بی دفاع سازی عمدی
یکی از پیامدهای نگاه مطلق قومی حلقه ی اطراف غنی، کوری سیاسی آنها است. اینها دچار کوری سیاسی شده اند و نمی توانند ببینند که بی دفاع سازی عمدی حوزه های ضد طالب، شکست دولت را حتمی می سازد 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۲۲    ۱۳۹۷/۹/۵ کد خبر: 156151 منبع: پرینت

سیاستی که به دستگیری فرمانده ای محلی ضد طالب آقای علیپور انجامید، یکی از سیاست های نسبتا پایداری است که از اوایل سقوط طالبان تا امروز به صورت نسبتا جدی، تطبیق شده است. این سیاست، هواداران زیادی هم داشت و مخصوصا بخشی از تحصیل کردگان بازگشته از کشورهای خارج (غربی و شرقی)، سرسختانه طرفدار آن بودند. یکی از پیامدهای بسیار جدی این سیاست، بی رقیب شدن طالبان به عنوان یگانه نیروی جنگی محلی و بومی در افغانستان بود.

واژه ها و اصطلاحاتی چون "جنگسالاران"، "نیروهای مسلح غیر مسوول" و ... به صورت آگاهانه از سوی تکنوکرات ها ترویج شد، و جنگ روانی عظیمی در مقابل نیروهای مسلح ضد طالب به راه افتاد. بخش مهمی از توجه، هزینه و انرژی خارجی ها و داخلی ها برای از میان برداشتن این نیروها برباد رفت، و در نهایت زمینه برای گسترش نفوذ، قدرت و کنترول طالبان به سراسر افغانستان فراهم شد. اینک با گسترش جنگ و نفوذ طالبان، بسیاری از همان نیروهای پیش برنده این پیکار، خود زندانی شهرهای بزرگ شده اند!

فعلا، امریکایی ها درک کرده اند که جنگ را باخته اند و دل ها را هم حوزه های نفوذ طالب و هم در حوزه های ضد طالب از دست داده اند و حاصر نیستند که برای ادامه ای یک جنگ باخته شده برای یک مدت طولانی هزینه کنند. ارتش افغانستان دارد زیر فشار نظامی طالبان و سر در گمی رهبری از نفس می افتد و عملا تعداد لازم، امکانات، انگیزه و توانایی جنگیدن در میدان گسترده ای جنگ را ندارد. غنی فرصت و امکان ایجاد همگرایی در میان قشر سیاسی را از دست داده است، و به جای ریشه کردن فساد، فساد گسترده را در انحصار حلقه ای از نزدیکانش قرار داده است، و اینها دارند منابع ملی را دیوانه وار تاراج می کنند. در نتیجه ای این ناکامی ها و تاراج دارایی عامه از سوی نزدیکان غنی، اعتبار او نزد امریکایی ها و غربی ها تقریبا به صورت کامل برباد رفته است.

در چنین شرایطی و در حالی که کل نظام سیاسی با خطر فروپاشی عملی روبرو است، نیروهای رسمی امنیتی به جای تلاش برای توقف گسترش قلمرو طالبان و جلوگیری از زمینگیر شدن بیشتر ارتش، به احتمال زیاد به دستور خلیلزاد و حلقه ای اطراف غنی، دارند انگشت شمار آدم هایی را که حمایت محلی دارند و حاضرند به دفاع از دولت با طالبان بجنگند، یکی پس از دیگری دستگیر و به نفع طالبان از میدان جنگ خارج می کنند. نیروهای امنیتی افغانستان، این یعنی تیشه زدن به پای خویش.

یکی از پیامدهای نگاه مطلق قومی خلیلزاد و حلقه ی اطراف غنی، کوری سیاسی آنها است. اینها دچار کوری سیاسی شده اند و نمی توانند ببینند که بی دفاع سازی عمدی حوزه های ضد طالب، شکست دولت را حتمی می سازد و پیروزی آی اس آی در این جنگ طولانی را گریز ناپذیر.

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بی دفاع
هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   Amirzada
درسهای از پیروزی مردم بر فاشیزم اوغانی
آزادی علیپور به زور مقاومت مردم یک بار دیگر نشان داد، که فاشیزم افغانی را صرف با زبان زور و مقاومت می توان از سر مرکب جهالت و استبداد پایین کرد و بس. با گردن نرم، مدنی و یا تضرع نمی توان ترحم فاشیزم اوغانی را جلب کرد.
تجربه آزادی علیپور نشان می دهد که هیچ حقی بدون قربانی و سر سپردگی مفت بدست‌ نمی آید.
تجربه آزادی علیپور هم چنان‌ نشان می دهد، که اگر مردم متحد شوند می توانند امارت طالبانیزم را که در حال حاضر خلیلزاد تلاش دارد به سر نوشت مردم حاکم سازد، شکست بدهند و حد اقل از مناطق شان بیرون کنند.
اما بزرگترین مشکل مردم حق طلب اینست که تمام دست آورد های فداکاری های شان خیلی زود گذر و فراموش میشود و در نتیجه فاشیزم دوباره ماشین نسل کشی خود را به دوران می اندازد.

>>>   Ariaie
على پور بى رهبر آزاد، بيچاره قريشى و قيصارى رهبر دار در بند!
رهبر يعنى چى؟

>>>   Salam
پیروزی نسبی را به نسل بیدار هزاره تبریک می گویم . زبان این فاشیست ها زور است ، اینها تنها زبان زور را می فهمند .

>>>   Lalzad
نسل جوان ازبیک و تاجیک!
=================
* کافی است که دو سه روز به میدان برآیید و شاهراهها یا بندر های شمال را مسدود کنید تا قهرمانان خود را آزاد سازید...
* متوجه باشید، آن همه امکاناتی که شما در اختیار دارید، برادران هزاره ای شما نیمی آن را هم در اختیار ندارند...
+ + +
* آیا چنین جرات و شهامتی دارید؟
* انتخاب با شماست...

>>>   Salam
اخوانی ها روح مقاومت علیه فاشیزم قبیله و علیه استکبار را در تاجیکان کشته اند ، پیروزی هزاره ها و جنبش های مدنی آنها در این است که با این طاعون مسموم نیستند . رهبران اخوانی تاجیک مصروف مزدوری به امریکای ها و قبیله گرایان اند و مبارزه شان بیش‌تر علیه ِ روشنفکران و عدالتخواهان تاجیک است تا استبداد فعلی . این طاعون کشنده را باید بر چید .

>>>   ملت بزرگ حرکت کنید تا زیر سم های طالبانیزم خورد نشوید دولت به فکر مسلط کردن طالبان برشما است
نجیب


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است