مشکل افغانستان تنها طالب نیست...
تحقق دمکراسی و حقوق بشر از طرف قدرت های بزرگ یک داعیه نیست بلکه یک شعار فریبکارانه است. تا وقتیکه اهداف دراز مدت قدرت های بزرگ جهانی و منطقوی در افغانستان تحقق نیافته باشد این جنگ و این ویرانی ادامه خواهد یافت 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۱    ۱۳۹۷/۸/۲۴ کد خبر: 155949 منبع: پرینت

افغانستان یکی از مناطق حساس جهان و مهم از نظر ژیوپلتیکی، ژیواکونومیکی و ژیوکالچری است. که هرکدام از موقیعت ها در جایگاه خود هم امتیازاتی و هم معایبی برای این سرزمین بلا کشیده بوجود آورده است. اما آنچه که افغانستان را به میدان رقابت های منطقوی و فرا منطقوی تبدیل کرده است جایگاه ژئو پولتیک و ژئواکونومیکی آن است ذخایر زیر زمینی این کشور که تا هنوز دست نخورده باقی مانده اند قدرت های جهانی از ذره ذره آن آگاهی دارند و در راه بدست آوردند این ذخایر در تلاش اند.

از سوی دیگر متاسفانه این سرزمین با همه امتیازاتی که دارد که مهمترین آن منابع عظیم و بی حدو حصر ذخایر معدنی است .اما همواره محیط پر آشوب و مامن کشورهای بیگانه و گروه های تروریستی بوده است. بعد از سقوط حکومت دوکتور نجیب الله و به قدرت رسیدن مجاهدین در کابل دیری نگذشته بود که جنگ های داخلی بین نیرو های جهادی شدت گرفت شهر کابل بین احزاب و نیرو های مختلف جهادی تقسیم شده بود با گذشت هر روز بر ویرانی های شهر کابل افزوده میشد در چنین وضعیت بحران زا زمانیکه نصیر الله بابر وزیر داخله وقت پاکستان میخواست قطاری از اموال تجارتی آن کشور را به کشور های آسیای میانه برساند.

طالبان: همزمان با آن قطار و حمایت از آن افغانستان در ماه عقرب سال 1373 با پدیده ای نوظهور در داخل افغانستان بنام گروه طالبان روبرو گردید.
جریان از این قرار بود که پس از یک درگیری خونین میان گروهی نوظهور با نیروهای محلی در شهر اسپین بولدگ در مرز پاکستان فردی به نام مولوی منان نیازی با بخش فارسی رادیو بی بی سی مصاحبه و خود را سخنگوی گروه جنگجوی جدید معرفی و اهداف خود را اینگونه اعلام نمود:
ما محصلین و طالبان مدارس دینی هستیم که برای از بین بردن گروه ها ودسته جات مسلح محلی و برقراری امنیت راههای تجاری اقدام نموده ایم. در آشفته بازار آن روز نه تنها کسی نبود تا از این تازه واردشدگان به عرصه مبارزه سئوال نماید که از کجا آمده اند؟ مدارس آنان در کجا قرار دارد؟ کدام منابع مالی تأمین کننده هزینۀ تسلیحاتی می باشد که در دست دارند؟ و یا چگونه سخنگوی آنان در بدو ورود از رادیو بی بی سی سر برآورد تا به معرفی خود و گروهش بپردازد؟ بلکه دولت مرکزی وقت نیز شاید این گروه را در کنار دسته جات مسلح دیگری قرار داد که هر ازچند گاهی در این کشور مصیبت زده می آیند و می روند.
هنوز بیش از یک ماه از ظهور این گروه مرموز طالبان نگذشته بود که آنان موفق شدند بزرگترین و مهمترین ولایت جنوبی افغانستان یعنی قندهار با تمام امکانات نظامی موجود در آن شامل کلیه تسلیحات و انبارهای مهمات آن را تصرف و به عنوان گروه طالبان خود را به مردم و حاکمان افغانستان تحمیل نمایند. در این هنگام بود که گروه طالبان و تحرکات آنان جدی تلقی و از سوی صاحب نظران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت این داستان دنباله دار و ادامه جنگ آغاز شده و زور آزمایی های این گروه تا هنوز ادامه دارد.

