نگاهی به بحران استعفا و برکناری در آمریکا
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۰۶    ۱۳۹۷/۷/۱۸ کد خبر: 155252 منبع: پرینت

گفته‌اند که استعفا و برکناری مقامات یک کشور، برای بهبود کار و جبران کاستی‌ها و اشتباهات، یک امر پسندیده است اما همواره این‌طور نیست. اختلافات، دیکتاتوری، تزلزل، استبداد و بی‌ثباتی در یک دولت نیز منجر به استعفا پشتِ استعفا و برکناری پشتِ برکناری می‌شود. همان اتفاقی که از روز اول در دولت ترامپ رخ داد و اکنون به یک بحران در آمریکا تبدیل شده است. به قول معروف، هنوز عرق پای ترامپ در کاخ سفید نخشکیده بود که در فوریه ۲۰۱۷، نخستین شوک به دولت نوپای او را گروهی از دیپلمات‌ها و مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا وارد نمودند. آن‌ها به‌طور جمعی استعفای خود را اعلام کردند و به‌ دلیل تعارض دیدگاه، حاضر به همکاری با دولت جدید نشدند.

شوک بعدی، از ناحیه «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی آمریکا به دولت ترامپ وارد شد و او هم پس از رسوایی ارتباط با روس‌ها، استعفایش را اعلام کرد. بلافاصله ترامپ «مک مستر» را در بیستم فوریه ۲۰۱۷ به سمت مشاور امنیت ملی خود تعیین اما در ۲۶ مارچ ۲۰۱۸، دوباره او را در یک اقدام غیرمترقبه برکنار کرد. برکناری مک مستر در حالی صورت گرفت که ترامپ دو هفته پیش از آن، یعنی در ۱۳ مارچ، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه کابینه خود را نیز در یک پیام توئیتری، سبکدوش کرده بود.

هنوز کاخ سفید از پس‌لرزه استعفاها و برکناری‌ها خارج نشده بود که «اسکات پروئت» ریییس سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا نیز در ششم جولای ۲۰۱۸ به خاطر وجود اختلافات در اداره ترامپ، از سمتش کناره‌گیری کرد. کناره‌گیری این مقام آمریکایی، همان‌طور که در نوع خود استعفای اول نبود، کناره‌گیری آخر هم نبود. موج کناره‌گیری‌ها، دیروز به کرسی آمریکا در سازمان ملل هم رسید و دامن‌گیر «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در این سازمان شد.

به نظر می‌رسد که این غافل‌کننده ترین استعفا برای ترامپ بوده باشد زیرا نیکی هیلی یکی از شاخص‌ترین چهره‌هایی بود که در هجده ماه گذشته معرف دولت ترامپ به شمار می‌رفت. او از جایگاه نمایندگی دایم آمریکا در سازمان ملل بسیاری از ایده‌ها و خواست‌های ترامپ از جمله انتقال سفارت آمریکا از شهر «تل‌آویو» به شهر «قدس» را اجرایی و عملیاتی کرد. مدتی پیش در یک مطلب جداگانه از این قلم تحت عنوان «زنان جنگ‌افروز»، به کارنامه‌های نیکی هیلی پرداخته شد. البته استعفای این بازوی پرتوان ترامپ نیز همان‌طور که در نوع خود اول نبود، آخر هم نخواهد بود. بر اساس آمارهایی که از رقم استعفاها و برکناری‌ها در اداره ترامپ منتشر شده، تاکنون بیش از چهل مقام عالی‌رتبه آمریکایی از سمت‌های شان استعفا و یا هم کنار گذاشته ‌شده‌اند.

به نظر می‌رسد که این موج، کماکان ادامه خواهد داشت تا جایی که به احتمال زیاد، اداره ترامپ اولین دولت در آمریکا خواهد بود که به عنوان اداره متزلزل و بحران‌زا، معرفی خواهد شد.

مرادی چهارشنبه ۹۷/۷/۱۸


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترامپ
آمریکا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است