ویتنام افغانی
خلیلزاد به نمایندگی از امریکا و حلقه ارگ می خواهد که جمهوری اسلامی ایتلافی میان بازماندگان امریکا و طالبان در محور پشتونولی ساخته شود که مدیریت آن مشترکا بدست واشنگتن و پاکستان باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۹    ۱۳۹۷/۹/۲۱ کد خبر: 156417 منبع: پرینت

میان طالب پرستان قبیلوی افغان چه راست و یا چپ با پاکستانی ها بر سر دو هدف یعنی طالب سازی افغانستان و سر کوب نیروهای ضد طالبان و پاکستان هیچ نوع اختلافات سیاسی، قومی، مذهبی، آیدیولوژیک و یا جیوپلیتیک وجود ندارد. به بیان دیگر هردو طالب طلب اند. هر دو به طالبان ضرورت دارند. هر دو متحد و همدست در سر کوب نیروهای ضد طالبان و پاکستان اند.
این دو هدف چنان آنان را متحد استراتژیک ساخته است که نه خط دیورند مطرح است، نه لر و بر و نه دشمنی با پاکستان و دعوای ارضی.

همچنان پاکستان سر زمین اجدادی، پناهگاه روز های دشوار و عمق استراتیژیک در هنگام جنگ قدرت در افغانستان شمرده میشود.
به بیان دیگر پاکستانی ها در تحت رهبری پنجابی ها برای قبیله پرستان افغان بحیث برادر بزرگ، ناجی، قیم و دوست استراتیژیک شمرده میشود.

چرا هر دو به طالبان نیاز دارند؟
پاکستانی ها به طالبان بحیث لشکر اجیر در بازی افغانستان نیاز دارند و طالب پرستان افغان بحیث لشکر قبیلوی در جنگ قدرت با غیر پشتونها و گرفتن امتیازات از جامعه جهانی بحیث فاکتور ترس ضرورت دارند.

جو کنونی طالب پرستی و طالب سازی افغانستان تنها نتیجه سیاست تروریست پروری پاکستانی ها نیست بلکه محصول استراتژی مشترک میان تکنوکراتان طالب پرست و پاکستانی ها است که در ۱۸ سال اخیر خیلی موفقانه نیروهای ضد پاکستانی و تروریزم را از سر راه بر داشتند و طالبان را بحیث قدرت مشروع ملی و شکست ناپذیر در افکار جهانیان تبدیل کردند. افزون بر آن این دو گروه استراتژی "باتلاق سازی افغانستان" برای امریکا را مثل سالهای جهاد علیه شوروی ها خیلی موفقانه مدیریت کردند.
در نتیجه با گرفتن امتیازات گسترده در ۱۸ سال اخیر از غرب امریکا را به سرنوشت "ویتنام افغانی" مواجه ساخته اند.

خلیلزاد هم زمان بحیث نماینده خاص امریکا و نماینده حلقه تمامیت خواه ارگ با پاکستانی ها با شور و هیجان خاص مذاکره می کند.
هر دو طرف برای طالب سازی افغانستان هیچ نوع اختلاف ندارند.
گفته میشود دو اختلاف بزرگ ظهور کرده است:

اختلاف اول: خلیلزاد به نمایندگی از امریکا و حلقه ارگ می خواهد که جمهوری اسلامی ایتلافی میان بازماندگان امریکا و طالبان در محور پشتونولی ساخته شود که مدیریت آن مشترکا بدست واشنگتن و پاکستان باشد. اما پاکستانی ها خواهان امارت طالبی بدون تکنوکراتان غربی در محوریت اسلام آباد اند.

اختلاف دوم:
خلیلزاد، غنی، کرزی، اتمر، گلبدین و شماری دیگر مخالف حضور نیروهای غیر پشتون در حکومت آینده افغانستان اند.

