ثریا بها: باید حکومت خود کامه را به انزوا کشید
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۲    ۱۳۹۷/۸/۲۴ کد خبر: 155961 منبع: پرینت

یک تاکتیک جدید و بی خطر مبارزه، به انزوا کشیدن حکومت خود کامه است!
در گفتگویی که با روشنفکران هزاره داشتم، بگونۀ نسبی به نکات مشترکی رسیدیم.
آقای محسن زرداد نظردارد: وقتی که این همه هزاره از دانش و محقق گرفته تا جنرال و سرباز نمایشی و سمبولیک اند، پس چه ضرورت که به دولت مشروعیت بدهند؟
برآمدن این آقایان از دولت و آنهم در جریان چند روز و به شکل اعتراض، عملی است که مشروعیت دولت را زیر سوال می برد. چند روز تمام کارمندان نظامی و ملکی هزاره باید به کار و وظیفه نروند.
آقای غزنوی نظردارند: "از جنرال تا عسکر، از وزیر تا مامور، از معاون تا رییس هزاره یک دست جاه خالی کنن و کنار بروند"

من ثریا بها نوشتم: از جنرال تا عسکر، از وزیر تا مامور، از معاون تا رییس، از کارمندان نظامی تا ملکی تاجیکان و اوربیک ها نیزیک دست جاه خالی کند و برای چند روز بگونه اعتراض یا اعتصاب به کار نروند و این بهترین تاکتیک مبارزه برای به انزوا و به چالش کشیدن دولت است، شما هزاره ها به تنهایی نمی توانید دولت خود کامه را به چالش بکشید، همچنان که تاجیکان نمی توانند، شما جای پیدا کردن متحد مبارزه برای نجات نسل امروز و فردای تان هنوزهم به فاجعه افشار چسپیده اید و باور داشته باشید در تمام جنگ های جهانی و داخلی کشورها اینگونه تراژدی ها اتفاق افتاده است.

اگر شما نتوانید با تاجیکان و اوزبیکان مشترک از بدنه دولت فاسد کنار بروید، دولت را به انزوا و چالش کشیده نمی توانید من باورمندم که اختلافات گذشته را کنار گذاشته برای نجات زنده های مان صادقانه بدون ریا متحد شویم، اگر این سه قوم از بدنه دولت اعتراض کنان بیرون شوند پوزه این دولت نژاد پرست به خاک مالیده خواهد شد و دولت فلج می شود، بی آن که کسی کشته شود و اینگونه اعتراضات و اعتصابات در امریکا نتایج عالی داشته و قانونی است.

ثریا بها


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت خودکامه
نظرات بینندگان:

>>>   من برای شما ثریا بها عرض میکنم. دولت که حامی ان مامای بزرگ وپولدار ماوشماست. امکان به چالش کشیدن ان قطعا موجودنیست. برای تحقق اهداف تان باید به خارجیها مراجعه کنید٬باانها استدلال کنیدوانهارا قناعت بدهید.بدون ارده انها برگ ازدرخت نمیریزد.
عاقل

>>>   خانم بها!اینکه نظر دارید غیر پشتونها بکار نروند. درست پشتونهاهم سخت مصروف تطبیق همین پروجه هستند٫ قطعا خودرا زحمت ندهید٬ دراینده نزدیک اگر خواست خداوندباشدکه هست همه خانه نشین خواهیم شد.

>>>   ثرایا جان ؛ گپ از انزوا منزوا تیر شده. امروز خود امریکا دست به کار شده نمیخواهد مانند ویتنام از بام سفرت فرار کند( آب که از بینی بالا شد بچه «تمام آرگا بارگای تان » زیر پای.

>>>   هزاره ها با تاجک ها یک وجه مشترک دارند که عبارت از زبان است.
با ازبک ها نیز یک وجه مشترک دارند که قواره است.
اما تاجک ها با پشتون ها دو وجه مشترک دارند که عبارت از مذهب و قواره است.
حالا اگر هزاره ها مسلمان شوند یعنی سنی شوند،با تاجک ها نیز مثل پشتون ها دارای دو وجه مشترک میشوند و با ازبک ها نیز دارای دو وجه مشترک میشوند،تنها با پشتون ها یک وجه مشترک پیدا میکنند که عبارت از مسلمان شدن شان،یعنی سنی شدن شان میباشد.

