطع توجه نمیکنیم. حافظه تاریخی خودرا فرا نمیخوانیم. ما هزاره ها همین اکنون در معرض استبداد، بیعدالتی، حق کشی ونادیده انگاری از سوی دولتی قرارداریم که توسط شوونیزم پشتونی رهبری میگردد. حال همه را گذاشته ایم، میرویم تا دادخواهی پشتون های پاکستان را بکنیم، آنهایی که حتی مارا به رسمیت هم نمیشناسند وبنام هزاره وشیعه همتباران تروریست شان درپی حذف وکشتار ما لحظه ای هم غفلت نمیکنند.
علی تقوایی
>>> من هم متعجب شدم.
>>> این خوش خدمتی های دانش و مرتضوی و دیگر دلقک ها است.
پاکستان با راه اندازی طالبان پاکستانی و بعد جنبش پشتون آب را گل آلود کرد و ماهی مراد را گرفت
ایجنسی های ششگانه را از بین برد
قبایل آزاد را ختم کرد
دیورند را رسمیت بخشید و دیوار سیم خاردار گرفت
دروازه طورخم را ایجاد کرد
افراطی های پشتون را کشت یا به افغانستان تحفه داد
نوش جانش
>>> دولت پاکستان با این برخورد خود در مقابل پشتون های پاکستان،آنها را مجبور به کوچ کردن از زادگاه آبایی شان خواهد کرد.
خوب است که در افغانستان ملت با احساس هزاره از آنها پشتیبانی میکنند و در صورت ضرورت هزاره ها آماده هستند ،به آنها پناه بدهند.
بعضی ازین پشتون ها بیچاره ها غریب هستند و بغیر از چند بز و گوسفند چیز دیگری ندارند.
مناطق مرکزی افغانستان مثل بامیان ث دایکوندی و جاغوری،چراگاه های فراوان برای مواشی این پشتون ها دارند.
خیر ببینند ملیت با احساس هزاره.
>>> جوانان بامیانی یا واقعا احمق اند و یا توسط دیگران احمق شدند. ازین جنبش به اصطلاح پشتون ها قبل از همه باید مردم پکتیا و سرحد که پشتون اند پشتیبانی نمایند. اکر چه این هم یک موضوع داخل پاکستان است وهیچ ارتباط به مردم بامیان و یا حطی سرحد با پاکستان ندارد.
>>> ما بر اساس وظیفه اسلامی وانسانی عمل میکونم چکار داریم که دیگران ویا برادران پشتون ما چکونه عمل میکند ایا جنایات که در باره ای ما ( هزاره انجام میکیرند محکوم میکند یانه وظیفه ما حمایت از مظلومین است هر چند خو شایند برادرانم نباشد امروز در کناریشان می باشیم ولو اینکه همدردی نکند بامااین را خودی برادران پشتون مان خودیشان میداند وظیفه نداریم اقای علی تقوای عزیز
>>> جوانان هزاره با رهبران فاسد، ترسو، معامله گر، و پول دوست هزاره بخاطر بقای خود مانند ماش هر طرف لول میخورند، با کارهای و فکاهی های که آقای محقق در اواخر میکند و میسراید، هر انسان عاقل و دانا میشرمد وخجالت میکشد.
بااحترام اکه خلیل از سرپل
>>> ای جوانان بامیانی چقدراحمق وبی شعورند یک کسی نیست که همانهاراخوب گوشمالی بدهد
>>> مثل آزرگی کر گوسپو کر کر رامه کاملا دروست فرمودی
>>> در دوران رژیم هیتلر در آلمان یک روحانی عیسوی چنین مینویسد:
زمانیکه پولیس رژیم هیتلر یهودی ها را به کشتار گاه بردند، با خود گفتم، شکر خدا که یهودی نبودم.
زمانیکه همجنسگرایان را بردند، شکر خدا کردم، که همجنسگرا نبودم.
زمانیکه انسانهای معیوب و مریضان روانی را کشتند، خدا را شکر کردم، که معیوب یا مریض روانی نبودم.
زمانیکه خودم را روانۀ اردوگاه کردند، دیگر کسی نمانده بود، که به من کمک کند.
>>> علی جان تقوائی، آیا نخوانده ئی، که بنی آدم اعضای یکدیگر اند؟
با این طرز تفکر تان بعد تعجب نکنید، که دیگران به خوشی تان خوش نمیشوند و به غم تان غمگین!
>>> براستی که دقیق گفتی تقوائی صاحب
قلمت سبز باد
محمدی
کابل
>>> پاکستان پشتونها را که ارادت به افغانستان دارند غرض استعمال بر ضد افغانستان زیر فشار و تخریب قرار میدهد و بامیانی ها با درک شرایط حساس وطن شان وظیفه انسانی ، وطندوستی و صلح دوستی خود را بجا آوردند و میدانند که همه باید بیشتر سهم بگیرند تا آینده ای بهتر بوجود آید.
