جاغوری، مالستان و اُرزگان را در یابید
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۰۱    ۱۳۹۷/۸/۲۰ کد خبر: 155858 منبع: پرینت

مسوولین که توانایی مهار کردن دشمن را نداشته باشد و از قصد یا از روی بی کفایتی و ناکاره‌گی اجازه بدهد که دشمنان خون آشام مردم افغانستان در مناطق که یک قوم خاص زندگی می‌کنند حمله کنند و به خاک و خون بکشاند شان، از محل زندگی و ملک شان آواره کنند شایسته تقدیر نه بلکه به دار آویخته شوند.

هیچگاه طرفدار موضوعات قوم گرایی و سمت گرایی نبوده و نیستم.
اما آنچه‌ که در این اواخر در مناطق هزاره‌جات جریان دارد غیر قابل تحمل است.

گرچند که جنگ و ویرانی همواره تاثیر منفی بالای همه مردم افغانستان داشته و اتفاقات ناگوار قلب و روح همه مان را اعم از پشتون، تاجک، اوزبیک و هزاره داغدار و مجروح ساخته است.
اما چنین حملات سیستماتیک و برنامه ریزی شده ای که در مناطق مردم هزاره عملی می‌شود.

مردمان که با حضور میلیونی شان در پای صندوق های رای به حکومت مشروعیت می‌بخشند و در سخت ترین شرایط با کمترین امکانات تلاش می‌کنند درس می‌خوانند و همواره حامی دموکراسی و حکومت مردم سالار بوده چنین ظلمی در حق شان نباید روا داشت.

حکومت اگر اراده کند مهار کردن چنین حملاتی کار نصف روز اش است.
اما اینکه چرا به داد مردم نمی‌رسد و پاسخ به دادخواهی ها و خواست های مردم ارائه نمی‌کند و نیروی کمکی نمی‌فرستد حتمن کاسه ای زیر نیم کاسه است.

فاطمه روشنیان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فاطمه
ارزگان
نظرات بینندگان:

>>>   Habibi.
مردمی که پیش پای قاتلان خود فرش هموار می کنند و معاونت او را برای رسیدن به اهداف فاشبستی اش پذیرفته اند منتظر جاغوری ها باشند . غنی برای آنکه هزاره ها و تاجیکان از غزنی وکیل نفرستند ، حساب شده غزنی را به دست طالبان آتش زد و آنها را آنجا مسلط کرد تا انتخابات آنجا صورت نگیرد ، اینقدر جنایت بس نیست برای بیداری حافظه ی تاریخی .

>>>   Hadef
به اعتراف خود اشرف غنی، جنگ جاری در مناطق هزاره نشین عمدتا قومی است. وقتی چنین باشد و امروز می بینیم که جاغوری و مالستان و بقیه مناطق تحت حملات شدید طالبان قرار دارند که انگیزه قومی دارد، در چنین شرایطی تنها گذاشتن هزاره ها جنایت است. علاوه بر دولت باید سایر اقوام با تمام امکانات شان در این مناطق علیه طالبان بسیج شوند و در کنار هزاره ها به دفاع برخیزند که مقدس تر از این جهادی نمی بینم.