پاکستانی ها زیر فشار ایرانی ها، روسها، ترک ها و کشور های آسیای میانه که با مردم شمال روابط خونی، فرهنگی و جغرافیایی دارند مخالف حذف اقوام غیر پشتون از دولت آینده افغانستان هستند. زیرا انکار از نقش آنها نه تنها باعث ختم جنگ نمیشود، بلکه باعث کشاندن پای کشور های متذکره علیه طالبان و پاکستان مثل بار قبلی خواهد شد. گفته شده بر خلاف خواستهای حلقه تمامیت خواه به رهبری خلیلزاد اسلا آباد واقع بینانه تر و هوشیارانه تر وارد بازی مذاکرات با امریکایی ها شده اند. آنها نمی خواهند باری دیگر امارت طالبستان شان با خیزش های مردمی مواجه شوند.
اما حلقه تمامیت خواه با استفاده از نفوذ شان در کاخ سفید و اسلام آباد خواهان حذف اقوام غیر پشتون در دولت آینده اند و شعار های مذاکرات "بین افغانی" یعنی "بین الپشتونی" را بلند کرده اند.

گفته میشود هدف از گزینش داوود زی توسط غنی در شورای موسوم به صلح این است که او روابط نزدیک با ای اس آی دارد. هم چنان از گلبدین بحیث اجنت سابقدار و وفادار به پاکستانی ها نیز برای تغییر افکار پاکستانی ها صورت می گیرد.
به همین ترتیب ارگ یک تعداد کانال های سری دیگر موازی با کانال رسمی خلیلزاد براه انداخته است.

بدون شک با ترک امریکا از بازی افغانستان زوال گروه های معروف به تکنوکرات نیز آغاز می یابد و جایگاه تعین کننده در سیاست افغانستان نخواهند داشت. شاید در نقاب مشاورین قومی، مذهبی و سیاسی در زیر ریش هر طالب خود را پنهان کنند.

به باور این قلم هیچ قدرتی به هر اندازه که بی انصاف، متعصب و تمامیت خواه باشد یک حقیقت را نمی توانند نادیده بگیرند و آن نقش انکار ناپدیر تمام مردم افغانستان چه خورد و چه بزرگ در آینده سیاسی افغانستان است.
این درس را قیام ها و مقاومت ها در تاریخ افغانستان بویژه علیه امارت طالبان بار ها به اثبات رسانده است، بازی گران امروزی چه داخلی و چه خارجی باید آنرا فراموش نکنند.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
پاکستان
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   سیاست و سیاستمداری که هدف و آرزویش حق حاکمیت ملی ( دموکراسی) و احترام به آزادی و قوانین حقوق بشر، ضمین صلح و دوستی و تاًمین منافع ملی و عدالت اجتماعی نباشد، دیر یا زود افشا و رسوا شده و دفع خواهد شد.
کسی که حق نشناسد چه جای شکوه از اوست *** ورا زفتنه و شر نیز احترازی نیست.
زبزم مرده دلان رمز راز عشق مجوی *** از آنگه مجمر خاموش را گدازی نیست. پیروز باد صلح و دوستی و اتّحاد مردم افغانستان.

>>>   این آرمان را نادر غدار، ظاهرعیاش ، داود دیوانه ، ترکی ، امین ، نجیب و ملاعمرکوربا خود به گوربردند ، کرزی ، غنی دیوانه ، گل بی دین جاسوس ونوکرصفت و سایر فاشیستان قبیله پرست نیز آرمان حذف سایر اقوام از قدرت را با خود به گورخواهند برد ، این مرزوبوم بی در و دروازه خانه همه اقوام باهم برابروبرادراست ، فاشیزم محکوم است ، ولی اقوام غیرپشتون بزرگترین ضربه را از سوی رهبران پول پرست وخاین خود خورده اند ، تا از فاشیستان قبیله.
کوه کن

>>>   ۱- دا دی پتی سر دی او پتی کشته(پائین) سوره ور دی.(این شروع قلبه زار(کوردک)است ادامه اش خیلی وسعت خواهد داشت).
۲- این خو زردک است خدا از مولی نجات بده.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است