آیا طومار رژیم تبعیض بسته خواهد شد؟
همه در صدد گذر از وضع ناهنجار فعلی اند که به تبع مدیریت ضعیف و ناکارامد رهبری موجود حکومت به وجود آمده اما غنی با لجاجت در صدد توجیه مدیریت ضعیف خود بوده و به ادامه کار خود پافشاری می کند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۲    ۱۳۹۷/۴/۲۵ کد خبر: 152768 منبع: پرینت

علیرغم فشارهای فزاینده داخلی و نگرانی رو به گسترش حامیان خارجی افغانستان رییس رژیم توافقی کابل (رژیم تبعیض) در تلاش حداقل ابقای خویش بر اریکه قدرت تا ختم یک دوره ی پنج ساله ی ریاست جمهوری است.

اگر به فهرست تحولات پسین کشور به دقت نگاه کنیم همگی بازگو کننده ی بیزاری مفرط از دوام حضور حکومت وحدت ملی می باشند حکومتی که نتوانسته است امنیت را تامین کند، حکومتی که نتوانسته است کار بیافریند، حکومتی که نتوانسته است جلوی فرار و مهاجرت سرسام آور مردم به بیرون را بگیرد، حکومتی که نتوانسته است به اختلافات ذات البینی خود پایان ببخشد، حکومتی که نتوانسته است جلوی بی عدالتی و فساد روز افزون را بگیرد، حکومتی که به تبعیض و نفاق سازمان یافته ی قومی دامن زده است، حکومتی که فاشیزم و شوونیزم را چاق و چله کرده است، حکومتی که اعتراض های مدنی را به شکل ظالمانه سرکوب کرده است، حکومتی که شایسته سالاری را در پای باندبازی قربانی کرده و در نهایت حکومتی که عامل هزار و یک بدبختی مردم افغانستان بوده است.

تحولات مهم پسین عبارت اند از:
1. دیدارهای خلیلزاد با تعدادی از شخصیت های سیاسی به مقصد پیدا کردن یک راه حل آبرومندانه برای پایان بخشیدن به عمر حکومت موجود و رسیدن به مشروعیت از دست رفته ی نظام.

2. مذاکرات و گفتگوهای فشرده میان مقام های آمریکایی و پاکستانی به منظور دستیابی به یک راه حل صلح آمیز به قضیه افغانستان طوریکه هم طالبان راضی شوند، هم پاکستان قناعت کند و هم منافع آمریکا با خطر مواجه نشود که نتیجه ی این گفتگوها را در آتش بس روزهای عید همه شاهد بودیم.

3. تلاش دولت افغانستان و شورای صلح در تبانی با عربستان سعودی به منظور وادار کردن طالبان به توافق با دولت افغانستان و دور زدن ایران و پاکستان که نتیجه اش نشست بی نتیجه ی علمای جهان اسلام در عربستان سعودی بود.

4. اوجگیری اختلافات میان ارگ و جنرال دوستم با دستگیری قیصاری که هنوز هم ادامه داشته و باعث فلج شدن نظام اداری حکومت در اکثر ولایات شمال و شمال شرق کشور شده است.

5. حضور پرقدرت و محوری عطا محمد نور و حرکت سر از نو ایتلاف نجات به محوریت او در بلخ به منظور وارد کردن فشار بیشتر به حکومت و زمینه سازی به تشکیل یک ایتلاف بزرگ ملی.

6. نشست سران ناتو در بروکسل بلجیم که هرچند تا 2025 میلادی وعده ی حمایت کشورهای عضو ناتو از افغانستان را در پی داشت اما با رد درخواست دیدار غنی از ترامپ و دبیرکل ناتو پیام ویژه ای را برای مردم افغانستان و رهبران حکومت وحدت ملی مخابره کرد.

7. داغ شدن بحث انتخابات پیش روی پارلمانی افغانستان و مخالفت سران احزاب سیاسی با نحوه ی ثبت نام و برگزاری انتخابات در نشست اخیر کابل سرینا.

8. برتری طالبان در جبهات جنگ و ناتوانی رهبری نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در مهار حملات طالبان و جلوگیری از تلفات سرسام آور این نیروها به دست طالبان.

