مناقشه تجاری چین و امریکا به زودی پایان خواهد یافت؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۷    ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ کد خبر: 156801 منبع: پرینت

مذاکره کنندگان دو اقتصاد بزرگ جهان تلاش جدیدی را برای پایان بخشیدن به جنگ تجاری روی دست گرفته اند. مذاکرات قرار است در پیکینگ صورت بگیرد، اما این که چه نتیجه ای خواهد داشت، مشخص نیست.

به گزارش دويچه وله آلمان، رسانه های امریکایی گزارش داده اند که همین که پاتریک شاناهان بعد از برکناری جیمز ماتیس از وزارت دفاع، رهبری این وزارت را در سال جدید به دست گرفت، توصیه کرد که «همیشه به چین، چین، چین فکر کنید.»

اگرچه او یک سیاستمدار امور دفاعی است و نه مسوول امور تجاری ایالات متحده، اما با آن هم این نقل قول او نشان می دهد که در حال حاضر رابطه بین چین و ایالات متحده امریکا تا چه اندازه اهمیت دارد. در اینجا جنگ تجاری مطرح است که به طور فزاینده ای بر اقتصاد جهانی تاثیر می گذارد. اما همچنین مساله برتری اقتصادی در جهان مطرح است.

مقام های ارشد حکومت ایالات متحده امریکا در جلسه دو روزه در پیکینگ حضور ندارند. رابرت لایتیزر، مسوول امور تجاری ایالات متحده به شک و تردید عمیقی که نسبت به چین دارد، مشهور است. پیتر ناوارو، مشاور تجاری ترامپ، نیز به سیاست سختگیرانه اش نسبت به چین شهرت دارد. یک هیئت ایالات متحده امریکا به رهبری جفری جريش معاون مسوول امور تجاری این کشور به منظور مذاکره به پایتخت چين سفر کرده است.

آتش بس تا تاریخ ۲ مارچ
معلوم نیست که از جانب چین چه کسی این مذاکرات را رهبری می کند. حتی در مورد محتویات این مذاکرات تا کنون جزییات داده نشده است. در ماه دسمبر حکومت چین اظهار داشته بود که روی تولیداتی در بخش محصولات کشاورزی، انرژی و صنعت موترسازی تمرکز می شود.

در واقع، موضوعات خیلی بیشتری در اینجا مطرح اند. هر دو طرف باید یک نوع آتش بس را تأمین کنند که در ابتدا تا ۲ مارچ ادامه خواهد پیدا کرد. روی این مهلت، شی جین پینگ، رییس جمهور چین و دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده امریکا در اوایل ماه دسمبر ۲۰۱۸ در اجلاس (جی ۲۰) در بوئنوس آیرس موافقت کردند. تا آن زمان، باید از اعمال تعرفه های گمرکی بیشتر جلوگیری شود و همچنین افزایش پیش بینی شده در تعرفه های ایالات متحده در مورد کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دالر نیز تا آن زمان به تعلق درآمده است.

در حال حاضر تهدیدهای قابل توجهی وجود دارند و بازارهای مالی بین المللی، نگرانی ها در مورد عواقب بد جنگ تجاری بر اقتصاد جهانی را منعکس می کنند. از اواخر ماه دسمبر به این طرف در بازارهای سهام در نیویارک، توکیو، فرانکفورت و دیگر نقاط، آشفتگی های شدیدی به نظر می رسد.
دو بزرگترین اقتصاد جهان از چندین ماه به این طرف با اعمال تعرفه های گمرکی متقابل روی محصولات مختلف، در برابر هم قرار دارند. ایالات متحده در حال حاضر تعرفه های گمرکی ویژه ای را برای واردات کالاهای به ارزش ۲۵۰ میلیون دالر از چین اعمال می کند. چین با اقدامات متقابل تلافی جویانه اما به میزان پایین تر از خود واکنش نشان داده است. در همین حال، واشنگتن موجب شده است که یکی از مدیران ارشد شرکت بزرگ مخابراتی چینی "هواوی" در کانادا دستگیر شود. پیکینگ بالافاصله شهروندان کانادایی در چین را زندانی کرد.

امیدواری به سازش
اندکی قبل از سال نو میلادی، رهبران هر دو کشور با هم یک بار دیگر صحبت تلفونی انجام دادند و تلاش کردند تا فضا را تا اندازه ای مثبت جلوه بدهند. دونالد ترامپ در تویتر نوشت: "مذاکرات به جهت مثبت پیش می رود." از چین نیز سیگنال های مثبت بیرون داده شد. شی گفت: "ما امیدواریم که دو تیم به یک سازش برسند، کار شان را جدی انجام دهند و به یک توافق زودهنگام برسند."

دونالد ترامپ ریيس جمهور ایالات متحده در واشنگتن گفت: "من واقعا فکر می کنم آنها (چینی ها) می خواهند به توافقی برسند." او باز هم ضعف اقتصادی چین را به نفع ایالات متحده عنوان کرد.
اما اینکه واقعا این مذاکرات موفق خواهد بود، سوال برانگیز است. اتهاماتی ترامپ و حکومت اش علیه چین بسیار شدید اند. آنها گفته اند که چین نمی خواهد بازارهایش را واقعا باز نگهدارد، دانش دیگران را به سرقت می برد و یا هم شرکت های خارجی را مجبور می گرداند تا اطلاعات در مورد فنآوری را به چین واگذار کنند.

علاوه بر این، حکومت امریکا می گوید که سیاست سوبسایدی سیستماتیک چین، مانند برنامه "میدن چاینا ۲۰۲۵" از رقابت آزاد جلوگیری می کند. ترامپ می گوید که همه چیز باید تغییر کند.

راجیف بیسواس، اقتصاددان ارشد در امور آسیا در موسسه بریتانیایی ارایه خدمات اطلاعاتی (آی ایچ اس) در مصاحبه ای با دویچه وله گفت: "چین باید برای ایالات متحده در مورد مسائل کلیدی مجوزهای گسترده ای را ارائه کند."

جین کانرونگ، معاون مدیر موسسه روابط بین الملل در دانشگاه ملی پیکینگ، همچنین رسیدن به توافق در یک مهلت ۹۰ روزه را "بسیار خوش بینانه" ارزیابی می کند.
رشد اقتصادی چین در مقایسه با ایالات متحده امریکا واقعا سریع تر است . در زمان بحران مالی بزرگ در سال ۲۰۰۸، توانایی اقتصادی ایالات متحده امریکا سه برابر از چین بود. از آن زمان تا کنون، توانایی اقتصادی چین تقریبا سه برابر شده است، اما از ایالات متحده رشد نکرده است. توانایی اقتصادی ایالات متحده در حال حاضر یک سوم بیشتر از چین است. اگر چنین ادامه پیدا کند، هر دو اقتصاد بزرگ جهان در سال ۲۰۳۰ توانایی اقتصادی همسان خواهند داشت.

مشکل میان دو کشور کمتر ممکن است که تا تاریح ۲ مارچ سال ۲۰۱۹ حل گردد. صندوق بین المللی پول (IMF) همچنین به این باور است که اختلافات تجاری تاثیر منفی بر رشد اقتصادی در هر دو کشور می تواند داشته باشد. صندوق بین المللی پول پیش بینی رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۹ را به ۲.۰ درصد کاهش داده است. در ایالات متحده آمریکا نیز انتظار می رود که رشد اقتصادی اندکی کاهش پیدا می کند. گفته شده است که این امر همچنین برای دیگر مناطق جهان تهدید آمیز است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
چین
آمریکا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است