قصه مفت "پل اتک" در گفتگوی داغ میان کرزی و بوش
کرزی طالبان را تحت نام "برادران ناراضی" و فرزندان اصیل قبیله زیر بیرق پشتونوالی به کمک پاکستان و پول آمریکا زنده ساخت و به هیولای بزرگ تبدیل کرد و وارد بازی نمود حملات هوایی را قطع کرد و هزاران تن آنان را از زندانها رها کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۳    ۱۳۹۷/۵/۳۰ کد خبر: 153995 منبع: پرینت

به رغم اینکه کرزی بطور غیردموکراتیک بحیث رییس جمهور حکومت موقتی توسط بن انتصاب شده بود ولی در عمل قدرت سیاسی و نظامی به دست نیروهای مقاومت ضد طالبان در تحت رهبری مارشال فهیم بود. در رسانه ها به طعنه کرزی را شهردار کابل می گفتند و در محافل دیپلوماتیک او را دستیار قسیم فهیم می نامیدند که بدون اجازه او حتی نفس هم کشیده نمی توانست.

اما بزودی معادله قدرت تغییر کرد فهیم و نیروهای ضد طالبان بگونه دراماتیک از قدرت به حاشیه رانده شدند و سیاسیون پشتون تبار در تحت حمایت غرب ابتکار عمل را در دست خود گفتند و با مظلوم نمایی دیپلوماتیک توانستند امتیازات گسترده را بدست بیاورند و دامنه گرفتن این امتیازات از طریق لابینگ و فریب افکار جامعه جهانی ادامه دارد و معلوم نیست تا چه وقت این امتیازگیری ها ادامه خواهد داشت.

در کتاب سپنتا "سیاست افغانستان: روایتی از درون" بحث "پل اتک" میان بوش و کرزی مطرح شده ولی در مورد آن زیاد معلومات داده نشده است. این قلم در این مقاله داستان بحث "پل اتک" و پیامدهای آن به زبان دیگر به تحلیل گرفته است. رییس جمهور بوش در ملاقات با حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در کمپ دیوید از کرزی می پرسد: "آقای رییس جمهور از من چه می خواهید، من چه کاری برای کشور شما کرده می توانم؟ کرزی پنج خواست مظلومانه را به بوش یکی بعد از دیگری مطرح می کند و می گوید در بدل اینها "من افغانستان را مثل "چک سفید" در اختیارتان قرار می دهم و اگر بخواهید می توانید از آن بحیث سکوی قدرت علیه هر کشور رقیبتان مثل ایران، چین و روسیه استفاده کنید".

بوش می گوید: ممنون آقای رییس جمهور از اینکه وطنتان را بحیث "چک سفید" در اختیار ما قرار می دهید. بسیار خوب گوشم با شما است در بدل این "چک سفید" از ما چه می خواهید آقای رییس جمهور؟ تقاضای مظلومانه اول کرزی: "حکومت کردن در افغانستان صرف حق قوم اکثریت پشتون ها است اما شما اقلیت ها را بقدرت رسانده اید من می خواهم که قدرت را دوباره به صاحب اصلی افغانستان یعنی پشتون ها انتقال بدهید در غیر آن پشتون ها از حضور شما در افغانستان ناراضس خواهند شد".

بوش: " مگر ما شما را رسیس جمهور افغانستان نساختیم؟ قدرت در دست شما و رهبر کشور شما نیست؟"
کرزی: "بلی، شما لطف کردید من را بحیث رسیس جمهور افغانستان تعیین کردید ولی به من قدرت ندادید. قدرت در دست تاجیکان در تحت رهبری قسیم فهیم است بدون اجازه او من حتی کوچکترین کاری کرده نمی توانم. شما فهیم را به قدرت رساندید صرفا شما می توانید او را برکنار کنید".
بوش: این مشکلی نیست، اگر این شما را خوش می سازد بزودی این خواهشتان برآورده می شود. امر دیگرتان چیست؟
کرزی: خواهش می کنم امر نیست چند تا خواهش مظلومانه دیگر هم دارم. ممنون از اینکه فهیم را برکنار می کنید و قدرت واقعی را به من انتقال می دهید.
تقاضای مظلومانه دوم کرزی: "جنگسالاران شمال خطرناکتر از طالبان هستند در نتیجه ظلم آنها طالبان بیچاره مجبور شدند سلاح بردارند از خود و مردم خود دفاع کنند بجای سرکوب طالبان باید جنگسالاران را خلع سلاح و سرکوب کنید.
بوش: خوب این خواهشتان هم برآورده می شود.
تقاضای مظلومانه سوم کرزی: سیستم قبیلوی در طول قرن ها ضامن ثبات و امنیت بود ولی ظهور افراطیت اسلامی در نتیجه جنگ ها و جهاد تخریب شد در نتیجه زندگی قبایلی در هرج و مرج قرار گرفته و جای قدرت خان ها را ملاها و اسلامیست های تندرو گرفتند و قبایل دو طرف خط دیورند فقیر شده اند. از شما می خواهیم که در بازسازی اقتصادی و احیای سیستم عنعنوی قبیلوی به ما کمک کنید.
بوش: این هم یک تقاضای معقول است. کمک های مالی و اقتصادی خود را در بازسازی مناطق جنوب بیشتر می سازیم و برای رشد سیستم خانسالاری و تضعیف ملاها هر چه در توان ما باشد انجام خواهیم داد.

