رخداد کودتای نرم در پاکستان
گزینش ارتش و سازمان اطلاعاتی در خصوص عمران خان به دلیل خاستگاهش از درون قبایل پشتون پاکستان یک حرکت حساب شده و مهندسی شده در رخدادهای اخیر ایالت صوبه سرحد پاکستان و راهکار سیاست کاخ سفید تدوین شده است 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۱    ۱۳۹۷/۵/۱۸ کد خبر: 153561 منبع: پرینت

به گزارش مرکز مطالعات شبه قاره با توجه به اخبار و تحلیل های خبرگزاری ها و مراکز مطالعاتی، انتخابات سراسری پاکستان برای گزینش نمایندگان مجالس ملی و ایالتی، تشکیل حکومت و نخست وزیر برگزار گردید که در آن حزب "تحریک انصاف" به رهبری عمران خان با بدست آوردن 118 کرسی در مجلس ایالتی و حکومت مرکزی پیروزی قطعی را بدست آورد.

اکثر رسانه های مهم جهانی که انتخابات پاکستان را دنبال می نمودند با توجه به سطح گسترده مداخلات بی‌سابقه "ارتش" وسازمان آی اس آی پاکستان پروسه ی انتخابات را "کودتای نرم" نامیدند که در تحت مهندسی و سایه ی نفوذ سرنوشت ساز نظامیان آن کشور به راه افتاد.

تاریخ گواه است که تاکنون حدود نصف از حیات سیاسی جامعه پاکستان در تحت سایه ی حکومات نظامی سپری گردیده است ‌‌‌‌‌‌‌‌و هنوز این پروسه با قوت ادامه دارد. در تداوم کودتاهای پی هم و سنتی در پاکستان اینبار ارتش و سازمان اطلاعاتی آی اس آی در یک حرکت نوآورانه و کودتای آرام قدرت سیاسی را تعویض نموده از میان چندین گزینه مهره ی موردنظرشان یعنی عمران خان و حزب «تحریک انصاف» او را بر سکوی اقتدار سیاسی کشانیدند.

آگاهان سیاسی معتقدند که گزینش ارتش و سازمان اطلاعاتی آی اس آی در خصوص عمران خان به دلیل خاستگاهش از درون قبایل پشتون پاکستان یک حرکت حساب شده و مهندسی شده در خصوص رخداد های اخیر ایالت صوبه سرحد پاکستان و راهکار سیاست کاخ سفید در خصوص مذاکره و "استراتژی عقب نشینی" در برابر طالبان به مثابه "رویکردگرانشی" و کاربرد قوه ی جاذبه برای دسترسی کامل به حوزه سیاسی افغانستان در هر دو محور دولت و طالبان تدوین شده است.

آی اس آی در نظر دارد که تخم تروریستی را که سال ها قبل در زمین افغانستان افشانده بود حال تحت اتمسفر سیاسی موجود و معاملات آمریکا در این خصوص فصل خرمن برداری آن فرا رسیده است. ارتش و سازمان اطلاعاتی آی اس آی پاکستان در یک نمایشنامه ی دموکراسی کاذب و انتخابات جعلی و تقلبی و در تحت سایه ی خفقان آور نفوذ بی پهنای ارتش و استقرار صدها هزار نیروی ارتش در حوزه های انتخاباتی و فقدان حضور رسانه، حزب موردنظر و رهبر آن عمران خان را بر سکوی قدرت رسانید تا بتواند به سهولت نیروی دولت را در راستای مقاصد شیطانی و مداخله گرانه خویش در داخل کشور و جولانگاه منطقه ای استفاده نماید.

