حضور دو خلبان زن در قوای هوایی افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۲    ۱۳۹۷/۴/۳ کد خبر: 152162 منبع: پرینت

قرار است به زودی شماری از خلبان های تازه نفس برای هواپیماهای جنگی در قوای هوایی افغانستان دوره آموزشی خود را به پایان برسانند. در میان آنان دو زن نیز شامل هستند. شمار زنان خلبان افغانستان قرار است بیشتر شود.

به گزارش صدای آلمان، فرماندهی نیروهای "حمایت قاطع" ناتو در افغانستان با نشر اعلامیه ای گفته است که به تاریخ ۲۷ جون گروهی از خلبان های افغانستانی در جمهوری چک از دوره های آموزشی فارغ می شوند که در میان آنان دو خلبان زن نیز شامل است.

این زنان هواپیماهای نظامی بال ثابت را در کشورشان به پرواز در خواهند آورد. برای فراغت این خلبان ها در شهر پراگ پایتخت جمهوری چک مراسمی برگزار می گردد.

این زنان از دوره های آموزشی ۱۵ ماهه برای پرواز با هواپیماهای بال ثابت فارغ می شوند. پیلوت های افغانستانی در کنار ترفندهای پرواز و به کارگیری هواپیماها در جریان عملیات های اکمالاتی و حمایتی از نیروهای زمینی، همچنان زبان انگلیسی را نیز فرا گرفته اند.

در حال حاضر قوای هوایی افغانستان در بخش هواپیماهای بال ثابت فقط یک پیلوت زن دارد. با فراغت این دو بانوی خلبان، شمار خلبان های زن برای طیاره های بال ثابت در قوای هوایی به سه تن می رسد.

اعلامیه ناتوی در مورد تساوی جنسیتی در ارتش افغانستان نوشته است: «اخیراً تلاش های وزارت دفاع افغانستان باعث شده است که زنان بیشتری برای ورود به ارتش و سهم گرفتن در میدان نبرد و علمیات ها علاقمند شوند».

نیروهای ماموریت "حمایت قاطع" ناتو گفته اند زنانی که در این دوره های آموزشی اشتراک کردند، از امکانات آموزشی برابر با مردان برخوردار بودند و در کنار اینکه هماهنگ با آنان پیش رفتند، حتی در برخی از بخش ها بیشتر از آن چیزی پیشرفت کرده اند که از آنان انتظار می رفت.

جیری ماکولا، رییس مکتب هوایی که این زنان افغانستانی آنجا آموزش دیده اند در موردشان گفت: «هر دو خلبان زن هواپیماهای بال ثابت براساس برنامه زمانی تعیین شده و استانداردهای لازم پیشرفت کرده اند». وی افزود: «هر دو توانستند در مهارت های تیوری و عملی و همچنان فرارگیری مهارت های پرواز و یادگیری زبان انگلیسی از خود شایستگی نشان دهند».

جنرال جول کری، فرمانده برنامه آموزش، مشاوره و حمایت نیروهای هوایی ایالات متحده قرار است که شهادتنامه های این خلبان های افغانستانی را بدهد. این اولین دور فراغت خلبان های افغانستانی برای طیاره های بال ثابت از مرکز آموزشی "لوم پراها فلایت" در جمهوری چک است. شمار مجموعی مردان و زنان خلبان افغانستانی که قرار است در این برنامه فارغ شوند، در خبرنامه ناتو ذکر نشده است.

رضا شیرمحمدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زنان خلبان
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   چه فایده.
اینها در افغانستان در خدمت فاشیست قرار میگیرند تا اقوام دیگر را بمباران کند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است