به این ایتلاف دل نبندید
آنچه در ابتدای راه این ایتلاف دیده می شود، همان روال سابق است که تعدادی برای رسیدن به قدرت دور هم جمع می شوند و سپس برای تقسیم قدرت باهم می جنگند 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۹    ۱۳۹۷/۵/۶ کد خبر: 153106 منبع: پرینت

به گزارش شبکه ی اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) ایتلافی متشکل از ۳۵ حزب و جریان سیاسی و چهر‌هایی چون جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رياست‌جمهورى، صلاح‌الدین ربانی سرپرست وزارت امور خارجه و رییس جمعیت اسلامی، عطا محمد نور والی سابق بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، محمد محقق معاون دوم رییس اجرایی و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، احمد ضیا مسعود معاون سابق ریاست جمهوری، رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی و رییس جریان سیاسی محور مردم افغانستان، انوارالحق احدی از سران حزب افغان ملت و رییس جبهه نوین افغانستان، اسماعیل خان وزير سابق انرژى و آب و والی سابق هرات، محمد یونس قانونی معاون اول اسبق ریاست‌جمهوری، همایون همایون معاون اول مجلس نمایندگان، ظاهر قدیر نماینده مردم ننگرهار در مجلس و لالی حمیدزی نماینده مردم قندهار در مجلس، اعلام موجودیت کرد.
در قدم بعدی رایزنی های این ایتلاف به نتیجه دیگری نیز منتج شد و آن حمایت حامد کرزی رییس جمهور سابق از این ایتلاف بود. کرزی تأکید کرد که مردم افغانستان از راه تلاش‌های «اینچنینی» می‌توانند از مداخلات دست‌های بیرونی و ایجاد نفاق میان افغانستانی ها جلوگیری کنند و سبب تقویت اتحاد ملی و حاکمیت ملی شوند. و می‌توانند با چنین تلاش‌هایی سبب تأمین صلح و برگزاری انتخابات شفاف در کشور شوند.
قرار است که این ایتلاف نامزد واحدی را در انتخابات بعدی ریاست جمهوری معرفی کند.

اگرچه در مراسم اعلام رسمی این ایتلاف سخنرانان از سخنان اشرف غنی در رابطه با احزاب و نهادها انتقاد کردند اما اشرف غنی با زرنگی تمام در حساب توییتر خود نوشت: دولت وحدت ملی از برنامه‌ها، پيشنهادها و طرح‌های احزاب سياسی، ایتلاف‌ها و فعالين جامعه مدنی كه در مطابقت با قوانین نافذه کشور و آرزوهای مردم باشد، استقبال می‌كند.

هرچند هنوز موضع بسیاری دیگر از سران جهادی و احزاب و برخی حکومتی ها در رابطه با این ایتلاف مشخص نیست، اما آنچه در ابتدای راه این ایتلاف دیده می شود، همان روال سابق است که تعدادی برای رسیدن به قدرت دور هم جمع می شوند و سپس برای تقسیم قدرت باهم می جنگند.

آنچه در رابطه با آینده این ایتلاف مایه نگرانی است، حضور افراد با عقاید و سلیقه ها و عملکردهای متفاوت و گاها کاملا متضاد با یکدیگر است. با یک نگاه اجمالی به گذشته افراد شامل این ایتلاف درمی یابیم که چهره های جنجالی با گذشته نامطلوب در اذهان عامه قرار است شعار واحد سردهند و برای رسیدن یک نامزد به ریاست جمهوری آینده با یکدیگر هم عقیده شوند که عملا کاری ناممکن است.
اما کشیده شدن پای حامد کرزی به ایتلاف می تواند یکبار دیگر اکثر این تعداد از افراد متضاد را دور هم بصورت مقطعی و مصلحت گرایانه جمع کند. هرچند حامد کرزی قبلا اعلام کرده بود که تمایلی به بازگشت برای رسیدن به قدرت ندارد ولی حضور او در تایید اینچنین جمعی نشانه آمدن دوباره وی در رقابت های انتخاباتی برای کسب چوکی ریاست جمهوری است.

اگر اعضای این ایتلاف یکبار دیگر تجربه تلخ گذشته که همان اعتماد به کرزی و آمریکایی ها است را تکرار کنند، مشخص خواهد شد که فقط بفکر منافع شخصی خود هستند و اصلا به مردم توجهی ندارند. زیرا به قدرت رسیدن دوباره حامد کرزی یعنی چپاول مجدد مردم توسط احزاب، تمدید زورگویی های جناحی، تشدید اختلافات قومی، ایجاد درگیری های مذهبی، ترویج فساد و فحشا تحت نام آزادی و دموکراسی، میدان دادن به خارجی ها برای اشغال و غارت بیشتر کشور، ضربه زدن به کانون های خانواده و نابود سازی کامل اشتراکات فرهنگی و عقیدتی مردم، آوارگی فزونتر مردم، نابودی زیربناهای اقتصادی کشور، محو کامل سنت های پسندیده اجتماعی و ده ها مورد دیگر که در زمان در قدرت بودن حامد کرزی اتفاق افتاد و کشور را به بحران رساند.

نکته دیگری که در رابطه با این ایتلاف قابل تذکر است، عدم حضور نیروهای فرهنگی و مردمی در رهبری این تشکل می باشد. این مورد ثابت می کند که سران این ایتلاف صرفا به فکر خود هستند و انتظار دارند تا زمانی که زنده اند، بر گرده مردم سوار بوده و در راس امور باشند، بدون اینکه تخصصی در این رابطه داشته و یا گذشته درخشانی از خود در یاد و خاطره مردم ثبت کرده باشند.
اینک کدام یک از چهره های حاضر در این ایتلاف واقعا مردمی هستند و مردم عام به آنان اعتماد دارند؟ صرفا کسانی دور این افراد جمع شده و در آینده به آنان می پیوندند که بفکر منافع شخصی خود بوده همواره مردم را زیر پا کرده اند.