بی گمان تغییرات جدید در پاکستان نقش قابل ملاحظه ای در چرخش رخدادهای افغانستان و پروژه طالبان خواهد داشت. رسانه های جهانی پروسه ی انتخابات پاکستان را تحت فوکس قرار داده و لاجرم از درون سایه های تاریک، خورشید حقیقت را بیرون کشیدند. در این میان وبگاه آسیا تایمز تحت عنوان «خفقان رسانه ها: چگونه ارتش پاکستان به پیروزی عمران خان کمک کرد؟» جریان گزارشات انتخابات پاکستان را مورد تحلیل قرار داده می نگارد (۱*) "رسانه های عمده، منتقدان نظامی و فعالان طرفدار دموکراسی قبل از انتخابات تحت فشار و ارعاب قرار گرفتند با توجه به اینکه رسانه های جهانی، انتخابات پاکستان را تماشا نموده و آن را تحت پوشش قرار دادند اما روزنامه نگاران محلی به علت فقدان مجوز توسط کمیسیون انتخابات از ورود به چندین ایستگاه رای گیری منع شدند.

در این گزارشات آمده است که یک افسر ارتش مستقر در خیابان «محنی» در لاهور گفت "ما از مقامات ارشد دستور گرفته ایم تا کارگزاران رسانه ای را در ایستگاه های رای دهی اجازه ندهیم" به طور مشابه خبرنگاران مجاز به ورود به ایستگاه های رای گیری در کانتور لاهور نبودند یک مقام ارتش مستقر در محل ورود در لاهور گفت "بدون اجازه نامه از اداره «روابط عمومی خدمات داخلی » [بازوی رسانه ای ارتش]، مردم و رسانه ها مجاز به ورود به منطقه کانتی نیستند.

پیش از این یک روزنامه نگار ارشد و خبرنگار روزنامه «نوای وقت» مربوط اردو به نام مطیع الله جان پس از انتقاد از ارتش و ارگان های قضایی مورد تهاجم قرار گرفت. نویسنده به گزارش خویش ادامه داده و می نویسد "در حقیقت برخی موسسات رسانه ای مهم و با نفوذ و خبرنگاران و کارکنان مربوط به طور منظم هدف قرار گرفتند. جنرال آصف غفور سخنگوی ارتش، حتی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که تعدادی از روزنامه نگاران از جمله "مطیع الله" ضد دولتی و ضد نظامی بودند.

در بخشی از این گزارش آمده است "ارتش پاکستان به ویژه سه رسانه ی برجسته کشور یعنی Dawn Group، Geo News و Jang Group را هدف قرار داد. آنها مجبور شدند برخی از ستون ها را رها کنند و برخی گزارش ها را پاکسازی کنند در حالیکه جنگ، روزنامه برجسته ی اردو در پاکستان مجاز به ارایه گزارش در ناحیه کانتون نبود و بزرگترین روزنامه انگلیسی زبان «دان» بطور منظم هدف قرار گرفت.

اتهامات روزنامه Dawn بطور قابل توجهی توسط آخرین یافته های کمیسیون حقوق بشر پاکستان تایید شد. این کمسیون بر "محدود کردن سیستماتیک آزادی بیان در قالب مشاوره مطبوعات، ارعاب و آزار و اذیت" را که توسط ادارات دولتی و اطلاعاتی انجام می شود صحه گذاشت و یادآور شد که چنین وضعیتی بسیاری از روزنامه نگاران و کارفرمایان آنها را درجهت مقاومت در برابر این اوضاع آسیب پذیر ساخته است.

در تداوم این گزارشات آمده است "یکی دیگر از سازمان های غیر انتفاعی که توجه جدی به ارعاب مطبوعات در پاکستان مبذول داشته است کمیته محافظت از روزنامه نگاران است. گزارش ها نشان می دهد که چگونه روزنامه نگارانی که نقدهای مهم در مورد ارتش یا دادگستری را انجام داده اند مورد آزار و اذیت قرار گرفته ربوده شدند و مورد حمله قرار گرفتند گروه های حقوق بشر در پاکستان به علت بی پروایی موسسات قضایی نسبت به رسانه ها شدیدا خشمگین و تحریک شده اند. کمیته محافظت از روزنامه نگاران به نقل از زهره یوسف نماینده کمیسیون حقوق بشر گفت: "روزنامه نگاران در بحث در پیرامون ارتش و قوه قضاییه پاکستان در میان سنگ و زمین سخت قرار داده می شوند.

