خیمه شب‌بازی انتخابات ریاست جمهوری
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۳    ۱۳۹۷/۷/۱ کد خبر: 154837 منبع: پرینت

روز چهارشنبه مصادف با 21 سنبله سال روان خانه حضرت صبغت‌الله مجددی یکی از رهبران جهادی و نخستین رییس جمهور حکومت اسلامی پس از حکومت فقید داکتر نجیب‌الله برای مقدم مهمانان سیاسی – جهادی افغانستان آذین یافته بود.

مهمانان مجددی را مردان سیاسی مطرح افغانستان مانند رییس جمهور پیشین حامد کرزی، محمدحنیف اتمر مشاور قدرتمند امنیت ملی حکومت وحدت ملی که چندی قبل از قدرت کنار رفت، محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی، یونس قانونی و کریم خلیلی معاونین رییس جمهور قبلی، داکتر رنگین‌ دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی حکومت حامد کرزی، رهبران حزب اسلامی شاخه حکمتیار، حزب محاذ ملی، حزب اسلامی شاخه‌ی ارغندیوا، و تعدادی از وزیران حکومت حامد کرزی و شخصیت‌های مطرح جهادی تشکیل می‌داد.

صبغت‌الله مجددی یکی از مسنترین رهبران جهادی افغان به شمار می‌رود و در حلقات سیاسی کابل از ایشان بعنوان شخصیت جهادی میانه‌رو و طرفدار غرب نامبرده می‌شود که همواره مورد احترام بوده است همین است که برای فیصله‌های مهم سیاسی قشر ایلیت افغان دور خوان مجددی جمع می‌شوند.

روسیه بیا، آمریکا بیرون شو!
حدس و رای‌زنی در مورد قضایای کشور حرف معمول جوامع دموکراتیک است که هرازگاهی سیاسیون مملکت و اهل خبره به این مهم می‌پردازند اما نشست نخبگان طراز اول سیاست افغانستان و مخالفان رییس جمهور اشرف غنی در آستانه انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری قابل مکث و کنکاش بیشتر است. گمان می‌رود که جو انتخاباتی افغانستان آبستن یک تحول عظیم است تحولی که ریشه در بازی‌های منطقه‌ای و جهانی دارد.

آنچه از این نشست در رسانه‌های اجتماعی درز کرد بحث اصلی بازنگری پیمان امنیتی با امریکا و انتخابات ریاست جمهوری آینده بود. حامد کرزی که از انتخابات سال 2009 دل خوشی از امریکایی‌ها ندارد همواره بر طبل دوری افغانستان از امریکا کوبیده و در ویدیویی که از نشست اخیر در رسانه‌های اجتماعی دست بدست می‌شود کرزی به یکی از رهبران حزب اسلامی شاخه‌ی حکمتیار طعنه می‌دهد که «شما چگونه مجاهد هستید که با کفار پیمان می‌بندید…؟»

چنانکه گزارش شده کرزی نخستین کسی بوده که بازنگری و در نهایت فسخ پیمان امنیتی با امریکا را مطرح کرده است. کرزی خوب می‌داند که در صورت فسخ پیمان امنیتی با امریکا که بخشی از پیمان راهبردی امریکا با افغانستان می‌باشد حمایت واشنگتن از کابل قطع می‌شود و نیروهای امنیتی و دفاعی افغان بزرگترین حامیشان را از دست می‌دهند که شاید منجر به شکست استراتژیک در جبهات جنگ گردد.

کرزی و همفکرانش با سیاست مخالفت با امریکا می‌خواهند در انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان رای مردم را تحت شعار «نه به امریکا» به نفع خویش مدیریت و خلای حمایتی از نیروهای امنیتی را از کیسه کرملین پر بسازند. به باور نگارنده هدف اصلی نشست رهبران سیاسی افغان با محوریت کرزی در خانه مجددی برای شکل‌گیری یک ایتلاف ضد امریکایی بر محور روسیه و چین در انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری افغانستان تدویر یافته بود. مطرح کردن بازنگری و در نهایت فسخ پیمان امنیتی با امریکا پیام روشن این مجمع سیاسی به واشنگتن و متحدین امریکا در کابل بود با آنکه همه می‌دانیم که با لغو پیمان امنیتی با امریکا گزینه‌ی دیگری برای حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان حداقل در شرایط کنونی وجود ندارد.

دو مثلث انتخاباتی
معلوم است که انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان شدیدا زیر سایه روابط منطقه‌ای و بین‌المللی انجام خواهد شد. از جبهه‌گیری‌ها و دید و وادید‌های رهبران سیاسی افغان چنین نتیجه می‌توان گرفت که دو مثلث برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در حال شکل گرفتن است. مثلث مسکو، حامد کرزی و مجاهدین طرد شده از قدرت و اضلاع مثلث دوم عبارتند از واشنگتن، اشرف غنی و طالبان.

سوال این است که تکت انتخاباتی مطلوب کرزی با چه کسی به میدان انتخابات خواهد آمد؟ از افرادی چون حضرت‌عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان، عمر داوودزی آخرین وزیر داخله حکومت حامد کرزی، رحمت‌الله نبیل و اسدالله خالد رییسان پیشین امنیت ملی کشور بعنوان نامزدان احتمالی کمپ کرزی نامبرده می‌شد اما اخیرا با پیوستن حنیف اتمر به کمپ حامد کرزی گمانه‌زنی‌ها از قرار گرفتن حنیف اتمر در راس تکت انتخاباتی مطلوب کرزی شایع شده است.

