این جنگ برای منافع کشورها در افغانستان است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۶    ۱۳۹۷/۵/۲۰ کد خبر: 153592 منبع: پرینت

جنگ در غزنی بیشتر یک مانور نظامی طالبان بود تا باقی ماندن طولانی مدت در این ولایت و یا عزم بر تصرف غزنی.

طالبان باید حملات خود را از چهار سمت به غزنی آغاز می کردند و شکست می خوردند، اطمینان داشته باشید که فردا دکان ها باز می شود، مردم به زندگی خود می پردازند و شهر حالت عادی خود را از سر خواهد گرفت اینها مجموعه ای از مقدمه سازی بحران در برخی از ولایات است این تهدید شامل میدان وردک نیز می شود و آنسوتر بامیان که تحرکات کم و بیش که از سوی طالب و داعش دیده می شود.

در این جنگ فرسایشی کشورها نقش عمده ای دارند پول های مشکوکی که در این جنگ به نفع طالبان بعنوان یک ابزار جنگی به مصرف می رسد و ما شاهد طلبان روسی، طالبان ایرانی، طالبان پاکستانی و طالبان حمایت شده از سوی غربی ها هستیم. غزنی بدون شک جایگاه مهمی از نگاه ژیوپولتیک منطقه ای در افغانستان دارد جایی که یونسکو آن را بعنوان پایتخت تمدن اسلامی نامگذاری نموده است.

در هر صورت با توجه به بحرانی شدن جنگ در افغانستان این یک آغاز بازی میان کشورهای دخیل در منطقه است چنین اختلافی که در قندوز چندبار صورت گرفت ما با یک بحران کاملا کنترل شده روبرو هستیم نه سقوط کامل و نه ثبات مطمین و دوامدار، رویکرد متزلزل امنیتی که ما شاهد بارها سقوط و صعود و تصرف و جنگ و بحران در آن خواهیم بود.

این جنگ، جنگ افغان ها نیست، جنگ مدیریت شده برای تطبیق استراتژی بحران و منافع کشورها در افغانستان است و مردم که سرگردان کشته های خویش در این درگیری کور و مبهم هستند.

مهدی ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنگ
غزنی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است