متن اطلاعیه جنرال دوستم نسبت به رهایی قیصاری
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۲    ۱۳۹۷/۴/۱۳ کد خبر: 152393 منبع: پرینت

جنرال دوستم: خطر فروپاشى و هرج و مرج در صفوف مدافعين فارياب وجود دارد.
متن اعلامیه جنرال دوستم در پیوند به بازداشت نظام‌الدین قیصاری

شما در جريان هستيد كه از ابتداى حكومت وحدت ملى، ولايت فارياب بعنوان سدّ آهنين شمال كشور مورد حملات و تهاجم هاى گوناگون بوده و در اين اواخر گروه تحت نام داعش نيز بر مهاجمان عليه فارياب و ولايت هاى همجوار چون سر پل و جوزجان افزوده شده است كه موجب درد و رنج بى شمار مردم اين ولايات شده است.

اما در كنار نيروهاى دفاعى و امنيتى كشور نيروهاى خيزش مردمى و پوليس محلى اين ولايات با محوريت حزب جنبش ملى اسلامى افغانستان و جمعيت اسلامى افغانستان مدافعين اصلى اين خط دفاعى بوده كه در بعضى مواقع خودم منحيث معاون اول رياست جمهورى در راس نيروهاى دولتى و خيزش هاى مردمى در دفاع از فارياب حضور داشتم و در اين عرصه طى دو سه سال گذشته خيزشهاى مردمى صدها نفر شهيد و زخمى داده اند.

قابل ياد آورى ميدانم كه نقش محترم نظام الدين قيصارى نماينده اينجانب در امور خيزشهاى مردمى در ولايت فارياب و شهيد جنرال غلام فاروق قاطع فرمانده جمعيت اسلامى برجسته بوده و فداكاريهاى بيشمارى انجام داده اند.

اكنون كه به اثر دسيسه دشمنان ملت جنرال غلام فاروق شهيد شده و روى بعضى راپورهاى غلط و دسيسه هاى ناجوان مردانه قوماندان نظام الدين قيصارى توسط حكومت دستگير و به كابل انتقال داده شده خطر فروپاشى و هرج و مرج در صفوف مدافعين فارياب وجود دارد.

اينجانب منحيث معاون اول رياست جمهورى و رهبر جنبش ملى اسلامى افغانستان و عضو هيأت رهبرى ايتلاف بزرگ ملى، از رهبري حكومت وحدت ملي ميخواهم كه محترم نظام الدين قيصارى كه نماينده اينجانب در خطوط دفاعى فارياب ميباشد هرچه زود تر آزاد نموده به فارياب برگردانند و موجبات خاطر جمعى مردم را فراهم نمايد، در غير اينصورت ممكن در شمال كشور نارضايتى مردمى اوج گيرد و تمام پروگرامهاى دولت از جمله پروسه انتخابات دچار سكتگى و چالش جدّى شود و مسووليت آن بدوش كسانى خواهد بود كه زمينه ساز اين بحران شده اند.

جنرال دوستم


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنرال دوستم
قیصاری
نظرات بینندگان:

>>>   اقای دوستم بی ادبی معاف .. ترت یعنی که هیچ کاری از دستت بر نمی اید خود را قروختی حالا تاوان بی عقلیت را با ید همه ترک تباران پس بدهند .. حق گرفته میشه داده نمیشه . حمت کن محافظه کاری بس است .

>>>   برای دوستم یک چادری بکار است تا به فاریاب بیاید ، اګر ننگ داری بیا در صف مردمت ایستاده شو تا همین اکنون ایشان را خوب استعمال کردی

>>>   قصه تو کله خام مفت است اگر تو ادم می بود گاهی بر زد داکتر نجیب و گاهی بر ضد دیگران نمی شدی قصه تو مفت است تو در ترکیه عیش و نوش کن

>>>   این دیوانه هنوز هشدار خطر سقوط فاریاب را به غنی فاشیست میدهد انگار که غنی به دنبال چیزی غیر از این است.
اصلا بازداشت فرمانده قیصری به همین اساس شده است تا صفوف مخالفان طالبان درهم شکسته شود.
جناب دوستم از خواب شیرینت بیدار شو. میگن فلانی مار آستین شد و تو خود یک احمق فریبخورده در آستین مار شدی و آب به آسیاب آنها ریختی. تا خیلی دیر نشده به خودآ.

