شورای آتلانتیک: به خلیل زاد قدرت بیشتر بدهید
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۲۵    ۱۳۹۷/۹/۲۲ کد خبر: 156446 منبع: پرینت

مرکز جنوب آسیای شورای اتلانتیک چالش‌هایی را که اداره دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا با آن در افغانستان روبرو است را ارزیابی کرده است.

این شورا با شماری از پالیسی‌سازان، تحلیل‌گران و دیپلومات‌ها روی موارد مشخص بحث و استراتژی ترامپ برای افغانستان را نیز ارزیابی کرده و حاصل آنرا به‌عنوان توصیه‌هایی به اداره ترامپ منتشر کرده است.

شورای اتلانتیک گفته است که دولت امریکا این استراتژی را بگونه‌ای به اجرا بگذارد که فرصتی برای پایان دادن به جنگ در افغانستان فراهم کند و در عین حال توجه اصلی امریکا که شکست‌دادن تروریسم است را نیز در بر داشته باشد و نشان دهد که یک دولت اسلامی که همکار جامعه‌ بین‌المللی است، به‌میان می‌آید.

شورای اتلانتیک در بخشی از این توصیه‌ها نوشته است که اداره‌ی ترامپ باید تعهدات شرکای خود را نسبت به افغانستان روشن کند زیرا جهان نیاز دارد از مقام‌های عالی‌رتبه‌ای بشنود که ایالت متحده و شرکای آن قصد دستیابی به چه چیزی رادر افغانستان دارند و بداند ‌که استراتژی درازمدت چگونه به‌نظر می‌رسد.

این شورا گفته است که در حال حاضر شرکای ایالت متحده احساس می‌کنند واشنگتن تنها علاقمند یک راه‌حل کوتاه‌مدت است که بر مبنای آن اعلام پیروزی کند و از افغانستان خارج شود. این نگاه باید از بین برده شود.

شورای اتلانتیک گفته است که نیاز به فرستاده‌ ارشدی است که به‌صورت واضح برای دولت صحبت کند، سیاست‌های دولت را به‌پیش ببرد و مسوول تطبیق و پیشبرد استراتژی باشد.
به گفته‌ی این شورا، انتصاب زلمی خلیلزاد این نیاز را برآورده می‌کند- اگر او قدرت سیاسی روشن را از وزیر خارجه‌ و کاخ سفید دریافت کند.
شورای اتلانتیک گفته است که یک کمپین فعال دیپلوماسی عامه باید استراتژی را در داخل و خارج از کشور تقویت کند و این کمپین باید دوستان، دشمنان و مخاطبان مردد را آدرس قرار دهد.

این شورا گفته است که به‌طور گسترده واضح و شایع است که موجودیت پناهگاه‌های امن تروریست‌ها در پاکستان ختم جنگ در افغانستان را بسیار دشوار کرده است؛ اگر ممکن نیست که پاکستان برای ختم جنگ در افغانستان رهبری طالبان را به میز مذاکره حاضر کند، ایالت متحده و شرکای بین‌المللی‌اش باید انتخابی روی میز رهبران پاکستان بگذارند که مانع ادامه‌ی وضعیت موجود می‌شود.

شورای اتلانتیک به اداره‌ی آقای ترامپ توصیه کرده است که به همسایگان افغانستان باید اطمینان داده شود که منافع منطقوی آنان را تقویت می‌کند نه تضعیف.
این شورا گفته است: «باید واضح ساخته شود که روابط افغانستان با پاکستان و هند یک بازی نزولی نیست؛ بازی نزولی «وضعیتی که در آن یک فرد یا گروه چیزی را با باخت فرد یا گروه دیگر ببرد.». به پاکستان نیز باید اطمینان داده شود که به هند اجازه داده نمی‌شود که منافع آن کشور را در افغانستان صدمه بزند.»

شورای اتلانتیک افزوده است که مقابل شدن با دمدمی مزاجی ایران و روسیه هم خواستنی است و هم پیچیده. هیچ یک از این کشورها نمی‌خواهند که افغانستان شکست بخورد و نه می‌توانند بازگشت گروه طالبان و رشد داعش در این کشور را ببیند.
به گفته‌ی این شورا، ایران و روسیه هر دو خواهان ثبات در افغانستان هستند و در عین حال هر دو با رشد افراطیت مذهبی و مواد مخدر در افغانستان مخالف‌اند. این موضوع باید به‌ شکل مؤثرتری دنبال شود، طوری که واشنگتن و مسکو پروژه‌هایی را به پیش ببرند که هر دو همکار همدیگر باشند.

توصیه‌ی دیگر شورای اتلانتیک به اداره‌ی دونالد ترامپ این است که با کشورهای مثل عربستان سعودی، امارت متحده عربی و دیگر کشورهای خلیج باید تلاش‌های دوجانبه و چند جانبه انجام شود تا روند حمایت مالی طالبان در این کشورها مختل شود.
این شورا گفته است که برای دستیابی به این هدف، توان و قدرت شورای امنیت سازمان ملل متحد عملاً وجود دارد. این شورا افزوده است: «موارد جدید باید با تمرکز بیشتر روی ردیابی مسیرهای مالی، پول‌شویی و تجارت «مشروع» طالبان درافغانستان، پاکستان و کشورهای خلیج انجام شود.»

شورای اتلانتیک به ترامپ توصیه کرده است که حکومت ترامپ باید روشن و مشخص کند که آینده‌ی سیاسی برای «پیروزی» طالبان وجود ندارد. طالبان باید درک کنند که حکومت آنان از سوی جامعه‌ی بین‌المللی به رسمیت شناخته نمی‌شود و تنها راه یک روند سیاسی افغانی و مصالحه است.
این شورا در بخشی از توصیه‌های خود گفته است که شماری از این توصیه‌ها و پیشنهادات قبلاً عملی شده است. با این وجود مفید است که آن‌ها را به‌عنوان یک کل در نظر گرفته شود تا پیچیدگی کار در دست گرفته شود.

شورای اتلانتیک گفته است: «این توصیه‌ها فرصتی برای تضمین مشارکت واقعی طالبان را در مذاکرات صلح فراهم می‌کند. فرصتی برای پایان دادن به جنگ در افغانستان وجود دارد، اما انجام این کار به زمان، تعهد و تلاش متناسب به وظیفه نیاز دارد.»

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شورای آتلانتیک
خلیلزاد
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است