>>>   آيا مبارزات عدالت‌خواهانه به پايان خود نزديك می‌شود؟
...
شواهد و قرائن در مالستان ، ارزگان و جاغوري بسيار نگران كننده اند.
طالبا ن با كشتاري كه در ارزگان كرد از مردم عادي زهر چشم گرفت و به آنها فهماند كه كوچكترين حركت آنها با كشتار وسيع و فجيع پاسخ داده مي شود و در تبليغات خود نيز اين سياست رعب آور را اعلان كرده و مي كند كه مردم نبايد در جنگ آن ها با دولت مداخله كند وحتي از خانه هاي خود بيرون نشود و اگرنه كشته مي شوند، تا آنها به راحتي بتواند ادارات محلي را تصرف كند و بر مردم حكومت كند.
هم اكنون اين راهبرد "النصر بالرعب" دَارد تطبيق مي شود و مردم بيدفاع را كاملا منفعل كرده است .
جامعه هزاره و به يك معنا تمامي طرفداران نظام مبتني بر قانون اساسي و مخالفان حاكميت طالباني همه در يك نقطه عطف سرنوشت قرار گرفته ايم. بايد همه به اين سوال پاسخ دهيم آيا بگذاريم طالبان اين نظام را سقوط دهند و در نتيجه حاكميت افراطي و سختگيرانه، حذفي و غير مشاركتي طالبان را قبول كنيم؟ و به دنبال عدالت و برابري نباشيم صرفا براي زنده ماندن ماليه و عشر بدهيم؟
وقتي تصميمگيري درست و متحدانه و فراگير فرا رسيده است، فردا دير است.

داكتر امین احمدی

>>>   Omar Ahmad Parwani
بیایید برای جاغوری صدا بلند کنیم
از کوبانی شدن #جاغوری پیش‌گیری کنیم!
اخبار جدید نشان‌دهنده وخامت شدید اوضاع در جبهه حوتقول حاغوری است.Khadim Hussain Karimi به عنوان فرد مؤثقی که با مدافعان در ارتباط مداوم است، از تلفات زیاد مدافعان مردمی و تعلل جدی نیروهای حکومتی گزارش داده است. شکست خط مقدم، جاغوری را به کوبانی تبدیل ساخته و زمینه یک نسل‌کشی را فراهم می‌کند. در این صورت حتی ولایت شدن آن هم نوش داروی بعد مرگ سهراب خواهد بود.
ای که دستت می رسد، کاری بکن!

>>>   پیام عبدالحمید خراسانی
عاجل ...
بنا به قتل وکشتار قوم شریف هزاره درمناطق هزاره نشین
مردم هزاره ما همین اکنون تظاهرات گسترده را به راه انداخته وبه طرف ارگ روان هستن ،
ما ازبرداران مظلوم هزاره خود دفاع حمایت وپشتیبانی میکنیم، ودرصورت ضرورت باتمام قوت درکنار شان ایستاده هستیم ،ازهمه هموطنان آزادی خواه وعدالت خواه رزمنده گان راه آزادی خواهش میکنیم، که همین حالا شب با جمع این عدالت خواهن به پیوندن ،

>>>   Salam
دولت خود طالب است ، از طالب می خواهید تا طالب را سرکوب کند !
به این باور باید ترحم کرد . این حکومت را تعویض کنید و فاشیست ها را سقوط دهید !

>>>   Allahyar
مردم غرب کابل طرف ارگ روان هستند و شعار می‌دهند
مالستان جاغوری
حمایت هوایی
برادر عزیزم
این غنی هست که توسط برادران اش وحشت خلق نموده هست
این غنی هست که توسط برادران اش من و‌تو را قتل عام می‌کند
این غنی هست که بخاطر بزرگی فاشیزم من و تو را نسل کشی کرده روان هست
این غنی هست که برادران من و تو را درجن درجن دست بسته به برداران خود تسلیم مینماید تا سلاخی شان کند
برادر عزیزم خودت پشت خانه گرگ روان هستی که گپسفندان اسیر مان را نخور
برادرم اگر توان همت شهامت و غیرت داری سلاح بردار از برادر ات دفاع و انتقام اش را از ارگ نشینان بگیر در غیر با این شعار ها هیچ چیزی از دست مان نمی اید