موسوی بلخابی
>>> فغان یا اوغان« پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم اوغان اطلاق میگردد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است"«اوغانستان=افغانستان» مکران و یا یکی از ولایات مکران بوده است.
ظهور قبیله بنام افغان « پشتون » به علت خشکسالی طولانی در اطراف کوه های سلیمان در ( سال 1018 هجری , قمری ) , به دستور شاه عباس صفویی به سیستان در اطراف تالاب هامون هرمند سرزمین آبرفتی مسکن گزین شده اند و از اولاد شان در مقابل بقایای شاه طهماسب « شیعه دوازده امامی » نوکر به خدمت پاس بانی میگرفت. کوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از سر زمین آبایی افغانان محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان از قبایل هندی الا صل ملتانی نام برده است و از توابع ایالت سند و از اجزاء پاکستان کنونی می باشد. در یا داشتهای تاریخی بعضی از نویسنده گان انگلیسی منجمله ( جنرال ادوارد فلینستون ) مولف کتاب افغانان نماینده انگلیس در در باره شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نیشن با تفصیل آن در اطراف کوه سلیمان , خیبر پشتخوا و وپیش وژوب سرزمین آبایی افغانان می باشد و ذکر گرده است.
سید محمد یعقوب هروی در تاریخ نامه ی هرات، نیز این واقعیت را می نویسد زیستگاه اوغان« افغان » یکی از ولایات مکران بوده است. شهر مستنگ شامل دهات بسیاری بوده است چنانکه در حاشیهء کتاب تاریخنامه ی هرات هم ذکر شده است که: شهر مستنگ یا مستنج را استخری و مقدسی هر دو در آثار خود اسم برده اند.
وقتی تاریخ خراسان قدیم (افغانستان امروزی) را بررسی نماییم طایفه ی افغان و کشوری به نام افغانستان در تاریخ و جغرافیای کشور ما موجود نیست و مردم ما که امروز برخلاف صریح اسناد تاریخی افغان نامیده می شود هیچ گونه تعلقی به افغانستان دیروزی و مردم آن سرزمین که اوغان=افغانها بوده اند، ندارد.
ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.
مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.
دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»
هموطنان آگاه قلم بدست افغان تنها نام یک قوم از اقوام افغانستان امروز اینها بنام ها ی درانی و غلجائی ( غلزائی) است و افغانها نام ها تاریخ و فرهنگ و استوره یکسان در سرزمین امروز م بنا م افغانستان ندارند بلکه بر ضد ان هستند و تلاش دارند هویت تک قومی خود را بردیگر اقوام تحمیل میکنند. آنها بتنهایی در افغانستان حکومت تک قومی دارند و دیگر اقوام را در معادله قدرت راه نمیدهند.
داشتن دوکتورای غنی فقط تفرقه بهتر و سیستماتیک تر بین تمام اقوام شریف سرزمین مان و جایگزین کردن فاشیست های قبیله و کوچی های متعصب بجای آزادیخواهان نو اندیش را به ارمغان آورد .
عزیزان اقوام مختلف با سیاست های متفاوت باید بکوشند در اطراف واژه های وحدت و همدلی که یگانه راه نجات از دست متعصبان فاشیست و سران به قدرت رسیده پوشالی طاغوتی است جمع شده و با وحدت و همدلی تمام برای ساختن سرزمینی آزاد و مستقل و متکی بخود و دور از فاشیست های زمان بکوشند .
تاجیک گرسنبل است
افغان بلبل است
هزاره شاخ گل است
ازبیک خوگل است
پشه ای ساقه است
ترکمن خودل است
هرکس گوید همه افغان است
نادان , جاهل و بی ایمان است
منابع و ما خذ :
1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 -- میر محمدصدیق فرهنگ ، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص 6
5 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
6 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 . 7- افغان ( گزارش سلطنت کابل ) , مونت اسوارت افنستون , ترجمه محمد آصف فکرت 1376. 8- اقوام کوچی مجموع مقالات به کوشش حسن پاپلی یزدی 1372 .
9—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات
>>> بامیانی ها نیز باورمندی به صلح پیدا کرده اند و برای آمدن یک صلح کامل صدای صلح دوستی ، انسان دوستی و وطندوستی خود را به مقابل نیات شوم پاکستان بلند کردند.
هزاره ها محرومیت دیده ترین و سرگردان ترین افغانهای این وطن بوده و محرومیت پشتونهای پاکستان را درک میکنند و از نیات ضد افغانستانی و ضد انسانی همسایه ها با خبرند و میدانند که باید بحیث یک انسان و خصوصاً یک افغان باید همدردی خود را نشان دهند تا هم جلو منافقین بترسند و هم آغوش صلح و وطندوستی افغانها بازتر گردد.
کنشکا ورسجی
>>> ههههههه واقعاً حق با شما است برادر، معلوم نیست انگیزه ی این تظاهرات و به اصطلاح همدردی هموطنان هزاره ی ما چه است و از کجا سر چشمه میگیرد و در واقع چه دردی را دوا میکند ؟ اینجا همان قصه صدق میکند که میگویند کسی بودن تو را در محفل عروسی قبول ندارد تو میخواهی پهلوی داماد بنیشینی .
