درباره خروج نیروهای خارجی با طالبان گفتگو نشده‌است
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۱۸    ۱۳۹۷/۷/۲۴ کد خبر: 155351 منبع: پرینت

شورای صلح، مطرح‌شدن خروج نیروهای امریکایی را میان زلمی خلیلزاد و نمایندگان طالبان در قطر رد می‌کند.
به گزارش طلوع، رییس دبیرخانۀ شورای صلح، می‌گوید که هرچند بیرون شدن نیروهای خارجی و رهایی زندانیان طالب از بحث‌های اساسی ازبهر آغاز گفتگوهای صلح بوده اند، اما تا هنوز در اینباره گفتگویی انجام نشده است.

محمداکرم خپلواک، تأکید می‌ورزد که اگر افغانستان به امنیت و ثبات برسد، هیچ شهروند افغانستان حضور نظامی امریکا را نخواهد پذیرفت: « این که گفته شده است که طالبان و امریکا در باره خروج نیروهای خارجی بحث کرده اند، من کاملاً این موضوع را رد می کنم، در این هیچ بحث نشده است.»
خپلواک، این سخنانش را در نشست اعضای شورای صلح و استادان دانشگاه‌های کشور و خبرنگاران در کابل بیان کرد.

شورای صلح، به منظور ایجاد یک هیات با صلاحیت و همگان شمول در گفتگوهای صلح و جستجوی راه‌های رسیدن به مرحلۀ آغاز گفتگوهای رسمی با طالبان، سلسله نشست‌هایی را با نخبه‌گان کشور راه اندازی کرده است.

در همین حال، شماری از شرکت کنندگان نشست امروز، بحث در بارۀ بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان در گفتگوها میان طالبان و نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان را نگران کننده خواندند.
وحید مژده، فعال سیاسی در اینباره گفت: « اگر طالبان قبول کنند، پایگاه های بگرام و شوراب را در اینجا دیگر نه حقوق بشر و نه حقوق زن هم وجود خواهد داشت.»
محمد امین احمدی، استاد دانشگاه نیز افزود: «نفس حضور نیروهای خارجی که اگر بر اساس همکاری بوده باشد، تجاوز حساب نمی شود.»

در این میان، فرامرز تمنا، رییس مرکزمطالعات راهبردی وزارت امورخارجه در بارۀ چگونگی بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان دیدگاه دیگری دارد:« طالب آیدیالوگ که برای دست یابی به یک حکومت دینی در این جا می جنگد، یک مولوی باید او را قناعت بدهد که اینجا حکومت غیر اسلامی نیست.»

در بارۀ چگونگی بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان دیدگاه‌های دیگری هم وجود دارد.
رییس جمهور غنی هم دربارۀ صلح و بهای صلح چنین دیدگاهی دارد:« این که صلح ضروری است، روی آن اجماع وجود دارد، اما این که صلح به چی قیمتی آن قابل بحث است.»

هرچند شورای عالی صلح، مطرح شدن بحث خروج نیروهای امریکایی را میان زلمی خلیل زاد و نمایندگان طالبان در قطر رد می کند، اما پیش از این، گروه طالبان در خبرنامه یی گفته اند که میان دو طرف در باره بیرون شدن نیروهای خارجی سخن گفته شده است و نیز دو طرف بر دوام دیدارهای شان تأکید ورزیده اند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صلح
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   جناب صالح
خلیلزاد به نمایندگی امریکا با طالبان صحبت میکند٬ همان امریکایی که ترا در سی آی ای درس داد ( اسناد٬ کتاب آقای کول) ٬ همان امریکاییکه پسرت در قوای بحری اش با پول مالیه شان درس خواند و از برکتش امروز از یک خیمه به خیمه دیگر میپری. همان امریکاییکه تو و امثالت را میلیونر ساخت

>>>   شورای صلح !!!!!
شما چکاره ؟ شما از چی خبردارید ؟ شما هم مانند ما از رسانه ها آگاه میشوید ، وظیفه شما صرف معاش گرفتن وامتیازات است باقی خاموش باشید امریکا وپاکستان میدانند چی کنند
حرف های شورای صلح برابر یک نخود ارزش ندارد ، اینها هیچگونه صلاحیتی ندارند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است