9. سیاسی تر شدن طالبان و نشان دادن نوعی انعطاف بی پیشینه در برخی از مناطق با مردم و همینگونه در عین مخالفت به گفتگو با دولت افغانستان اعلان حمایت از گفتگوی رودررو با آمریکا به منظور دستیابی به توافق و پایان جنگ.

10. نشست سران اقوام در قندهار در حمایت از ایجاد اداره ی موقت به منظور دستیابی به پایان منازعه ی جاری و بحران مشروعیت پس از ابتکار سفر صلح خواهان هلمندی به کابل.

وقتی به همه ی این وقایع نگاه می کنیم به یک واقعیت مسلم برمی خوریم که می گوید ما در معرض یک خطر جدی و کلانی قرار داریم که اگر جلویش گرفته نشود کشور به سمت نابودی پیش خواهد رفت و شیرازه ی نظام از هم خواهد پاشید.

همه در صدد گذر از وضع ناهنجار فعلی اند که به تبع مدیریت ضعیف و ناکارامد رهبری موجود حکومت وحدت ملی به وجود آمده است اما رهبری مذکور با لجاجت تمام در صدد توجیه مدیریت ضعیف خود بوده و به ادامه ی کار خود پافشاری می کند.

هرچند عکس العمل غنی در برابر خواست درست اما بی موقع رهبران احزاب سیاسی را در باب انتخابات پارلمانی خلاف واقع نمی دانم ولی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را که قرار است در اوایل سال آینده ی شمسی برگزار گردد زیر اشراف و مدیریت رژیم حاکم قطعا به ضرر دموکراسی در افغانستان دانسته و تصور می کنم که تا آخرین رمق حیات غنی برای ماندن
یک دوره ی دیگر در قدرت آن را به نفع خود مهندسی خواهد کرد.

پس یگانه راه حلی که بتواند باعث اطمینان خاطر مردم شود و به مخالفین سیاسی و مخالفین مسلح دولت هم اطمینان بخشد حمایت جامعه ی بین المللی از ایجاد یک اداره ی بی طرف برای عبور از بحران و برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه می باشد.

این اداره چیزی نیست جز همان طرح اداره موقت مشروط که اولین بار از جانب جنبش رستاخیز تغییر مطرح گردید و حالا روی میز هر یک از رهبران احزاب و سازمان های داخلی و نهادها و کشورهای خارجی حامی افغانستان قرار دارد در غیر اینصورت و با دوام وضع موجود هیچ کسی در کنار حکومت باقی نخواهد ماند و حکومت با خودکامگی که دارد در برابر اعتراض مردم و بی اعتمادی جامعه بین المللی که به تبع آن شکل می گیرد از پای خواهد افتاد.

برنا صالحی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رژیم تبعیض
تحولات اخیر
نظرات بینندگان:

>>>   آیا طومار رژیم تبعیض بسته خواهد شد؟
نه! هر گز نه!
این ارمان 1000 ساله را مثل نیاکانت به گور خواهی برد!!!!! ما زنده ایم! ما مثل شما جرتک فرتک و لاف وّتاق نمیزنیم و می گویم: گر ندانی غیرت افغانی ام
گر به میدان امدی میدانییم
هرکس بگوید خیر مگر به تاجک و هزاره روا نیست زیر تاجک در تاریخ 1000 سال قبل یک امارت تحت سایه غلیف اسلام داشت اما هزاره هیچ چیز نداره!

>>>   Khorasani
خانواده های ماتم دیده در غم تان شریکم
شهادت و ترور پنجاه جوان ازیک استان و آنهم از یک تبار در یک روز ودر یک محل نمایانگر نسل کشی آشکار توسط رژیم شیونیستی منفور غنی احمدزی و دار و دسته اش(جنایتکاران ارگی و مرگی ) می باشد .
جوانان با غرور و با عزت ما در بدترین‌ شرایط زندگی قرار گرفته آند .
از مجبوریت فقر بیکاری و تنگدستی شامل اردوی ملی می شوند و‌ درآن جا‌ با شناسایی هویتی و تباری‌ در خطر ناکترین خط اول جبهه در برابر تروریستان وحشی قرار داده می شوند . از پیشرو مورد حمله برادران وحشی غنی احمدزی قرار می گیرند و از عقب‌هم بدون رساندن کمک رها گردیده و قصدن تسلیم داده می شوند یا اینکه در جنگ رویاروی شهید می شوند ویا اینکه اسیر گردیده و سر بریده می شوند .
جای تاسف درین است که این اولین و آخرین بار نیست این وضعیت دردناک جریان دارد ، جوا نان مردم و خانواده ها هم خاموش و منتظر از دست دادن عزیزان شان می باشند .
آیا این مصیبت پایانی خواهد داشت ؟
معذورم دارید از ین همه تسلیت دادن روح شاد گفتن خسته شده ام .
تا چه وقت ؟