>>> علی تقوایی! حالا زمستان است، زهر تو واری مارها تاثیر ندارد!
حمایت جوانان بامیانی از پشتین پشتیبانی از هزاره است! هزاره های ما در پاکستان یا کویته افغانستان بزرګ نفس راحت خواهد کشید! ما پشتونها و افغنهای دیګر چون هزاره مانند ګوشت وناخونیم! این همه جهش جوانان قرن ۲۱ بامیان را می ستایم و هر بامیانی را به چشم قدر می بینیم!
پشتون
>>> این عمل بامیانی ها هیچ ربطی به پشتون های پاکستانی نداشته وندارد زیرا هزاره ها وپشتون های پاکستان هیچگونه هم خوانی باهم ندارند. واین موضوع داخلی پاکستان است . صدها جوان ما درمیادین جنگ ومدارس ومکاتب ،تکایاودر شهرها از جانب همان تروریزمی که پاکستانیها حامی شان بودند در بلخ وکابل وقندهار ودرغزنی وغیره کشته شدند یکروز یک پشتون پاکستانی صدای اعتراضش را در برابر حکومتش بلند نکرد. تا حامیان تروریزم دست از حمایت طالبان بردارند.پس برما چه ربطی دارد تا از چنین جنبشی حمایت کنیم.متعجبم
س کابل
>>> آفرین بر جوانان بامیانی . صدای ضد عدالت خواهی به طرفداری هر مظلوم در جهان و علیه هر مستبدی ولو مسلمان باشدامر حق است.
>>> جوانان هزاره بامیانی با این عمل شان نشان دادند که هزاره ها طرف دار مظلوم و ستم دیده هستند هرچند آن مظلوم کسانی باشند که در طول تاریخ بر هزاره ها ستم روا داشته اند و در پی حذف فیزیکی انها هستند هزاره ها با تبعیض، قوم گرایی و نژاد پرستی مخالفند. مردم دنیا بدانند که هزاره ها چقدر دید باز دارند و دارای ظرفیت هستند با تمام بی مهری های که از سوی قوم پشتون به این مردم شده اگر یک پشتون در هر جای دنیا حق شان پامال شود هزاره ها از او حمایت می کند.
احمد یار از ایران
>>> عزیزان!
این یک یک رویکرد اطلاعاتی بوده است که با نفوذ استخبارات خارجی اعمال گردیده است.
هوشیاری و بیداری مردم بامیان را در برابر تند رو ترین لر و بر ها به امتحان گرفته اند.
من سخت متاسفم.
کلا جان از لغمان
>>> اقای تقوای من برایت پیوناش توضیح میدهمږ به ین معنی که هزاره بیسیار هوشیار اند. وقتیکه در پاکستان غیر از پنجابی ها دیګر ملیت ها محفوظ نستند بشمول هزاره های کویته ووقتیکه یک ادم به سر فشانی در مقابل ای اس ای و فوج سفاح پاکستان قد علم مینماید پس هزاره ها هم برای اینکه دفاع از هزاره های کویته کرده باشند احتجاج کردن. ولی تقاضای ایمان و انسانیت هم این ایت وقتیکه ظلم باشد باید خاموش نباش و باید صدا خودرا در حمایت مظلوم بلند کنیم. این کدام احسان نست. شما هزاره هر چیز را به دیده شک مینګریند.
حقجو
>>> بلی ضرب المثل است
هر که ندانند ندانند در جهل مرکب آبدل دهر بمانند
این قدر در افغانستان نژاد پرست قتلی عام شد
گدام کسی از دولت جهلستان اعلام طرف داری کرد
همه بهتر خوشحال میشدند
>>> این عمل جوانان بامیانی قابل ستایش است، و کسانیکه علیه این تظاهرات نظریات مخالف دارند باید بدانند که این عمل اینها علیه منافع ملی خود ماست، وقتی برای فلسطین و سوریه و لبنان و یاهم گویا توهین به اسلام شهر و خانه و کاشانه خودرا به آتش میکشیم قابل نکوهش است. در یکطرف پاکستان ار همه متهم میسازیم که به کشور ما تروریزم را صادر میکند ولی زمانیکه علیه آن کشور یک حرکت مدنی برپا میشود باز همه اورا کار داخلی کشور پاکستان دانسته سفسطه میگویم؟ اینکه در کشور های تمویل کننده علیه دولت مرکزی و منافع ملی شعار میدهیم که به این کشور کمک نه کنید که در اینجا فساد است این را باید نکوهش کرد و چون خیانت ملی است. این حرکت عزیزان بامیانی ما را روحیه میدهد که هنوز هستند کسانیکه افکار شان مطابق ارزش هاست و جوانان آگاهی دارند که کدام حرکت به منافع ملی ما همسویی دارد.
افغان
مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است