آیا شایسته آنیم که طالبان بر ما حکومت کنند؟
اگر واقعآ از مدیریت و حکومتداری اشرف غنی، بخصوص در پیشبرد جنگ راضی هستیم، نسل ما لیاقت آنرا دارد که طالبان بر آنها حکومت کنند! 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۸    ۱۳۹۷/۱۱/۸ کد خبر: 157130 منبع: پرینت

کشته شدن ۴۵ هزار سرباز، فرزندان تهیدست ترین طبقات و اقشار جامعه، محصول رهبری ۴ سال جنگ بر ضد طالبان توسط اشرف غنی، در دناکترین خبر سال های اخیر برای من است.

اگر حملات وحشیانه تروریستی و انتحاری مسوولیت همان کسانی است که امروز با امریکا "مذاکرات صلح" انجام میدهند و فردا ممکن بپذیرند که دستهای دراز شده غنی و حکومتش را هم بفشارند، کشته شدن بیش از ۳۰ سرباز در روز برمیگردد به مدیریت جنگ. در یک جنگ، هر جنگی که باشد، مقاومت بر ضد تجاوز خارجی، جهاد برای اسلام، جنگ داخلی، انقلاب و غیره هر یک از طرفین جنگ اعتقاد دارد که او برای " حق " میجنگد و طرف مقابل " ناحق " است. هر یک از طرفین برای پیروزی و شکست طرف مقابل میکشند و کشته میشوند ولی میدانند و تمام جنگهای تاریخ شاهد است که هر چه بیشتر جنگجویان دشمن را بکشید توان پیروزی تان بیشتر میشود.

در افغانستان که جامعه به دو دسته، حامی طالبان و مخالف طالبان، تقسیم شده، هر دو طرف در استخدام نیروی انسانی مشکل ندارند. طالبان که از همگونی قومی و زبانی برخوردار اند هرچه بخواهند چه با پرداخت پول و چه با رضا کاران "مجاهدین" این طرف خط دیورند و آنطرف خط، ذخیره انسانی تمام نشدنی در اختیار دارند.

حکومت افغانستان نیز یک متحد بزرگ دارد و آن فقر و بیچارگی در میان اکثریت مردم است. ارگ نشینان و جوانان ساده فکری که هر روز در فیسبوک به رشادت (کشته شدن) نیروهای امنیتی شعر و شعار و نقاشی میگذارند، نمیدانند که اکثریت قاطع این نیروها برای فرار از فقر، برای اعاشه فامیل های چند نفری خود که هیچ عوایدی ندارند آگاهانه خطر کشته شدن را بجان میگیرند بو برای دریافت مزد بخور و نمیری که دارند وارد ارتش و پولیس میشوند. باور ندارید؟ اگر از کشته شدگان اگر نمیتوانید بپرسید، از همان تعداد بیشتر که هر سال نیروها را ترک و گاهی فرار میکنند سوال کنید.

کشته شده ۴۵ هزار مظلوم ترین فرزندان این کشور که حد اقل نیم میلیون نفر را در خانواده های آنها و اطرافیان شان دربدر و بیچاره میسازد، مستقیم بر میگردد به مدیریت جنگ. سربازان ما از نگاه سلاح ده ها بار مجهز تر از دشمن اند. علیرغم اینکه بخش مهمی از ۵ میلیارد دالر سالانه امریکا به ارتش افغانستان در جیب فاسدان دولتی میریزد، بازهم سربازان معاش بخور و نمیر خود را میگیرند. نه این ذلت و خواری بدوش سر قوماندان اعلای ارتش و ژنرال های بیکفایتی میباشد که سینه های شان مملو از مدال های جنگهای باخته شده است.

در سالهای ۱۹۷۰ و ۱۹۶۰ تعداد سربازان ارتش افغانستان به ۴۵ هزارهم نفر نمیرسید.
ولی دردناکتر این است که بعد از اعتراف وحشتناک اشرف غنی، به جز یک پست در این مورد هیچ عکس العملی در فیسبوک ندیدم. آیا واقعآ این خبرخیلی پیش افتاده و عادی بود؟ یعنی از ۵۰۰۰ دوست مجازی من ۵۰ نفر نه، ۵ نفر هم پیدا نمیشه که از این فاجعه دردناک حرفی بزند؟ مگر آن جوانان قومگرا که با کشته شدن عده ی از "نسل کشی" روز و شب فیسبوک را پر میکدند نمیدانند که حداقل ده هزار این قربانیان از همان قوم اند، ولی هنوز کاردانی و مدیریت اشرف غنی را ستایش میکنند؟

اگر واقعآ از مدیریت و حکومتداری اشرف غنی، بخصوص در پیشبرد جنگ راضی هستیم، نسل ما لیاقت آنرا دارد که طالبان بر آنها حکومت کنند!

