ناجیه هاشمی نقاش افغانستانی در آلمان (عکس)
همان طور که یک فرد قندهاری با افتخار می گوید که من از لوی قندهار هستم و پشتو گپ می زنم، یک هراتی هم بتواند بگوید که از بزرگ شهر هرات هستم و به زبانی فارسی صحبت می کنم 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۱    ۱۳۹۷/۸/۶ کد خبر: 155584 منبع: پرینت

ناجیه هاشمی، پناهنده نقاش افغانستانی در سه ماه قبولی آلمان را به دست آورده است. او ادغام در جامعه آلمان را برخلاف تصورات شماری از پناهجویان ساده می‌داند.

افزون بر هنر نقاشی در یکی از آرایشگاه‌ها، مصروف یک دوره کار‌آموزی است. هنر ناجیه هاشمی علاقه شهرداری شهر کرپن آلمان را برانگیخت و با حمایت مالی و تخنیکی برایش نمایشگاهی را برگزار کرد.

ده‌ها شهروند شهر کرپن و مناطق دیگر آلمان از این نمایشگاه دیدن کردند. (شماری از رسانه ها هویت اصلی شخصیت های علمی، ادبی و هنری شهروندان افغانستان را کتمان می کنند، در صورتیکه این بسیار مهم می باشد که شهروندان این کشور استعداد های ادبی و هنری این مرز و بوم را بشناسند.

شهروندان این کشور به تمام مردم این مرز و بوم احترام داشته، عشق می ورزند ولی بهتر خواهد بود این استعداد ها معرفی شوند که در کدام قسمت افغانستان تولد شده و پرورش یافته اند.

از جایی که موضوع افغانستانی بودن را حلقاتی برای اهداف سیاسی و خود کامگی مورد سوء استفاده قرار می دهند، لازم است این استعداد ها بهتر معرفی شوند تا همه بدانند که آموزش و پرورش، علم و دانش در تمام مناطق افغانستان مساوی توسعه نیافته است، بلکه مناطقی نظر به تاریخ، زبان و هویت کم و یا زیاد ارزش های تاریخی داشته است.

موضوعی که می خواهم به آن اشاره نمایم تعصبی نیست، بلکه یک حقیقت است که باید درنظر داشت، افغانستان متعلق به تمام ساکنان این کشور است اما استعداد ها مربوط به کل کشور نیست!
همان طورکه یک فرد قندهاری با افتخار می گوید که من از لوی قندهار هستم و پشتو گپ می زنم، یک هراتی هم بتواند بگوید که از بزرگ شهر هرات هستم و به زبانی فارسی صحبت می کنم.

ناجیه هاشمی، پناهنده افغانستانی با سه کودکش از هشت سال به اینسو در آلمان زندگی می‌کند. او افزون بر اینکه یک نقاش ماهر است، دوره کار آموزی سه ساله را در یکی از آرایشگاه‌های شهر کرپن آلمان طی می‌کند. او توانسته به خوبی در جامعه آلمانی ادغام شود.

هموطنان و دوستان محترم آیا کسی ناجیه هاشمی را می شناسد و می داند که متولد کدام ولایت است؟


ناجیه هاشمی نقاش افغانستانی در آلمان

ناجیه هاشمی نقاش افغانستانی در آلمان

ناجیه هاشمی نقاش افغانستانی در آلمان

ناجیه هاشمی نقاش افغانستانی در آلمان

ناجیه هاشمی نقاش افغانستانی در آلمان



محمود منجمزاده

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
محمود منجمزاده
ناجیه هاشمی
نقاشی
نظرات بینندگان:

>>>   منجم زاده بچو ، يعني چه كه استعداد ها مربوط كُل افغانستان نيست ؟! اولين باريست كه اي گپه ميشنوم !
چند - چند وقت بعد ، يك موضوع ره مينويسي او هم مثل تخم گنده ، بويگين ميباشه !
مه ميگم اينه همي ناجيه جان هاشمي كه از ولايت هرات باستان هس ، آقايان سميع حامد و پوهاند سيد الف شاه غضنفر كه زادهء ولايت غزني - مركز فرهنگي جهان اسلام - هستن ، آقاي قهار عاصي كه از ولايت مرد خيز پنجشير هس ، آقايان پوهاند عبدالاحمد جاويد و پوهاند عبدالحي حبيبي كه از كابل زيبا هستن ، آقاي فرهاد دريا كه از كندز - كهن دژ باستاني - هس ، آقاي روح الله نيك پا كه از مناطق مركزي افغانستان هس، اقاي سيد جلال نابغه كه از ولايت كنر ميباشه ، استاد محمد عمر فرزاد - آزاده مردي از ولايت بلخ بامي ، استاد كندهاري منجم مشهور و استاد صادق فطرت ناشناس ( از قندهار) ، استاد گل پاچا الفت و پوهاند عبدالرحمن پژواك از ننگرهار ، استاد صفدر توكلي از باميان ، استاد بازگل بدخشي و ميرمفتون از بدخشان زيبا ، استاد رحيم تخاري از تخار خوش اب وهوا و ديگر بزرگوارانيكه تعداد شان خيلي زياد اس و از ولايات مختلف كشور ميباشند همه و همه ؛ مايه افتخارِ كشور عزيز ما افغانستان و مربوط به افغانستان و مردم شريف ان ميباشند....