القاعده: پس از آنکه اتحاد جماهیر شوروی در سال 1979 میلادی به افغانستان لشکرکشی کرد، به حمایت پاکستان و کشور های غربی جهاد افغانستان علیه روس ها آغاز شد یک تعداد از جوانان مسلمان از سراسر جهان در لبیک به فتوای جهاد ضد شوروی از کشور های مختلف بخصوص از کشور های عربی برای پیوستن به مقاومت افغانستان خود را بخاطر حمایت از جهاد افغانستان به پاکستان رسانیدند در آن زمان بود، نیروهای اسلامگرا ابتدا به پاکستان می آمدند و بعد از مسلح شدن از آنجا، وارد افغانستان می شدند.
در آن زمان، شخصیت اسلامگرای سلفی فلسطینی الاصل، بنام عبدالله عَزام نقشی اساسی در برانگیختن این حرکت جهانی داشت. سخنرانی ها و دعوت هایی که عبدالله عزام درباره جهاد برای دفاع از مسلمانان مستضعف افغانستان ایراد می کرد، از طریق رادیو ها و مساجد و مجلات و به مردم مسلمان در سراسر جهان توسط خبر گزاری های کشور های غربی می رسید.
یکی از جوانانی که در آن روزها به پاکستان سفر کرده بود، جوان دانشجوی عربستانی بنام اسامة بن لادن بود که به زودی تبدیل به یکی از پیروان مخلص عبدالله عزام گردید. بن لادن، زیر نظر خود عبدالله عزام مدت کوتاهی همراه با داوطلبان عرب به نبرد در افغانستان پرداخت اما کار مهم تر بن لادن این بود که از روی کار عزام نسخه برداری کرد و او هم یک دفتر مخصوص در پیشاور تأسیس کرد تا کمک های مختلف را از سراسر جهان جذب و از سیستم عبدالله عزام حمایت نماید. این دفتر، بیت الانصار نام داشت بعد از کشته شدن عبدالله اعزام اسامه بن لادن رهبری القاعده را به عهده گرفت و بعد از مرگ او ایمن الظواهری گروه القاعده را مدیریت مینماید بقایای این گروه نیز تا کنون در افغانستان و پاکستان فعال اند.

داعش: دولت اسلامی در عراق و شام یا "داعش" گروه مسلحی است که با تفکرات سلفی افراطی در تلاش بوده و است که در سوریه، عراق و افغانستان خلافت اسلامی ایجاد کند. سرکرده این گروه ابوبکر البغدادی نام دارد. که شاخه آن در افغانستان بنام خراسان اند گروه های دیگری مانند.

گروه جبهه النصره: توحید و جهاد تحریک طالبان پاکستانی، لشکر طیبه، لشکر جنگهوی، جماعت‌الدعوه، جهش محمد، کمیته امنیت اسلامی، اهل سنت والجماعت، ارتش متحد اسلامی، بنیاد فلاح اسلامی، حرکت المجاهدین، سر فروشان اسلام، جبهه خراسان، احرارالشام، ارتش آزاد، فتح الاسلام، جنبش اسلامی ازبکستان، حرکت الجهاد الاسلامی، لشکر طیبه، لشکر اسلامی، جنبش ترکستان شرقی اویغورستان، شبکه حقانی، اعمارات اسلامی وزیرستان، تحریک نفاز شریعت محمدی، اتحاد جهاد اسلامی، بریگارگوریلایی اعراب مربوط القاعده، امارات قفقاز (توسط چیچینی‌ها اداره می‌شود.

این گروه ها تنها تعدادی از گروه های هستند که در افغانستان و پاکستان در حال حاضر مستقیم و غیر مستقیم فعالیت میکنند قبلاً در عراق و سوریه نیز تعدادی از گروه ها فعال بودند. بعد از شکست در عراق و سوریه زیادتر این گروه ها خود را به پاکستان و فغانستان رسانیده اند باور دارم ابر قدرت های جهانی نیز از این گروه های شناخت کافی دارند و گاه بیگاهی بخاطر تحقق منافع خود از این گروه ها استفاده همه جانبه مینماید به عقیده من نه تنها قدرت های جهانی بلکه یک تعداد از کشور های منطقه همواره نیز در تلاش اند تا به استفاده از جنگ نیابتی توسط این گروه ها بی ثباتی در افغانستان ادامه پیدا کند تا بتوانند اولا به مقاصد سیاسی خود که عبارتنداز: دخالت درامور داخلی کشورها منطقه، ایجاد حکومت های همسو با خود، وابستگی کشورها به خود (ازلحاظ امنیتی و اقتصادی، سیاسی استفاده از منابع معدنی بخصوص یورانیم افغانستان است بهره برداری نمایند گرچه قدرت های جهانی همواره خود را به عنوان ناجی در معضلات بین المللی نشان میدهند اما حقیقت چیزی دیگریست که خود آنها جز از مشکل کشور های درگیر در جنگ اند.

