آمریکا چهار میلیارد دالر به طالبان پول داده است
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۱    ۱۳۹۷/۵/۲۰ کد خبر: 153580 منبع: پرینت

چهار ملیارد دالر از کمک های خارجی به طالبان مصرف شده است و نیز قاچاق مواد مخدر چندین برابر افزایش یافته است.
به گزارش ماندگار، در حالی که رییس جمهور غنی بارها گفته است که او فساد را در کشور ریشه کن کرده است و نیز در راهبرد امریکا در قبال افغانستان نیز مبارزه با فساد یک اصل است، اما گزارش اخیر سیگار دریافت متفاوتی از فساد در افغانستان دارد.

دریاقتی که می تواند کلیت جنگ در افغانستان را به عنوان بستری برای سود اندوزی بازیگران معرفی کند. به اساس این گزارش چهار ملیارد دالر ار کمک های خارجی به طالبان مصرف شده است و نیز قاچاق مواد مخدر چندین برابر افزایش یافته است. اما مرجعی نیست که بپرسد چگونه این همه پول صرف طالبان و رشد مواد مخدر شده است و به راستی چه کسی مسوول است جز دولت فاسد و شرکای فاسد آن.

راشیا تودی اخیراً گزارش داد که جان سپکو بازرس کل امریکا در افغانستان اخیرا در گزارشی هشدار داد که ۴ میلیارد دالری که به برنامه ایجاد ثبات اختصاص داده شده بود احتمالا صرف پرداخت رشوه به شورشیان و به مصرف حمایت و پشتیبانی از آنها رسیده است.

سوپکو، در آخرین گزارش خود در محضر کنگره امریکا ادعا کرد که ۱۵ میلیارد دالر امریکا در افغانستان مفقود است!
سوپکو افزود که در تلاش برای متوقف کردن قاچاق مواد مخدر در افغانستان، ۷/۳ میلیارد دالر هزینه شده است. و این سرمایه گذاری نه تنها اثر «بسیار کمی» داشته، بلکه تولید تریاک افغانستان از سال ۲۰۰۲تا کنون به بالاترین سطح خود رسیده است.

والتر جونز، یکی از سه نماینده کنگره که درخواست محاسبه کرده بودند، افغانستان را برای پول مالیات دهندگان «سیاهچاله» نامید.
جونز گفت، حق مردم امریکا است که پول شان به مصارفی برسد که برای آن تفاهم بیشتری داشته باشند.
هفده سال است که نیروی های نظامی ایالات متحده در افغانستان هستند. پرزیدنت دونالد ترامپ بارها گفته است که بیش از این از حضور آنها در افغانستان حمایت نمی کند.

«استیو بانون» رییس مشاورات راهبردی ترامپ در گذشته، در مورد مسأله افغانستان پیشنهاد کرد بجای نیروهای نظامی امریکا افراد مزدور، از سازمانهای خصوصی، به کار گرفته شوند. « اریک پرینس» که زمانی پایه گذار موسسه مورد مناقشه » بلاک واتر» بود نیز از این پیشنهاد حمایت کرد. » خواهر » پرینس» » بتسی دِ فوس»، در کابینه ترامپ وزیر اموزش است.

فرماندهان و دیپلماتهای امریکا در حال حاضر به دنبال مذاکرات صلح هستند.
از یک سو، دولت غنی، در این مورد اختیار تصمیم گیری ندارد، از سوی دیگر خروج نیروهای خارجی به سود آن نیست. حکومت فاسدی که در پایان سال ۲۰۰۱ با کمک غرب بر سر کار آمد فقط با کمک همان ها نیزمی‌تواند برسر پا بایستد.

آقای جان سپکو در حالی از رشوت چهار میلیارد دالری امریکا به طالبان سخن می‌گوید که اخیرا گفتگوهای پنهانی میان امریکا و طالبان جریان دارد. اما به راستی هیچ کس نمی‌تواند در میان این معامله، به درستی توضیح بدهد که در افغانستان چه می‌گذرد.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   امریکا حال مکلف بر سیر کردن طالب است طوریکه عطا نور قانونی و مانونی و برداران شان است

>>>   Mirwais Arya
تماس همه ی ما با بستگان و خویشاوندان در غزنی قطع است. شبکه های تیلیفونی در غزنی متوقف شده اند.

غزنی از دیر زمانی با خطر سقوط مواجه بود. از سال های 2008 به بعد بر علاوه ی شماری از ولسوالی ها، طالبان در قریه جات مربوط به مرکز نیز تسلط شان بیشتر شد. نوجوانان و جوانان غزنی آهسته، آهسته جذب تفکر طالبانی شدند و شمار مراکز تربیوی گروه طالبان در مربوطات مرکز نیز گسترش یافت. قتل های زنجیره یی کارمندان دولتی در شهر شدت گرفت. غزنی در محاصره ی کامل قرار داشت. وضعیت امروز حاصل کم کاری چندین ساله ی همه مسوولین بلند رتبه و میان رده و خود مردم است. تمام والی ها، قوماندان های امنیه و راسای پیشین امنیت و نیز برخی به اصطلاح متنفذین غزنی با کم کاری و باج دهی به طالبان، عاملین پیش آمدن این وضعیت هستند. در اینجا باید اعتراف کرد که سهم ما جوانان غزنی برای انجام ندادن دادخواهی منظم و پیگیر نیز کمتر از هیچ گروه دیگری نمیباشد. دولت مرکزی هم در زمان رییس جمهور کرزی و هم در زمان حکومت وحدت ملی ، در قبال غزنی با بی علاقگی تمام برخورد کرده اند. وکلای غزنی، جامعه ی مدنی و جوانان تحصیلکرده ی غزنی شدیدا بر اساس خطوط قومی عمل کرده اند و کمتر روی مشکلات جمعی توافق داشته اند.

بدون شک که طالبان استراتیژی حضور دوامدار در غزنی را ندارند و دوباره شهر را ترک خواهند کرد اما شهری که با عرق ریزی فراوان شهردارهای پیشین و جوانان و مردم همکار با آنان به یکی از زیباترین و پاک ترین شهرهای کشور مبدل شده بود، ویران خواهد شد و زندگی های قربانی خواهد شد.

>>>   Ahmad Parwani
هر جا که ناقل داریم تبدیل به بستر طالب پروری شده
در نتيجه يك حمله طالبان بر يك پاسگاه نيروهاى امنيتى در منطقه جر خشك بيش از ٣٠ نيروى امنيتى كشته و زخمى شده اند.

>>>   این پول عها طور امانت نزد پاروک وردک بسم الله خان استاد عطا گل آقا شیزوی حامد کرزی ودیگران موجود است

>>>   غنی احمدزی خود را بیشتر در جنگ غزنی بد نام و مسخره کرد و وزیر دفاع و داخله و ریس عمومی امنیت ملی را چهره های شان با دروغگویان انها سیاه شد چه میگفتند و بالاخره چه شد حرف مردم واقعیت داشت اما اینها مردم را فریب دادند و اغوا کردند تا طالبان ترورست برادر خوانده های ناراضی ارگ در غزنی دست بقتل و کشتار و غارت اموال و سلاح های نظامی زدند با وصف تمام انجام جنایت در ولایت غنزنی پس از برگشت ترورستان دروغگویان ارگ و ارگانهای امنیتی چک چک و خوشحالی کرده گوش مردم را از طریق رسانه ها کر میکنند که طالبان را شکست دادیم وارقام دروغین از تلفات طالبان ترورست را پخش میکند غفلت و کمرسی شانرا در برابر ولایت غزنی با همین گفتار ها پنهان میکنند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است