نشنل انترست: غنی در انتخابات برنـده نمی‌شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۰    ۱۳۹۷/۹/۱۷ کد خبر: 156354 منبع: پرینت

راه‌ رسیدن به صلح کوتاه نیست و دست‌آوردها و موفقیت دراین مسیر با حوصله و بردباری به‌دست می‌آید.
مجلۀ نشنل انترست در نوشتۀ تحلیلی خود که سفرها و گفتگوهای زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان اوضاع سیاسی این کشور را به بررسی گرفته است، گفته که چالش‌ها در کشور رو به افزایش است، انتخابات مجلس نمایندگان، امنیت و انتخابات ریاست‌جمهوری و گفتگوهای صلح از چالش‌های اصلی‌یی است که حکومت با آن مواجه است.

رونالد نومان، نوسیندۀ این مقاله در جولای ۲۰۱۷ در سفری که به کابل داشته است؛ بیش از چهل نشست باافراد دولتی گروه‌های مختلف سیاسی- اجتماعی و رهبران سیاسی، جامعۀ مدنی، تجار، زنان و دپیلومات‌های بیرونی، همچنان، مقامات نظامی و ملکی امریکایی در این کشور انجام داده است. نویسنده گفته که تقریباً همۀ طرف‌ها در داخل افغانستان به این باور ‌اند که محمداشرف غنی، دوباره برندۀ انتخابات نمی‌شود.

تعصبات قومی در زمان حکومت غنی به اوج رسید، شمار زیاد به غنی به عنوان یک «پشتونِ قوم‌پرست» نگاه می‌کنند که اقوام دیگر را از نظام بیرون کرده است. وعده‌های غنی برای جوان‌سازی نهادهای حکومتی به کام جوانان یک قوم خاص در زمان حکومت او تمام شده است. تمام حامیان غنی حالا در برابر او قرار گرفته‌اند.

به‌نظر نویسنده، انتخابات پارلمانی در کشور برگزار گردید، مردم به دید مثبت به نتیجۀ انتخابات می‌نگریستند، اما انتخابات تاجایی خوب و درجایی بد برگزار شد. این اولین انتخاباتی بود که توسط نیروهای افغانستان رهبری و مدیریت می‌شد، اما چالش‌های زیادی فرا‌راه این روند وجود داشت و برخی از مراکز انتخاباتی به دلیل تهدیدهای امنیتی مسدود باقی ماند.

انتخابات مجلس نماینده‌گان پس از چند ماه چانه‌زنی با خرید دستگاه‌های انگشت‌نگاری برگزار شد، اما نبود نام افراد در فهرست‌ کتاب‌های ثبت، نرسیدن مواد به مراکز رأی‌دهی و نبود امنیت سبب چالش در این روند شد. این اولین انتخاباتی بود که امنیت آن توسط نیروهای امنیتی-دفاعی افغانستان تأمین می‌شد.اگرچه نیروهای افغانستان شجاعانه برای تأمین امنیت تلاش می‌کنند و قربانی می‌دهند، اما حکومت افغانستان انگیزۀ خود برای برقراری این روند از دست داده بود.
انتخابات‌های گذشته نیز در افغانستان به کمک نیروهای ناتو به رهبری امریکا که بیش از صدهزار سرباز در این کشور داشتند، برگزار شده بود.
در حالی که مردم آرزوی یک انتخابات شفاف و نتیجه به اساس رأی‌شان را دارند، اما نگرانی‌های اختلاس و دست‌برد دراین روند نیز وجود دارد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که عمر حکومت وحدت ملی به پایانش نزدیک است.حکومت وحدت ملی، پس از چالش‌های انتخابات ۲۰۱۴ به شکل مشترک میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله تشکیل شد. ناکاره‌گی این حکومت باعث گسترده شدن میزان انتقاد و اعتراض شده بر آن شده است، شهروندان از قوم‌گرایی و نبود برنامه‌های رفاه آور به زندگی خود شکایت دارند.