نتیجه:
پس افغانستان در کجای این ماجرا است؟
حضور تعداد زیادی از گروه های تروریستی در منطقه که حمایت جهانی و منطقوی را نیز با خود دارند افغانستان با کدام از این گروه ها مصالحه نماید کدام گروه را شریک قدرت بسازد تا گروه دیگری دست از جنگ بردارد بعضی ها در شعار با حقوق بشر و دمکراسی که از زبان قدرت های جهانی بیرون میشود دل بسته اند اما به عقیده من تحقق دمکراسی و حقوق بشر از طرف قدرت های بزرگ یک داعیه نیست بلکه یک شعار فریبکارانه است بخاطر اهداف دراز مدت آنها خارجی ها چه در حالت دوستی باشند چه درحالت دشمنی، اهداف و منافع خود را دنبال میکنند تا وقتیکه اهداف دراز مدت قدرت های بزرگ جهانی و منطقوی در افغانستان تحقق نیافته باشد این جنگ و این ویرانی ادامه خواهد یافت.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالب
سعیدی
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   Osmani
بیشرف غنی کوچی زاده وخلیل اوغان ناقل پلان پشتونیستی خودشانرا زیر نام صلح فریب وبه تلک انداختن مردوم افغانستان غیر پشتون استند. امروز هزاره، فردا، ازبک، پس فردانوبت تاجک میرسد. برادران هوشمند؟ اشتبا نکنیدکه درحالت غافل گیرشدن استید. پس ازختم کاروبه سررسیدن پلان شوم، پیشیمانی سود ندارد. بخداقسم این دوبیوجدان ویهودی زادگان اند. برخیزید. فقط تماشاچی ونظاره گر نباشید. قسم پلان دشمن وسیع وگسترده ترازقتل عام هزاره است. درفکر بقای خود باشید تاضعیف نشدیم.

>>>   عقده های حقارت یک تسلیمی !

جنرال دوستم و استاد محقق نه خودشان و نه هم مردم شان با گلبدین و رهروان گلبدین مشترکات ندارند و هم سرنوشت نیستند، چهار سال گذشته این موضوع را به جنرال دوستم و استاد محقق و سایر شرکای دولت وحدت ملی و به مردم افغانستان ثابت ساخته است. چیزی بنام قول و قرار و تعهد نزد این جمع قومگرا و قبیله گرا جز قوم و قبیله خود شان ارزش ندارد.

بنا حرف های امروز گلبدین جز عوام فریبی نبوده و نیست، حکمتیار که توان فرستادن فرزند خود با رای مردم به شورای ملی را ندارند، حالا لاف از ساختن و رهبری افغانستان می زند،

برای اینده بهتر افعانستان و صلح دائمی و قناعت اقوام کشور تقسیم قدرت و ایجاد صدارت اجرایی در دولت بعدی حتمی و ضروری است تا تمام اقوام خود را در دولت و اقتدار بعدی ببینند و قدرت و صلاحیت بصورت قانونمند بین رئیس جمهور و معاونین شان، صدر اعظم و معاونین شان تقسیم و توزیع گردد.