>>>   متاسفانه که ماجراجویان وتوطئه گران خاین به وطن ، مردم مومن،صادق،زحمت کش وصلح دوست هزاره را هدف قرار داده اند.
مردم هزاره جات درطول 100 سال گذشته با تمامی اقوام برادر افغانستان رابطه نیک وزندگی مسالمت آمیز داشته اندوخصوصا سال های جهاد مقدس در جبهات ضد تجاوز شوروی رابطه خیلی حسنه و صمیمی و همکاری همگانی داشته اند که تاریخ پرافتخار جهاد شاهد این واقعیت است.مردم هزاره زحمت کش همیشه در دور ترین نقاط افغانستان بدون ترس ووحشت مشقت ترین وسخت ترین کارها را برای آبادانی کشور انجام داده اند علاوه بران این مردم مومن و صادق در تولیدات زراعت ومالداری نقش موثر و مفید داشته اند.انواع میوه جات تر وخشک برای داخل و خارج از افغانستان از محصولات مهم افغانستان به شما میرود.
اما چرا وضعیت بدینحالت رسید؟سوء تفاهم، مداخله بیشرمانه ماجراجویان خائن داخلی وخارجی این جنگ قومی را در داخل افغانستان دامن میزنند تا پروسه صلح واشتی ملی را درافغانستان زیر سوال قرار داده و ناکام سازند.این ماجراجویان وخاینین بدانند که این خیانت و تفرقه افکنی قومی و مذهبی شان محکوم به شکست است.افعانستان به طرف رشد،ترقی،انکشاف متوازن وصلح وارامش به پیش میرودودرین جای شک نیست که روزی صلح و امنیت سرتاسری در افغانستان تحقق میابد.بخواطر داشته باشیم که سرانجام هر جنگ صلح است.
اقوام مومن و متحد افغانستان باید برای تحقق وحدت ملی بیش ازین اجازه ندهند که نفاق افکنان و دشمنان رنگارنگ مردم متحد افغانستان دست به توطئه و دسیسه های شیطانی و غرض آلود بزند و جنگ قومی و مذهبی را که همانا آخرین پلان شوم دشمنان خائن به وحدت ملی افغانستان است در مناطق مرکزی افغانستان پیاده کنند تمامی نقاط افغانستان وطن مشترک تمامی ملیت های ساکن درافغانستان هستند.گرچه همچنین پلان های خطرناک در حکومات گذشته گاهی بروز میکرد اما با زیرکی و هوشیاری سیاست مداران و اشخاص باصلاحیت اقوام وریش سفیدان حل و فصل میگردیدند.حالا هم وظیفه وطنی،ملی و اسلامی رهبران سیاسی و وزعمای اقوام وطوایف مختلف افغانستان هستند که دیر نشده برای رفع تشنجات منطقوی وقومی بدون تاخیر بشتابند ونگذارند که خدای نخواسته درگیری به سطح وسیع گسترش یابد ونقشه های شیطانی ماجراجویان ودسیسه گران تحقق یابد بالعکس باید صلح و برادری قومی در افغانستان جنگزده وویران شده باسرعت حکمفرما گردد.به پیش به سوی صلح،ارامش دائمی وهمزیستی مسالمت آمیز تمامی اقوام برادر و برابر افغانستان.نابود باد انواع توطئه و دسیسه های خطرناک وماجراجوایانه ای دشمنان ملیت های برادر ساکن درافغانستان.ومن الله التوفیق.
انجنیر عبدالرشید ناصری از آسترالیا

>>>   لطیف پدرام:
هم‌وطنان هزاره‌ی ما قتل عام می‌شوند از همه‌ی جوانان تاجیک و عدالت خواهان کشور می‌خواهم این مردم نجیب و در خون تپیده را تنها نگذارید.
همین‌لحظه به تظاهرات مدنی و خواست انسانی و برحق شان لبیک بگوئید. من لحظات پیش صدای اشک آلود آن‌ها را شنیدم. قلبم آتش گرفت "چرا نگرید چشم، چرا ننالد تن".
جوانان عدالت‌خواه خیرخانه به خصوص، به کمک شان بشتابید. بی‌انصافی بزرگ است اگر سخن از حق‌خواهی و عدالت‌طلبی می‌زنیم ولی فریاد برادران هزاره‌ی خویش را تنها می‌گذاریم. درد ما مشترک است، برای فریاد دردهای مشترک، گلوی مشترک باشیم.

