قانونی، معامله‌گر دیروز و مذاکره کننده‌ی امروز؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۷    ۱۳۹۷/۹/۲۵ کد خبر: 156483 منبع: پرینت

با داغ شدن فصل جدیدی از گفتگوهای صلح با طالبان، تلاش‌ها در سطح ملی و بین‌المللی برای آوردن صلح نیز آغاز شده است.

پس از دیدار‌ و گفتگوهای مستقیم خلیلزاد مشاور وزارت خارجه آمریکا در امور صلح با رهبران حکومت وحدت ملی، گروهِ طالبان و شماری از رهبران جریان‌های سیاسی و جهادی، برخی از این احزاب سیاسی ضد طالبان « کمیته صلح » را در چوکات حزب سیاسی شان ایجاد کرده اند.

جمعیت اسلامی در کنار سایر احزاب همچنان طرح خود را پیشکش و محمد یونس قانونی را در راس کمیته به‌ عنوان نماینده‌ی شان برای پیش‌برد گفتگوهای صلح با طالبان گماشتند.

این در حالی است که در طول ۱۷ سال گذشته، شماری به اصطلاح از درشت چهره‌های عضو رهبری جمعیت، از آقای قانونی به عنوان معامله‌گر سیاسی در اجلاس بُن نام می‌بردند و پیوسته به‌ صورت بی‌شرمانه از هر تربیون با استفاده از تمام امکانات دست داشته‌شان علیه قانونی، در برخی مواقع علیه داکتر عبدالله و فراتر از آن در کل به مردمانی ولایتی که آنان به آن تعلق داشتند، تاخت و تاز نمودند.

سالیان دراز شماری از همین قماش چهره‌ها و ملیشه‌‌های فرهنگی شان بدون تفکیک به‌ خورد و بزرگ مردم با عزت و پاک سرشت پنجشیر، بنابر عقده و درد محلی‌ای که داشتند طعنه و حتا دشنام می‌دادند تا مردم پنجشیر را در اذهان و افکار عمومی بکوبند و از آن‌ها چهره‌ی زشت به تصویر بکشند. با این طرز و دید تفکر بنیاد بر انداز شان، صف واحد حوزه‌ی مقاومت را به محلات و مناطق خاص تقسیم نموده و وحدت و یک‌پارچگی مردم ما را به شدت آسیب رساندند.

حالا پرسش اساسی این است که چطور شد آنانی که همیشه از قانونی به عنوان « معامله‌گر بُن » یاد می‌کردند، حالا او را به عنوان رهبر مذاکره کننده‌ی جمعیت اسلامی در گفتگوهای صلح با طالبان گماشتند؟

فتاح مهریان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قانونی
صلح
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   شاید بنابر فشار خلیل زاد باشد ، چون خیلزاد در کتابش بارها ازترساندن قانونی ، عبدالله وسایرجهادیان پول پرست هنگام نشست بن و تاکید خلیل زاد به انتخاب سردمدار چور وچپاول جناب کرزی به عنوان ریس حکومت موقت ، هنگام لویه جرگه قانون اساسی و غیره موارد یاد آوری نموده است ، حالا هم شاید خلیل زاد بنابرسست ایمانی وپول پرستی قانونی صاحب او را بالای گرده جمعیت قبولانده باشد ، کسی چی میداند؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است