وسلام
سالم وحدت

>>>   اگر هدف و وظایف و مسئولیتها بجای احترام به آزادی و اقناع مخالف و مشارکت عمومی و تاًمین منافع ملی، برعکس بر مبنای و هدف حذف و نابودی همدیگر و استقرار دیکتاتوری باشد، این داستان و سرنوشت تلخ همچنان مانند گذشته های دور و نزدیک ادامه خواهد داشت و همواره کشور در آتش جهل و کینه و جنگ و دعواهای قومی و مذهبی و نژادی سوخته و خواهد سوخت و این شرایط همچنان منافع بیگانگان را تاًمین خواهد کرد. دموکراسی تنها ضامن و حافظ صلح و آزادی و عدالت و منافع ملی کشورهاست. پیروز باد صلح و آزادی و مردم افغانستان. در یک کشور آزاد باید همدیگر را بخشید که بخشش زیاد شده و صلح و دوستی نهادینه شود و جای جنگ و دعوا و کینه را بگیرد

>>>   بازهم یکبار دیگر سند حکومت طالبان شپش خور از طرف مدافعان شان امضاء خواهد شد وبعد از سالها زندگی در کوهها و دشتها و ریختن خون نظامیان و مردم کشور ما وحشی تر از پیش در کنار طالبان نکتایی دار ودریشی دار به ارگ ظاهر شاهی خواهند رفت و دمار از روزگار همه ای مردم اعم از پیر و جوان ولی بخصوص زنان بد بخت خواهد کشید .

>>>   Hena Osmani
خاک را شاه شجاع ، یعقوب خان ( معاهده گندمک ) ، عبدل الرحمان خان ( معاهده دیورند ) ، امان الله خان ( معاهده راولپندی ) و.... فروختند ، چوب‌های چهار تراش را نیز فروختند ، همه فاربیکه‌ها را به بهای آهن پاره فروختند و تمام شد ، حالا شروع کردند به فروختن سنگ روخام هیرمند ، روزانه صدها کامیون سنگ روخام هیرمند را به بهای کچالو به پاکستان میفروشند و هیچ کسی‌ جلودار‌شان نیست ...!

>>>   Zahir Ariaie·
براى رسيدن به يك وضعيت ايده آل در ميان حوزه مقاومت ميبايد:
١- نخست مرز هاى ايديالوژيك خود را بشكنيم و همه را با اغوش باز بپذيريم
٢- دنبال معامله گرايان و سود جريان را رها كنيم و با دنباله روى انها، انها را در أنظار داخلى و خارجى صلاحيت دار و رهبر نسازيم
٣- واقعيت هاى كشور را به زبان بياوريم و با دشمنان و آنهايكه مشكل داريم زير نام مصلحت ملى دروغ مصلحت أميز كه تباهى ما را دراز مدت تر ميسازد ، نگويم .
٣- آنهايكه از حقايق فرار ميكنند ، ترسو و جبون اند را دور بزنيم و با شخصيت هاى ملى عوض كنيم.
٤- قدرت سياسى و رهبرى سياسى نه ميراث جهاد است و نه ميراث خانواده و منطقه، بايد براى رهبرى و زعامت به مردم مراجعه كنيم
٥- جمعيت را كه اكنون به يك محور تبديل شده دموراتيك بسازيم
٦- كانون از تاجران، خير خواهان و نخبه گان بسازيم و با جلب كمك تاجران، مغز نخبه گان برنامه بزرگ اموزشى و فرهنگى را توسط جوانان صادق و با ديانت ميهن در حوزه ما راه اندازى و بيسواد را ريشه كن و هزاران كادر جوان را وارد حلقه فعاليت و جامعه نماييم.
٧- محور تجمع و كود موفقيت خود را بر هويت خراسانى، زبان پارسى و فقه قراعت معتدل حنفى در ان براى همه گرايش ها فضا است ، متمركز سأزيم.
٨- گروه هاى مدنى فشار براى ايجاد موج و تظاهرات مدنى جهت فشار بر رهبران سياسى و سد سازى عليه كج روى ها و فساد ، ايجاد نماييم و اعضايى ان را تربيه نماييم.
٩- با جناح ها، اقوام و احزاب همسو و داراى أرمان همسان مذاكره و تمام اختلافات، سوء تفاهم ها و مشكلات را حل و به نقاط مشترك برسيم و هماهنگ عمل نماييم.
١٠- به جهان نشان دهيم كه ما يك قطب داراى ظرفيت و انكار ناپذير هستيم و توان رهبرى كشور و دفاع از منافع كشور را داريم و بدون ما نمى شود بر سرنوشت مردم تصميم گرفت.