شما از جنرال دوستم که فقط به ازبک ها می اندیشد و همان ها را هم بارها معامله کرده و خود مورد فریب خارجی ها قرار گرفته است، چه انتظاری دارید؟
شما از صلاح الدین ربانی ترسو و محافظه کار که هیچ طرح و برنامه خاصی برای آینده ندارد و حتی نتوانسته وزارتخارجه را از دستبرد اهالی قبیله مصون بدارد، چه انتظاری دارید؟
شما از عطامحمد نور که بجای رسیدگی به مردم به امور حسابهای بانکی و جایداد های ملکی خود افزوده و سپس بخاطر از دست ندادن آنها، بلخ را معامله کرده است، چه انتظاری دارید؟
شما از محمد محقق که بارها برای در راس قدرت بودن، هم کیشان و هم قومی های خود را زیر پا کرده و بجای اتحاد با یاران قدیم خود آنان را از خود رانده و در مقاطعی معامله کرده است، چه انتظاری دارید؟
شما از احمدضیا مسعود قدرت طلب که هرزمان در قدرت است انگار همه دنیا گل و گلزار است و زمانیکه عزلش می کنند انگار دنیا را از اقتدار و زندگی عزل کرده اند، چه انتظاری دارید؟
شما از رحمت الله نبیل خام که چهره معلوم الحال انگلیسی ها است و صرفا بدرد جاسوسی برای انگلیسی ها و کرزی می خورد و اصلا مردم را نمی شناسد، چه انتظاری دارید؟
شما از انورالحق احدی فاشیست افغان ملتی که خیانت های عامدانه و مشخصی در پرونده خود به اقوام عیر پشتون دارد، چه انتظاری دارید؟
شما از اسماعیل خان که بارها فرار را بر مردم ترجیح داده و به سادگی مورد فریب دیگران قرار می گیرد و از خود هیچ ایده و سیاستی ندارد، چه انتظاری دارید؟
شما از محمد یونس قانونی که به شدت محافظه کار که از ترس جان خود زمینه حاکمیت قبیله را فراهم نموده و بارها مردم را معامله کرده است، چه انتظاری دارید؟
شما از همایون و لالی و ظاهر قدیر که مست قدرت بوده و از رهبران مافیا در کشور هستند و بارها قبیله گرایی کرده اند، چه انتظاری دارید؟

شما در میان این چهره ها کدام یک را صلاحیت می دهید که در بخشی از حاکمیت آینده بر شما حکومت کند و مانند گذشته همه اصول انسانی را زیر پا بگذارد؟
بگذریم!!!
در این روزها و در آستانه غوغای انتخاباتی که شاید اتفاق نیفتد و اگر هم برگزار شود مملو از تقلب خواهد بود، ایتلاف مد و رسم می شود و شما در روزهای آینده شاهد تشکیل دیگر ایتلاف ها نیز خواهید بود.

(4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایتلاف
دوستم
نظرات بینندگان:

>>>   يك اشتباه كشنده سياسي:
شنيده مي شود كه برخي از چهره هاي سياسي در صدد زنده كردن شخصي اند كه بارزترين سمبول فساد و تقلب و مزدوري و تعصب و فريب و خيانت در تاريخ افغانستان معاصر شناخته مي شود. مى دانم اوضاع كشور غير عادي است ولي اگر خواسته باشيد با اين فرد اوضاع را سر و سامان دهيد خود تان را فريب داده ايد. آنكه با يكصد هزار نيروي خارجي و اجماع داخلي نتوانست امنيتي ايجاد كند، و آنكه بيشتر از صد مليارد دالر در پيش چشمش حيف و ميل شده است و آنكه اساسگذار بيشترين سنت هاي تباه كن در كشور است جايش محكمه است نه زعامت كشور.
حكومت موقت زاده شرايط خيلي استثنايي بود و حالا تلاش در جهت تكرار آن و آوردن اين نه تنها كاري عبث و ناممكن است كه حتى تصور آن تا سرحد خيانت ارتقا مي كند. اگر از وضع موجود هم راضي نيستيد شما خود مي دانيد كه مهندس آن همين كسي است كه حالا همه را در دايره سحر و شعبده خويش جمع كرده است.
از زير چكك به زير ناوه دان مرويد بلكه در جستجوي راهي معقولتر، منطقي تر و عملي تري بيفتيد.
بشیر انصاری

>>>   بنیاد این ائتلاف بسیار متزلزل و سست است. ائتلافی که بر محورهای مختلف و منافع شخصی و قومی تشکیل شده باشد و هدف واحد و مقدس نداشته باشد به زودی فرو می ریزد. اشرف غنی و دارد و دسته اش کاملا می داند که از این ائتلاف هیچ کاری ساخته نیست. همه آنان نقاط ضعفی دارند که که به راحتی از سوی اشرف غنی مورد استفاده قرار می گیرد. از نطاط ضعف هرکدام لستفاده نموده و ائتلاف را فروپاشانده و سپس هرکدام از خود طرد می کند. کسی که هدف مقدس نداشته باشد همیشه خوار و ذلیل خواهد بود و با ذلت از سوی قدرتهای شیطانی طرد خواهند شد.

>>>   فاشیستان ارگ همه تان را مات خواهد کرد

>>>   سلماعتلاف نامقدس وجنایتکار هیچگاه بتوافق نمیرسن. اگر برند باز هم در وقت چور وغارت گری از هم جدا میشوند.مطمئن باشید.امید گذشته هارا فرا موش نکنید
اعضای ایتلاف نا مقدس ، لالی قا چاقبر، قدی ر قاجاقبر عطا محمد چپاولکر ،اسمعیل غارت گر مسعودیان چور ومتجاوز .محقق میخکوب وسینه برزنان باعزت.وغیره.
خداوند خیر کند.آز موده را آزمودن خطاست.مردم باز فریب شان را نخورند. وگرنه...........
باشنده کابل مامور وزارت معارف.

>>>   عطا صفوی
انگلیس یک فرزندش را به کمال پیری رسانید وحالا....!
------------------------------------------------------
از آنجاییکه کشوری بنام "افغانیه" (افغانستان) و "اسراییل" براساس جعل تاریخ وبه فرمان انگریز نامگزاری و تشکیل یافته است ؛ و ازبدوتشکیل چنین فرمان وجنایت تاریخی منطقه وحتی جهان هرگز روی خوشی وخوشبختی را تا اکنون ندیده است. اگر تادیروز " اسراییل " توانست توسط برنامه های انگلیسی سرزمین های فلسطین را غضب نماید وهمه را درحیطه وتسلطه قرار بدهد ولی امروز تازه پارلمان اسراییل یک جنایت ضد بشری دیگری را مرتکب شد که برای نخستین بار اسرائیل را به عنوان وطن مردم "یهودی" ثبت نمود واین کشور به عنوان یک کشور" یهودی " معرفی شد ، گزشته از اینکه 35 تا 40 درصد باشندگان این کشوربه اصطلاح یهودی ، اعراب ...اند و یهود نیستند .
دقیقآ تحمیل هویت های جعلی بر دیگران ازهمان سناریوی انگلیسی است که یکی پی دیگرتطبیق میگردد ، حالا نوبت فرزند جعلی دیگرش (افغانستان) رسیده است که باید به ثمر برسند تا تاریخ وهویت اصلی این سرزمین را نابود کنند وبازهم یک هویت جعلی دیگری زیرنام " افغان " تحمیل نمایند ، یعنی جعل اندرجعل ( اسم کشورجعلی باهویت جعلی) واین سناریوی وحشتناک ( یهودی - افغانی) هرگز شمه ای ازیک دیگرتفاوت ندارند زیرا هردو برادران " دوگانه " صیهونیزم وفاشیزم افغانی است که ازیک تبارپدری اند.