>>>   Omid
آیا #فرمانده_قیصاری جنایتکار تر از فرماندهان طالب است که گروه گروه از زندان ها رها میشوند؟ یا اینکه تبارش فرق میکند؟

>>>   Abdulsalim
فاریاب را در یابید !
در فاریاب چه میگذرد ، احزاب ، سازمانها ، جامعهٔ مدنی ، رسانه ها ، متنفذین ، شخصیت های مطرح مردمی کجائید ، چرا نمی جنبید مگر فاریابی ها را تنها میگذارید ؟
مردم نظر شما چیست شریک سازید فاریابی ها را چگونه حمایت و پشتیبانی باید کرد ؟

>>>   جنرال صاحب ، مرگ و مردن یکبار است ، امروز مردم تان به شما ضرورت دارند . افتخار ابدی اگر کمایی می کنید ، امروز روزش رسیده تا به فریاد ملت خود لبیک بگوئید.

>>>   سیح خراسانی
جنرال صاحب دوستم به پاس اشک این تبارت که از بی رهبری و بی کسی اشک در چشمانش جاری است،بغض گلویش را میگیرد و با فریاد جانسوز میگوید، رهبرم کجاستی؟چرا مردمت را نزد قاتل خونخواری چون غنی احمدزی تنها گذاشتی؟
لطفآ به مردمت رحم کن و به کشورت برگرد و نگذار غرور مردمت توسط چند آدم بی ریشه و روانی پامال گردد.

>>>   مسولین جنش ملی خصوصا جنرال دوستم از وضیعت منطقه باخبر شود.

>>>   ظهير آريايى
اگر مليت ازبيك افغانستان بخواهند بررسى از گذشته سياسى، اجتماعى و اقتصادى خود داشته باشند، نخستين فكتور مورد بازبينى شان بايد عملكرد رهبرى سياسى آنها و در راس ارتشبد عبدالرشيد دوستم و مشاورين او در سطح رهبرى جنبش اسلامى بايد باشد. جنرال دوستم در مقابل مردم خود بايد پاسخگو باشد كه در طول ده ها سال داشتن رهبرى قوم شريف ازبيك و قربانى دادن هزاران جوان در خدمت دولت هاى مختلف ، بازده اين قربانى ها براى مردم عام ازبيك چى بوده است؟
جنرال دوستم و در مجموع جنبش اسلامى از بدو تأسيس تا حال ، مانند احزاب ديگر چون جمعيت اسلامى و حزب وحدت اسلامى هيچ آرمان و هدف درازمدت و راهبردى را دنبال نكرده است. فلسفه وجودى تأسيس يك حزب و تشكيلات خدمت به مردم و دنبال كردن اهداف راهبردى در قالب يك تشكيلات دموكراتيك براى ترتيب و نظم و بازنگرى در اجراى ان اهداف است. از آنجايكه احزاب موجود در افغانستان نخست بر محور قوم و بعد غير دموكراتيك اند ، اگر قومى بودن انها را جبر شرايط و زمان بدانيم در همان قالب قوم ميتوانستند براى كار بهتر دموكراتيك باشند و عمل كنند اما اين احزاب بيشتر حول محور خانواده ها و در نهايت حلقه از افراد مشخص و مرتبط به هم ميچرخند، بناً هيچ مسووليت را نسبت به مردم و آنهايكه انها را حمايت ميكنند بر دوش نمى كشند.
جنرال دوستم بايد حالا به مردم خودش بايد پاسخ دهد نتيجه تصاميم و عملكرد ها و جبهه عِوَض كردن هاى فصلى، غير دور انديشانه، در محور منافع كوتاه مدت و شخصى، ناسنجيده شده و كارشناسى ناشده ايشان منحيث يك رهبر كه ميليون ها تن چشم و اميد براى تصاميم ايشان داشته و اعتماد نموده بودند ، براى مردم ازبيك و حاميان فرا قومى جنبش چى بوده است؟
آيا معاونيت شش ماهه ايشان آرمان مردم ازبيك بود ؟
آيا رقابت با جمعيت در فارياب و بلخ آرمان مردم ازبيك بوده است؟
كدام هدف استراتژيك ازبيك ها با اتحاد جنرال دوستم با گلبدين حكمتيار تحقق ميافت ؟
آيا رو در روى با تاجيكان در روز خاكسپارى شاه حبيب الله كلكانى در راستايى اهداف ازبيك ها، تحصيل فرزندان انها، تغير دسترخوان انها و احيايى قدرت انها بود؟
آيا زندگى اشرافى ايشان و اعضايى بلند پايه جنبش ارمان و هدف مردم ازبيك بود؟
واقعيت ان است كه جنرال دوستم و حزب جنبش مردم خود را مانند احزاب ديگر سرخورده كرده اند. جنبش ميتوانست مانند يك عنصر مفيد و حياتى كامل كننده چرخه تامين عدالت وثبات دايمى و نجات ميهن از چنگال بى عدالتى و تبعيض گرا باشد اما نبود كادر باسواد، نبود پاسخگوى به مردم، نبود سياست دموكراتيك درون حزبى براى تضارب افكار جهت شناسايى تصميم خوب و بد و رسيدن به ارمان هاى تعيين شده ، تا اكنون مانع استفاده از ظرفيت هاى بزرگ مردمى در جهت اهداف راهبردى ماندگار براى مردم ازبيك و در بٌعد كلان تر براى همه مردم كشور شده است.