گفته می‌شود که محمدحنیف اتمر مشاور پیشین اشرف غنی نامزد مورد توافق کرزی و حواریون ‌جهادیش باشد. گر چند هوای آشفته سیاست افغانستان هرگونه پیش‌فرض‌ها و پیش‌بینی‌ها را به چالش می‌کشد اما بنظر می‌رسد محمدحنیف اتمر که از او بعنوان استراتژیست ارگ نام برده می‌شد اکنون توانسته با صف‌شکنی در دربار کرزی رقبای احتمالیش در آن تیم را یک به یک عقب بزند و در صدر لیست کمپ کرزی قرار گیرد. تفکر پنهان نهفته در پیشی‌گرفتن اتمر از دیگران در تیم کرزی این است که او سیاستگر پراگماتیک و آینده‌ نگر با شبکه‌ی گسترده داخلی و خارجی است که با این مهارت توانسته حمایت داخلی، کشور‌های منطقه و نیم نگاه غرب بخصوص امریکا را نیز به خود جلب کند.

با قوت‌گیری کمپ حامد کرزی امریکایی‌ها نیز باید محاسباتشان را داشته باشند. شاید استراتژیست‌ها در اتاق‌های فکر امریکا گزینه‌های اشرف غنی، محمدحنیف اتمر و مجمع کرزی را یک به یک مورد غور قرار دهند و احتمال پیروزی هر کدام را بسنجند. در کابل نیز حواریون کرزی از کارت پیمان امنیتی با امریکا استفاده می‌کنند. آنها مجبورند با مطرح کردن فسخ پیمان امنیتی با امریکا از یکطرف مسکو را به خود مرغوب سازند و در بد حادثه با به چالش کشیدن امریکایی‌ها واشنگتن را ملزم به حمایت ایتلاف حلقه کرزی در انتخابات ریاست جمهوری کشور کنند.

اشرف غنی پیروز خواهد شد؟
با آنکه شانس برنده شدن اشرف غنی در انتخابات آینده پس از آنکه مردان قدرتمندی مانند حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، اکلیل حکیمی وزیر پیشین مالیه، سلیمان کاکر معاون اول شورای امنیت ملی پشت او را خالی کردند دیگر بعید بنظر می‌رسد مگر اینکه معجزه سیاست کاری کند که کشتی لرزان اشرف غنی را به منزل مقصود برساند. معجزاتی که می‌تواند پیروزی غنی را در انتخابات آینده محک بزند عبارتند از کشیدگی و گسست در تیم حواریون کرزی، حمایت بی‌قید و شرط غرب خصوصا امریکا از اشرف غنی و پیروزی روند گفتگو‌های صلح با طالبان.

بگومگو‌ها از دیدار دولت امریکا با هیات طالبان در امارات متحده عربی و قطر و حرف و حدیث‌ها از ادامه گفتگو‌ها می‌رساند که امریکا برای تضعیف ایتلاف مسکو – کرزی، روند مذاکرات صلح را قبل از انتخابات ریاست جمهوری این کشور به نتیجه مطلوب برای طرفین می‌رساند تا در آینده با داشتن طالبان در کنار اشرف غنی رای مناطق تحت تسلط طالبان و هواخواهان آنها را به صندوق ایشان بریزند. اگر مذاکرات صلح با طالبان به یک نتیجه مطلوب رسید مردم نیز از تکت انتخاباتی اشرف غنی حمایت خواهند کرد.

خواست مردم چیست؟
طرف دیگر سکه سیاست افغانستان مردم قرار دارد. مردمی که از انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 دل خوش ندارند. افغان‌ها بر شفافیت انتخابات تاکید دارند و از طرف دیگر نمی‌ خواهند با رای آنها معامله صورت گیرد و نتیجه انتخابات با مداخله بیگانگان اعلان گردد.

باور نگارنده این است که سیاسیون و تکت‌های انتخاباتی پله خارجی ترازوی انتخابات را سنگین و پله مردم را سبک نکنند به رای و انتخاب مردم احترام بگذارند و جو موجود را بیشتر از این متاثر از رقابت‌های سیاسی جهانی و منطقه‌ای نسازند چون صف‌بندی‌های ناشیانه که زمینه مداخله قطب‌های قدرت جهانی را به افغانستان فراهم می‌سازد به نفع مملکت و مردم نمی‌باشد.

بارها سیاست‌های خام و عاقبت نیندیشانه‌ی سیاسیونٍ افغان سبب شده که کشور تا سقوط در منجلاب به پیش برود و در نهایت سیاسیون مذکور خود سروصدا راه می‌اندازند که مداخله بیرونی‌ها نمی‌گذارد تا ما کشورمان را آباد سازیم.

نصیراحمد تره کی
8 صبح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
ریاست جمهوری
نظرات بینندگان:

>>>   اول اتتخاب کننده ریس جمهور نه مردم و نه روس و انگلیس.
بعدن ایا این تمام سیلسیون افغانستان بودند ؟
غنی دیگر مقرر نمیشود با طالب یا بی طالب

>>>   سیاست اسپی است که تابعی به صاحب خود است چرا که خوراک خوب اسپ را فرمانبردار می سازد......


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است