تونل کنی زیر ارگ!
اگر این جلسه در ختم پیشنهادات معقول و عملی برای بهبود حال می داشتند و آن را به حکومت سفارش می کردند طبعاً اعتراضی نبود، ولی هدف این اجلاس بزرگ پیدا کردن راه حل برای رفع بحران نبوده بلکه تونل کنی زیر ارگ است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۵    ۱۳۹۷/۷/۲ کد خبر: 154864 منبع: پرینت

چندی قبل از رسانه های داخلی و خارجی خواندیم و شنیدیم که اجلاس بزرگی به ریاست پیر مرد سالخورده حضرت صبغت الله مجددی در کابل دایر و در آن حامد کرزی رییس جمهور سابق، غمخوار، دلسوز وطن و منتخب مردم!، روسای تنظیمی صلح دوست، بشر خواه، صادق، وطن پرست که مورچه زیر پای شان آزار نیافته! و اعضای پرکار و پر تلاش با خدمات برازنده و دست آورد های برمبنای منافع ملی حکومت کرزی!، نمایندگان احزاب چپ و راست با سوابق نیکو کاری و خصایل والای بشری و مبارزات پیگیرعلیه خون ریزی، سرقت و قاچاق بری و غصب دارایی عامه! گرد هم آمدند و ضمن حرافی روی ناکامی حکومت و بحران عظیم کنونی (که قابل چشم پوشی نیست) آهنگ پیدا کردن راه حل نمودند.

یقیناً که این کله ها را باز سودای به قدرت رسیدن است و دل های شان در هوس مقام گرفتن می طپد. در فرهنگ افغانستان ثروت خود خواهی را اطفای نتوانسته قدرت و لوی سلامی کیفیت دیگر دارد.

اگر این جلسه در ختم پیشنهادات معقول و عملی برای بهبود حال می داشتند و آن را به حکومت سفارش می کردند طبعاً اعتراضی نبود، ولی هدف این اجلاس بزرگ پیدا کردن راه حل برای رفع بحران نبوده بلکه تونل کنی زیر ارگ است و اعادۀ قدرت همان چپاولگران و خدام بیگانگان است.

با فهم این خواست نامشروع باید امکانات عملی برآوردن این آرزو را مطالعه کنیم:
1- تغییری با این بزرگی و دگرگونی باید توسط یک لویه جرگه به اکتریت آرا منظور شود که نه تنها حکومت را تعلیق کند بلکه قانون اساسی را تعدیل کلی نماید.
2- در قانون اساسی فعلی که اکثر شاملین این مجلس در پای آن امضا نموده اند صلاحیت ها و شرائط انعقاد لوی جرگه تصریح شده.
3- آیا لوی جرگه به فتوای شیخ المشایخ صبغت الله مجددی دایر شده می تواند؟
4- آیا ملت تا این حد جاهل و بی خبر اند که نماینده های خود را به دستور این قماش به لوی جرگه ای که قانونی نیست ارسال نمایند.
5- اما هریک از این اشخاص شامل جلسه پیروانی دارند و برای انعقاد یک جرگه نه لوی جرگه کافی باشند.
6- امکان دیگر انعقاد جرگۀ اضطراری به شمول پیروان تنظیمی ها چپی ها و راستی ها است و اما فیصله و امکانات تطبیق آن جداً قابل سؤال است و مخصوصاً حملۀ مسلحانۀ طالبان، واگر حکومت بر حال باشد حق اتخاذ هرنوع ترتیبات امنیتی داشته و اگر جرأت و شهامت باشد حق محاکمه و مؤاخذه را دارد.
7- امکان دیگر به راه انداختن یک قیام ملی بر ضد حکومت است، که با داشتن خاطرات زنده از این قماش و موجودیت 14000 سپاه خارجی مردم در آن سهم نمی گیرند.
8- سقوط حکومت توسط کودتای نظامی است که بطور قطع نا ممکن به نطر می آید.