بهتر است جنرال و مشاورين شان يكبار سربه گريبان نموده به خود بينديشند تا كى منافع شخصى خود را دنبال ميكنند و منافع مردم را قربانى خواهشات كوتاه مدت و مقطعى خويش خواهند نمود؟
تا كى مردم ازبيك بهايى اشتباهات سياسى جنرال و افراد كم خريد حلقه رهبرى او را دهند؟
جنرال اگر بخواهند هنوز فرصت دارد تا دشمنان واقعى وطن و مردم را شناسايى و در قالب يك ائتلاف كلان با " ديگر جناهاى همسو" با يك تصميم خدشه ناپذير و قاطعانه براى ثبات دايمى و تغير در زندگى مردم ازبيك و بقيه اقوام كشور ، تغير جهت اساسى دهد و تا فرصت عمر برايشان باقى است ، فريب آب نبات هاى سياسى دشمنان وطن و ملت را نخورده ، دست به تصميم شجاعانه و سرنوشت ساز بزند كه انتخابات پيش رو بهترين فرصت براى تغير جهت و اصلاح اشتباهات گذشته ايشان ميتواند باشد!

>>>   آريايى
خبر هاى ضد و نقيض از شمال به گوش مى رسد. آخرين اخبار حاكى است كه ميدان هوايى و لوا نيز به دست نيروهاى مردمى معترض افتاده است. اگر اين خبر درست باشد فارياب نخستين ولايتى است كه از كنترول دولت وحدت ملى خارج ميشود. در اين حال گفته ميشود در ولايات بلخ، جوزجان و سرپل وضعيت ابهام آميز و آبستن تحولات است. گزارش هاى ضد و نقيض از تحركات در بدخشان و تخار نيزنشر شده است. هرچند گرفتارى نظام الدين قيصارى دليل شروع اعتراضات است اما در مجموع اعتراض گسترده خاموش نسبت به سياست هاى دولت ، تعهد شكنى، برخورد دوگانه ، تقلب و جعل و در مجموع نا اميدى از تامين ثبات و عدالت دليل اعتراضات مردمى خوانده شده و احتمال گسترش آن به شدت وجود دارد .