>>>   هر گام که بخاطر کنار گزاشتن تو کران انگایس و امریکا بر داشته شود تمام مردم از آن استقبال مینمایند اما از کجا معلوم که این ها در بین خود بسازند و وضعیت به وجود بیاورند که به وضعیت فعلی مردم متاج شوند چون تجربه نشان داده که مردم
افغانستان هیچ وقت هم دیگر پزیر نبوده . متاسفانه

>>>   تا جاییکه خبر ها میرساند این ایتلاف بزرگ همه شمول از اقوام خورد و بزرگ و تمام ولایات را در بر دارد و اینه نمای هم اقوام و مردم ولایات است و در شرایط حاضر که تیم ارگ قومگرایی را دامن زده و اقوام با هم برادر را از هم جدا کرده و در تقابل قرارداده چنین ایتلاف بزرگ ضرورت عینی جامعه ما است باید که زودتر از برگذاری چنین ایتلاف بزرگ ما را شاد سازند تا اقوام کشور دوباره با هم گره خورند .

>>>   همه چیز خوب است خو در این شروع کار کمی اتلاف را نم زد

>>>   والله اگر ارگ بگذارد كه پسر با پدر يكجا شود،

>>>   اگر این «ائتلاف ملی» خواسته باشد واقعاْ برای افغانستان کار مثبتی را انجام دهد، باید برنامه ای را برای فیدرالی ساختن کشور طرح و اعلام نماید. در غیر آن، این ائتلاف نیز مانند ائتلاف های گذشته محض روی کاغذ باقی خواهد ماند و علاجی را برای مداوای دردهای افغانستان فراهم نخواهد آورد.
داود

>>>   کــــــــــد 91 شمارا شکست میدهد

>>>   خیلی کار خوب میشود فقط مواظب باشید این حمتیار بدنام وارد جنبش شما نشود که کار آتشین خواهد شد

>>>   Salam
امريكاى ها با مهارت براى آنكه صف مخالفين نظام مزدور را شكسته باشند ، عطا را ميسيون جديد داده اند تا در انتخابات آينده يك اپوزيسيون هدايتى و فرمايشى را بسازد تا از سقوط غنى خوددارى شود ، در نهايت عطا يا معاون خواهد شد و يا هم مانند عبدالله يك قصر ديگر بنام بيد يا بلوط برايش خواهند ساخت تا پول هاى دوبى اش را حامله دار كند .
تاجيكان بايد اين بازرگان هاى بازارى و فريبكار را شناخته باشند و بار ديگر آزمون نكنند .

>>>   ‎عمر راوی‎ is met Saboor Raheel en 2 anderen.
باز ، بازار گرم میشود. بازار خودنمایی ، مردمفریبی، دیده درایی، لاف ، پف، پتاق، دروغ، یاوه سرایی، نمایش های پوقانه ای و میان تهی، هیاهو، شعار، سخنرانی های بی سر و ته، نمایش لباس های شیک، نمایش انگشترهای صد هزار دالری ، نمایش شان و شوکت شخصی، در قصرهای لوکس نشستن و حرف مفت زدن و سر انجام مردم را در یک معامله ننگین و تباهی آور فروختن و دو باره چهارزانو نشستن. شاهد باشید که باز ، یکبار دیگر، همه چیز تکرار میشود. همان چهار کلاه ها، همان چهره ها، همان کار و کردار، همان معامله ها و همان بازار . جای افسوس است بسیار.

>>>   Saboor Raheel
ایتلافچیون بیشرمتر و وقیحتر از تیم فاشیست غنی اند. اینها تنها در دوران انتخابات گرد می آیند که طمع رسیدن به کرسی و چوکی مطرح باشد. اما بعد از انتخابات اگر هزار بار کشور را سیل ببرد اینها برای کدام کار جمعی و عملی از جای خود بلند نمی شوند نمی جنبند. برنامه یی جز تلاش برای بدست آوردن چوکی ندارند. آنهم چوکی یی که تنها نام و معاشش و امتیازات مادی اش از اینها خواهد بود اما اختیار و آبروی چوکی در دست غنی و یا افراد غنی می ماند.
غنی و فاشیزم در کل، روی ضعف، طمع، زراندوزی، معامله گری، نادانی، ریاکاری و در یک کلام روی خانه های خالی بیشمار اینها سرمایه گذاری کرده و می برد.
دل بستن به این ایتلافچیون سابقه دار و بی حیا و پرمدعا تداوم خودکشی و ادامه بیعقلی است.

>>>   آیا از این ائتلاف های بیهوده و حرفهای بزرگتر از دهانتان خسته نشده اید؟؟ این ائتلاف ها صرف در محدوده حرفهای کلان و مفت، مهمانی های گزاف و گرفتن چند عکس است و بس.

>>>   سلام.
اگر چهره های بدنامترین مانند لالی، قدیر وغیر در بین این ایتلاف بد نام وجنایتکار نمیبودند، بواسطه پول وسلاح امکان موفقیت شان میبود.در حالیکه طرفداران شان به دوهزار نفر هم نمی رسد. بآنهم ناکامی شان را قبلآ تبریک میگویم.امید بنا بودی شان تمام نشود.
باشنده کابل.

>>>   فرستاده شده از دوست گرامی ام( ......)
این است حقیقت ھای پنھانی جھادیھای خائین و مفسد !

>>>   همسخن
قوت اتمر، غنی و استانکزی ناشی از ضعف‌های لگام گسیخته‌ی شماست؛
هنگامی که در مدیریت ضعف‌های مان نا کام باشیم خیال می‌کنیم در پشت حریف ما رستم دست کشیده است- از قضا غنی معده ندارد، اتمر و استانکزی از پای آسیب دیده اند. تن و روان سالم جزء قدرت شخصی فاعل سیاسی است که متاسفانه این چهره‌های بنام سیاسی محروم از نعمت صحت تن و روان اند. اما، چرا از این افراد در فضای مجازی فیس‌بوک و محافل سیاسی هم‌چون فعال مایشاء یاد می‌کنند؟ هر اتفاقی که می‌افتد دست اتمر و استانکزی و غنی را دخیل می‌دانند- کم است بگویند دلیل گرمی هوای کابل غنی و اتمر و استانکزی است. سوگند می‌خورم همین آدم‌ها ضعیف‌ترین افراد جامعه اند. اما، ترس شما و وحشت پراکنی شما ناشی از تسلیم پذیری خودتان در برابر ضعف‌های تان است. پدر تان را می‌کشند، فرزند و برادرتان را می‌کشند، خودتان را تبعید و منفک می‌کنند باز در برابر پول و یک چوکی پوشالی که ضعف شماست تسلیم می‌شوید بعد خیال می‌کنید آنها آدم خور اند. اگر این آدمان قوی و خطر ناک بودند حال مملکت جنین نبود. دست تان سالم، پای تان سالم، تن تان سالم ولی نفس‌های تان که ضعیف است هم‌چون مورچه شبنم را طوفان خیال می‌کنید.