>>>   عطايى
تاریخی‌ترین و موثرترین راه‌حل برای افغانستان، تصمیم و مذاکره همسایگان افغانستان بر سر تقسیم افغانستان میان کشورهای همسایه است. اگر چنین عزمی در منطقه ایجاد شود و قدرت‌های موثر جهانی و منطقوی همراه ساخته شوند، این عزم عملی و شدنی است. پاکستان، ایران، ترکمنستان، اوزبیکستان و تاجیکستان هر کدام پشت میز مذاکره بخشی از افغانستان را تصحاب کنند. جان گرفتن یک دولت ملی مستقل، کارا، دموکراتیک و باثبات در چوکات فعلی محال و ناشدنی است.

>>>   هرچه میشود شود مگر خداهرگز دیگر برای شرو فساد قدرت ندهد چون منبع وباعث این مشکلات هم شرو فساد است

>>>   خبر شهادت ۵۰ سرباز پروانی در میدان وردک خیلی وحشتناک و تکان‌دهنده است. این غم و درد را پایانی نیست الی اینکه خدمت سربازی حوزه‌ی شود، هر سربازی در ولایت خودش حق سربازی را ادا کند. پروانی در پروان، وردکی در وردک، بدخشی در بدخشان، هلمندی در هلمند. ما در ازای چه چیزی قربانی می‌دهیم؟ سرباز پروانی بخاطر عدم شناخت از اراضی وردک قربانی می‌شود. این همه خون دادن چه تغییر در زندگی ما آورده است؟ آیا ستم و تبعیض پایان یافته است؟ بحران اقتصادی پایان یافته است؟ به این روند باید پایان داد، خون فرزندان ما بی‌رنگ نیست.
Tareq Marzban

>>>   راوی
برای مردم شریف پروان و برای همه تاجیکان خراسان تسلیت میگویم.
چند سال است مینویسم که ارتش ملی اوغانستان کشتارگاه جوانان تاجیک است. قصدی، از روی پلان و نقشه ، دسته دسته در دام ها و کمین های ساختگی دولتی - طالبی به کام مرگ میروند جوانان ما. این غمنامه هنوز پایان ندارد. هیچ چاره گر و فریاد رسی هم نیست که نیست .

>>>   Bahrom Khorosoni
نیرنگ فاشیزم اوغانی !!!
تفرقه بینداز حکومت بکن.... اینست دربک حکومت استبدادی معنی مکافات ومجازات....
ازیک طرف سربازان اجیر خودرا بخاطر قتل مردم فاریاب روان میکند و همزمان به پنچشیر میرود برای پنچشیری های بیچاره اشک تمساح میریزاند. ...
وچند دانه گوسپند هم به وی گوش میدهند.

>>>   مارشال زنده می بود کسی فاسد نبود وتو خوب وظیفه داشتی حالی بالای داکتر غنی وعبدالله انتقاد می کنی به مهمانی وظیفه گرفتن مشکل است مردم تخار شما ناقل را می شناسد حرف های خود را برابر دهنت بگو لوده از دست پدرت مدرم تخار بیزار شده انقدر مغرور ومتکبر توبه کنید .توهین به داکتر عبدالله وداکتر غنی توهین به ملت افغانستان است .
غاصب زمین مردم تخار .
بااحترام
توریابی از نهرچمن تالقان ولایت تخار