>>>   انها عمل میکنند ما حرف میزنیم انها میکشند وما عزا میگیریم وگریان مینمایم انها بودیجه ودارای های ملی را چپاول مینمایند ما پولهای انها را حساب میگیریم انها یکی پس از دیگری مارا میکشند وما به عنوان تسلیم مانند گوسفندان قربانی صف کشیده ایم ودر انتظارنوبت هستیم تا این روند ادامه دارد روی پیروزی وبهروزی را نخواهیم دید وهمه به مسلخ عبد الله وغنی ذبح خواهیم شد اگرچه ایتلاف های ظاهری بمیان امده ودر اینجا وانجا باهم نشست وبرخاست های صورت میگیرد ولی دلها وقلب ها باهم نزدیک نیست هریک خوش است که ایکاش دیگری را زودتر بکشند اگر مسعود می بود ومارشال فهیم حیات میداشت ومزاری در قید حیات بود سرنوشت ملت ما طوری دیگری بود اینهای را که داریم هزار پارچه ساخته اند وازین گروه وگروپ پراگنده ومتفرق ومتشتت که قادر به حفظ جان خود نیستند چه امید که ملت را نجات دهند
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   ظهير آريايى
نمى دانم چرا مردم زود فراموش ميكنند كه جنرال دوستم حاميان خود را هشدار داد تا به پيشواى ايشان اقاى غنى راى دهند ورنه خيانت كرده اند. همين چند روز قبل پسر ارشد جنرال دوستم با افتخار دست به سينه در حضور ريس جمهور ايستاده و پروسه توزيع كارت شناسايى را اغاز كردند. و همچنان همين چند روز قبل بود كه جنرال دوستم احترامات و تمنيات نيك خود را از طريق اقاى ذكى به ريس جمهور تقديم كرد كه اين همه معنى ان را مى دهد كه صرف نظر از اينكه چى بر سر من امده من خدمتگار سرسپرده هستم و يك نگاه و تبسم تان ما را بس است كه به وجه بياييم. مگر بازداشت نظام الدين قيصارى مهم تر از حمله بر دوستم و تبعيد شان به خارج است. دنباله روى از لمپن هاى بيسواد ، بى برنامه ، معامله گر، بزدل و فريب كار در واقع دليل اصلى وضعيت جارى و سرگردانى مردم عام كه با هم هيچ اختلافى ندارند، در همه اقوام است .
مثلاً اگر ريس جمهور با جنرال دوستم دو دقيقه با تلفن حرف بزند از ديد جنرال دوباره پدر خوانده خود را يافته و مشكلات همه حل است. اين مسله به همه سياسيون اقوام ديگر نيز صدق ميكند چون آنها منافع خود را در واقع منافع مردم مى دانند، مگر چنين نيست؟
مگر أزادى قيصارى منافع ازبيك ها را تامين ميكند؟
چرا به خود نمى اييد و براى اينده و همه نمى انديشيد؟

>>>   عطايى
یک سردار اوزبیک تحقیر‌شده و با ضرب‌وشتم به کابل منتقل شده است. این رفتارها یادآور سال‌های حکومت گل‌محمد‌خان مومند بر ترکستان است. در افغانستان جنگ قومی جریان دارد. آنچه در حق فرمانده قیصاری انجام شده، عقده‌گشایی قومی به آدرس یک قوم است.
اوزبیگ‌ها امروز بر سر حیثیت خود مبارزه می‌کنند. اگر این میدان را ببازند، تحقیرشده، مطیع و تابع ارگ اوغانی خواهند شد. مثل همان دورانی که گل‌محمدخان مومند حاکم ترکستان بود.
من به عنوان یک هم‌تبار که احساساتم جریحه‌دار شده است، به این فکر می‌کنم که پهلوان‌های اوزبیگ کجایند؟ چه شده است بر مردمی که روزی نام فرزندان‌ش چون دوستم، رسول پهلوان، غفار پهلوان و غیره لرزه به اندام دشمن می‌انداخت.
نباید مانع ابراز غضب و خشم ترکی اوزبیگ‌ها شد. مردم اوزبیگ حق دارند که در برابر تحقیر، توهین و تجاوز زمین و زمان را به آتش بکشند.

>>>   Krishm
جنرال دوستم چهار سال قبل در مورد غنی:
"مردم ما یک سیاستمدار شجاع و قاطع، کار دارند. ما همی نَپَر (نفر) ره پیدا کدیم"
پ.ن: سیاستمداری لوده تر ازو، تا هنوز ندیده ام !

>>>   دوستم بچیم اگر این نوشته را خودت کرده باشی و اینقدر املا و انشاً داشته باشید باز حکومت باید شما را اجازه دهد که به کابل بیاید و اگر از شما نباشد بیشتر از این بینی مارا نبرید شرم است که می‌گوید معاون اول ریس جمهور تا حالا در کدام نقطه دنیا دیده اید که مدیر یک شعبه بیسواد باشد چی ماند به معاون‌ریس جمهور

>>>   Salam
چرا از غنى مى ترسيد چرا او را سقوط نمى دهيد ، شرم آور است كه يك ديوانه يى فاشيست همه را توهين و تحقير مى كند ، منتظر چه هستيد ، مگر دستى از قضا آيد و شما را نجات دهد !