>>>   مردم افغانستان همیشه دارای استعداد و خلاقیتهای خارق العاده ایی بوده و می باشند ولی متاًسفانه دیکتاتورها و خرافات و ... نتوانسته راه حل سیاسی مسالمت آمیز ملّی در کشور ارایه کرده و کشور را اداره کند. مردم افغانستان همواره درگیر و قربانی جنگهای قومی و نژادی بوده و محصور و در تنگنا نگهداشته شده است. فقط با استقرار دموکراسی و قوانین حقوق بشر جهان می تواند جامعهً کشور افغانستان را مانند کشورهای آزاد اروپایی و آمریکااز نژاد پرستی و جنگهاو کشاکشهای قومی و زبانی عبور داده و مردم افغانستان را به رقابتهای علمی و سیاسی و هنری و فرهنگی و رشد و سازندگی رهنمون و بیاندازد ولا غیر.

>>>   Fatah
در هفده سال گذشته هيچ شخصيت سياسى افغانستان به اندازه دوكتور لطيف پدرام در بيدارسازى و حقجوئى مردم كار نكرده است.
او تنها عدالت را به معنى واقعى اش ميخواهد نه كم و نه زياد.

>>>   این معلومدار است که استعداد ها مربوط همه افغانستان است ولی کاش هاشمی داکتر انجنیر و یا معلم میبود که به درد ملت افغانستان میخورد یک ....است ودر جامعه کفار اداغام شده و رسم و رسوم همان مردم را میکند و از اسلام و دین اسلام هیچ خبری نیست و افسوس به حال منجمزاده ....که به این سخنان ,.... خود را نشان می‌دهد

>>>   اینها عزت است نه انتحار.
ص.از ایران.

>>>   فعلا که به قول شما در جامعه آلمانی ادغام شده پس نیازی به تبار شناسی ندارد. شوهر او گجاست؟ از این زنی نیمه برهنه خیری به کشور نمی رسد برای همان آلمان خوب است. شما هم این قدر بیکار هستید که ....

>>>   آقای منجم زاده هر فرد افغانستان مربوط و منود به افغانستان عزیز میشود فرق نمیکند از کدام مرزبوم افغانستان است اما او با ایمان ومسلمان و هموطن ما و. شما است ،بی تفاوت است که پشتون است و یا تاجک است ویا ازبک است یا هزاره در حقیقت او هموطن همدین همکلام و هم سخن ما است و هر فرد این وطن که دستاوردی داشته باشد افتخار اش به تمام وطنداران ما است تبعیض و قومگرایی را کنار بگزار ،دیگر این وطن زخمی و درمانده را زیادتر از این بیچاره تر نکنید ،نمید انم شما آقایان از کدام چشمه آب زقوم را نوش جان مکنید ،تهداب وبیخ همان چشمه خرابی دارد
عبدالله ریحان

>>>   اقای منجم زاده شما یک نویسنده اگاه وجورنالست ورزیده وطن ما هستید وبه نیکویی میدانید که با.... دریا حرام نمیشود. افتخار به شما.
عاقل

>>>   باید از روی علم نجوم دریافت که ازکدام دیار وطن عزیز است

>>>   نظر دهنده اولی از دولکی، طبله چی و رقاصه های کم بخت که خوب استعداد دارند یاد نکرده است.
مداری ها و شادی باز ها آیا استعداد نیستند؟

>>>   جناب نویسنده ،شما چجوری ملیت های افغانستان رو به جان هم دیگه می اندازید؟ کسانی که در افغانستان تولد و شناسنامه افغانستانی دارند همه افغان هستند فرقی نمی کند از کدام شهر و دهات هستند، اینجا از هر ولایت و شهر که باشی مطرح نیست همه بنام افغانستان یاد می شوند، کسی به کسی آنون مطرح نمی کند که شما از هرات هستید؟ و یا یا از کابل، این چرت و پرت های قومی زبانی و... رو کنار بگذارید پا به پای هم دیگه یک کشور عاری از قومی زبانی همدلی محبت یاری دست با دست هم کشور رو بسازید تو رو خدا دست از همه این و آن بر دارید و افتخار کنید که یه خانمی از افغانستان خارج از کشور به این شهرت و نامی رسید ملیت مطرح نیست، این که شما رو توسط دلار به جان هم دیگه می اندازد بس دیگه متوجه وطن تون باشید.

