ضرورت و چگونگی دفاع خودی
باید هزاره‌ها بخاطر جلوگیری از چرخه‌ی دوار کشتار و غارت و ویرانی، طرح دفاع خودی را در مناطق شان به اجراگذاشته و فرزندان غیور و شجاع شان را در چوکات نیروی مقاومت خودی سازماندهی کنند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۷    ۱۳۹۷/۸/۲۸ کد خبر: 156030 منبع: پرینت

ما هزاره‌ها اگر از واقعیت‌های عینی و ذهنیت طالبانی شیونیست‌های نکتایی‌پوش ارگ‌نشین چشم‌پوشی کنیم و حتی با خوش‌بینی ساده‌لوحانه دولت را شریک غم و مصیبت خویش بدانیم، با آنهم با نگاهی به حوادث و رویدادهای خونین گذشته، مخصوصا حوادث جلریز و دای‌میرداد و کجاب و قره باغ و غزنی و ارزگان و جاغوری و مالستان، قشنگ درمی‌یابیم که نیروهای کمکی از سوی دولت، زمانی به منطقه‌ی آسیب‌دیده رسیده‌اند که ده‌ها تن از هزاره‌ها توسط جنایتکاران طالب به خاک و خون غلطیده و هستی آنان به یغمارفته است. در واقع این کمک‌ی بعد از حادثه، مصداق عینی «خینه بعد از عید» را ماند.

زیاد دورنرویم، در جریان همین هفته‌ی خونینی که در جاغوری گذشت، گراف تلفات انسانی و میزان خسارات مالی در این ساحه به اندازه بالا بود که نه تنها هزاره‌های فرهنگ دوست و صلح‌طلب جاغوری، بل تمام جامعه هزاره را غرق در ماتم نموده و به سوگ نشانده است. اما با آنهم ما از نیروهای دولتی که در این وقت حساس به کمک مردم و مدافعین شجاع این منطقه رسیده‌ و دشمن را فراری داده‌اند، متشکر و ممنونیم. اما این نگرانی و تشویش جدی ذهن همه‌ی مان را درگیر کرده است که بعد از فرار طالبان از منطقه جاغوری و مالستان، اگر نیروهای امنیتی و کماندوهای اردو به بیزهای نظامی شان برگردند، دوباره هزاره‌ها با خطر حمله مجدد تروریست‌های جنایتکار مواجه شده و متحمل تلفات جانی و خسارات مالی، خواهند شد.

اما هزاره‌ها باید بدانند که دوام این کار، راه حل منطقی و دایمی نیست. یعنی هزاره‌ها نباید منتظر بنشینند تا باز هم طالبان جنایتکار در جای جای هزارستان حمله کنند، بکشند، چپاول کنند و ویرانی و خرابی به بار بیاورند، آن‌گاه ما منتظر و چشم به راه بنشینیم تا نیروهای دولتی بعد از غیابت یک هفته‌ای در صحنه بیایند و دشمن را متواری کنند. درواقع این یک تسلسل غیرمنطقی و حرکت خراسی است که هزاره‌ها درگیر آن شده است.

به نظر من باید هزاره‌ها به خاطر جلوگیری از این چرخه‌ی دوار کشتار و غارت و ویرانی، طرح دفاع خودی را در مناطق شان به اجراگذاشته و فرزندان غیور و شجاع شان را در چوکات نیروی مقاومت خودی سازماندهی کنند.

در قدم نخست مردم محل مخصوصا تجارت پیشگان، دکانداران و آنانی که بضاعت پولی دارند چه در داخل و خارج، از امکانات شان مایه گذاشته و حداقل احتیاجات لوژستیکی و تسلیحاتی مدافعین شان را تامین کنند. تا این مدافعین مردمی در دفاع از جان و مال و حیثیت و موجودیت آنان با توانمندی به دفاع برخیزند. یا کم از کم تا رسیدن نیروهای نظامی دولت، توان دفاع از مناطق شان را داشته و جلو کشتار بی‌رحمانه مردم شان را بگیرند.