>>>   Latif Pedram III. ·
احساسات و خیزش و خروش مردم، جنبش خود جوش مردم، وقتی میتواند دشمن را به زانو درآورد و به نتیجه دلخواه برسد و به سود مردم بیانجامد که درست رهبری شود. جنبش انقلابی و مردمی ، به یک نیروی رهبری کننده انقلابی و مردمی نیاز دارد. هرگاه آدمهای ارتجاعی، آدمهای معامله گر، آدمهای بی اندیشه و تسلیم طلب، رهبری یک جنبش مردمی را بدست داشته باشند، همه جوش وخروش و جانبازی مردم در پای معامله های ننگین قربانی میگردد. داشتن رهبری سالم ، یک عنصر بسیار لازمی و یک شرط اساسی پیروزی واقعی جنبش های مردمی میباشد. تجربه چهل سال پسین در خراسان این را کاملن ثابت ساخت .

>>>   دقیق خطا از دوستم بود نه ازمردن شریف آن استان ها

>>>   سزای نظام قیصاری، چرا به غنی کمپاین کرد و مردم مظلوم ازبک ره تهدید به رای دادن نمود و امروز رئیس جمهور غنی گفت :
« در طول یک هفته، دست سه زومند را بسته به کابل آوردم. مسلح غیر مسوول را دیگر قبول ندارم.»
پانوشت:
نفر مسلح غیر مسول ره نمی پذیرد لیکن برادران انتحاری و تروریست زاده خود را ره به اوربند دعوت میکند.
غنی باقی اقوام را نمی خواهد، و حس برتری خواهی قومی و نفاق و جنگ و بحران کشور را دامن می زند.
هیت اعزامی هم فریب شدن داد و شرح بیشتر در تصویر مشاهده و قضاوت نمایید.

هارون میرسعیدی

>>>   احمدزی .....در کل افغانستان تصفیه قومی به راه اندخته. جلوی .....های پشتون باید گرفته شود.

>>>   مردم شریف وبی عقل ازبک! به این رهبران قلدر وبیسوادتان هتی من می شرمم. مگر در تمام ملیت ازبک یک انسان بادانش وتحصیلکرده پیدانمیشود؟

>>>   دوستم قلدر از بک های بادانش رایکی پی دیگری فراردادتاخودش یگانه مرد میدان باشد.

>>>   ازبک ها!از هزاره های بیسواد بیاموزید ورهبران صاحب تعقل وتحصیل انتخاب کنید.

>>>   Zareh
چرا صد ها هزار نیروی مسلح جنبش حتی از یک قوماندان خود هم دفاع کرده نمیتوانند ؟ چرا صد ها هزار نیروی مسلح جمعیت هیچ کاری کرده نمیتوانند؟ چون از لحاظ سیاسی این نیرو ها از سوی رهبریتشان تسلیم شده هستند و اینجا سیاست است که میجنگد، نه نیروی مسلح تسلیم شده. حضور فرزند دوستم در دربار آقای غنی به پرسش های زیادی پاسخ میدهد. تسلیم شدن استاد عطا و عقب نشینی سیاسی اش پاسخ شما را داده است. بعضی ها از صلاح الدین ربانی قهرمان سازی میکنند، در حالیکه میدانند که سرنوشت سرپرست وزارت خارجه در نوک قلم آقای غنی است و اگر فردا بخواهد ، او سرپرست وزارت نیست و اگر فکر کرده اید از صلاح الدین میترسد، اشتباه کرده اید. از دوستم، عطا و ضیا مسعود نترسید از صلاح الدین هم هیچ نمیترسد و به عنوان یک مامور خوب، تا زمانی که کارش داد، کار میگیرد. چرا نوشتم ؟ چون دوستان جوان متوجه نیستند که از لحاظ سیاسی معامله شده و تسلیم شده هستند و احساسات توده ها به معامله یی دیگری مینجامد.

>>>   ترکمن ها و ازبک ها برای قربانی دادن به جنرال دوستم چی بدست اوردند؟ بان که شخصی در رهبری قرار گیرد تا به نفع این قوم تمام شود

>>>   بسیار جالب است. کسی که خودش فرد قدرتمند گروه خود است از فاصله دور صدا میزنه که نفر مره آزاد سازید. در حالیکه خودش خوده هنوز معاون رئیس جمهور حساب میکنه ولی جرات آمدن کشور ره نداره.
وسلام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است