دکتر کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشرف غنی
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   Ayendagan
طالبان ناراضی از سهم کدام قوم وارد دولت می‌شوند؟
آیا چنان شده می‌تواند که سهم پررنگ و محوری طالبان ارگی پابرجا بماند و در عین حال طالبان ناراضی هم از سهم اقوام غیر طالب به دولت راه بیابند؟

>>>   آیا ما شایسته آن بودیم که شورای نظار و وحدت بالای ما حکومت کنند؟؟؟

>>>   گرچه طالبان جز وحشت و دحشت ظرفیت حکومتداری را ندارند ولی تا حدی لیاقت صدمات بیشتر از این از طرف طالبان را داریم چون مردم ما بحدی بیسواد و طمعکار هستند که صلاح و تضعیف خود را درک نمیکنند و حتی دوست و دشمن خود را تفکیک نمیکنند؛
پشتون و غیرپشتون را دشمن یکدیگر فرض میکنند ، رهبران مافیایی را آمر خود میدانند ، دولتهای مخرب همسایه را بر دولت ضعیف خود تعریف میکنند و ...
صد هزار نیروی خارجی خارج شد و کم کم دخالتهای استخبارات منطقه افزایش یافت و هر روزی دولت اشرف غنی خواستار حق و صلاح جامعه از خارج و داخل شد، شدت انفجارات و انتحارات را دریافت کرد مثلاً پس از آنکه از میهمانی های تخریبی تعلل زا در نشست صلح در جده و قطر توفیق نهایی نیافتند و بلاخره در قطر با امریکا نشستند ، انفجار میدان وردک دریافت شد تا اشرف غنی با طالبان تندی کند و خلاصه امریکا حالا هم طالبان را به زبان آورده تا کم کم گفتگوی افغانها برسد و همپیمان کلیدی امریکا به جمع همپیمانانش افزوده شود.
مجید مژده هرات باستان

>>>   تا نباشد چوب تَر ، فرمان نبرد گاو و خَر . همين نتيجه اعمال فرد فرد ما است ، كفران نعمات خدا ، عدم أطاعت أوامر خداوند، ظلم و جنايت و ريختن خون نا حق مظلومان ، استفاده از دين و جهاد و مقاومت ، فحشاء و رزالت ، و مهمتر از همه چوپ نشستن همه ما در مقابل اين نا بساماني ها سبب غضب خداوند شده و اين بار بازهم طالب نادان را بالاي چيز فهمان حاكم ميسازد ، و انشاءالله كه اين بار پند بگيريم و دين و قرآن را قانون زنده گي و مرگ خود بدانيم و به آن عمل نمائيم .

>>>   ایا مردم ما شا یسته ان بود که ملیشه های بدنام وسران جنایت کار هزاره های وحدتی زمانی در سر مردم میخ می کوبیدن سینه های زنان را ی بریدن شاش را بالا مردم بیچاره تاجک و پشتون می خوراندند تجاوز به اطفال می کردند جاسوسی به همسایه به صد ها جنایت می کردند پیشه نداشت اما امروز به زور یهود نصارا که ارزش نوکر بودن را ندا شتند اما امروز در چوکی ها معا ونیت جنرالی مانند خرسها لم داده اند روزی هزاره ها جوالی و سقو بودند اما امروز در کاخ خای بلند نشسته اند

>>>   ليم الله همسخن
22 uur ·
می‌گویند:《دست آوردهای هفده‌ساله》و از این دست آورد، هم‌ سیاستگران کلان‌تر و هم دختر و بچه‌های جامعه‌ی مدنی با دهن پر یاد می‌کنند- من دقیقن نمی‌دانم این دست‌ آوردها چه چیزهایی اند؟ اگر بی زحمت می‌توانید چند دست آورد مهم را فهرست کنید تا بدانیم خیلی خوش‌حال می‌شوم!

>>>   اگراز من بپرسید چاره چیست؛ چاره
یک انقلاب برای خورآسان بزرگ و
پادشاهی مردمی...که هر ۵ سال به رای
واقعی مردم باشد یا رفراندوم هر ۷ سال
نه این امریکا، روس،انگلیس..پاکستان
عرب وملاهای ایران و حتی اروپا به درد
می خورد ونه این طالب مزدور و دکاندار
های دین ...همه خوردند و بردند..وملت را
به کاسه گدایی رها کردند .خدا ذلیل کند شما
نامردان بی غیرت و بی عرضه را وهان؛
قوم پشتون باید بداند که همه باید طالبان مزدور
پاکستان را وهمچنین قوم پرستانی چون غنی
اتمر،گلببو ،کرزی، زاخیلوال ،یون.طاقت.
وغیره فاسدان را رها کنند ودر غیر همه آنها
به اسم ولد در محاکمه خورآسان مستقل و آزاد
قرار میگیرند...

>>>   واقعا که جای خجالت میباشد اینقدر مردمان تحصیل کرده دانشمند کاردان انجينر داکتر دراین مملکت داشته باشیم بعد.یک مشت طالب بی فرهنگ جاهل بیسواد بیاید حکومت را در دست بگيرهد .کور خواندن این ها دو باره چهره نحس شان را بالای مردم با فرهنگ افغانستان نمایان بکنند.مرگ به آنهای که سرنوشت این مردم ساده را به بازی گرفته اند

>>>   من بجای آمریکا باشم یک بمب اتم مثلی شهر های يوريشما وناگاساکي بالای افغانستان پرتاب کند دیگر همه چیز تمام میشود نی فساد وجود دارد وني زور ازمايي.وني کسی بفکري کار های پلیدشان است و بعدش دوری افغانستان را کاملا سیم خاردار بکشند وبعد از آن اسم اش را بگذارند قبرستان امپراتور های قبیله ای


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است