حرکت دانشجویی و ضرورت سازماندهی هوشمندانه
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۵۳    ۱۳۹۷/۸/۲۱ کد خبر: 155879 منبع: پرینت

آنگونه که در تماس با برخی دست اندرکاران تظاهرات دریافتم، اجمالا این معلومات را بدست آوردم که این حرکت اساسا و در ابتدا یک حرکت دانشجویی بوده است که از عمق درد و مسولیت جوانان دانشجو نشات گرفته است. سایر شهروندان و جوانان درد دیده ی غرب کابل بصورت خودجوش و جسورانه به این حرکت پیوسته و اگر بدرستی مدیریت شود، احتمالن تعداد بیشتری از شهروندان و حمایتگران، با انگیزه و حجم بیشتری در روزهای آینده به این حرکت خواهند پیوست.

ادامه ی این حرکت مستلزم این است که باید با درک و درایت هوشمندانه مدیریت وسازماندهی گردد.
1. شکل دادن به یک هسته ی اولیه وسازمانده، مرکب از خودِ دانشجویان که مدیریت کارآ و هوشمندانه ی حرکت را به عهده بگیرد، ضروری ترین نیاز و بنیادی ترین قدم است.

2. پرهیز از شعارهای حساسیت برانگیز قومی می تواند سلامت، سیالی و مسالمت جویی این حرکت را فربه تر و همگانی تر سازد.

3. انتخاب یک هیات صالح و سالم برای پیگیری گفتگو وطرح خواسته ها با طرف دولت و ایجاد ارتباط و رایزنی با نمایندگان سازمان ها و نهادهای بین المللی حامی دولت، بزرگترین موضوع و اصلی ترین ضرورت این حرکت می باشد.

4. انتخاب سه نفر از داخل دانشجویان بعنوان سخنگو، که به سه زبان فارسی و پشتو وانگلیسی با رسانه ها گفتگو کنند، از سوء استفاده ی سیاست مداران و فرصت طلبان سیاسی جلوگیری نموده و مانع هرج و مرج، پراکنده گویی، آشفتگی و بلا تکلیفی مردم می گردد.

5. هماهنگی و همکاری موثر با نهادهای امنیتی و تشکیل گاردهای حفاظتی منظم متشکل از جوانان و نیروهای با تجربه بمنظور سازماندهی انتظامی حرکت های اعتراضی مانند مظاهره، تحصن و تجمع، مهمترین امر برای ادامه ی این حرکت محسوب می شود. حفاظت از جان افراد و جلوگیری از تکرار فاجعه ی میدان دهمزنگ، اصلی ترین و مهمترین مسولیت سازمان دهندگان این حرکت می باشد.

6. این حرکت یک جنبش مدنی دادخواهانه باید معرفی گردد نه یک آشوبگری براندازانه و حرکت دشمن تراشانه ی ضد دولت. در بحبوحه انتخابات و شکل گیری تکت های انتخاباتی، رهبران سیاسی و سیاستگران رقیب حکومت تلاش خواهند کرد از ادرس و نام چنین حرکت هایی بهره های سیاسی ببرند و اگر بتوانند مسیر آن را به سمت اهداف انتخاباتی خویش سوق دهند. این حرکت بصورت آگاهانه و سنجیده مخاطب خود را حکومت قرار دهد و خواسته های خودرا با مسالمت و فرهمندانه و مدنی مطرح و بصورت قدرتمندانه و جسورانه پیگیری نماید.

7. این حرکت باید از ناکامی ها و کامیابی ها و ضعف ها و قوت ها و اشتباهات و تجربه ی حرکت ها و جنبش های پیشین مانند جنبش تبسم، جنبش روشنایی، جنبش رستاخیز تغییر و حرکت های اعتراضی مردم فاریاب درس بیاموزد و راه سیاسی - مدیریتی و تجربه ی رهبری -سازمانی آن هارا تکرار نکند.

حمره واعظی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حرکت دانشجویی
جنبش مدنی
نظرات بینندگان:

>>>   حالا جواب دانشجویانه این اوباشانرا داعش یا طالب برایشان داد.

>>>   بي فايده است. از ديگر اعتراضات چي بدست آمد؟

>>>   وعظ واعظی صاحب قابل تمید است همه باید این وعظ را بپذیرند و گوشواره گوش خود نمایند اما کاری نکنند که بازهم جوانان را شکار داغش نمایند

>>>   هشدار به ایالات متحده امریکا و متحدینش!

من از توطیه ها و بازی های اخیر امریکا واقعن متنفرم و خطابم به ایالات متحده امریکا و متحدین شان این است که بار دیگر در صدد سلطه ی یکطرفه یک گروه بر بقیه ی مردم افغانستان هستند. دنبال بحران سازی هستند و میخواهند یک حکومت تک قومی در افغانستان ایجاد کنند. و همچنان خطاب به بقیه ملیت ها و آن بخش از مردمی که نه خودشان و نه نخبه گان شان در ساختار حکومت و دراین توطیه ها سهیم نیستند این است که: شوونیزم، فاشیزم و انحصار طلبی قومی، تک قومی ساختن، هویت های اقوام دیگر را نابود کردن، حذف اقوام از ساختارهای تصمیم گیری و قدرت به مراتب خطرناک تر از طالبان اند. طالبان به دلیل باور های دینی و اسلامی شاید به این بحث ها اعتنایی نکنند. اما شوونیست ها و فاشیست ها پروای هیچ چیزی را ندارند. نه آنچنان پروای دین دارند و نه هم پروای حقوق بشر.

بخشی از سخنان دکتر لطیف پدرام ریس کنگره ی ملی افغانستان در نشست خبری پیرامون ایجاد حوزه های قدرت و اقتدار و همچنان توزیع عادلانه قدرت – ثروت درچهارچوب ایالات.

>>>   Nawin
ریشه درد و رنج ما در ارگ است ، باید خشکاند .
دوای درد ما نابودی ارگ نشینان است ، باید نابود شان کرد .
لطفآ با تظاهر کنندگان یکجا شوید تا از مرگ تدریجی رهایی یابیم .
زور ملت زور خداوند است ، حتمآ نابود شان میکنیم .

>>>   افغانستان چراگاه سرسبز و دارای مردم و اقوامی مستعد و سختکوش بوده که هیچ فرصت زندگی مسالمت آمیز را نداشته اند تا فکر و انسجام به مقابل کنجکاوی بیرونی ها را بیابند که امروز هم پس از تجربه دموکراسی و نشانه هایی از آمدن زندگی پیشرفته هنوز هم کمتر بطرف تعمق و تفاهم با یکدیگر پیش میروند و به تکرار و تشدید در گرداب تفرقه های ساختگی حرکت میکنند.
ساده بوگوم؛ امریکا خود را به صلح با طالبان نزدیک کرده و روس ، ایران ، پاکستان و چین ناامیده شده و فعالیتهای خود را به نهایت شدت رسانده و هر قومی را مرمی میدهد تا فاجعه کنند که شورش و انقلاب داخلی ، دولت ضعیف و پلانهای امریکا را متوقف کند.
افغانها و هزاره ها!؛ احتیاط و تعقل پیشه کنید که امریکا گپ خود را به کرسی مینشاند و سیاهی به روی تمام جوانب و ما و شما میماند!
اس پ هزاره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است