نشست عربستان: طالبان با دولت افغانستان گفتگو کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۵    ۱۳۹۷/۴/۲۱ کد خبر: 152601 منبع: پرینت

ده‌ها عالم دین در شهر مکه عربستان با صدور قطعنامه‌ای از طالبان خواستند که دعوت حکومت افغانستان برای گفتگو را بپذیرند.

نشست این علما روز سه‌ شنبه با عنوان کنفراس بین‌ المللی علمای مسلمان درباره صلح و ثبات در افغانستان در جده عربستان آغاز شد و روز بعد در مکه پایان یافت. هیات سی‌ و پنج نفره افغانستان در این نشست در روز نخست خواسته‌ ها و مطالبات خود را بیان کردند و از شرکت‌کنندگان خواستند که از دو طرف جنگ افغانستان بخواهند که آتش‌ بس برقرار کنند و وارد گفتگوی مستقیم شوند.

قطعنامه این نشست روز دوم در هتلی که بخشی از مسجدالحرام است و فاصله‌ اش با کعبه کمتر پنجاه متر است اعلام شد.

یوسف عثیمین منشی عمومی سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی اعلام کرد: دولت افغانستان اسلامی است مردم آن مسلمان هستند و جنگ علیه مسلمانان براساس نص و قرآن ناجایز است.

درخواست حدود صد عالم جهان اسلام از طالبان برای مذاکره با دولت افغانستان آن‌ هم در نشستی که از سوی سازمان همکاری اسلامی برگزار شده پیشاپیش جواب منفی دریافت کرده است. گروه طالبان شب قبل از آغاز این نشست اعلام کرده بود که جنگ افغانستان بین افغان‌ ها و مسلمانان نیست و آنهایی که حکم صریح اسلام را باطل اعلام می کنند به 'اشغال آمریکا' در افغانستان کمک می کنند.

خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی در مکه گزارش می دهد: با آنکه هیات افغانی در نشست مکه از اعلامیه پایانی خیلی راضی به نظر می رسند اما در این بیانیه شماری از خواسته‌های افغانستان که روز قبل آن اعلام شده اشاره نشده است مثلا هیات افغانی خواسته بود که از علمای حاضر در این نشست هیاتی تعیین شود تا با طالبان به صورت مستقیم گفتگو کنند اما در روز پایانی و در بیانیه به این موضوع هیچ اشاره‌ای نشد.

خواسته دیگر علمای افغانستان این بود که سازمان همکاری اسلامی بخاطر تحکیم صلح و ثبات در افغانستان جلسه سران کشورهای عضو را برگزار کند ظاهرا این موضوع هم نادیده گرفته شده است گرچه اکرم اخپلواک رییس دبیرخانه شورای صلح پیش از این گفته بود که نشست سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان کم‌سابقه بوده است.

در مورد دیگر، هیات افغانستان از پادشاه عربستان و حکومت این کشور خواست که بخاطر مذاکرات صلح، طالبان را به حرمین شریفین دعوت کنند در قطعنامه نشست در اینباره نیز اشاره‌ای نشده است با توجه به جایگاه پادشاه عربستان و حکومت این کشور بین مسلمانان پاسخ مثبت به این درخواست هیات افغان می توانست مهم باشد.

روز سه شنبه هیات افغانستان از سازمان همکاری اسلامی خواست که جلسه مشابهی را در کابل دایر کند اما پاسخ این سازمان در این مورد هم مثبت نبوده است.

طالبان ساعاتی پس از صدور قطعنامه این نشست اعلام کردند که در این نشست کدام عالم مشهور و پذیرفته شده شرکت نکرده و افرادی که حضور داشتند 'مامورین رسمی' حکومت بودند. گروه طالبان در اعلامیه‌ شان گفته‌ اند که افغان ها می دانند که برگزاری چنین نشست‌ ها طرح و برنامه مسوولین و نظامیان آمریکایی است این در حالی است که مفتی مصر، مفتی اردن و منشی عمومی سازمان همکاری اسلامی در این نشست شرکت کرده بودند.

میر احمد خواجه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عربستان
نشست صلح
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   ا گر طالبان هم همرای ین رقم دولت کفری مذاکره کنندسر شان ازبریدن است

>>>   این مجالس چه در سالهای قبل وچه امروز هیجگونه نتیجه در راه برقراری صلح و آرامش در افغانستان نخواهد داشت این مجالس جز عوام فریبی و اغوای مردم چیز دیگر ببار نخواهد داشت . طالبان و حامیان شان در همین کشور های عربی به این نوع فیصله و فتوا وقعی نمیگذارند پاکستانیها هم به این فتوا ها احمیت چندان قایل نیستند طالبان و حامیان داخلی و بین المللی شان در صورت به صلح رازی خواهند شد که موفقیت شان در میدانها جنگ بکلی مایوس شوند یعنی درک کنند که در جنگ موفقیت نی بلکه شکست برای شان در پیش است. اما در حکومت کنونی تحت رهبری غنی احمدزی و همکاران خارجی شان مخصوصا امریکایها و انگلیس ها و هم کشور های عربی چنین آروزو را ندارند چون همه آنها به عقیده اند که ازبین رفتن طالبان در حقیقت پایان حکومت تک قومی و فاشیستی است .این را همه جهانیان میدانند که در ده نود امریکا و انگلیس و عرب همه این پروژ بنام طالب بوجود آوردند و تا آخر در عقب آن ایستاده بو دند اما ۱۱ سپتمبر متسفانه پلان شان را به شکست مواجه ساخت بنا امریکا مجبورا به کتمان جرایم خود به افغانستان لشکر فرستاد و دوستان طالب خود را خلع قدرت کرد حال هم متسفانه این ماجرا به شکل دیگر دوام دارد راه حل در افغانستان محو کلی طالبان و حامیان داخلی شان است و بس. هر نشست به
هر نامی که باشد بینتیجه و عوامفریبانه خواهد بود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است