>>>   آخ ثریا جان هم حالا سیاست می کنی و سترادیژی طرح میکنی. یکبار اگر خودت با ما در کابل یکجا شوی و همه چیز را انسجام بدهی، خوب خواهد شد. اما از خارج صدای ته کسی جدی نمیگیره.

>>>   خانم بهاء گرامی!
شما که چهره و کارنامهء نجیب الله، پرچمی معروف ( مسما به گاو)را افشا و رسوا کرده اید، مورد احترام ما هستید؛ اما حساب باز کردن بر روی آدم های مثل خلیلی، سرور دانش ، امرالله صالح، دوستم و نظایر اینان ( فقط به خاطر تباین و تمایز تبارآنان)امری عبث است. اینان ، بلوط های استوارو مردمگرا نیستند، بلکه بیدی هستند که به هر بادی می لرزند!
اخیرا دوستم، قانونی،عطامحمد نور و برخی « اعضای ایتلاف بزرگ !»با گلب الین حکمتیار نیز به مذاکره و مفاهمه پرداخته اند؛ آیا شما از « جنایتکاران جنگی» مطالبهء صلح و سلم و عمران و آبادی دارید؟
اشرف غنی، مرام های فاشیستی اش را به وسیلهء معاونان و دستیاران هزاره و تاجک اش، عملی میسازد.به این مردم ستیزان وطنفروش، دل نه بندید!

>>>   اگر اینطور پلان داری بیابه افغانستان همین جا کنار هزاره ها زندگی کن ،
خوب اگر حکومت ضعیف شود وسقوط کند واشرار بیایند وضعیت برای هزاره وتاجک بهتر میشود؟؟؟
خودش برای حفاظت جانش از کشور فرار کرده حالا به دیگران مشوره میدهد
ر

>>>   ثريا جان بها! از نوشته تان بوی تفرقه اندازی بيشتر به مشام ميرسد. آيا تمام پشتونها مدافع حکومت غنی هستند؟ که شما تنها از هزاره ها- تاجکها و ازبيک ها ميخواهيد به چنين عملی دست به کار شوند۰ ګندګی و طعفن نوشته تانرا اشتشمام ميتوانيد؟ شما که ديالکتيک زمزمه ميکنيد۰ از استعمار و استثمار صحبت مينموديد۰ حالا در دامان استعمار از مسکن ګرم و نرم لذت ميبريد در بين مردم ستمزدهء ما تفرقه اندازی به راه انداخته ايد ۰
الیاس