البته اقدامات تخریبی آغاز و دفاتر انتخابات را در ولایات می بندند.
اگر کدام دلیل مهم و عاجل دیگر نباشد این اشخاص برای آینده به یک توافق برسند و ده نفر را به حیث نمایندۀ خود را در انتخابات ریاست جمهوری کاندید نمایند. اینکه تا حال صبر کرده اند برای چند ماه دیگر دندان بالای دندان گیرند و حوصله نمایند.
اما حدس و گمان پای احنمال دیگری را می کشاند که چنین واهمه و عجله را آفریده آن عبارت از مذاکرات حاری امریکا در قطر با طالبان و تماس های سیاسی با پاکستان است که شاید به توافقی برسد.

محمد عارف عباسی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارگ
عباسی
نظرات بینندگان:

>>>   جناب عباسى، تبصره جناب شما واقعيت روشن جريانات سياسى افغانستان است، ولى شما همان عباسى هستيدد كه بوى قومپرستي و قبيله گراى تان به همه روشن است. از بركت زبان فارسى راه رفتن و انسانيت را نمايشى ياد گرفتين ولى در دشمنى با اقوام غير پشتون بيمار گونه مينويسيد.
پيغام از آلمان

>>>   آفرین زنده باد آقای عباسی بالکل جنین است که شما فرموده اید این جلسه ها برای بهبود نیست بلکه برای تباهی است وتونل کشی زیرا اینها تمام شان بمردم شریف افغانستان امتحان داده اند ودرامتحان ناکام شده اند باردیگرچانس ندارند باید تمام شان حساب دارائیهای شانرا بمردم بدهد که این همه را ازکجا بدست آورده اند ما خوبه نان خشک هم سیرنیتیم ونسبت به اینها درین کشورزیاد کارکرده ایم تافعلا خانه نداریم اینه قضاوت ما خراب واینها خوب مابیعقل واینها هوشیار تا چه وقت

>>>   این جلسه به ابتکار کرزی بخاطر این دایر شد که در آن به مجددی نشان دهد که تو نادانسته میخواستی که من در لویه جرگه پیمان امنیتی را امضأ کنم.
حالا دیدی که با وجود امضأ پیمان امنیتی،در افغانستان صلح نیامد.
بنأ من حق به جانب بودم و تو اشتباه کرده بودی.
بنأ باید حالا این پیمان مورد باز نگری قرار گیرد.
و بدینصورت کرزی حقانیت خود را نشان دهد،نه کدام گپ دیگر در پشت این جلسه قرار دارد.
در حالی که خود کرزی قبلاً پیمان استراتیژبک و امنیتی را نه تنها با امریکا،بلکه با بسیار کشور های دیگر به شمول هند و ایران و روسیه و چین و یک تعدا کشور اروپایی و غیره کشور ها امضأ کرده بود.

>>>   محمد یاسین، والی هلمند می‌گوید، شماری از شهروندان ایرانی و پاکستانی در ولسوالی کجکی حضور دارند تا به بند برق کجکی آسیب برسانند.
آقای یاسین در گفتگو با رادیو آزادی گفت که نیروهای امنیتی نمی‌گذارند تا این افراد به هدف شان برسند.
وی گفت:
"اطلاعاتی به ما رسیده‌است که کسانی به نام طالبان ایرانی و پاکستانی به اطراف بند کجکی رسیده‌اند. ارگان‌های کشفی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند تا جای آن‌ها را شناسایی و بالای شان عملیات کنند. روحیۀ نیروهای امنیتی ما قوی است و به خواست خداوند هیچ آسیبی به بند کجکی نخواهد رسید."
آقای یاسین افزود که این شهروندان ایران و پاکستان که از حمایت شورشیان محلی برخوردارند با استفاده از طیاره‌های بی سرنشین از بند کجکی تصویربرداری می‌کنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است