انتخابات افغانستان به‌دلیل فشارهای امریکا به‌تاخیر افتاد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۴    ۱۳۹۷/۱۰/۲۱ کد خبر: 156852 منبع: پرینت

تصمیم به‌تاخیر انداختن انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان به‌دلیل فشار واشنگتن که تلاش دارد تا انتخابات را به میل خودش برگزار کند، گرفته شده است.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجهٔ روسیه با نشر یک اعلامیه نوشته است: "تصمیم به‌تاخیر انداختن انتخابات، زیر فشار ایالات متحده امریکا، که نیاز به وقت اضافه برای آمادگی جهت برگزاری انتخابات آینده بر اساس شیوه‌های خود شان و مهندسی پروسهٔ صلح در افغانستان براساس سناریوی خود شان، گرفته شده است".

در اعلامیه آمده است که "این تصمیم باوجود اعلامیه‌های متعدد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان و کمیسیون انتخابات مبنی بر نیاز برای برگزاری انتخابات در وقت از قبل تعیین‌شده، اتخاذ شده است".
وزارت خارجه روسیه افزوده است: "مبتکران این اقدام اصلاً نگران نارضایتی اکثریت شهروندان کشور که در شرایط افغانستان می‌تواند منجر به تشدید وضعیت سیاسی داخلی با عواقب ناگوار شوند، نمی‌باشند. چنانکه دیده می‌شود، هنگامی‌که علایق واشنگتن در میان باشد، نظر جامعهٔ افغانی برای رهبری افغانستان در جایگاه دوم قرار دارد".

در اعلامیه همچنان آمده است که "با چنین وضعیت، اینکه رهبری افغانستان از فرستادن نمایندگان رسمی به نشست مسکو درمورد افغانستان که در ماه نومبر سال گذشته برگزار شد، تعجب‌آور نیست. در حالیکه این نخستین فرصت در طول جنگ افغانستان بود تا نمایندگان حکومت با نمایندگان جنبش طالبان به‌طور مستقیم مذاکره کنند".

قابل ذکر است که چندی قبل کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که این کمیسیون نمی‌تواند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را در زمان تعیین‌شده (۳۱ حمل) برگزار کند، و این انتخابات با تاخیر سه ماه به تاریخ ۲۹ سرطان سال أینده برگزار خواهد شد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
فشارهای آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   به خاطر اینکه به تا خیر افتا ده تا در اینده به خیر و خوبی طالبان هم شر کت کنند در قدرت و کاری خوبی است زیرا در افغا نستان بسیار فساد مو ج گرفته تا جلوی این فحشا را طالب نگرد دیگر کسی گرفته نمی تو اند

>>>   انتخابات دروغین باید زمانی برگذارشود که علوفه برای گوسفندان درکوه وصحرا به فراوانی یافت گردد تا گوسفندان بتوانند خوب فربه شوند
نامش انتخابات است حیف ضیاع وقت ومصرف پول برای فریب کاری جهان ومردم، از همین حالا معلوم است که غ برنده است
ر

>>>   انتخابات پارلمانی در افغانستان بدون هیچ دلیلی بیشتر از سه سال به تعویق افتاد و هیچ کدام گپی برای دولت نبود.گاهی مسایل امنیتی را بهانه میکردند و گاهی عدم موجودیت منابع مالی غرض تمویل مصارف انتخابات.
حالا که موضوع صلح با طالبان مطرح است و امکان تشکیل دولت مؤقت و غیره،اشرف غنی وارخطا چوکی خود شده است و اعلان میکند که ما به هیچ صورتی انتخابات را بخاطر مذاکرات صلح به تعویق نمی افگنیم.
یک مرتبه اعلان کرد که با وجودی که انتخابات قبلی ریاست جمهوری،چند ماه بعد از تاریخ معین برگزار شد،اما من بخاطری که قانون اساسی را در نظر گرفته باشم،همان تاریخ سی و یکم حمل انتخابات ریاست جمهوری را براه می اندازم.
حالا که کمیسیون انتخابات اعلان کرده است که ما تاریخ سی و یکم حمل نمیتوانیم انتخابات را بره بیندازیم و باید سه ماه به تعویق بیافتد،دولت هیچ اعلامیه یی در زمینه صادر نمی کند که آیا این تاریخ را قبول دارند و یا به گفته اشرف غنی،سی و یکم حمل برگزار میشود.
شاید این هم یک چال و نیرنگ اشرف غنی باشد که نشان دهد که کمیسیون انتخابات آنقدر بیطرف است که حتی تاریخی را که من میخواهم در آن انتخابات صورت گیرد،آنها نمی پذیرند.
از طرف دیگر حالا دیگر اتحاد شمال در مقابل اش وجود ندارد و تیت و پارچه شدند و هرکدام به هر طرف رفت،حالا خطر طالبان برایش پیش آمده است و مذاکرات با طالبان و دولت انتقالی و اعتلافی و غیره،باز دوباره دست به دامان شمال و کرزی شده است و امر الله صالح و اسدالله خالد را منحیث وزرای جدید امنیتی مقرر کرده است و حنیف اتمر را نیز وظیفه داده است که باقیمانده تاجک ها و هزاره ها را نیز در تکت های انتخاباتی مختلف تجزیه کند که هیچ مقاومتی در مقابل اش نباشد.
حالا که خود امریکا چه میخواهد.این یک موضوع دیگر است.
بارک اوباما نمیخواهد کرزی دوباره رییس جمهور شود،اما بخاطر عدم الترناتیف کرزی و مشوره مقامات امنیتی پنتاگون،مجبور شد او را دوباره مقرر کند.
حالا زلمی خلیل زاد،نماینده امریکا در افغانستان،مثل یک دلال در حال مذاکرات است.
این که چوکی زیاست جمهوری افغانستان را چه کسی در داو طلبی نصیب میشود و چه مقدار میپردازد،منتهی از ملیارد دالر نباید کم باشد،با در نظر گرفتن منافع امنیتی امریکا و موجودیت قوای نظامی و پایگاه های نظامی امریکا،باید در داو بالایی قیمت آن را بپردازد.

>>>   ما ملت نادان و رهبران چپاولگر از انتخابات و رأي دادن سؤ استفاده كرده و خود را ميشرمانيم، ما تا حال بدون چوب تَر راست نميرويم.

>>>   قدرتهای منطقه جز دخالت و نفاق اندازی کاری نکرده اند ولی امریکا هزار میلیارد دالر و چند هزار کشته خود را در افغانستان هزینه کرده و هنوز هم دخالت آن بخاطر صلاح افغانهاست تا طالبان هم در انتخابات شرکت کنند و زمینه ثبات و جلوگیری از آتش افروزی های آینده کشورهای منطقه فراهم گردد و کشورها و شرکتهای جهانی میل به سرمایه گذاری ، اشتغال و پیشرفت در افغانستان پیدا کنند نه مثل پاکستان و ایران که امنیت مناسب برای سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد.
کنشکا ورسجی

>>>   هيچ تاجك هيچ هزاره هيچ ازبك به شكل پراگنده برد ندارد. يگانه گروه كه توان برد را دارد تنها و تنها ايتلاف ملي است. تمام توطه ها بخاطر از هم پاشي ايتلاف است. ولي ايتلاف پيروز ميدان است انشاالله


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است