>>>   Salam
به اين مهره هاى سوخته ، آزمون شده و فاسد بايد سر انجام نه گفت و از اينها عبور كرد، در هر نظام و حكومت و سيستم كه اينها باشند ، فاجعه مضاعف خواهد شد و كشور راه به سوى تغيير را نخواهد پيمود ، از اين دايره يى شيطانى نسل جوان بايد سر انجام خود را بكشد و خود ابتكار عمل را به دست بگيرد. با اين افراد فاسد نمى شود فدرال ساخت ، نمى شود مردم سالارى و عدالت اجتماعى را تحقق بخشيد . اينها ستون اساسى مافياى قدرت و همكاران نزديك فاشيزم قبيله بوده اند

>>>   بیبینیم که این ایتلاف چه گل به او خواهد داد یک کمی خون در جان مردم بیچاره باقی مانده او را این ایتلاف خواهد ریخت در غیر ان هر کسیکه از حکومت رنجید باز یک ایتلاف میسازه در حالیکه این همه چهره ها امتحان خود را داده اند همین افراد اکنون از ادرس دیگری در جستجوی منافع خود اس افسوس به این مبت بیچاره که چطور توسط امریکائی ها استعمال میشود این ایتلاف ها همه ایشان بدانند که مردم خیلی هوشیار شده اند تکتم قضایا را از قبل میدانند که در بین این ایتلاف کسانی هستند که از دو اخور کاه میخورند و خود را سیر میکنند
و از پلان های امریکائی ها کاملا بی خبر است
خپړی از کابل

>>>   چندین بار آموزده را آموزدن خطای کفری است. بس است ضیا خان بخاطر کسب چوکی و مقام و جمع آوری پول از هر گزینه استفاده کردی......!

>>>   ایتلاف چور ایتلاف چندروز است . بخاطر پول است .اکر احمد ضیامسعود ریس اجرایه است .ولی مسعود می کوید که بنده خودرا کاندیدمیکند. چور و چور و دوستم چور.

>>>   چرا احمد ضیا مسعود ؟ استاد عطا بلیشترین پول را دربین اینان دارد او مستحق است که رئیس باشد ، ریاست ضیا مسعود مورد قبول عبدالله عبدالله وقانونی ودیگران نیست

>>>   واه واه چه یک ایتلاف شغال ها که در راس ان شغال بزرگ بحیث ریس اجرایی شغالها انتخاب شده ضرب المثل معروف است صدتک زرگریک تک اهنگر.

>>>   مردم افغانستان منتظر جنایات بی پایان دور دوم حکومت جنایتکاران شورای نظار وجمعیت بنام اسلامی باشند.بار دیگر تا ریخ چور روی کار میشود.مسعودیان ،ربانیان.مجاهدان بدنام
فیصل کوهستانی.

>>>   ریس ائتلاف جنرال دوستم است

>>>   یک زمانی گلبدین، مزاری و دستم ائتلاف کردند و ضعیف ترین و بی پایه ترین شخص را که همانا مجدددی باشد به ریاست برگزیدند
ائتلاف جدید که خودرا بزرک می نامد نیز ضعیف ترین و بی پایه ترین شان را به ریاست اتلاف برگزیدند.
احمد آرام

>>>   چرا ایتلاف ها زود شکن اند ؟
با احترام و ادب وافر از کار شناسان با علم وتجربه و آگاه به خصایل رجال سیاسی آرزو مندیم
درین باره ادراک و تحلیل خود را بنویسند . با تشکر قبلی
م . ش . فروغ و همراهان

>>>   امیدوارم کرزی نامزد پیشنهادی نباشد

>>>   باید یک غیر پشتون لایق هر کس میخواهد باشد نامزد انتخابی باشد.

>>>   درین اءتلاف ملی همان چهره های رژیم گزشته ات که نام افغانستان را درصدر جدول کشور های متهم به فساد قرار دادند.1-آغای نبیل که رییس امنیت شده بود از مسایل امنیتی بطور مسلکی درمسلک وارد نبود روی مصلحت ویا وابستگی خارجی باین مقام نصب شده بود سیستم امنیتی را خراب کرد.2-دوستم محقق عطای نور ضیا مسعود احدی کسانی اند که در رژیم قبلی نشان دادند که جیب های خودرا پر کردند اولاد های خودرا بخارج روان کردند بلند مدزل ها اعمار نمودند .فساد بودنداین ها به درد مردم نمیخورند توسط مردم منفور شده اند.بمردم چه کردند؟؟؟
بااحترام عبید الله نجرابی.

>>>   Farid
" ائتلاف بزرگ ملی " اگر نتواند تداوم حاکمیت قبیله محورِ " تیم تداوم " را متوقف بسازد و نتواند به پرسش های مهم امروز پاسخ دهد به پشیزی نمی ارزد . امروز مردم به آزادی واقعی ، به دموکراسی پاک و به امنیت نیاز دارند و دولت در کنش خویش ضامن امنیت نیست . امروز مردم می خواهند از فقر رهایی یابند اما دولت هیچ برنامه ی برای مبارزه با فقر ندارد . اعتیاد به مواد مخدر جان جوانان مارا می گیرد اما دولت برنامه ی مبارزه با بذر، قاچاق و اعتیاد به مواد مخدر ندارد . جوانان به کار نیاز دارند اما دولت و سکان داران اقتصاد کشور حدِ اقل برنامه ی اشتغال برای فارغان دانشگاه های وطن ندارند . زنان مانند گذشته زیر ستم اند . به زن ، جوان و کودک باید فکر کرد و برای آنها زمینه های زندگی مطلوب و رشد و شگوافایی را آماده ساخت .

>>>   Najib Salam
چند نفر حكومتى كه همين اكنون در پست هاى حكومتى يا خود شان و با افراد شان موقف دارند يكجا شده اند و ائتلاف كرده و گويا افغانستان را نجات مى دهند ! از اينها بايد پرسيد كه تا حال دمبوره مى زديد ويا سياست مى كرديد .
هر كى به اين مهره هاى بى هدف اعتماد مى كند ، /...بيش نيست !