>>>   اگر خانم هاشمی با افغانیت خود افتخار میکند ومیگوید که من یک زن مسلمان واز هرات باستان افغانستان هستم ما هم برای شان از خداوند موفقیت میخواهیم واگردر جامعه آلمان ادغام شده باشد برای ما بی تفاوت است که سر خود را به درد بیندازیم وبالایش بحث نماییم
احمدازکابل

>>>   عبدالله خان ریحا : شهرهای مانند قدهار ، خوست و ننگرهار که مالیه نمی دهند فرزندان شان اغلب به عسکری نمی دهند و در ننگرهار که گاهی زنان خود را می فروشتند هرگز مانند هرات بلخ نیستند . کتمان کردن هویت شهروندان افغانستان فقط این است که آنها چیزی برای افتخار کردن ندارند.

>>>   هرکسیکه زاده افغانستان است از هر قوم و زبان و نژادی که است افتخار کشور ماست اگر در داخل است و یا در خارج افتخاراتش بنام افغانستان یاد میگردد اگر همین خانم شهروند المان است اما اصیل الاصل افغانستان است همه افغانها که روی عوامل مختلف در خارج زندگی میکنند دل شان و قلب شان و فکر شان بطرف کشور شان افغانستان پر افتخار است بهر صورت ما نباید وطندار خود را گم ارزش جلو دهیم و یا انرا از روی نادانی و یا تعصب قومی و زبانی انرا توهین و تحقیر کنیم پاکستانی و ایرانی و یا دیگر کشور ها را ببینید که به هموطن خود در هر جاییکه باشد چه بر خورد نیک میکند و افتخارات انرا چه کم چه بیش تبارز بیشتر میدهد پس ما چرا چنین کار را نکنیم بر خلاف چیز های ندرست به ان بگویم همین نفاق افگنی و بی اتفاقی ما سبب بربادی خودما و کشور ما گردیده برادران گلم دیگر بس است در مورد انسجام و همپذیری کار کنیم تا نفاق افگنی و بدگویی و بد بینی .

>>>   بـه :شهرهای مانند قدهار ، خوست و ننگرهار که مالی....
اگر آنهاکاره ئی نمیبودند سه صد سال بالای تو حکومت نمیکردند

>>>   بیلیو (۱۸۸۰ م.)می‌گوید:
«تاجیک‌ها که غالبا به نام پارسیوان یاد می‌شوند یک بخش بزرگ و وسیعا پراگندە‌ی باشندگان خراسان/افغانستان را تشکیل داده؛ زبان، ادارە‌ی داخلی، رسوم و عادات آن‌ها با دیگران فرق دارد. آن‌ها اولادە‌ی باشندگان باستانی پارسی همین سرزمین می‌باشند در حالی‌که افغان‌ها اولادە‌ی باشندگان باستانی هندیان اند. قرار معلوم، افغان‌ها(که مسکن اصلی آنها وادی‌های کندهار و ارغنداب می‌باشد) با مردمان هندی که آن‌ها را اشغال نمودند، مخلوط و مزدوج گردیده و نام خود را به قوم مخلوط خود دادند. کلمە‌ی تاجیک به معنی پارسی بوده و دلایلی زیادی نیز وجود دارد که کلمە‌ی «تاوچی چینائی»، عین واژە‌ی تاجیک معاصر است. لذا تاجیک نام باستانی دهقانان یا زراعت پیشه‌گان پارسی می‌باشد. این واژه در حقیقت یک واژە‌ی پارسی بوده و شامل ساحاتی‌ست که قبلا در اختیار شاهان پارسی قرار داشت. تاجیک‌ها در تمام جلگه‌های خراسان/افغانستان از هرات تا خیبر و از کندهار تا اکسوس (و حتی در کاشغر) زندگی دارند. این نام در این روزها به شکل وسیع‌تر استعمال شده و شامل تمام مردمان پارسی زبان به استثنای هزاره، افغان و یا سید می باشد».
Anwari Khurasani

>>>   سلام اولین باردرتاریخ افغانستان رهبرشهید بابه مزاری صدای عدالت اجتماعی برادری وبرابری را سرداد وحقیقتا که دراین اواخر آقای پدرام هم راه رهبرشهید را جسورانه ادامه میدهند امید وارم موفق باشند

>>>   به نظر دهندهء دهمي :
در بساط نكته دانان ؛ خود فروشي شرط نيست
يا سخن دانسته گو اي مردِ دانا ؛ يا خموش !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است