ایتلاف ملی، فاقد برنامه و طرح تغییر ساختاری
در سال های پسین از اینگونه ایتلاف های زود گذر و مقطعی زیاد وارد بازار سیاست شده است و وقتی فرصت معامله فرا می رسد همین سران ایتلاف رو در روی همدیگر می ایستند و رازهای پشت پرده را فاش می کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۵    ۱۳۹۷/۵/۶ کد خبر: 153125 منبع: پرینت

ایتلاف بزرگ ملی با حضور 35 حزب و شوراها با سروصدای حجیم رسانه ای چند روز اخیر شکل گرفت و دانه درشت های قدرت در دولت کرزی و احمدزی در یک گردهمایی حضور این ایتلاف را اعلان کردند.

سخنرانی های آتشینی در این محفل صورت گرفت اینها حکومت وحدت ملی را تهدید کردند که اگر به خواست احزاب تن در ندهد کشور به بحران خواهد رفت اما نبود برنامه منظم، فقدان طرح تغییر ساختاری و عبوراز نظام خودکامه استبدادی کنونی نشان می داد که ایتلاف نیت ندارد که پیکر این نظام خدشه دار شود فقط قامت را برای اصلاح ظاهری این نظام راست کرده است و این اصلاح را هم در جایگزینی رهبران این ایتلاف در منظومه بالای قدرت مد نظر دارند.

آنها مانند گذشته تمام راه ها را برای معامله و مجامله و دادوستد سیاسی باز گذاشته اند وگرنه این چگونه ایتلاف بزرگ ملی است که برای آینده سیاسی کشور فاقد هرگونه طرح و برنامه باشد؟ جایگزینی کرزی بجای احمدزی برنامه نیست جابجایی کابینه کرزی و افراد مورد تفقد و نوازش او بجای کابینه احمدزی هیچ دردی را دوا نمی کند. این ایتلاف نزدیک یک سال و نیم چهره گشود از انقره تا به شمال و کابل سروصدا کرد که ما با طرح های جدید برای رهایی کشور از بن بست کنونی، قطع جنگ، تامین صلح سراسری، طرح نظام غیر متمرکز، و جلوگیری از تجزیه کشور به زودی وارد میدان می شویم.

این زودی عالیجنابان پس از یکسال و نیم بود که اعلام حضورکردند اما از طرح و برنامه خبری نبود سخنانشان تند بود ولی ماهیت آن نشان می داد که غنی و عبدالله اگر قدرت و صلاحیت ما را در دولت اعاده نکنند تسبیح دراز غنی و دریشی لوکس عبدالله را با کلاه قره قلی و چپن ازبکی کرزی تعویض می کنیم چون ایتلاف چیان بزرگوار هیچکدامشان نسبت به کاندید کردن همدیگر در سمت رییس جمهور توافق کرده نمی توانند بالاخره اگر غنی با اینها معامله نکند همه باز شاهی را مجددا به شانه کرزی می نشانند.

اما تجربه نشان داده است که در این سال های پسین از اینگونه ایتلاف های زود گذر و مقطعی زیاد وارد بازار سیاست شده است و وقتی فرصت معامله فرا می رسد همین سران ایتلاف رودرروی همدیگر می ایستند و رازهای پشت پرده را فاش می کنند.

زمان نشان خواهد داد که این ایتلاف هم در همین مسیر طی طریق خواهد کرد علاوه براینکه دیگر آمریکا و جامعه جهانی هم به چشمک زدن های کرزی طالب پرور فریب نمی خورند چون در اوضاع کنونی اصلاح این نظام مشکل جامعه را حل نمی کند فقط تغییر ساختاری این نظام با هدفمندی تامین حق شهروندی، دموکراسی و عدالت ملی می تواند منجر به رهایی از این وضعیت ناهنجار و خونین گردد و بس.

با توجه به مذاکرات مستقیم آمریکا با طالبان و طرح آتش بس دومی اوضاع بیش از حد پیچیده تر خواهد شد البته این را باید گفته باشیم که اقتدارمندان دیروزی و امروزی صاحبان ثروت های نجومی هستند اصلا توقع تغییر بنیادین نظام و تعلق خاطر حتی به همان عدالت نسبی از سوی اینها به سفاهتی بیش نمی ماند چون وقتی مردم صاحب سرنوشت خود گردند ثروت های باد آورده اینها مورد مواخذه قرار می گیرد بدان علت اینها از کرزی و احمدزی عبور نمی توانند چون همین دو آدم اینها را به قهرمانان «جیب» تبدیل کرده اند و بدینسان «تعهد ملی» را از آنها گرفته اند.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایتلاف ملی
تغییر ساختار
کرزی
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   Salam
در انتخابات آينده پشتون ها با مهارت همه را تحت كنترول دارند . غلجايى ها به رهبرى غنى و اتمر و حكمتيار و درانى ها به رهبرى كرزى ، ائنلاف نجات كه از سوى پشتون ها مهار شد و كرزى با مهارت آنرا به ائتلاف بزرگ ملى تغيير داد ، چهره هاى ناسيوناليست و پشتونيست چون احدى در محور اين ائتلاف قرار دارند و اجازه نخواهند داد تا محوريت تاجيك ها ، ازبيك ها و هزاره ها شكل گيرد ، عده يى كودن كه از تاريخ نمى آموزند فكر مى كنند كرزى ، احدى و....رهبرى ايشان را مى پذيرند . پشتون كه به اقتدار پشتون باور نداشته باشد وحاضر شود اقتدار غير پشتون را بيپذيرد تا اكنون وجود ندارد . پشتون ها باهمان تفكر برادر بزرگ روى ديگران دست مى كشند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است