نمایش قدرت طالبان با محدودیت شبکه های مخابراتی
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۱۸    ۱۳۹۷/۶/۱۶ کد خبر: 154399 منبع: پرینت

طالبان در شماری از ولایت‌ها با قطع و یا محدود سازی فعالیت‌های شبکه‌های مخابراتی، حاکمیت شان را در بخش‌های زیر ادارۀ حکومت به رخ می‌کشند.
به گزارش طلوع؛ اعضای شوراهای ولایتی و فعالان جامعه مدنی در برخی از این ولایت‌ها بدین باور اند که این وضع، چگونگی حاکمیت دولتی را در این بخش‌ها، زیر پُرسش بُرده است.

در حال حاضر نه ولایت در کشور، گواه این محدودیت است و در این میان، در ارزگان و قندوز، از ماه‌ها بدینسو، شبکه‌های مخابراتی یا فعالیت ندارند و یا هم فعالیت‌های شان را محدود ساخته اند.
به تازگی ولایت‌های غزنی و هلمند نیز به این بخش‌ها افزوده شده اند.
در غزنی، از یک شنبه بدین سو، شبکه‌های مخابراتی خصوصی در بیست و چهار ساعت تنها سه ساعت فعالیت دارند.
از قطع کامل فعالیت‌های شبکه‌های مخابراتی خصوصی در هلمند هم بیش از ده روز می‌گذرد.
و اما در قندوز، در حدود هشت ماه است که فعالیت‌های شبکه‌های ساعت پنج عصر هر روز قطع می‌شوند و این محدودیت تا ساعت پنج بامداد ادامه می یابد.
در ولایت همسایه قندوز، بغلان، نیز بیش از یک سال است که شبکه‌های مخابراتی، شبانه چنین فعالیت‌های شان را محدود می سازند.
در ولایت جنوبی ارزگان، این محدودیت تمامی شبانه روزها را در بر می‌گیرد و این وضع، در حدود یک و نیم سال است که به درازا کشیده است.

ولایت‌های دیگری هم هستند که محدودیت‌ها در فعالیت‌های شبکه‌های مخابراتی، بخش هایی از آن‌ها را در برمی گیرند.
چنان که در فاریاب، تمامی بخش‌ها به استثنای مرکز این ولایت، در سرپُل پنج ولسوالی، در جوزجان هم پنج ولسوالی و در غور، شش ولسوالی، گواه این محدودیت‌ها هستند.

وحید الله کلیمزی، والی غزنی در باره چگونگی این محدودیت های وضع شده از سوی طالبان می گوید:«در بسیاری نقاط افغانستان، یکی از وسایلی که به حیث فشار بالای دولت و بالای مردم، طالبان از آن کار می گیرند، همین است که به شبکه های مخابراتی یا اخطار و یا تهدید می دهند که فعالیت های شان را یا محدود بسازند یا در این وقت فعالیت کنند یا نکنند.»

شماری از باشندگان این ولایت‌ها می‌گویند که محدودیت در فعالیت‌های شبکه‌های مخابراتی، بخش هایی از زندگی آنان را سخت صدمه زده است.
مهدی، باشنده هلمند در این باره می گوید:«حکومت این نیست که خودش را توسط مردم نگه دارد! حکومت آن است که مردم را نگه دارد!.»
تاج محمد، باشنده دیگر هلمند بر این گفته ها چنین می افزاید:«می گذارند که شبکه های مخابراتی متوقف شوند؛ اما برای گرفتن محصول مالیاتی اش بر ما فشار هم می آورند!»
فرشته، یکی از دوشیزگان شهر کندز نیز از مشکلاتی یاد می کند که محدودیت در فعالیت های شبکه های مخابراتی برای مردم ایجاد کرده است:«مشکل داریم، مریض داریم، نمی توانیم ارتباط بگیریم به شفاخانه و یا دیگر جاها.»

از سویی هم، وضع این محدودیت ها از سوی طالبان بر فعالیت های شبکه های مخابراتی، چگونگی حاکمیت قانون را در این ولایت ها، با پرسش هایی روبرو ساخته است.
عطاالله افغان، رییس شورای ولایتی هلمند در این باره می گوید:«این بر ضعف دولت دلالت می کند که در جاده بُست هلمند و یا هم پیش پارک سینما آنتن های شبکه های مخابراتی برپا هستند؛ اما این آنتن ها با زنگ تیلفون مخالفان مسلح دولت از کار می افتند!»

با گذشت بیش از ده روز از قطع فعالیت های مخابراتی در هلمند و وضع محدودیت بر فعالیت های شبکه های مخابراتی در کندز، نه وزارت های مخابرات و امور داخله، در این باره چیزی نمی گویند.
شرکت های خصوصی مخابراتی هم تاکنون بگونه رسمی ابراز نظری نکرده اند؛ اما منابع در این شرکت ها تأیید می کنند که آنان پس از تهدید طالبان، فعالیت‌های شان را در بخش هایی از کشور، محدود کرده اند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
شبکه های مخابراتی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است