وی گفت: "در ماه های اخیر قوه قضاییه که تاریخ سرشار از حمایت از ارتش قدرتمند پاکستان را برجبین دارد در برابر تلاش ها درجهت سانسور مطبوعات و رسانه ها عمدتا سکوت اختیار نموده است. در بخش دیگری از این مقاله آمده است "در حالیکه ارتش پاکستان رسانه های محلی انگلیسی زبان و اردو زبان را مجبور به حمایت از عمران خان ساخت تعداد زیادی از مدیران رسانه ها مورد آزار و اذیت قرار گرفتند. کانال خبرهای عمومی Geo TV بخشی از گروه جنگ در اعتراض شدید علیه مداخلات دولت و خود سانسوری برای مدت دو هفته دست به تحریم زده و نشریات شان را متوقف ساختند.

نمایندگی های روزنامه فروشی رسانه های اجتماعی نیز مورد تهدید قرار داده شدند. نه تنها روزنامه های جریان اصلی بلکه سایر رسانه های اجتماعی تحت فضای ترس و وحشت قرار گرفته و دست اندرکاران رسانه توسط ارتش مورد ضرب و شتم قرار گرفته و فعالان دموکراسی و وبلاگ نویسان ربوده شدند. کمیسیون حقوق بشر همچنین نسبت به افزایش توصیه های رسمی یا هشدار به کاربران رسانه های اجتماعی بخصوص کسانیکه از سیاست های دولت انتقاد نمودند اشاره نمود"

گزارشات مشعر است: "هرگونه انتقاد از سیاست های ارتش یا بحث در مورد خشونت های افراطی، بیشترین توصیه ها و هشدارهای مطبوعاتی را به خود جلب می نمود. منتقدین به دفاتر «خدمات داخلی ارتباطات عامه و همچنان «موسسات تحقیقاتی فدرال» فراخوانده شده و در خصوص فعالیت های رسانه ای و اینترنتی مورد بازجویی و پرسش قرار گرفتند" با این حال برخی رسانه های پاکستانی مانند the News بدون هیچ ترس و واهمه ای چندین مقاله به نشر رسانید و ضمن اتنقاد از پروسه ی انتخابات، شفافیت انتخاباتی را مورد پرسش قرار داد.

در همین حال نیویارک تایمز پروسه انتخابات پاکستان را مورد بررسی قرار داد و تحت عنوان "سایهٔ نفوذ نظامی بر انتخابات پاکستان" جریان انتخابات را مورد کنکاش قرار داده و بنابر جو مسلط ارعاب، خشونت و خفقان سیاسی آن را "کودتای نرم" نامگذاری نموده می‌ نگارد" (۲*) کمپاین نظامی در پاکستان چندین کاندید را هدف قرار داد این حرکت شامل به حاشیه کشیدن کاندیدانی که مورد تمایل نظامیان نبود، سانسور نمودن خبرگزاری های مهم و پیگرد جنبش‌ های صلح آمیز سیاسی بود"

نیویارک تایمز ادامه داده و می نویسد "بیشترین احتمال دستیابی به دستکاری نظامی مربوط به حزبی است که توسط ستاره پیشین کریکت پاکستان عمران خان رهبری می گردد."
نیویارک تایمز موضع سیاسی و سیاست خارجی عمران خان در قبال افغانستان را که همرنگ با طرز دیدگاه های مولاناهای پاکستان بویژه قاضی حسین احمد در خصوص اعلان جهاد در افغانستان است، مورد ارزیابی قرار داده می نویسد" عمران خان کسی است که مشروعیت جنگ طالبان علیه ارتش آمریکا در افغانستان را رسما اعلام داشته است.

