آمریکا خواهان تعلیق انتخابات ریاست جمهوری است
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۳    ۱۳۹۷/۸/۲۲ کد خبر: 155896 منبع: پرینت

اداره دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا بحث دارد که برای به تعلیق قرار دادن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، آیا حکومت آن کشور را تحت فشار قرار دهد و یا خیر.

به گزارش صدای آمریکا، روزنامه وال ستریت ژورنال طی مقاله ای از قول مقام های امریکایی گزارش میدهد که این موضوع یکی از گزینه های است که واشنگتن رویدست دارد و نشانه عجله اداره ترامپ برای یافتن یک راه حل سیاسی برای جنگ طولانی مدت در افغانستان است.

مقام های امریکایی میگویند درخواست برای تعلیق انتخابات ماه اپریل در صحبت های که زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه ایالات متحده برای افغانستان با افراد مختلف داشته است، مطرح شده است که متضاد با تلاش های امریکا برای ترویج دموکراسی در افغانستان میباشد.

وال ستریت ژورنال اضافه کرده است، دفتر آقای خلیلزاد حاضر به توضیح در مورد نشد.

در ادامه مقاله آمده است که این مفکوره شاید با مخالفت یک بازیگر عمده یعنی اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان مواجه شود، زیرا انتظار میرود که آقای غنی خود را برای دور دوم ریاست جمهوری، کاندید کند.

هارون چخانسوری، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان به وال ستریت ژورنال گفته است که " تداوم روند دموکراتیک ضروری است و هر پیشنهاد دیگری، بجز از اراده مردم افغانستان که در قانون اساسی کشور مشخص شده استف قابل قبول نمی باشد."

رییس جمهور غنی در صحبت های که در مورد انتخابات پارلمانی داشت روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ۲۰ اپریل تاکید کرده گفته بود:" بر اساس یک انتخابات آزاد، انتخابات کاملاً فراگیر، مردم در مورد رهبر آینده شان، تصمیم خواهند گرفت."

وال ستریت ژورنال افزوده است، یگانه توجیه مقام های امریکایی در مورد امکان به تعلیق قرار دادن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان موضوع مذاکرات گنگ صلح با طالبان است. آن ها هراس دارند که مبادا بی نظمی ها و آشفتگی سیاسی طولانی مدت که معمولاً با رأی گیری افغانستان همراه است، روند صلحی را که آقای خلیلزاد در تلاش راه اندازی است، از بین ببرد.

به گزارش وال ستریت ژورنال، مفکوره تعلیق انتخابات در صحبت های که روز یکشنبه زلمی خلیلزاد با مقام ها و سیاست مداران افغان داشت، با سردی استقبال شد و اکثر آنان مخالفت خود را با این موضوع بروز دادند. اما به گفته این روزنامه، شماری در دولت آقای غنی از آن حمایت کرده میگویند اگر امکان توافق صلح میسر شود، با تعلیق انتخابات مخالفت نخواهند کرد.

گزینه های دیگر:
به گفته یک دیپلومات غربی، گزینه دیگری که مورد بحث است اجازه دادن به برگزاری انتخابات در صورتی است که حکومت جدید به عنوان یک حکومت انتقالی کار کند تا زمانی که یک حکومت ایتلافی که طالبان هم در آن شامل باشند، ایجاد گردد.

به گزارش وال ستریت ژورنال، گزینه دیگر برگزاری لوی جرگه است که بسیار از قدرمندان افغان به شمول حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان خواهان آن میباشند تا این لوی جرگه یک حکومت انتقالی را انتخاب کند، و کار برای برنامه ریزی ها برای خاتمه بخشیدن به جنگ در افغانستان، ادامه یابد.

بر اساس برنامه، قرار است زلمی خلیلزاد هفته آینده با نمایندگان طالبان در قطر دیدن کند و یا هم ملاقات های با اعضای طالبان در دوبی داشته باشد.

یک مقام پیشین حکومت امریکا به وال ستریت ژورنال گفته است که آقای خلیلزاد موضوع تعلیق انتخابات ریاست جمهوری را به عنوان یک مشوق برای آغاز مذاکرات اساسی، به طالبان پیشنهاد کرده است و شاید بخشی از روند مذاکرات صلح باشد.

روزنامه در اخیر مقاله نوشته است، در حالی که زلمی خلیلزاد روی گزینه تعلیق انتخابات کار می کند دیگر مقام های امریکایی دخیل در افغانستان، مصروف کار با رییس جمهور غنی میباشند تا آمادگی ها برای برگزاری انتخابات ماه اپریل گرفته شود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
انتخابات
ریاست جمهوری
نظرات بینندگان:

>>>   تمام برنامه هاي غني طالبان و زلمي خليلزاد و ساير متعصبين قوم شان از ترس كاميابي ايتلاف ملي است.
شما باور كامل داشته باشيد كه همه فهميده اند كه ايتلاف ملي برنده اين انتخابات است از همين رو طالبان را ترسانده اند كه اگر ايتلاف قدرت را بگيرد شما را در ظرف چند هفته نابود ميكنند و انها را وظيفه داده تا مناطق ايتلاف را نا امن و يا اشغال كنند .
وظيفه غني زمينه سازي تقلب در كمسيون انتخابات است و وظيفه خليلزاد فريب دادن امريكايي ها تا انتخابات به تعويق انداخته شود .
و يكتعداد ديگر شان مثل احدي ، حكمتيار، كرزي و غيره وظيفه دارند تا ايتلاف را متلاشي كنند و اعضاي ايتلاف را بازي دهند كه گويا امريكا انها را نميخواهد و انها بايد معاون باشند نه رييس جمهور.
بنابرين راه حل براي ايتلاف اين است كه :

١- در جستجوي بك لابي قوي در كاخ سفيد باشند تا دروغ بافي هاي خليلزاد را افشا و پلان هاي شوم شان را خنثي سازد و در ضمن امريكا را بفهماند كه ايتلاف بيشتر به نفع امريكا است تا اينهاي كه با طالب ارتباط دارند.

٢- بالاي غني فشار اورند تا انتخابات به موقع ان برگذار شود.

٣- ايتلاف شان را تقويت نموده مستحكم تر سازند.

٤- در فكر امنيت شخصي خود بوده به دعوت هركس و هرجا به ملاقات نروند.

عاقلان را تفكر در كار است.
بهلول دانا

>>>   چه غلط های اضافه اگر این باشیست غ دو سال دیگر در این پست بماند جنگ سراسر افغانستان را فرا میگیرد و انوقت دیر خواهد بود که جنگ های سالهای ۹۵ را فراموش کنید.

>>>   نظر نیک است تعلیق انتخابات با موجودیت این کادر ضعیف که درراس ان اقای صیاد مشهور به کفترباز قرار دارد ابدو انتخاب الی اکنون در بی دسیسیه سازی و مقرری طبقه اناث بوده اصلا به انتخابات لحظه هم دقت نکرده که از نزدش شارید و ذلت نصیب اش شد چه زیبا است که ذلت نصیب عالم ان هم ازمصر گردد
زهره بیان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است