در قدم بعدی آن جمع از نخبگان هزاره‌ که شریک در ساختار حاکمیت اند و حامل القاب دهن‌پرکنی چون معاون ریاست جمهوری، وزیر، جنرال، مشاور اعظم و... هستند، باید از نقش «کلوخ‌های چشمدار» و از «کیست» منافع شخصی بیرون شوند. به مثابه‌ی انسان‌های آزاده و خیرخواه این جامعه، دست به دست هم داده و از رییس جمهور بخواهند تا نیروهای دفاع خودی هزاره‌ها را در چوکات وزارت دفاع یا وزارت داخله به رسمیت شناخته و آنان را تمویل و تسلیح کنند.

عباس دلجو


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دلجو
هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   بله از این معلوم می‌شود که هزاره باز خیال دهه هفتاد را دارد و میخواهد باغی گیری نماید وقتیکه خارج چوکات حکومت عملی اجرا میکند این وانمود میسازد که دشمن است چون هزینه یک روز صدها نفر آسان نیست و آن مصارف را‌باید یک منبع قوی تمویل نماید فلهذا از این معلوم می‌شود که هزاره به یکی از کشورهای منطقه کار میکند خود را از نگاه مالی و نظامی تمویل مینماید مردم غیور افغانستان باید این را متوجه باشد که باز دوران تیل داغ و رقص مرده را به دست خود نیاورند باید راه های ولایتهای مرکزی بکلی مسدود شود ویک فرد آن را به مرکز اجازه ندهد و سرحدات این ولایت تحت سخت ترین شرایط کنترول شود تا دشمن بشریت نتواند کدام عمل غیر انسانی را اجرا نماید

>>>   با نهایت تاسف که مردم مومن،صادق،زحمت کش ومظلوم هزاره مناطق مرکزی افغانستان مور د نسل کشی وقتل ظالمان ارخدا بیخبر قرار گرفته اند. حکومت برای امنیت همیشگی و پاسداری ازسرحدات طولانی آسیب پذیر هزاره جات اردوی مسلح کافی منظور نماید.ازترک موقت ماجراجویان و دسیسه سازان آدم کش نباید فریب خورد.فرستادن کوماندوهای محدود با وسایل نظامی حداقل درد این مردم مظلوم را دوا نکرده بالعکس مورال دشمن را قوی تر میسازد.مردم صلح دوست وزحمت کش هزاره مناطق مرکزی افغانستان همیشه روابط بسیار حسنه وهمزیستی مسالمت امیز با تمامی اقوام برادر افغانستان داشته اند.خصوصا در دوران جهاد مقدس هماهنگی خیلی خوب میان اقوام وگروپ های مجاهدین مختلف افعانستان بخاطر شکست قشون متجاوز شوروی داشته اند که تاریخ پرافتخار دوران جهاد مقدس گویای این واقعیت است.مردم مومن و صادق هزاره مناطق مرکزی افغانستان که در مناطق سرد و کوهستانی زندگی میکنند در بخش زراعت،مالداری و تولید میوه جات تر وخشک و نیروی کار انسانی متخصص و کارگران ماهر وعادی نقش مهم و سازنده دارند.مردم هزاره افغانستان همواره از برنامه های مترقی ورشد وانکشاف همه جانبه دولت مرکزی پشتیبانی کرده اند ازین رودرحال حاضر این مردم علم پرور برای رشد و ترقی افغانستان به کسب علم و ودانش روی آورده ازینطریق دانشمندان و متخصصان لایق و ورزیده به جامعه تقدیم کرده اند.واضح است که ترقی وپیشرفت مردم زحمت کش ومومن هزاره جات را یک عده متعصبین وتنگ نظران فاسد وجاهل تحمل نتوانسته با انواع توطئه و ماجرا جویهای خائنانه بالاخره به حمله مسلحانه خطرناک دست میزنند، تا این مردم مومن وصلح دوست را از علم ودانش باز دارند حتی در محیط دانشگاه ها وپوهنتون ها به بهانه‌های مختلف و دسیسه های سنجیده شده وپلان های متعصبانه برای محصلین و علم پروران هزاره جات درمحیط پوهنتون ودانشگاه هم مشکل ایجاد میکنند.اما این خائنین به وطن ومتعصبین بدفطرت بدانند که درین قرن تمامی ملیت های برادرساکن درافغانستان مسیر زندگی شرافتمندانه و ترقی خواهانه خودهارا با وجود تخریب وسنگ اندازی های منافقین وماجراجویان فاسد به پیش میبرند تا جهل وبیسوادی که باعث تخریب طولانی المدت و ویرانی خانمان‌سوز افغانستان گردیده اند محو ونابودگردند وصلح واشتی ملی‌ و وحدت همگانی درین وطن ویران شده هرچه سریعترحکمفرما گردد.هموطنان مومن ووطن دوست بدانند که سرانجام هر جنگ صلح است.اما صلح که درآن آزادی،عدالت،مصونیت،ترقی وپیشرفت تضمین شده باشد.صلح که نتیجه شان عقب گرایی،جهل،هرج ومرج ،ظلم و فقر را درجامعه به ارمغان بیاورد صلح واقعی نبوده بلکه عوامفریبی و ماجراجویی بوده وسرانجام جامعه را به نابودی جبران ناپذیرمی کشاند.بهتر است که یک فرقه اردوی مسلح بخاطر دفاع ازهزاره جات توسط دولت مرکزی منظور هرچه سریعتر منطورگردد ودر هزاره جات مستقر گردد.مثل معروف است که میگوید که علاج واقعه را قبل از وقوع آن بایدکرد.ومن الله التوفیق
انجنیر عبدالرشیدناصری ازآسترالیا