>>>   Nasir Khalid
زبون تر، ذلیل تر،نوکرتر، دیده درا تر، خاین تر و فریبکار تر از گلبیدین تا کنون شاید هم ثبت تاریخ بشریت نشده باشد
گفته است با چندین سفارت در کابل تماس گرفتیم آیا شما کدام کاندید خاصی دارید برای ریاست جمهوری یا اینکه ما کسی را معرفی بداریم، یعنی اگر دارید معرفی کنید تا همه او را حمایت نماییم.
ایکاش شمه ی از مردی و شهامت وطنی خود ما در وجود این ....عصر وجود میداشت که ندارد....

>>>   Salam
جنگ و مشکل افغانستان قومی است ، تنها تحقق عدالت اجتماعی و زدودن و‌ریشه کن کردن تفکر قوم برتر می تواند جلو یک جنگ تمام عیار قومی را بگیرد . جنگ های قومی در جهان کشنده ترین و هولناک ترین جنگ ها در تاریخ امروز و دیروز بشریت بوده است . قتل و کشتار ناشی از درگیری های تباری در رواندا و بوسینیا از نمونه های زمان معاصر ماست . اگر جلو لجام گسیختکی سیاست های قومی قبیله گرایان پشتون گرفته نشود ، هراس یک جنگ تمام عیار قومی وجود دارد و این خطر ناک ترین تحول خواهد بود که منجر به یک فاجعه و جنایت بشری خواهد شد .

>>>   Salam
جامعه ی پشتون ها دچار طاعون خشونت و خود محوری مریضی است ، اگر این تبار نتواند و قادر نشود یک گفتمان آسیب شناسانه را از درون خودش بیرون دهد و برای ساختن نسل جدا از این تفکر نکوشد ، جغرافیای فعلی و انسان آن در لجن این فاجعه غرق خواهد شد .

>>>   Arianfar
عربستلن سعودی در برنامه دارد بسته کمک ده میلیارد دالری را به دسترس پاکستلن بگذارد که از جمله سه میلیارد آن کمک نقدی مالی و بقیه به شکل سرمایه گذاری در اقتصاد پاکستان است. البته، این جدا از کمک سالیانه 2.5 میلیارد دالری مالی برای هزینه جنگ افغانستان است.
از سوی دیگر، عملا هزینه های امریکایی ها در افغانستان را نیز سعودی به گونه غیر مستقیم می پردازد. در یک کلمه مادامی که اعراب نفت دارند یعنی دست کم تا پنج دهه دیگر جنگ در افغانستان و منطقه ادامه خواهد یافت.

>>>   کشور های منطقه این آرزو ها را به گور می برند مردم افغانستان بخاطر منافع پلید شان بخاک وخون ميکشند لعنت خدا بر آنها اگر دست از این کار های پست برندارد ما مردم دعا می کنیم همین حال و روزی ما دامنگیر خودشان گردد

>>>   ببینید روزانه در مملکت ما .در این کشمکشهای داخل انسان های بیگناه حق و ناحق کشته میشوند دلیلی همه این ها انگلگ ودست درازی نمودن همین کشور های همسایه و منطقه است.من نمیدانم چطوری این بی وجدان ها شب راحت میخوابند بلاخره چوب خدا صدا ندارد یک روزی انشاالله همین گرفتاری های ما نصیبشان میگردد و این خون های نا حق دامنگیر شان میگردد

>>>   این کشور های منطقه بیخود وقت خودشان تلف میکنند هیچ چیزی هم گیرشان نمی اید.چون این مملکت چهل پدره است و چهل پدره باقی می ماند.من به این کشور های منطقه توصیه می کنم اگر شما میخواهید نفع ببرید باید با چهل گروه رابطه نیک داشته باشید.در غیر آن.هویج هم بدست تان نمی افتد .خون انسان های بیگناه به گردنتان باد.انشاالله شاهد آنروز هستم که شرایط تان از بدتر گردد

>>>   اقای ظاهر اریایی منبعد جای حوزه مقاومت و مقاومتگران چاه های سپتیک است
ولیزاده هراتی از هرات باستان

>>>   مشترکات ګلبدین ، چاق روده م خراسان روده دزدی غارت قتل فحشا و ...... است

>>>   واقعیت های جامعه افغانستان همین است ؛ تعدد گروهها و رهبران و عدم رهبری واحد این مشکلات را سبب شده است . انشاءالله بزرگان قوم این واقعیت ها را درک کنند و در رفع ان بکوشند.
سیف الله تخاری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است