کرزی از قبولی این پیشنهادش توسط بوش از وی سپاسگذاری و قدردانی کرد. تقاضای مظلومانه چهارم کرزی: دهقانان پشتون در هلمند و قندهار بسیار فقیرند و تمام درآمدشان از پول ناچیز کشت تریاک بدست می آید از شما می خواهیم برنامه سمپاشی از هوا را لغو کنید. این کار باعث قیام مردم پشتون علیه دولت می شود و از شما خواهش می کنیم که این امتیاز استثنایی را به این دو ولایت فقیر بدهید. بوش زمانیکه به این پیشنهاد کرزی گوش می کرد لبخند به لبهایش آمد و تعجب کرد. بوش گفت: رییس جمهور این یک پیشنهاد فوق‌العاده دلچسپ است. همین فوری دستور توقف سمپاشی را می دهم ولی این حرف میان خود ما باشد که ما را هم شریک درآمد مواد مخدر کنید. شما تولید کنید انتقال آن به اروپا را بگذارید به ما و انگلیس ها.

کرزی نیز از اینکه از این پیشنهادش بوش استقبال کرده و تولید و قاچاق مواد مخدر بحیث پروژه مشترک افعانی-آمریکایی و انگلیسی مبدل می شود اشک از چشمانش از خوشحالی جاری شد. از بوش بسیار سپاسگزاری کرد و امیدواری کرد که بزودی کارتل مواد مخدر افغانی بدست تمام معتادان در جهان خواهد رسید در ادامه کرزی به بوش گفت که من این خبر خوش را به برادرانم در قندهار می دهم که زمینه مشارکت گسترده و همکاری را با شما شروع کنند و بدون ترس به قاچاق مواد مخدر ادامه بدهند و این خبر خوش را به دهقان نیز برسانند.

بوش گفت: آقای رییس جمهور این همکاری استراتژیک میان ما باید سری باقی بماند. شما به برادرانتان این پیام خوش را برسانید ما هم به نظامیان و سفارتمان در کابل می رسانیم. سازمان سیا از این پیشنهاد شما خیلی خوش خواهد شد چون این سازمان در سال های 80 تجربه تجارت مواد مخدر را در افغانستان زمان‌ جهاد شما علیه شوروی ها دارد.
بوش گفت: تبریکمان باشد آقای رییس جمهور! من عاشق این هوش شما شدم.

کرزی بسیار بخود می بالید و در چپن نمی گنجید. تقاضای مظلومانه پنجم کرزی: پشتون ها تاریخ 5 هزار ساله دارند. مطابق به کتاب "پته خزانه" و یا secret treasure سرزمین آنها از دریای آمو تا پل اتک در پاکستان ثبت است. انگلیس ها در نتیجه تحمیل معاهده سیاه دیورند بر امیر عبدالرحمن خان در 1893 قسمت زیاد خاک های پشتون ها را به هند بریتانوی بخشید و قبایل برادر دو طرف خط دیورند را از هم جدا کرد پاکستان خود را جانشین هند بریتانوی بعد از تاسیس در 1947 می بیند و سرزمین های ما را تا "پل اتک" اشغال کرده اند.