>>>   همیشه در بین هزاره افکار متضاد جوان است اگر کسی پیدا شود و بگوید بیائید این کمک ها را برای دفاع از خود بگیرید جمعی از آنان قبول میکند جمعی دیگر با دلایل بسیار احمقانه رو میکنند حد اقل از اوغانها بند نمیگیرند که چگونه در وقت ضرورت اخوانی ، لائیک ، پولدار ، بی پول ، کوچی و غیر کوچی هم صدا میشوند. زمان دکتر نجیب کسی برایم گفت که آغای کشتمند بزرگان هزاره را دعوت کرد و به آنها گفت که امر ایجاد یک فرقه در هزاره جات را از داکتر گرفته ام با من همکاری کنید اگر دولت باقی ماند که ضرر نکرده اید و اگر سقوط کرد با استفاده از تسلیحات فرقه در مقابل اوغانها از خود دفاع کنید چون اوغان جماعت آرام نمیگزاریدتان اما آن احمق های مسلمان نما ها قبول نکردند و امروز دچار این مشکل شده اند

>>>   Salam
همین واژه ی هزاره ی سنی یعنی چه ! این دیگر کدام قسم هویت است !
بازی شتر مرغ ، پیش هزاره ، هزاره باشی و پیش تاجیک و پشتون سنی ! با هزاره نباشی که سنی هستی و با تاجیک و پشتون نباشی که هزاره یی .
شما اگر هزاره هستید کافیست برای تعریف هویت تان ، کسی فکر نکنم به شریعت تان علاقه مند باشد .
حال تاجیک هم بیاید و بگوید تاجیک شیعه ، سنی ، اسماعیله ، .......و هزار فرقه دیگر ..من تنها هزاره می شناسم نه شیعه و سنی

>>>   وقتي جنايتكاران با همكاري حلقات معلوم الحال دولتي مردم اين سرزمين را بصورت عام و هزاره را بصورت خاص قتل ميكنند، أب از أب تكان نميخورد و تحليلگران فاشيزم قبيله صدا خودرا نميكشند. اما بمجريدكه مردم از اينهمه بيعدالتي بستوه ميايد و اقدام به دفاع از خود و ناموس خود ميكنند، فرياد ها بالا ميشوند كه هزاره ها ياغيگري ميكنند. بنازم اين منطق را. اين اشخاص يا اينكه وجدان ندارند، در صورت داشتن وجدان هاي شانرا يخ زده و به خواب زمستاني فرو رفته اند. يگانه راه حل از اين مخمسه قيام هاي مردمي اهم از همه أقشار و نجات دادن خود است از چنگال چند دوكاندار مذهبي و قومي كه از نام مذهب ،قوم ،لسان سمت و غيره آستفاده ابزاري ميكنند و مانند جوك خون اين ملت با شهامت را چوشيده و به زندگي طفيلي خويش ادامه ميدهند. اين دوكانداران جاسوس، خاين، معامله گر ،دين ، إيمان و خاكفروش به وطن و مردم دلسوزي نداشته فقط براي بقاء زندگي طفيلي خود و اولاد خود مصروف هر معامله استند.