>>>   تشويش نكنيد سر انتخابات اين ايتلاف به چند دسته تقسيم شده و هر كدام دنباله رو يك كانديد ميشوند. اينطور ايتلاف ها پيش از انتخابات قبلي هم شده بود بعدا از هم پاشيد. همچنان در بين اين ايتلاف چند سياست مدار جنگ انداز هم حضور دارد تا اين ايتلاف را در وخت انتخابات پارچه پارچه كند. چون اينها سر كانديد شان جور نمياييند ايتلاف خود به خود از هم ميپاشد.

>>>   پشتون فاشیست را در انتخاب پشتیبانی نکنید چون وقتی قدرت را گرفت باز همان آش و همان کاسه خواهد بود.

>>>   ما ازین ائیتلاف غیرمتجانس هرگزحمایت نمیکنیم خواهشمندیم نام این ائیتلاف را ملی نگذارند زیرا این ایتلاف مربوط چند نقرچهره شناخته شده قبلی است که قبلا اینها را تجربه کرده ایم ضرور نیست دوباره بالای ما تحمیل شوند همچنان کرزی را

>>>   کمر قبیله گرا ها شکست.
غنی راهی بستر شد.

>>>   هر چند که ابتلاف هاتا حال نتوانسته کدام گره بزرگ از مشکلات مردم ما را حل کند باز هم به فال نیک میگیرم این ایتلاف را ، براینکه از هر قوم درین ایتلاف حضور دارند شخصیت های که بصورت جدی از حکومت انتقاد کرده اند درین ایتلاف دیده می‌شوند . به اینقدر زودی شما قضاوت نکنید که گویا کنترل این ایتلاف به دست امریکا آست . تحلیل گران در برداشت های خود همیشه هراس از خارجی ها را در تشکل ابتلاف و احزاب اذعان داشته اند که این گونه بیان کردن وضعیت تاثیر منفی روی افکار عامه می‌تواند داشته باشد . حرکت مدنی و معقول را که استاد عطا راه اندازه کرد نشان دهنده استقلالیت تصمیم گیری و داشتن جرات سیاسی می‌باشد .
به قدرت مردمی در هر نوع شرایط باور داشته باشید

>>>   امریکا را خو شوروای نظار و طالبان کافر اورده! نه پشتون! زمانیکه امریکا امد بر تاجیکان استعمار پذیر تکیه کرد ولی زمانیکه دید تاجکان فاسد اند و مرد تخت نیستند به پشتون رجوع کرد و راه اصل حودرا دریافت!

>>>   در بین این چهره های ائتلافی یکی را نشسان دهید که سزاوار یاقابل اعتماد برای سپردن مسئولیت یک السوالی برای او باشد

>>>   چرا احمد ضیا مسعود بحیث رئیس اجرائیه این ائتلاف تعیین شده ؟ استاد عطا بیشترین پول را دربین اینان دارد او مستحق است که رئیس باشد ، ریاست ضیا مسعود مورد قبول عبدالله عبدالله ، بسم الله بسم الله ،وقانونی و دیگران نیست

>>>   مه ميگم خداوند همي شان تباه وبرباد كند همى شان مزدور ونوكر جاسوس وغلام هستند از غنى بدبخت گرفته تا اخرين اعضاي شان وگروه هاي دزدى منافقت رشوت خورى همه وهمه توسط ارگ وبه دستور ارگ ميشود همه كوچى ها در خوب ترين چوكى ها مقرر ميشوند اصلا راجع به وطن ومردم هيج فردى فكر نمى كند فقط در فكر جيب اولاد وچپاولگرى خود هستند هم نام افغان را بد كردند وهم نامسلمانرا باطلان هم چنان نام خودشان اسلام وكارشان از صد كافر ًبدتراند زرو شان به خر نميرسد درپالان ميزنند هيچراه دين ومذهب شان معلوم نيست فقط وفقط مردم بيچاره روزانه درچند دين ومذهب ميروند هر ده مترى افغانستان يك دين جداگانه ويك قانون جداگانه دارد بدا بحال سياست مداران كه هم رويشان در اين دنياه وهم در در دنياهى ديگر سياه خجالت زده هستند ٠

>>>   این ایتلاف ارزش نظر دادن را ندارد زیرا که گرگ ها در لباس گوسفندان در آمده ومنفعت شخصی خود را نمایان می کنند و رهبران غیر پشتون را فریب داده تا از هویت شان واز قدرت شان سوس استفاده نمایند . این رهبران تاجیک کدام برنامه ندارند و پشتون ها دارای یک برنامه فاشیستی در ایتلاف داخل شدند .
زره

>>>   حالا بخاطری که حزب اسلامی پس نماند، گلبدین نیز ایشچی و انجنیر داود و دیگران را شامل حزب اسلامی میکند و یک اتحاد دیگر را برضد آنها تشکیل میکند.

>>>   دراین ائتلاف اشرار کثیف وبی وجدان.تشته گان قدرت.دزدان وقاچاقبران مواد مخدر سهیم استند.این ها پست ترین وکثیف ترین انسان های افغانستان استند

>>>   امریکا ائتلاف شمال را از مغاره ها برون کرد و 70 در صد حاکمیت را برای شان داد ولی ریاست جمهوری را برای یک پشتون بخشید. نه می گذارد که اتلاف شمال یکدست بماند و نه هم جنوب.
گلبدین هم تصور کرد که با پیش کشیدن نام قوم می توانم به جاه و مقامی برسم ولی پشتون ها این هیولای دو سر را شناخته وارزشی برای شان نه دارد، همچنانیکه ائتلاف به اصلاح بزرگ ملی را تسخره میکند.
این جنایت کاران سه دهه دیگر در بین مردم نه تنها ارزش نه دارند بلکه مردم خواهان محاکمه شان نیز است
عابد

>>>   این نوشته تحلیلی را سر تا پا خواندم برای من وهر کسی دیگری که این نوشته را بخواند برایش واضح و روشن است که در نوشته حتی الوسه کوشش شده که به نفع اشرف غنی احمدزی نظر ارایه داده شده و انهم قسمیکه خواننده فکر کند که نویسنده تحلیل شخص بی طرف غیر جانب دارد است و بر ضد ایتلاف بزرگ متشکل از تمام رهبران اقوام بزرگ کشور که بر ضد اشرف غنی احمدزی شکل گرفته تا در انتخابات سال اینده ریاست جمهوری در مقابل اشرف غنی احمدزی ایستادگی کنند بنظرم بنده این ایتلاف بزرگ ملی است که متشکل از تمام اقوام بزرگ کشور است همبستگی و وحدت در ان نمایان است و بیاری خداوند شکست اشرف غنی احمدزی با دارو دست ان در انتخابات کرسی ریاست جمهوری سال اینده صد در صد این ایتلاف بزرگ تضمین شده است و شکست اشرف غنی و تیم متقلب ان دلیلش هم واضح است نا رضایتی اکثریت مردم از عملکرد چهار سال زمان کار غنی احمدزی که بوعده های غیر عملی و عوام فریبی و تگ قومی سپری شده و ایتلاف بزرگ اینه نمای همه اقوام در این ایتلاف و حمایت ملیونی مردم از این ایتلاف بزرگ ملی .