دولت های افغانستان هرگز خط دیورند را به رسمیت نمی شناسند و طرفدار آزادی خلق های پشتون و بلوچ از اسارت پنجابی ها اند و با یکجا شدن سرزمین اجدادی شان یعنی افغانستان خواهان ساختن "لوی پشتونستان" هستند در حال حاضر این مناطق به مرکز تربیت تروریزم بین المللی در تحت رهبری آی اس آی مبدل شده است از شما می خواهیم که قلمروی جنگ علیه تروریزم را تا "پل اتک" گسترش بدهید در نتیجه ما صاحب "پل اتک" و "لوی پشتونستان" خواهیم شد و شما صاحب "چک سفید" افغانستان و تسلط بر منطقه می شوید.

بوش که قبلا از شنیدن مواد مخدر بسیار خرسند شده بود در حالیکه به سخنان کرزی با دقت گوش می کرد از شنیدند حرف های او لحظه به لحظه خشمگین و ناخوشایند می شد و رنگ او سرخ شده بود. کرزی زمانیکه این پیشنهاد را می کرد کمی می لرزید و چشمک زدن و شانه زدن هایش زیاد شد و هر لحظه آب می نوشید و تلاش می کرد با آرامش و انتخاب کلمات درست انگلیسی هدف خود را به بوش برساند.

هنوز توضیحات کرزی به پایان نرسیده بود که بوش عصبی شده با زدن مشت خویش به سر میز و خطاب به کرزی گفت: بس است آقای رییس جمهور فهمیدم که شما چه می خواهید.
بوش با لهجه غلیظ انگلیسی آمریکایی با عصبانیت به کرزی گفت: آیا با من شوخی می کنید آقای رییس جمهور؟ (are you joking, Mr President) ما را احمق فکر کرده اید؟ بوش در ادامه گفت که مرز دیورند یک مرز شناخته شده بین‌المللی است اینکه شما آن را به رسمیت نمی شناسید مشکل شما است و برای جامعه جهانی و آمریکا ارزش ندارد توصیه من به شما این است که عاقلانه فکر کنید، کوشش کنید خاک فعلی تان را اگر می توانید حفاظت کنید و آن را آباد کنید.

برای ما پاکستان 200 میلیونی یک کشور قدرتمند دارای اسلحه اتمی ده برابر افغانستان ارزش دارد. کوشش کنید این حرف های تان به گوش پاکستانی ها نرسد در غیر آن پاکستانی ها خشمگین شده توسط قبایل خودتان متباقی خاکتان را به خاک خود ضمیمه خواهند کرد یا به جهنم روی زمین تبدیل خواهند کرد طوریکه تا حال کرده اند ما در آن صورت هیچ کمکی به شما کرده نخواهیم توانست. بوش با گفتن این حرف ها مجلس را ترک کرد و کرزی با خشم و عصبانیت به طرف هوتل اقامتش برگشت.

پیامدهای توافقات بوش و کرزی

واقعیت این است به غیر از پیشنهاد جنجالی "پل اتک" بوش به سر چهار وعده اولی اش به کرزی وفادار باقی ماند و دولت اوباما نیز همان راه او را تعقیب کرد. مارشال فهیم از مقام معاونیت اول در تکت انتخاباتی کرزی در 2004 حذف شد. قدرت کامل به کرزی انتقال یافت و در نتیجه فرماندهان منسوب به تاجیک ها کاملا به حاشیه برده شدند، تمام نیروهای شمال خلع سلاح شدند، استاد ربانی و فرماندهان نیرومند تاجیک ها یکی بعد از دیگری مورد ترورهای هدفمند قرار گرفتند مارشال فهیم هم در اوج انتخابات 2014 بگونه مرموزی توسط کرزی زهر داده شد و تابوت وی بر سرشانه های کرزی با شان و شوکت به خاک سپرده شد.

کرزی از لقب شهردار کابل و دستیار فهیم به سلطان بزرگ فساد تبدیل شد کشت تریاک و قاچاق مواد مخدر بطور چشمگیر افزایش یافت و تنها هلمند بیشتر از نیمی از مواد مخدر دنیا را تولید می کنند. از سراسر جهان مافیای مواد مخدر به قندهار و هلمند سرازیر شدند نیمی از درآمدهای طالبان از قاچاق هرویین قندهار و هلمند تکمیل می شود برادران کرزی به سرداران قاچاقچی هرویین تبدیل شدند آمریکایی ها و انگلیس ها هم هیچگاه بعد از آن توافقنامه سری میان کرزی و بوش بحث سمپاشی و یا ریشه کن کردن تریاک و قاچاق مواد مخدر را در مجامع بین المللی مطرح نکردند.