>>>   از نشست امروز هزاره ها ی سنی با غنی خیلی خوشحال شدم که ما یعنی برادران هزاره سنی یک چنین شورای و انسجام دارند و بیش از چهار میلیو ن جمعیت دارند واز ان جایک برای اولین بار اسم شورای برادران را شنید م تبریک هیکویم برای هم نزادانم وامید وارم این اتحاد وانسجامشان پاینده باشد ....
هزاره شیعه

>>>   هزاره ها مردم محرومی هستند که فقط باید به آرامی و پیشرفت خوش باشند نه به تفنگ و جنگ!
هزاره مشکل اقلیت مذهبی و نژادی در کشورش دارد و حتی اگر امروز یک حمایه گر پیدا شود ، در اصل آینده این اقلیت را با سایر وطنداران شان خراب میکند
گرچه اینهایی گپ جنگ را میزنند بدخواه هزاره و خصوصاً بدخواه افغانستان هستند نه یک هزاره واقعی ، ولی با آنهم شاید هزاره از این نفوذی ها در بین خود زیاد داشته باشد که هیچ به فایده شان نیست جز بدنام شدن و لگدمال شدن زیر مرمی امریکا و مخالفانش.
اس پ هزاره

>>>   هزاره ، تاجک ،پشتون،ازبک ،بلوچ وهمهء اقوام و قبايليکه در همين ارض امروزی افغانستان زندګی ميکڼدهمه برابرند.اِن اکرم کم عندالله اتقاکم .
اجنبی ها و نوکران آن هميشه از همين ضعف افغانها استفادء سوء کرده و ميکڼ ، امروز هم همان غلامان حلقه بګوش کوشش دارند تا اين آتش نفاق را تيزتر وداغتر جلوه دهند.
امريکاء بی دين و بی تهذيب توسط همچون نويسندګان و آنهائيکه در رس اين دالری ها قرار دارند بسيار ميکوشند تا اقوام برادر و همسايه را بين خود بياندازند و خود چک چک کڼد .
امريکا و مزدورانش اينرا بداڼد که درين خطه از قرنها قبل تمامی اقوام برادر وار زندګی کرده و ميکڼد وانشاءالله بعيد نخواهد بود تا همه دست بدست هم داده و همه به یکهمی در مقابل این شيطان خونخوارماڼد شيران دلير و سرشار يورش برند .

>>>   اقوام غیر اوغان در پی کثریت گرائی و تمامیت خواهی نیستند فقط از وحشت و جهالت اوغان به ستوه آمده اند۰ اقوام غیر اوغان با تمام اقوام دیگر بدون کدام مشکل آمیزش و سازش دارند ولی اوغان خودش اهلی شدنی و انسان شدنی نیست. بناعن با جدا شدن از اوغان و یکجا ماندن با هر گروهی دیگری که باشد اقوام غیر اوغان حتمن فایده میکنند و در آن هیچ ضرری ندارند.
تمامیتخواهی و شئونیزم قومی مردود است از هر نوعی که باشد۰ ما باید همانگونه که از حق خود دفاع میکنیم از حق دیگر ستمدیده گان هم باید دفاع کنیم۰
تجزیه در مسیر پشتون و اتحاد اقوام غیر پشتون بهترین راه حل است۰ اینکار فقط با نزدیکی، احترام متقابل، و گذشت در مقابل یکدیگر بین اقوام تاجیک، هزاره، اوزبیک ـ ترکمن، و بقیه اقوام غیر اوغان عملی است، نه با تک روی، تمامیتخواهی، و غرور جداگانه هر یکی از این اقوام غیر اوغان۰

>>>   سلام درجواب نظردهنده اول واقعیت شرم آور است نظر شما


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است