>>>   فاطمه جان اینکه در طول هژده سال امریکا متجاوز وشرکای جرمی شان که منحیث قوای بیاده در خدمت امریکا بودند بیرحمانه مناطق پشتونها را بمباردمان ومردم شان قتل عام کردند مناطق پشتونها از سکنه تخلیه شد همین جاغوری ها ومالستانی به هزاران جنایت در حق مردم بشتون کرده روزی فرا میرسد که هزاره در تمام کشور مصون نه باشد زیرا که در خدمت کفار اند طالبان نماینده پشتونها نه بوده ولی انچه دوستان هزاره ما به همګاری امریکا درحق مردم پشتون کرده فراموش نه خواهد شد اتنقام ګرفته میشود حال چیغ بزنند از باداران خود کمک ګدای کنند
بی خبر

>>>   این ها فکر میکنند که مردم فریب و نیرنگ شان را نمیدانند، غافل از اینکه دنیای امروز دنیای معلومات است ،دولت بی کفایت برای سه مزدور پاکستان مدال افتخاری امانالله را نیز داد که آفرین 80 نفر در روز انتخابات کشته شدندو این هم مزد شماکه امنیت این انتخابات پر از تقلب و شرم آور را گرفتید. ننگ بر این مزدوران کثیف !! وطن را فرختید!!! ننگ باد برای تان! شایان

>>>   چی کنم که از دست من هیچ نمیشود اگرنه همه اشرار را دریکجا جمع و آتش میزدم

>>>   به خلیلی و محقق و دانش که از صدقه سر شما به نام و نان رسیده اند مراجعه کنید و از آنان کمک بگیرید اگر امکان نداشت، از روح پدر بزرگ تان یا همان بابه مزاری استمداد بجویید. دکتر ناصری و حکمت و صالحی و ... که سالها در مدح اینان کوشیده اند و شعر گفته اند و سینه چاک کرده اند، کمک بگیرید.

>>>   کسانیکه دشمنان وطن را دعوت کرده و کشورشانرا در مقابل چند دالر میفروشند همین سزایشان.

>>>   بسمه تعالي
خطاب به قوم تاجك ازبك هزاره!!

اخرين چانس براي تان متحد شدن و گرد امدن تان اطراف ايتلاف بزرگ است. ميدانم كه رهبران ما چندان كارنامه خوب نزد ما و شما ندارند ولي همين كه همت كردند و اين ايتلاف را ساختند تنهايشان نگذاريد و اخرين بار براي شان همه همصدا و همدل راي دهيد . البته فراموش نكنيد كه اين اخرين چانس طلايي براي سه قوم محترم مذكور است تا از زير ظلم نجات يابند.

خطاب به رهبران ايتلاف !!!
قرار نظر سنجي هاي غير رسمي مردم تان حاضزند به شما راي دهند و شما برنده صد درصد انتخابات استيد. ولي مردم تان شرط دارند.

شروط مردم تان !!!
١- كانديد اول تان بايد بيرون از سه قوم مظلوم نباشد.
٢- قول مردانه براي صلح واقعي و اگر صلح را طالب نپذيرفت قول نابودي كامل طالب را به مردم تان بدهيد.
٣- مسله ديورند را يكطرفه نموده و مرز ها را ميبنديد تا پشه شان هم از طرف پاكستان به وطن ما صدمه رسانده نتواند.
شرط مردم تان بايد شعار انتخاباتي تان باشد .
اگر قبول داريد پادشاهي مبارك تان اگر قبول نداريد برويد دوباره معاون بي صلاحيت شويد .

وسلام
عبدالمجيد پنجشيري

>>>   احسن مشترکا قیام باید کرد،


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است