عمران خان بعنوان کاندیدای مورد علاقه و حمایت ارتش شناخته شده است در این حال نیویورک تایمز از قول احمد رشید نویسنده و تحلیلگر مشهور سیاست خارجی در پاکستان می نویسد "سوال که کل ملت می پرسد این است که ارتش چه می خواهد و چرا تا این سطح دخالت می‌کند؟

آقای رشید مانند دیگران در جریان مصاحبه ای گفت که وی معتقد است که ارتش خواستار یک دولت ضعیف توسط «حزب تحریک انصاف» و اتحاد غیر معمول آن در پارلمان می‌ باشد.
احمد رشید خاطرنشان ساخت: "برای اولین بار نه تنها نخبگان بلکه اکنون مردم عام همچنان از نقش اصلی ارتش آگاهی دارند و از آن در حال حاضر در سطح روستاها صحبت می شود"

نیویورک تایمز ابعاد دخالت ارتش در انتخابات را مورد بررسی قرار داده و تصویر روشن انتخابات تحت پاشنه و برچه نظامیان را به نمایش گذاشته می نویسد "بسیاری از کاندیداها در مورد تصمیم غیرمعمول ارتش برای استقرار (371000) سرباز برای نظارت بر انتخابات از جمله در داخل ایستگاه های رای گیری عصبی هستند.

عارف عرفان

منابع:
(*1)
Asia Times/PAKISTANELECTION INTERFERENCE
Muzzling the media: How Pakistan’s army helped Khan win
(2*)
NewYork times /Military’s Influence Casts a Shadow Over Pakistan’s Election


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
جنگ نرم
نظرات بینندگان:

>>>   تشکر ازین مقاله جامع جناب عرفان

>>>   عطايى
در افغانستان نوبت انتخاب یک رئیس جمهور غیرپشتون رسیده است. جای‌گزینی غنی با یک پشتون دیگر با رای تاجیک، هزاره و اوزبیگ فقط بازتولید اشرف غنی است و باعث تحول جدی و بنیادی در معادلات قدرت نخواهد شد. یکی از ملاحظات جدی در انتخابات بعدی باید غیرپشتون بودن رئیس جمهور باشد.

>>>   Najib Salam
اكثريت مطلق نخبگان سياسى پشتون بدون استثنأ همه به گونه يى طالب اند ، تجربه دوران حكومت دارى طالبان و قرار گرفتن اين طيف در كنار طالبان و هم اين هژده سال اخير همين را مى رساند .
شما يكبار آرشيف هاى راديوى ها معتبر جهان از بى بى سى تا صداى امريكا و راديو دوچه ويلى را در زمان مقاومت عليه طالبان و حاكميت طالبان را مرور كنيد ، از ظاهرشاه تا كرزى و غنى و احدى و ديگران همه از طالبان به دفاع برخواسته بودند و قبيح ترين جنايات آنها را توجيه مى كردند، همين اكنون هواخواهان طالب حاكميت را به دست دارند و هيچ دليلى وجود ندارد كه اينها عليه طالب باشند . طالب ها لشكر سركوب اينها عليه اقوام غير پشتون اند.

>>>   خوب معلوم است قبلا از پشتو زبان های خیربشتونخا به عنوان اله تروریستی واشباع جنسی ومقاصیدی پلیدی سیاسی ونظامی استفاده میکردن وحالا میخواهد با استفاده از عروسک مثلی عمران خان استفاده نمایند تا منطقه مذکور را جایگاه امن برای ترویست . انتحاریها وسلا های خود قرار دهد .البته جهت نام گرفتن پشتو از برادرهای پشتو زبانی افغان معذرت میخواهم ولی این یک واقعیت است

>>>   خود یک زراعت پیشه مطالب اش از پشتونیزم و گزینه های مرتبط با آن است توبه خدایا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است