>>>   ثریا جان بها مطالعه فرمایند....... تاکتیک به انزوا کشیدن دولت یعنی بایکات کار و بار دولتی توسط کارمندان و اراکین یک کار ممکن در شرایط نورمال و کشوری که در انجا قانون مراعات و احنرام میگردد ممکن است این یک حرکت مدنی و صلح امیز است . در شرایط محیطی شما یعنی کشور تان امریکا سرزمین ترامپ ممکن است .اما در شرایط افغانستان قصه به گونه ای دگر است .جنگ به مثایه ی یک پدیده ای منفور ولی حاکم در افغانستان تمام عرصه های زندگی ما را در بر گرفته است . شما بدون ارزیابی جو سیاسی اقتصادی و اجتماعی جامعه برای علاج مشکلات مصروف نسخه نوشتن استید. شما میدانید که نودو پنجصد فیصد قلم بدستان هزاره پشتون ستیز استند انها هر روز تلاش دارند تا نسل جوان هزاره را عقده مند تربیه کنند و شب و روز در تلاش اند تا همین روحیه را در ذهن جوانان تاجیک و ازبک و بلوچ و نورستانی و غیره ملیت ها تزریق کنند این خود نوعی عظمت طلبی که توسط اشرف غنی و شرکایش بکار برده میشود . در اکثر مقالات هزاره ها صرف داد و ناله ای انها در مورد هزاره است اینها تصور میکنند که تمام رنج درد مرگ روزانه انفجارات غربت و بدبختی نصیب هزاره است اینها معضلات خطرناک موجود را هیچ ارتباطی با سایر ملیت ها نمیدهند. در اکثر مقالات شان همان نغمه ی امیر عبدالرحمن خان را در رابطه به هزاره ها سر میدهند و بجای انتقاد از امیر مجموع ملیت را توهین میکنند .امروز عده ای از جوانان هزاره در لشکر فاطمیون در جنگ های شرقمیانه شرکت دارند و این خود نوعی از تروریزم است گه اخوانی های افراطی سنی در جنگ های کشمیر انجام میدهند و اینکار صد مه ای جدی به نام هزاره زده است. هزاره ها در شرایط حاکمیت جمهوری دموکراتیک افغانستان از طرف حزب و دولت گل سر سبد بودند از هر نوع امکان رشد اقتصادی به خصوص در شهر کابل استفاده کرده اند و کسی مزاحم شان نبود دکتور نجیب الله رییس جمهور سیکیولر افغانستان در گذشته حتی برای اینها اجازه مراسم عزاداری امام حسین را طور علنی در جاده ها و سرک های کابل و ولایات افغانستان داده بود و من شاهد این نوع ازادی های دموکراتیک برای هزاره ها یوده ام هزاره و ازبک برای اولینبار از خدمت در منزل افسر به حیث نوکر منع قرار داده شد و اولین بار در زمامن همین دولت هزاره جنرال شد ذکر این همه مسایل به خاطری است که دوستان بدانند که انقدر هم که اینها مینالند . واقعیت ندارد. حالا موضوع قتل عام سیتمایتک هزاره ها توسط یک دولتی که هیچ نوع مشروعیت ندارد مورد بحث است و هزمان قتل زنان و مردان و اطفال در سایر ولایات کشور به خصوص ننگر هار . عدم توجه به چنین مسایل فوق العاده جدی یک عمل فاشیستی توسط دولتی است که بدنه ی انرا همین افراد جنگسالار تنظیم های پشاوری وتنظیم های ایرانی یعنی حزب وحدت تشکیل داده است .
ثریا جان افعانستان متشکل از تمام اقوام و قبایل ساکن در ان است. حکومکت تفوق طلب و نشنلیست فعلی هیچ خدمتی را برای توده های رنجدیده ای مردم به شمول پشتونها نکرده است . درد و معضلات افغانستان همگانی است . بهتر ان میبود که شما به حیث مغز متفکر تمام مردم را به مبارزه علیه بیعدالتی و ستم ملی میطلبیدید و همه را دعوت به اتحاد ملی میکردید . جنگ و رنج تنها در هزاره جات نیست در هلمند و قندهار و ننگرهار و هرات نیز است
فرض کنیم که هزاره ها دولت را بایکات هم کنند برای اشرف غنی به اندازه ای سر مو هم فرقی نمیکند و هزاره هم چندان حضور پر رنگ در دستگاه و قوای مسلح کشور ندارند. یک موضوع را برای شما ثریا جان میخواهم بگویم که شما اگر در نقاط مشخص یعنی در چوک ها در شهر کابل صبح وقت برای استخدام کاریگر یا به اصطلاح مزدور کار بروید و صدا بزنید که گلکار یا مزدور کار کار دارم سیل از جوانان و سالخوردگان به سوی شما هجوم میاورند تا باشد اگر استخدام شوند و لقمه نانی را سر سفره برای زن و اطفال گرسنه ی شان ببرند در پیشانی هیچ یک از اینها نوشته نیست که کی پشتون است و کی تاجیک چیزیکه در پیشانی همه دیده میشود غربت و بیکاری و گرسنگی است و عملا شما صد ها کاری گر پشتون را که از اثر جنگ در ولایات شان در کابل مهاجر شده اند میبینید برای این مردم غریب که بسیاری شان بر اساس گذارشات بی بی سی و دگر سازمان های معتبر خبری اعضای وجود خود را در اثر انفجار ماین های کور از دست داده اند دولت هیچ کاری نکرده است و نمیکند . پس بیایید برای سقوط چنین نظام غیر دموکراتیک همه و همه اعم از تمام ملیت ها دست بدست هم بدهیم ورنه رنج و درد ما همچنان ادامه خواهد یافت سا لها قبل برای یک جامعه ی نسبی بهتر و مدنی حد اقل گامهایی بر داشته شد ۱۹۸۰-۱۹۹۰که توسط دولت متبوعه ای شما یعنی امریکا محکوم بزوال با تلفات بیشمار جوانان قوای مسلح ومردم گردید . شما در امریکا استید و در انتخابات midterm election دیدید که برای مقابله با نشنلیزم ترامپ علیه مسلمانان سیاه پوستان و latino و مهاجرین در مجموع چگونه همه ی باشندگان امریکا به شمول سفید ها از کاندیداتور های مسلمان و سیاه پوست حمایت و دموکراتها اکثریت در کانگرس بدست اوردند حرف من این است که همه ی سفید ها یکسان نیستند و همه ی پشتونها یک سان نیستند . این اشتباه خواهد بود و افغانستان را به سوی تجزیه عملی میبرد اگر ما چنین کودکانه بیاندیشیم و تک قومی فکر کنیم.در رابطه به جنگهای افشار باید گفت که من شاهد فجایع حزب وحدت موازی با جنایات جنگی شورای نظار سیاف خیل و گلبدین بو ده ام و هم اگر قرار باشد که گذشته ها را محک قرار دهیم پس مردم افغانستان و بشریت تا زنده اند خاطرات وحشت ناک چنگیز خان را که هنوز هم مرور بر جنایات چنگیز خان مو بر اندام راست میکند فراموش نکنند و هر جا هزاره یافتند اذیت کنند در حا لیکه اینها همه جز صفحات تاریخ گذشته شده و از ان باید درس گرفت و من شخصا خود را در هررنج و درد هزاره تاجیک و پشتون و غیره شریک میبینم در طول قرنها روایط میان ملیت ها به خصوص تاجیک ها و پشتونها چنان عجین شده است که موضعگیری هریک علیه یکدگر فاجعه افرین است البته در راه طرد ظلم وستم و بیعدالتی همه وظیفه داریم تا یکسان فکر و عمل کنیم غیر ازاین راه نجات نداریم پیروزی ما در وحدت همه ی ملیت ها اعم از تاجیک و پشتون هزاره و غیره است
حنظله...