روزنامه ماندگار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   همه ميدانستند كه شخصي كه با تقلب و زور دوستم رييس جمهور شود نتيجه اش ويراني كشور است كه همينطور شد. افسوس به اين ملت به خواب رفته كه تا هنوز چنين رييس جمهور را تحمل كرده اند.

>>>   واضح است که نظر به عملکرد نادرست اشرف غنی احمدزی مبنی بر قوم اندیش و قومگرایی ان و علاوتن عوام فریبی و دروغگویی و تعهد شکنی ان اکثریت از طرفداران عمده سابق زمان گمپاین های انتخاباتی سال ۲۰۱۴ ریاست جمهوری از تیم اشرف غنی جدا شده و بر ضد غنی قرار گرفته اند که میتوان بطور نمونه از جنرال دوستم و دیگران یاد کرد بدین اساس اگر تقلب گسترده تر از گذشته را کمیشنران کمیسون های انتخاباتی انجام ندهند اشرف غنی احمدزی صد در صد ناکام است و برنده انتخابات حمل ۱۳۹۸ شده نمیتواند و اکنون اشرف در صدد معاونین خود شده و به هرکسی که پیشنهاد معاونیت اول را میکند نظر به تجارب گذشته شان حاضر به قبولی معاونیت اول ان نشده تنها کسی که با غنی بحیث معاون کله جنبانده و در خدمت اشرف غنی است سرور دانش است که برای جایگاه قدرت سازی ان در بین قوم هزاره گرفتاری و رهایی قوماندان علیپور را صحنه سازی و تمثیل کردند اما بر خلاف مردم هزار چندین برابر نفرت و مخالفت شانرا در برابر غنی و هوا خواهان ان بیشتر و بیشر شده است .

>>>   اگر غنی را باز هم بر سرنوشت این ملت حاکم بسازند تمام ملت به صحنه خواهند آمد و مانع خواهند شد

>>>   بچیم اگه دوستم زور میداشت حق و صلاحیت معاونیت خود را میگرفت. کدام زور؟ این کله خام را صرف بحیث اله ....استفاده می کنند و بس.
مرض بان

>>>   اشرف غنی در شرایط کنونی کشور بدیل ندارد، و این گروه های متعصب و فاشیستی و دزدان سرگردنه و غاصبین هستند که علیه او تبلیغات سو میکنند

>>>   ها ! خوشحال از این که مردم دنیا حقیقت کشور ما را میفهمد و افسوس از این که این روز نامه نگاران و ژورنالیست ها نمیدانند در این کشور ما هیچ پیش بینی بر اساس منطق و عقل سلیم پیش نمیرود این جا سرزمین حاکمیت تقلب و جعل و انتحاری است ب اساس منطق تمام اکسریت مردم ما از سیاست های فاشیستی اشرف غنی بیزار است و کدام علاقه ای به حلقه انتصابی از طرف فاشیست های قوم گرا ندارد ولی هنگامی که انتخابات شود به کمک رای های گوسفندی یک دفعه ورق برمی گردد و نام یک کوچی قوم گرا از صندوق بیرون میشود.

>>>   اگر در انتخابات پیشرو سیاستمداران تاجیک و هزاره یا ازبک قبولدار شوند باز تحت معاونیت اشرفغنی قرار گیرند یعنی ما خود با دست خویش سند بدبختی خراسان خود را امضا کرده ایم و قدرت را به نحو مطلق تقدیم کوچیها کرده اند در این حال مقدمات انجام یک تقلب بزرگ سازمان یافته و مدیریت شده از پلانهای شوم قوم گرایان فراهم میشود اگر در انتخابات آینده جناب پدرام کاندید شود که همو بهترین گزینه است ور نه بهتر این است که به یک نامزد مستقل خراسانی با اتحاد تاجیک و هزاره و ازبک و پشتونهای میانه غیر قوم گرا مدنیت یافته در قندهار رای بدهیم
پروان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است