در حال حاضر آمریکایی ها و انگلیس ها امنیت کشتزارهای کوکنار و تولید مواد مخدر را تامین می کنند و زیر مراقبت آنها هلمند مقام اول در تولید مواد مخدر در جهان کسب کرده است این درحالی است که کرزی در برنامه سیاه و سفید تلویزیون طلوع چند سال پیش آمریکایی ها را متهم کرد که دهقانان کمتر از کشت کوکنار سود می برند بیشتر درآمد به جیب قاچاقچیان مافیای آمریکایی و کارتل های هرویین جهانی می رود. آمریکایی ها منبع فسادند و ما را ملامت می کنند.

پیشنهاد کرزی در زمینه مصارف کمک های جامعه جهانی در مناطق جنوب کشور هم عملی شد چنانچه بیش از 70 درصد کمک های جامعه جهانی در جنوب مصرف شد اما بیشترین پول در جیب مافیای حاکم می رود در نتیجه کرزی لقب سلطان فساد را در جهان کسب کرد. دولت آمریکا بخاطر احیای سیستم قبایلی یا ترایبالیزم وفا کرد و میلیون ها دالر کمک کرد چنانچه برای نخستین بار جرگه قبایلی دو طرف مرز دیورند در کابل برگزار شد قرار شد دور بعدی در پاکستان برگزار شود ولی هرگز برگزار نشد.

کرزی توانست به کمک آمریکا سیستم و ساختار پوسیده قبایلی را در وجود جرگه ها زنده کند و از این طریق بحیث خان قبیله حکومت فراتر از قانون را حاکم ساخت در نتیجه بحران مشروعیت، بحران قانون اساسی، بحران اعتماد و بحران امنیتی پیامد سیاست قبیله سالاری است. کرزی طالبان را تحت نام "برادران ناراضی" و فرزندان اصیل قبیله زیر بیرق پشتونولی به کمک پاکستان و پول آمریکا زنده ساخت و به هیولای بزرگ تبدیل کرد و وارد بازی نمود حملات هوایی را قطع کرد و هزاران تن آنان را از زندان ها رها کرد و توسط چرخبال ها به شمال افغانستان انتقال داد و در میان ناقلان جدید در کابل، اطراف کابل و شمال افغانستان در مناطق پروان کاپیسا، قندوز، بغلان، تخار، بدخشان، هرات و بسیاری ولایات دیگر جابجا کرد.

چرا قصه "پل اتک" مفت شد؟
با وجود اینکه بوش با خشم پیشنهاد احمقانه "پل اتک" کرزی را رد کرد ولی کرزی دست از پل اتک نکشید وقتی اوباما جای بوش را گرفت کرزی قصه پل اتک را با اوباما در میان گذاشت اباما نیز قصه پل اتک را مفت کرد و آن را یک حماقت سیاسی نامید و به وی توصیه کرد که توجه اش را به حفظ تمامیت ارضی فعلی افغانستان کند. اوباما به کرزی هشدار داد اگر نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند دولتتان در طرف یک هفته سقوط می کند و افغانستان بزودی توسط نیروهای طرفدار پاکستان اشغال خواهند شد اما کرزی دست از پل اتک برنداشت. بقول "روایت درونی" کتاب سپنتا کرزی در تمام محافل جهانی و مذاکرات بحث "پل اتک" را در پیشاپیش پیشنهادش برسر میز مذاکره می گذاشت اما کرزی زمانیکه از آمریکایی ها مایوس شد، خشمگین شده و مخالف دولت آمریکا شد و رو بطرف پوتین کرد.

کرزی تصور می کند که پوتین شاید مثل بریژنف عاشق "پل اتک" باشد از اینرو در چند سال اخیر او تقریبا تمام تخم هایش را در سبد پوتین گذاشته است وقت و ناوقت نزد پوتین بخاطر قصه پل اتک می دود و یا لابیگری برای نزدیکی میان طالبان و روسیه و خارج کردن نیروهای شمال از معادله قدرت می کند. واقعیت این است که شوروی سابق بخاطر قصه مفت پل اتک فرو پاشید اما پوتین بقدر کافی زرنگ است که از فروپاشی شوروی بخاطر پل اتک درس گرفته باشد.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کرزی
بوش
پل اتک
نظرات بینندگان:

>>>   طاهر پشتون
هارون جان این گواهی به این میدهد که اصل دوست پاکستان شما تاجکها استید. ما میخواهیم پاکستان را تجزیه کنیم و خاک افغانستان یا خراسان قدیم را ازان دوباره بدست بیاوریم و به بحر راه پیدا کنیم. و لی تو مخالفت میکنی و طرفداری پاکستان را میکنی. مزدور دال خور! چون دشمن افغانستان استی پس برماست که هیچ وقت شما را فرصت ندیهیم. بعد از پاکستان نوبت تاجکستان خواهد بود تا پنج ده خودرا نیز ازان مسترد کنیم.