>>>   دروقت سرقدرت بودید چی کردید کی حالا بکنید غیر از تنبور ،بزکشی ،بچه بازی ،زنکه بازی ، جور وچپاول ، کسیه بوری دیگر فعل های بد غیر اخلاقی از دست شما نی شرم دارید ونه حیا ونه اوژدان هیچ وقت به قدرت نخواهید رسید به غیر ازان به پای مردم مظلوم افغانستان غلطیده معذرت خواسته که خداوند شما شیطانان روی زمین را ببخشد درغیر ان دوزخ درانتظار شما است زنده باد ریس جمهور اسلامی افغانستان اشرف غنی سرقوماندان عالای قوای مسلح جمهوری اسلامی افغانستان
....

>>>   ائتلاف ملی یا ائتلاف دزدان و بدماشان و اوباشان و زیر دار گریخته گان معروف.
اگر ملت افغان بازهم به این دزدان حرفوی و قاتلان اعتماد کنند، مسئولیت عواقب آن بدوش خودشان خواهد بود. این خدا ناترسان نه در فکر قوم اند و نه در صدد خدمت به مردم.
حسیب

>>>   جای تآسف است که این ایتلاف خصوصآ استاد عطا آن قدر ناتوان وبیچاره شدند که دست بیچاره گی خودرا بطرف قا چاق بران بدنام وبی بندبار مانند لالی ،ظاهر قدیر، همایون وغیره که منفور جامعه هستند دراز گردند.
وای بر حال شما جنایتکاران.چرا مجاهدین را فرا موش کردید ،یا مجاهدین شما را نخواستند.
گویند. کبوتر باکبوتر باز با باز کند همجنس با همجنس پرواز.
باشنده کابل.

>>>   انورالحق احدی، لالی حمیدزی، ظاهر قدیر و همایون همایون اینها پشتون نیستن بلکه کاسه لیس های پارسیوان ها هستند و ما به هیچ وجه این گونه انسان ها رو نه پشتون و نه افغان میدانیم کاملا مثل پدرام که...

>>>   کاملا درست فرمودید اقای کامنت اخرین . ۱۰۰٪ درست گفتی اینها همیشه مصروف جمع اوری پول و فروش خون وظیفه دارند دیگر هیچ

>>>   مطلب بسیار خوب و بجا بود، توفوع ما هم بلاخره همین است تا برای پیشرفت وترقی و از همه اولتر برای احیایی اعتماد واتفاق برنامه ریزی کنیم و ازجانب هم جلو مداخلات کشورهای خارجی را که از نفاق ما استفاده می کنند و توسط خودمان بلا برای خودمان جور میکنند، گرفته بتوانیم.
شریف

>>>   این های که در این ایتلاف شرکت دارند هر کدام به نحوی منافع خود شان در خطر است بعضی از کاسه دور مانده اند بعضی از آینده هراس دارد . امآ در مجموع همه هراس از این دارند تا سرمایه های باد آورده شان به باد نرود.
قسم به خدای متعال که جان همه ما دست اوست این ایتلاف بخاطر نجات افغانستان نیست نیست نیست فقط بخاطر نجات خود شان سرمایه های شان و فک وفامیل شان. یگانه دلیل که ملت ما در به در هستند همین است. سال ها داکتر نجیب داد زد مردم حرفش را گوش نکردند حالا همه بر سر خود میزند. اگر این ایتلاف به مقصد میرسد. باز جنازه این وطن و این ملت را بخوانید

هرگاه اينها بيكار بمانند ایتلاف می سازند!
اينقدر در هفده سال ایتلاف ساختند که ديگر عادت شده برايشان و هر وقت دلشان در خانه تنگ شد جمع می شوند و مي گويند ایتلاف ساختيم شايد اين نوع ایتلاف ها براي آدم هاي ناداني مثل من قابل پذيرش باشد اما براي آنهایی كه در عرصه سياست تحقيق و پژوهش مي كنند جمع شدن اينها را به مانند خس دزدهای مسجد پل خشتي مي دانند.

ایتلاف چيست و چگونه شكل مي گيرد؟
آشفتگی و بحران هاي اجتماعي، سياسي، اقتصادي و... در جامعه یک سلسله تغییرات بنيادي دامنه دار در ضمیر مردم يک کشور به وجود مي آورد و زمانیکه نگراني ها ریشه دار و عمیقتر می شوند تغییر وضعيت اجتماعی موجود مورد توجه قرار می گیرد آنگاه انقلاب و احزاب بزرگ شكل مي گيرد و احزاب گوناگون و متفرق براي تغيیر وضيعت موجود مشتركا اقدام عملي مي كنند، احزاب داراي برنامه ها و راهبردهاي بنيادي قاطع و هدفمند مي باشند نه مقطعي مانند اينها.

وقتي سخنراني ایتلافی که اخیرا شکل گرفت را گوش كردم يك لحظه فكر كردم چقدر آدم هاي خوش باور احمق مثل من زياد هستند و گپ هاي احمقانه اينها باور مي كنند. در ایتلاف آنها نه كدام برنامه و هدف مشخص است نه اساسنامه كه اعضا را مكلف به پيروي از آن كند يک جلسه گرفتند، تمام شد و رفت.

اينها از خود سوال نمي كنند با كدام اصول ساختاري ایتلاف تشكيل داده اند؟ شايد جلسه كه تمام شد و به خانه هايشان رفتند فراموش كنند که چه گفتند. در پشت پرده ماجرا رقابت ميان دونفر كارگردان است: لوي پكتيا به سرپرستي غني و لوي قندهار به سرپرستي كرزي. دوستم، عطا، محقق، احمدضيا، همايون، لالي، ظاهرقدير، احدي و... صحنه گردان هستند.

اينها را که ديدم به ياد داستاني افتادم كه در محلي بزرگان خاین با دشمنان مردمشان پيمان بسته بودند كه جان مردم مال شما باشد مال مردم از ما باشد، قاتلان با همكاری خيانتكاران مردم محل را مي كُشتند تا خيانتكاران مال آنها را بگيرند نمونه اش خون سربازان قيصاری و شجاعت و پايمردی قيصاري بود كه دوستم را آزاد كردند و قيصاري را زندان كردند.