>>>   این یک نظر نیک است اگر این دزدها همه وظیفه نروند ‌خانه نشین شود آرام و آرامی می‌شود دیگر نی دزد و نی چپاولگر در حکومت وجود خواهد داشت وافغانستان دارای یک حکومت فارغ از دزد و لندغر خواهد بود

>>>   حنظله !!!
ادبيات و نحوه نوشتارت عاليست ولي متاسفانه از ميان ان برمياييد كه شما خدا نكرده كمونيست بوده باشيد چون با زيركي تمام از كمونيست توصيف كرده ايد، اما در قسمت فراخواني مردم افغانستان به اتحاد و برادري من با شما همنظرم.
رستم خان

>>>   پیشنهاد ثریا بها به هزاره ها چنیمن معنی میدهد که خانم سمت رهبری تمام تاجیکان و ازبکان افغانستان را در دست دارد و به نیروی تازه نفس دگر که عبارت از هزاره ها به ضم ایشان باشد ضرورت است تا دولتی را که بنیاد ان با روحیه ی تفوق طلبی و تطبیق ریفورم های خطرناک اقتصادی که باعث تضعیف نقش سکتور دولتی و تحقق برنامه های خصوصی ساختن همه جانبه ی اقتصاد جامعه رشد سرسام اور میزان بیکاری انهم در کشوری که دارای نظام اقتصادی چند بعدی است در کنفرانس بن گذاشته شد و هنوز هم ادامه دارد .در اغاز حکومت و دولت از الف تا ی بدست شورای نظار بود و پنجشیری ها همه کاره ای افغانستان شدند و خودرا نماینده ای تاجیک ها جا زدند . در همان هنگام شوونیزم تاجیکی کاملا در عمل و گفتار انها به مشاهده میرسید انها از تقسیم ملکیت ها تا پست های بلند دولتی شروع و در اردو به رتبه ی کمتر از جنرال قناعت نداشتند و همه میدانیم که ملای مسجد فهیم عنوان رتبه اعزاری مارشال را به خود گرفت اگر مارشال های جنگ دوم جهانی از مارشال ‍‍ژوکوف تا مارشال تیتو و دگران که هرکدام ارکانحرب بودند زنده میبودند به ریش ما میخندیدند.حامد کرزی و حلقه ی شوونیست پشتونها نیز دست بکار شده و روی تقسیم قدرت با تاجیکها به رقابت پرداختند و هر یک سعی نمودند تا امریکایی ها را بطرف خود جلب نمایند و هزاره ها هم به ایرانی ها توصل جستند.مشکل اساسی به زنجیر کشیدن مردم و مجبور ساختن مردم برای تحمل یک نظام غیر دموکراتیک میباشد. برای رفع این مشکل مهم اجتماعی و سیاسی به جنبش عمومی به گونه ای arab spring نیاز داریم که در سال ۲۰۱۱ در تونس شروع و مجموع شرقمیانه را در بر گرفت. در راه خواستها و اعاده ای حقوق ملیتها همه ی طبقات و اقشار و ملیت ها با یک برنامه و پلاتفارم مشخص سیاسی اقدام کنند و جلو سرکشی های نظام را بگیرند و هم جنگ با طالب را نیز از نظر دور نه سازیم زیرا طالب اوضاع را ترصد میکند شاید این خیزش به خشونت انجامد و ما برای داد ن قربانی اماده باشیم. تنها با حلوا گفتن دهان شیرین نمیشود به برادران هزاره میگویم که تنها شما در زیر ساطور استبداد قرار ندارید مجموع ملت قرار دارد و باید همه در صدد ایجاد یک صف واحد متشکل از تمام ملیت ها باشیم. وحدت ما پیرورزی ماست.
کنشکا

