قیصاری سازی هزاره جات
با ایجاد آشوب های اجتماعی و وادار نمودن مردم به سمت رویکردهای خشونت طلبانه، شکاف امنیتی در هزاره جات فراهم می گردد و در نتیجه زمینه ی حضور و نفوذ نیروهای داعش و طالبان در این مناطق مهیا می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۳    ۱۳۹۷/۷/۱۶ کد خبر: 155212 منبع: پرینت

اقدام نظامی برای دستگیری قوماندان علیپور در شرایطی اتفاق می افتد که تمام شهروندان افغانستان، علیرغم وضعیت ناپایدار امنیتی، خودرا باشور و شوق برای انتخابات پارلمانی آماده می کنند. آنگونه که گفته می شود براثر عملیات نیروهای نظامی دولت بمنظور دستگیری قوماندان علیپور، تعدادی از شهروندان ملکی بشمول یک زن و یک کودک نیز کشته شده اند. این اقدام با هر توجیهی صورت گرفته باشد، اقدام نابخردانه، غیرمسولانه و بشدت تفرقه افگنانه است که جز تکرار حادثه ی قیصاری و به تنش و تشنج کشاندن مردم هزاره جات هیچ دستاورد و هدف دیگری ندارد.

تا آنجا که من معلومات دارم، قوماندان علیپور نه یک نظامی غیر مسول است و نه تا حالا شکایتی و پرونده ای از او وجود دارد. او سالهاست در ولایت میدان، تحت پوشش تشکیلات نظامی قانونی و دفاعی بنام خیزش مردمی در برابر طالبان فعالیت دفاعی دارد. طالبان در طول ده سال گذشته در گلوگاه هزارجات، یعنی مسیر میدان وردک، تعداد زیادی ازمسافران ملکی شامل پیر و جوان و دانشجو و محصل و دکاندار را ربوده و سر بریده اند. علیپور با هماهنگی ارگان های نظامی- امنیتی دولت، توانسته با جسارت و مهارت و قدرت گروه تحت امرش، نقش مهمی در برقراری امنیت و مقابله با طالبان در این منطقه ایفا کند.

حال، گروه آشوب آفرین حلقه ی ارگ می خواهد با ایجاد تنش و آشوب در هزاره جات، چند هدف را دنبال کند:
1. امنیت هزاره جات را دچار اختلال نماید تا حوزه های رای دهی بسته و یا دستکم روند انتخابات دراین مناطق مانند غزنی و سایر مناطق نا امن جنوبی و شرقی کشور، مختل گردد.

2. با ایجاد آشوب های اجتماعی و وادار نمودن مردم این مناطق به سمت رویکردهای خشونت طلبانه، شکاف امنیتی در هزاره جات فراهم گردد و در نتیجه زمینه ی حضور و نفوذ نیروهای داعش وطالبان در این مناطق مهیا گردد.

3. ادامه ی این نوع قیصاری سازی، زمینه ی رویارویی نیروهای نظامی محلی وابسته به دولت و عموم مردم را فراهم می آورد. به تعبیر دیگر، هزاره هارا مجبور می سازد که جنگ داخلی و درگیری درونی را با حاکمیت های محلی روشن کنند.

4. درگیری و آشوب در هزاره جات، به چند دستگی گروهی و تقابل حزبی، جناحی و سیاسی بیشتری از یکسو میان رهبران و حلقات سیاسی هزاره میدان می دهد و از سوی دیگر به دو قطبی شدن شدید میان هزاره های وابسته و شریک در دولت و هزاره های مقابل دولت منجر می گردد.

5. در صورت عدم مهار این حادثه و اصرار حلقات دولتی بر ادامه تنش و مقابله با مردمی، که گفته می شود بصورت انبوه علیه نیروهای دولتی درحال بسیج شدن هستند، هزاره ها مجبور می شوند بجای بسیج و نشاط سیاسی برای مشارکت در انتخابات، خشم و نفرت و اندوه و انزجار خودرا علیه آشوب افرینان ارگ نشین و قیصاری سازان عرصه ی استراتژی توطیه بسیج نمایند. این درست، همان مسیر خوفناک و خطرناکی است هم هزاره هارا از مسیر صلح و مدنیت و منش های دمکراتیک شان منحرف می کند و هم بنیاد حاکمیت توطیه و دسیسه را سست تر و مجبور به پرداخت تاوان عظیمی می سازد.

از همین رو باید روشنفکران، رهبران سیاسی و تمام فعالین هزاره باید ضمن تحلیل دقیق و مشارکت فعال در کاهش این بحران، سعی کنند به آتش احساسات مردم و جوانان پترول بیشتر نریزند و خونسردانه و معقولانه در صدد حل بحران و هدایت اذهان جامعه به سمت آرامش و شکیبایی برآیند

حمزه واعظی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حمزه واعظی
هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   چرا مناطق که تمام مردم اش به کشت و زراعت دکانداری مشغول اند سلاح و مهمات هیچ وقت ندارند ونمیخواهند داشته باشند .و طالب هم به آن ها کاری ندارد سال ها میگذرد صدای یک گلوله درمناطق شان هم شنیده نمیشود.هرجای وهرمنطقه که مردمش مسلح است طالب همانجا حمله می‌کند به خاک و خون ميکشد.حالا طالب بدستور که حمله میکند آن را فقط خداوند میداند.وقتی شماها سلاح و مهمات تان را به حکومت تحويل نمی دهید عاقبت همانطور می‌شود که طالب حمله کند

>>>   دولت فاشیستی تکقومی میخواهد مناطق هزاره جات نا امن باشد تا زمینه دزدی چپاولگری هزاره کشی طالبان پشتون در مناطق هزاره جات فراهم گردد.

>>>   حالا مردم به درستی فهمیده
که یکتعدادی یکنفر خود را به هزارها وحتی به قوم وهزاران دیگران را به یک حساب میکند
زیرا اگردولت به یکنفر دست پیش کرده صدا ها شنیده میشود که به قوم دست پیش شده درحالیکه چنین نیست یکنفر وقوم فرق دارد

>>>   آغا جان نیازی به این همه دنگو فنگ نیست هزاره خوکم نیست تنها دههزارشهید به مزارشریف دادند. ده نفرشان به دارودسته اشرف غنی وزندگی نحس شان خاتمه بدهد وسلام

>>>   دولت برای جلوگیری از سقوط غزنی هیچ اقدامی نکرد اما برای دستگیری فرمانده علی پور که در قلب مردم جا دارد و مورد حمایت مردم است. با تمام توان تلاش می کند واقعا جای تعجب است!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است