نمي خواهم سخن تند و تيز بنويسم اما به .... مانند خود كه پيروان عطا، دوستم و محقق هستند می گويم: به ياد داشته باشيد آنچه اخیرا به نام ایتلاف بيان شد شاخص های شكل دهنده ایتلاف را ندارد و هرگز اين ایتلاف بجايی نخواهد رسيد و هيچ كمكی به مردم و جامعه غيرپشتون نخواهد كرد مگر سردرگمی، چند دستگی و تباهی شان كه هر روز به جنازه های جوانان و ناامنی و مشكلات جامعه غير افزوده شود.

گل امیری

>>>   ارگ تشويش نكند آن ائتلاف بجايى نميرسد
ناطقى

>>>   حکومت تگ قومی در کشوری چون افغانستان که یک کشور کثیرالقومی است فکر کننده ان ناقص العقل و کوتاه نظر است این غنی گک چه که ده ها غنی دیگر باشد به این هدف شوم ضد اسلامی و انسانی و اخلاقی شان رسیده نمیتوانند جز بدنامی و سیاه رویی بخود شان همفکران و همراهان شان چیزی دیگری بدست اورده نمیتوانند و تجزیه خاک بدو بخش هم از امکان بعید نیست .

>>>   غنی جاسوس امریکا است. امریکا بخاطر نفاق در افغانستان باو فرمان میدهد که چه باید بکند!!!!

>>>   آغا شما افراد وطن پرست را از دید ملا لوده بدخشی میبینید و .....به قلم پرانی میپردازید ، خودت افرادی مثل مسعود، ربانی ، دوستم ، محقق وووو را بزرگان قومی میدانید .
به نظر بنده شما از بزرگ قوم برداشت غلط دارید، شاید هم گناه شما نباشد از کودکی دزد و رهزن را برای شما ّبزرگ وانمود کرده اند .
من تا به حال در بین سر داره های شمال کدام مرد بزرگ ندیده ام به جز از دزد غر و لندغر و آقای غنی به صفت رئیس جمهور صلاحیت دارد تا چنین افراد را از حلقه دولت بدور اندازد.

>>>   یک منبع که خانه اش طرف جنوب ارگ یعنی کارته نو است خبرداد که جناب رئیس جمهور با صدور فرمانی به عوض نذیراحمدزی اسپ خودرا وکیل لانتصابی درمجلس تعیین نموده گفته اند دلیل این انتصاب بیرون شدن حرف های جاهلانه از زبان موصوف است ،

>>>   این افرادی را که نام برده اید اینها را کسی در جمله انسان نمی شمارد چی رسد به سران قومی و سیاسی اشرف غنی باید مطمین باشد که به اینها کسی اهمیت سگ را نمیدهد همه اینها جاسوس ناموس فروش دزد و قاتل هستند اگر کسی همایون. ضیا مسعود قدیر کل عطای چور. حمیدزی بازینگر و دوستم لوطی را در جمله انسان میداند خودش انسان نیست و در انسانیت اش شک خواهد بود بلخصوص کسیکه این مطلب را نوشته است.

>>>   با گرفتن پند ها و تجربه های تلخ از ایتلاف ها گذشته و شکستن ها و ناکامی های آنها، اینبار این ایتلاف جدید حتمن بیخ و ریشه فاشیزم قبیله را ار ریشه بیرون میکند و گلیم حکومت قبیله پرستان فاشیست اوغان را درین کشور برای همیشه جمع میکند.

>>>   زوال ایتلافهای لگه وبگه و حاکمیت قانون!

>>>   هوالله
این همه خواب هست محال است وجنون
نتیجه این ایتلاف ها را قبلا ما تجربه نموده ایم یک چند شخص دزد بیسواد میشود کاری را از پیش ببرد نخیر عاقبت الامر یکی دیگر خودرا میخورند

>>>   غنی جاسوس در مقابل انتحاریها ژست میگیرد!!؟؟

>>>   Salam
من از شهروندان پشتون تبار خود مى پرسم ، آيا تمدنى را مى شناسيد كه افغان در تاريخ ناجى آن بوده باشد ، جز تاريخ سياه و قتل و كشتار و غارت !
يك نمونه از تمدن درخشان علمى ، فن آورى و ادبيات را شما در تاريخ سياسى و انسانى پشتون ها ( افغان ها) نشان دهيد !
مگر احمق بايد بود كه تمدن و تاريخ درخشان خراسانى را در مقابل عصبيت قبيله يى وسنت هاى انسان سوز افغانيت از دست داد.
ما سه سده اين تجربه يى تمدن سوز را داريم ، فكر كنم ديگر كافى است .

>>>   فرید بدخشی
ما از جلالتماب حضرت محمد غنی احمدزی استقبال میکنیم و در اینده به ان ره ی میدهیم چون تمام سردم داران جهادی چی کردن بیشتر از ۵ میلیون نفر را به سرکسی کشتن به سر یکی دیگر خود فتواه جهاد دادند بلاخره چی شد هیچ
شما از اول میدانیستید که امرکایی ها پول مییدهد و شما جهاد میکنید و حالی روس پول میدهد و شما جهاد میکنید
کدام جهاد ؟ ....

>>>   این کوچی لعنتی هیچ بردی ندارد، همه موفقیت های او در جهت مسایل سمتی زبانی و قومی است، ودر مورد منافع ملی این نکبت بلاخره کشور را بسمت تجزیه سوق میدهد۰

>>>   غنی بجر از فریاد زدن ،تعصب، مقرری مخکش ها و بقیه فاشیستک هی قبیله، تقلب دروغ، و تبلیغات عوامفریبانه دیگر هیچ دست آوردی ندارد۰ تمام دزد ها و فاشیست های اوغان را از یون گرفته تا زاخیلوال فاروق وردک امرخیل گوسفندزی و بقیه دزد ها و خائن های اوغان را محافظه کرد و قدرت داد۰ دزدی او از اجمل غنی گرفته تا چور زمین های دولتی آلکوزی و حتی دزی شرکت لبنانی نامزد سابقه رولا غنی به همه معلوم است۰ این نکبت بدتر از همه بوده۰

>>>   كليم الله همسخن
اگر واقعن اهل سواد و گفتگو هستید و می‌خواهید پدرام را با دیگر سیاسیونی که در جای خودشان محترم اند مقایسه کنید، دور نروید، دنبال نقل قول هم نگردید صرفن با یک کلیک روی یوتیوب همین سخنرانی‌های شان را بشنوید و چپ و راست زدن شان را به یاد بیاورید پاسخ معلوم است- به قول سعدی: 《تا مرد سخن نگفته باشد/ عیب و هنرش نهفته باشد》با شنیدن دو بیانه از پدرام و دیگر سیاسیون قابل احترام، عیب و هنرشان آشکار می‌شود.