>>>   Abdul Hai Khurasani
تمدن، فرهنگ، علم ، تاریخ و جغرافیای خراسان در منابع و متون معتبر عربی.
خوش‌تر آن باشد که سر دلبران
گفته آید در حدیث دیگران
مولانا
بدون تردید یکی از فربه ترین منابع و مراجع معتبر تاریخی در باره تمدن خراسان، در متون تاریخی زبان عربی موجود می باشد و امیدوارم متن این کتاب را که مختصر و مفید است تمام علماء سرتاسر خراسان در تمام مساجد و مدارس مطالعه بفرمایند.
البته بگذریم از اینکه در این اواخر برخی از چهره های تاجیک در قامت پیشمرگان گفتمان فاشیسم قد برافراشته اند و سرباز فدایی گفتمان جعلی افغانیسم شده اند.
کتاب خراسان؛ نوشتهٔ محمود شاکر و چاپ مرکز اسلامی بیروت در سال ۱۹۷۸ میلادی یکی از کتابهای قابل مطالعه در باره خراسان می باشد.
لینک کتاب در کامنت اول به اشتراک نهاده شده است،

>>>   Khorasan Seddiq
او مردم پنجشیر هوشیار شوید..... در زیر پای دشمن فرش سرخ هموار نکنید....به دشمن التماس و چاپلوسی نکنید...از دشمن طلب عاطفه و مهربانی نکنید. ...غنی و کرزی به خون تاجک ها تشنه هستند.....شما چرا هوشیار نمی شوید....از خودخواهی و بی عقلی تان سرود ملی و بیرق و قدرت و زور را پشتون ها از تاجک ها گرفتند....مارشال لوده را پشتونها قسمی کشتند که خون اش نریخت...ربانی و داوود داوود و سعید خیلی و شاه جهان نوری وغیره را پشتونها کشتند. ..کل اش از خودخواهی و بی عقلی شما است....همین فعلا از درون شما مردم جاسوس‌های مثل امرالله صالح و جرات و قانونی وغیره کسانی هستند که تاجک ها را فروخته میروند....آخر عبدالله عبدالله خودش به زبان خود میگویند که من افغان =پشتون هستم و به آن افتخار می‌کنم......ولی شما مردم بی عقل و لوده در پشت پشت عبدالله میگوید زنده باد عبدالله.....این عمل شما مردم پنجشیر اوج خودخواهی و جهالت و مزدوری و چاپلوسی و بی عقلی و ساده لوح بودن تان را نشان میدهد....به لهاذ خدا روح احمد شاه مسعود را شما پنجشیری های کوتاه فکر و جاهل هرروز در میدهید.....تا چی وقت شما چاپلوسی به پشتونها میکنید تا چی وقت شما در زیر پای دشمن فرش سرخ هموار میکنید...قدر تان را بدانید شما مردم سلحشور بودید....امروز چرا به دشمن چاپلوسی میکنید......حداقل بخاطر روح احمد شاه مسعود به دشمن سر خم نکنید. .خود تان را در مقابل دالر و قدرت های میانتهی و چند روزه نفروشید...پشت پشت کون عبدالله و غنی و کرزی و گلبدبن و احدی و خلاصه پشت پشت پشتون های وطن فروش نروید.....عزت و اقتدار و قدر تان را دوباره به دست بیاورید...دیگر زیر پای غنی یهودی فرش سرخ پهن نکنید.....استقلالیت تاجک ها نفروشید.......

>>>   هر کس در احیای نهضت خراسان کوتاهی کند پس حق اعتراض ندارد بلکه خودش در بدبختی و فغان و ناله خود و نسل آینده اش شریک خواهد بود اگر نهضت خراسان احیا شود دیگر فاشیست ها جرات ندارند با اوغان اوغان کردن ادعای خودخواهی و ریاست بر سایر اقوام کنند سرنوشت انسانها با خود ایشان است اگر در برابر ظلم ها و تبعیض ها و جنایات ساکت ماندید پس نتیجه تلخش را هم نوش کنید. با تمام توان در روشن سازی افکار ملت خراسان در توییتر و فیسبوک انستگرام تلگرام اقدام نمایید بصورت حضوری در ملاقات ها با دوستان و اقوام تمدن با شکوه گذشته خراسان را تبلیغ و تبیین کنید راه همین است در آینده دراز مدت فرهنگ و شعور بر بدویت و عصبیت و کوچی گری پیروز خواهد شد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است