واقعیت‌های تلخ در مورد «ارزگان‌خاص»!
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۱    ۱۳۹۷/۸/۸ کد خبر: 155619 منبع: پرینت

هزاره‌های ارزگان‌خاص، بیشتر در مناطق و قریه‌های اطراف ولسوالی سکونت‌دارند، آنها که بازماندگان تصفیه قومی و فاجعه تاریخی عصر عبدالرحمن‌خان هستند، در طی بیش‌از یک‌قرن گذشته مورد ظلم، ستم، فشارهای گوناگون و کوچ‌های اجباری قرار گرفته‌اند.

فصل تازه که بنام «دموکراسی و حقوق‌بشر» رخ نمایان کرد، به‌گرمی مورد استقبال آن‌ها قرار گرفت و از همکاران جدی دولت‌شدند، اما دیری نپایید که با بی‌مهری سرد و حتی به نوعی، مورد خشم حکومت قرار گرفتند و کار به‌جایی رسید که حکومت محلی ارزگان‌خاص، قمندان امنیه چندسال قبل بنام«ملا صمد»، با بی‌رحمی تمام و اعمال زور از مردم قریه‌های هزاره‌نشین جزیه‌هایی چون«هیزم، روغن‌زرد، گوشت قدید، شیر، ماست، دوغ ووو...» دریافت می‌کردند.

از طرف دیگر، طالبها که آنها را همکارن دولت می‌دانستند، به شیوه‌های مختلف مورد ستم، تعدی و حتی ترورهای هدفمند قرار داده و در ضمن حواله‌های ظالمانه چون«عشر و زکات ووو...» را به آدرس مردم فقیر و مستضعف ارزگان‌خاص نیز اعمال نمودند.

اینجا بود که مردم مستمند و تهی‌دست ارزگان‌خاص، به‌طور جدی میان دو سنگ آسیاب قرار گرفتند. آنها که از همه جهت‌ها مایوس و نا امید شده بودند، برای حفاظت از جان و مایملک‌شان ناگزیر شدند تا در برابر کشمکش‌های حکومت و برادران ناراضی‌شان، موضع بی‌طرفی اختیار بکنند و حتی قمندان حکیم شجاعی هم که مورد بی‌مهری و حتی تعقیب دولت افغانستان قرار گرفته‌بود، چنین موضع هماهنگ با مردم را برگزید.

اما حکومت و برخی‌از حلقه‌های قبیله‌پرست، بارها برای دستگیری آقای شجاعی تلاش کردند اما به دلیل حساسیت‌ها و نزاکت‌هایی که موجود بود، نتوانستند موضوع را به‌طور جدی پیگری نمایند. از سوی دیگر طالبها هم به‌رغم برخی‌از تفاهم‌ها و نزاکت‌ها، همواره در کمین ایشان بودند تا اینکه همین فاجعه اخیر رخ‌داد.

حال درست در همین‌جا است که سکوت رضایت‌بخش دولت افغانستان معنی پیدا می‌کند که حتی برای جلوگیری از کشتار مردم ملکی قریه‌های«کاریز، کندلان و بخش‌هایی از حسینی» در ارزگان‌خاص و کوچ اجباری آن‌ها، دست روی‌دست گذاشته و دم بر نمی‌آورد.

همچنین اظهارات آمر امنیت قمندانی‌امنیه ارزگان خاص، آنچنان با همنوایی رسانه‌های غربی و بگونه‌ای بدرقه می‌شود که گویا طالب‌ها در ارزگان‌خاص مشغول تطبیق «اعلامیه جهانی حقوق‌بشر» هستند!

سلمانعلی ارزگانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارزگان
هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   مردم هزاره حق شان است که کشته شود چرا که هیچ از تاریخ یاد نمیگیرند. چرا خود را مسلح نمیکنید؟

>>>   اقای ارزگانی!ناله وفریاد زیاد شد موثر نیست.با مردم تان صحبت کنید٬سلاح برداریدومردانه واراز خوددفاع کنید.این یگانه گزینه معقول است.
عاقل

>>>   چرا از قطعات فاطمیون تان کمک نمی گیرید ؟ در سوریه که به نام خط شکن معروف شده بودند . پول را هم از خارج نشینان تان بگیرید . اگر هر نفر هزاره خارج نشین ماهانه فقط 10 دالر کمک کند هر ماه ملیونها دالر میشود که تمام مصارف مقاومت تان را کفایت میکند

>>>   دولت احمد زیها ومحمدزاییها دوران گذشته را میخواهند تکرار کنند. دوران عبدالرحمان خانی بالای هزاره ها ودوران نادرغدار بالای مردم شمالی تکرار میشود. بااسکان کوچی ها درشمالی.

>>>   هزاره ها
بامحدودیت وموقعیت حساس تاریخی که فعلا به ان ربروست. وشرایط سختی که درچندسال اینده باقدرتمندترشدن داعش وامثال انهامتوجه انها خواهد بود نیازمبرمبه مسلح شدن دراین قفس دارد. ولی بهای این مسلح شدن هم سنگین است .ومسلح نشدن ازان سنگین تر.
مشتاق

>>>   راست گفتید برادر برداشت صلاح کار آسان است اول این صلاح را از کجا بردارد در ضمن آنها تا به دندان صلاهای پیشرفته کشورهای حارج را در دست دارد و گذشته از آن از طرف دولت حمایت میگردد مردم عادی با کدام جرات این عمل را روی دست گیرد از کدام راها صلاح بدست گیرد با کدام پول ؟ آیا شکا کسانی که این حرف ها را میزنید در برداشت صلاح کمک شان میکنید ؟ راه ئرا برایشان باز مینماید ؟ ما مردم میخواهیم آرامش در مملکت ما نهادینه گردد اما دولت مااینرا نمیخواهد. زندگی برای جنگیدن نیست زندگی رهنگ را ار دست انسان میرباید برادر اگر واقعا میخواهید مردم را کمک کنید هر کدام تان یک پیام به ریس جمهود سر قومندان اعلی بنویسید و بپرسید که به کدام حق مردم بی دفاع را پامال میکند به عنوان ریس جمهور و به عنوان سر قومندان قوای مسلح به سوالات مردم پاسخ بگوید
از جاغوری

>>>   شجاعی یک فرد مسلح غیر مسول است نه کدام مدافع حقوق کسی و نه هم مدافع مردم

>>>   زنده باد شجاعی این شیر مرد هزاره. شجاعی اگر وابستگی را قبول می‌کرد حالا در کابل با خانواده اش با آرامش زنگی می‌کرد .اما او در دل کوه ها ونپه های افغانستان مرکزی در برابر لشکر جهل و زیاده خواه از حق مظلومان و سر زمینش دفاع می‌کند. ما به این شجاعی ها در تمام اقوام ضرورت داریم تا به هوای نفس خود نه گفته و سنگر مبارزه را خالی نکنند.
با احترام
یکی از برادران شما از پنجشیر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است