>>>   اعتماد و یقین به چنین اشخاص و افراد مریض گناه است این اوباشان همه امتحان خود را داد اند و. هیچ نوع برنامه اصلاعی و. بجز به دست گرفتن قدرت و. پر کردن جیب خود کدام اصولی دیگری ندارند ،فکر کنم غنی و عبدالله از این صاحبان بی علم ودانش هزار مرتبه بهتر است واما اگر غنی در فکر تحکیم قدرت خود نباشد و. باید اشخاص وافراد با علم و دانش را در کابینه خود جا دهد و از تعصب ونژاد پرستی که بعضی او. را متهم میسازد دوری کند اشخاص که از جمعیت اسلامی در این اتحاد شریک اند باخبر باشند که کرزی دوباره مقام نفر اول را اعراز میکند وباید شروع کنید که کرزی به وعده های خود وفاع ننموده ،لطفآ مردم افغانستان را آرام گزارید تا باشد خود شان یک انسان با ایمان و عاری از تعصب و مومن را در وطن انتخاب کنند شما همه امتحان تان داده اید ،باید همراه هر یک شما حسابی صورت گیرد که به کدام اندازه خیانت تان بزرگ است و محاکمه شوید
عبدالله ریحان

>>>   مضون حق گفته! افرین! ای مردم بدانید! چاره ترک ازین مردم باید دم این کفتاران لاشخوار را برید و راند تا دولت فعلی که این مفسدین را به حاشیه کشیده است به چالش بکشد اما باید بدانند که مردم دگر فریب اینها را نمی خورد! دیموکراسی یگانه دوای درد جامعه ما است!

>>>   سلام .
ایتلاف که در آن قا چاق بران که در شورای ملی از طرف وزیر مالیه شهرت شان فاش شد مانند لالی قندهاری ،قدیر ننگر هاری ،معاون اول شورا همایون، جنایت کاران شورای نظار ومتجاوزین،محقق جنایتکار ،سرمایه داران درجه اول که از پدر هیچ چیز نداشتند اما فعلآ ملیونر ها اند.وغیرهدر آن عضویت دارند.چه نتئج را بار خواهد آورد.باز هم مصروف .کارهای قبلی خود خواهند بودند.کشور را به بر بادی سوق میدهند.آز موده را آز مودن خطا است .فریب این ایتلاف بد نام را نخورید.
باشنده کابل

>>>   غني تطبيق قانون را عليه رقبايش ميخواهد در حاليكه خود شكننده قانون است. اما ائتلاف بزرگ ميخواهد قانون را يكسان بالاي همه تطبيق كند.

>>>   ببینید آقایان محترم، ائتلافی که پایه و اساسش افکار و عقاید و اندیشه های دینی باشد، پایدار نبوده و نخواهد بود. این اروپا با صدها نژاد و زبان و عقیده و رنگ حول محور ارزشها و دست آوردها و آرامانهای ملی خود یعنی آزادی و دموکراسی متحد شده و قانون حکومت می کند و به ثبات و پیشرفت رسیده است که شاید صد سال دیگر هم تصورش برای شما و دیگر متحجران دینی مشگل باشد. دینی که صدها شعبه و شاخه داشته باشد، چگونه می خواهد و می تواند مردم را متحد کرده و به وحدت برساند؟ انگار تو هنوز در قرن هفتم سیر و زندگی می کنی. چرا؟ بخورید نوش جانتان

>>>   Salam
در انتخابات آينده پشتون ها با مهارت همه را تحت كنترول دارند . غلجايى ها به رهبرى غنى و اتمر و حكمتيار و درانى ها به رهبرى كرزى ، ائنلاف نجات كه از سوى پشتون ها مهار شد و كرزى با مهارت آنرا به ائتلاف بزرگ ملى تغيير داد ، چهره هاى ناسيوناليست و پشتونيست چون احدى در محور اين ائتلاف قرار دارند و اجازه نخواهند داد تا محوريت تاجيك ها ، ازبيك ها و هزاره ها شكل گيرد ، عده يى كودن كه از تاريخ نمى آموزند فكر مى كنند كرزى ، احدى و....رهبرى ايشان را مى پذيرند . پشتون كه به اقتدار پشتون باور نداشته باشد وحاضر شود اقتدار غير پشتون را بيپذيرد تا اكنون وجود ندارد . پشتون ها باهمان تفكر برادر بزرگ روى ديگران دست مى كشند .

>>>   متن عالی اصلا آزموده را آزمودن خواست. ولی این بیچاره به کسانی میمانند که شنا را یاد ندارند ولی میخواهند در عمق ابحار شنا کنند.

>>>   تاریخ خود ثابت خواهد کرد که کی برای افغانستان چه کرد!
شما انسانهای نام بد وبد نام امتحان خود را برای مردم افغانستان داده اید دیگر ملت افغانستان فریب شما را نمی خورد وشما هیچ برنامه یی برای صلح وثبات و تقویت اقتصاد کشور ندارید دیگر خو برای چور وچپاول شما در 34 ولایت باقی نمانده. اینقدر خواهد شد که اگر به قدرت برسید سرک های افغانستان را چهار دیواری کرده سر مردم بفروش برسانید

>>>   آفرین اینها را خوب شناختی که که هرگزجورنیآمده ونه میآید چون منافع شخصی شانرادنبال میکنند

>>>   آقایان و خانمهای محترم، تاریخ مسلمانان در 14 قرن گذشته ثابت کرده است ائتلافی که پایه و اساسش افکار و عقاید و اندیشه های دینی و مذهبی باشد، پایدار نبوده و نخواهد بود. این اروپا با صدها نژاد و زبان و عقیده و رنگ حول محور ارزشها و دست آوردها و آرامانهای ملی خود یعنی آزادی و دموکراسی متحد شده و قانون حکومت می کند وبدینوسیله به ثبات و پیشرفت رسیده اند که شاید صد سال دیگر هم تصورش برای شما و دیگر متحجران دینی مشگل باشد. دینی که صدها شعبه و شاخه و اصل و فرع و شرع داشته باشد، چگونه می خواهد و می تواند مردم را متحد کرده و به وحدت برساند؟ انگار ما هنوز در قرن هفتم سیر و زندگی می کنیم. چرا؟

>>>   سلام.
ازایتلاف که جنا یت کاران دزدان ،چپاوالگران، قا چاق بران بزرگ،چاسوسان و اجیران کشور های خارجی، ویران گران ،متشکل باشند از آن چه انتظاار دارید.
باشنده کابل.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است