>>>   پشتو نها اکثریت مطلق این سرزمین اند به مجرد کنار رفتن افراد مورد نظر تان فوری افراد ریزرفی خود را وارد میدان سا خته خالیگاه را پر میکنند که بعد تا صد سال دیگر پس گرفتن ان اسان نخواهد بود
بادرنگ کیر

>>>   ثریا جان بها.. شما در یکی از نوشته های تان استفاده از شیو ه ای دیالکتیک را محک برای ارزیابی تفکر و تصمیم گیری بهتر پدیده های اجتماعی توصیه کرده اید فکر نمیکنم که پیشنهاد سه ضلعی اتحاد هزاره تاجیک و ازبک کدام ربطی به قوانین دیالکتیک داشته باشد حل مشکلات باشد . موفق و کامگار باشید و همچنان بنویسید .
کابلی..

>>>   بعضی از اشخاصی طوری ثریا جان میگویند که فکر می کنند دختر14 ساله است هم سن و سال نجیب الله است نجیب الله موقع که ریس جمهور شد40 سال سن داشت تا امروز اگر محاسبه کنیم میشه 70 سال

>>>   به رستم خان
اگر آقای حنظله یک کمونیست واقعی است که ما مردم افغانستان برایش افتخار می کنیم چون در زمان آن ها من متعليم مکتب بودم اما پدرم وکاکايم دکان بزازی داشتند.کاکايم خاطرات از آن زمان قصه میکرد.میگفت در14 سالی که آن هاحکومت کردن.خصوصا از شروع حکومت ببرک تا نجیب الله یکروز ما ندیدم و یا نشنیدیم که یکی از آنها رشوه گرفته باشد ویا دست به فساد زده باشند.نظم و دسپلين که در زمان آن ها تطبیق می شد جای سایش بودانها هم مثلی دیگر کشورها ویا حکومت فعلی خود ما با مخالفان شان برخورد می نمودند آن موضوع جز از وظایف شان بود هرحکومت اگر جای آنها ميبود همینطور برخورد میکردن حتی کاکايم یکی دوبار شبها دری دکان اش را فراموش نموده بود قفل بزند ودر این دوبار هیچ اتفاقی به دکان اش نیافتاد ه یک دانه سوزن هم گم نشده.درزمانی آن ها .دزدی زورگیر غارت مال مردم .غصب نمودند زمین ویا اینکه بخودشان قصرواسمان خراش بسازند اصلا وجود نداشت مردم با شوق و علاقه فراوان پنج بینایی مسلمانی را بالای خودشان تطبیق مينمودن.به شادی و غم همدیگر شریک بودن همه طائفه ونژاد ها مثلی برادر با هم زندگی می کردند همه به هم دیگر احترام میگذاشتند.این چیزی بود که فعلا تمام مردم افغانستان برای برگشت چنین روز ها انتظار می‌کشند وآرزو چنین نظم و آزادی را دارند..می بخور مذهب بسوز آتشم برکعبه زن.ساکن بود خانه باش اما .مردم آزاری مکن.اذیت و آزار مردم هیچ وقت بخشیده نمیشود.
انجنير فضل الهی کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است