>>>   آقای هارون امیر زاده عید شما مبارک . چرا اینقدر غصه وغذب و عقده در گفتار تان در ارتباط پشتونها نهفته است؟ من منحث یک پشتون در حیرتم‌. ...

>>>   Bahrom Khorosoni
سرچشمه نفاق وشقاق از خارج کشور.....
قبلآ به این فکر بودم که منشآ تفکر اوغان( افغان) سازی در داخل کشور ازطرف یون - غنی .. وچند عناصر متعصب دیگر که از فقر بی هویتی رنج میبرند ودرعذاب اند وبه این واژه مشکل زا( افغان ) ودرعین زمان بی بنیاد تکیه دارند ؛ ولی بیخبر از آنکه نخیر ستون اصلی این هم اوغان سازی از اروپا توسط یک تعداد اوغان های متعصب حلقه فاشیستی و هموطنان غیر افغان اما سبکسر هویت فروش که یک تعداد شان معلوم الحال اند سرچشمه میگیرد .وبه این نهاد ها واشخاص اندکی نظر انادزید

>>>   طاهر جان پنجده ده ترکمنستان است نه تاجیکستان یک وقتی نام غلط حمله نکنی، قدیما بعضی آدما ره نام غلط جن یا بلا میزد. به تبادل دو شما با امیر زاده صایب کاری ندارم. ده ای ملک رسم همین است که هرکه دو محکم تر زد سیاستمدارتر و وطندوست تر معرفی میشه. به نظر بنده حالی تجزیه پاکستان غیر محتمل به نظر میرسه. همو طور که احیای عثمانی ناممکن است. تایوان ره ملل متحد هم به رسمیت نمیشناسه ولی دولت چین با آنهمه قدرت و عظمت و اقتصاد نمیتانه تایوان را پس بگیره. فعلا عمران خان پشتون صدر اعظم پاکستان شده است، ببینیم که از منافع پاکستان دفاع میکنه یا منافع ما، آصف علی زرداری بلوچ بود دیدیم که یک ذره هم از منافع ما دفاع نکرد. جنرال یحیا خان هم پشتون بود. حضور کدر های بلوچ و پشتون و هزاره و حتی ترکمن در سطوح بالای اردوی پاکستان همیشه چشم گیر بوده ولی هیچ یک از آنهااز منافع ما دفاع نکرده اند. جنرال موسی خان هزاره و اسلم بیگ ترکمن سالها در همین مقام جاوید قمر باجوا قرار داشتند ولی همیشه منافع ملی پاکستان را بر تعلقات قومی شان در افغانستان مقدم دانستند. پس گرفتن سرزمین های از دست رفته ما برای ساکنان افغانستان به عنوان یک آرزو شاید لذت بخش باشه ولی از نظر عملی امکان پذیر نیست.

>>>   من قصر امیر بخارا میرعلمخان ګریزی را دیدم! که از جمله ۱۱ زنش ۳ زن را باخود به افغانستان ګریخت وباقی را به ولادیمیر ایلا کرد

>>>   طاهر پشتون
در جواب نویسنده سوم
ببحشید اشتباها تاجکستان نویشتم. بلی پنجده فعلا در ترکمستان هدفم بود. ولی ما باید ارمان احیای افغانستان بزرگ یا همام خراسان قدیم را نگهداریم. اگر کرایمیه روسیه و یا المان شرقی و غربی دوباره احیا شدند ما هم یک روز توان انرا خواهیم یافت که افغانستان بزرگ را دوباره احیاکنیم. اگر آن ارمان را نداشته باشیم افغانستان فعلی را هم از دست خواهیم داد. همین حالی خراسان مان و اریانا مان و زبان دری مان را ایران از ما گرفته(دری را فارسی میگوید و مربوط فارس ایران میداند. دری را به رسمیت نمیشناسد). پشتونستان و بلوچستان مان را پاکستان گرفته. اگر چیزی نکنیم بقیه افغانستان را هم ایران و پاکستان خواهد گرفت. برای کردن چیز اول ارمان و تصمیم ان ضروری است بعدا عمل.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است