اگر صلح محلی می گردد باید امنیت نیز محلی گردد
در نتیجه خورد و برد میلیارد ها دالر چیزی که به دست نیامد صلح بود ، نه تنها که با اینهمه مصارف صلح به میان نه آمد بلکه باگذشت هر روز وضعیت بدتر و پیچیده تر گردید و دشمن هم آگاه تر و پخته تر 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۰۳    ۱۳۹۷/۴/۲ کد خبر: 152152 منبع: پرینت

در این روزها بازار صلح و صلح خواهی رنگ و رونق خاصی خود را پیدا کرده است. در مدت ۱۷ سال از این بازار پر آشفته ده ها نفر ملیونر شدند ، هرکس که چالاکی و چالبازی کردند به همان اندازه از این بازار پر منفعت ، منفعت برداشتند ، در کشورهای مختلف جهان سفر کردند ، در بهترین هوتل ها مسکن گزیدند و به نام صلح سفر خرجی و جیب خرجی گرفتند و در جلسات و کنفرانس ها هم قیل و قال کردند ، نسخه ها ، تیوری ها و اصطلاحات گوناگون را به دفعات باز تکرار کردند ، اما برای چه؟ جواب واضح است برای هیچ.

در نتیجه خورد و برد میلیارد ها دالر چیزی که به دست نیامد صلح بود ، نه تنها که با اینهمه مصارف صلح به میان نه آمد بلکه باگذشت هر روز وضعیت بدتر و پیچیده تر گردید و دشمن هم آگاه تر و پخته تر ، تا هنوز اگر ، ارگ نشینان ، شورای عالی صلح ، وزارت اقوام و قبایل ، جماعت های مختلف از ملا ها و هرکس و ناکس که که در سدد سهم گرفتن و سهمیه گرفتن در بازار صلح بود در درون بازار فعالیت می کردند و هر کدام به نوبه منفعت خود را بر می داشتند.

اکنون آقای احمدزی دستور داده است که تمام والی ها وارد فعالیت در بازار صلح گردند و سهم خود را از این بازار پر در آمد بردارند ، اکنون شمیم کتوازی والی پکتیا درنظر دارد که مناطق پکتیا و در مجموع ولایات جنوبی را که مرکز ثقل طالبان است در میان اداره کابل و طالبان منطقه صلح اعلام نماید که این همان طرح آقای حکمتیار ، با موافقه ارگ نشینان است که می خواهند جنگ را در مناطق شمال و مرکز افغانستان انتقال دهند.

اکنون که عربستان سعودی ، کشورهای اروپایی و آمریکا همه وارد بازار صلح شده اند واضح است که داد و ستود در این آشفته بازار برای مدت پر در آمد تر می گردد ، اما امکان رسیدن به صلح بعید به نظر می رسد ، چون خصلت جنگ از یک طرف قومی است و از طرف دیگر ایدیولوژیک و قومی است ، صلح زمانی به وجود می آید که یکطرف در میدان جنگ شکست بخورد و به طرف دیگر تسلیم گردد که فعلاً این‌ وریانت بعید به نظر می رسد ، پس یگانه راه که فعلاً ممکن به نظر می رسد محلی کردن امنیت است ، که‌ طرح روی دست گرفته شود تا امنیت محلی گردد و حتی محلی کردن امنیت می تواند به صلح سراسری و پایدار منجر شود .

حسن علی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حسن علی
صلح
نظرات بینندگان:

>>>   صلج ملوکل طوایفی می آید نه صلح ملی وانسانی . پس برویم بطرف فدرالیزم علمی همچون پاکستان - آلمان و امریکا .
زره

>>>   .....بر کرزي اگر این مردک.درست حکومت میکرد حالا ما شاهد یک افغانستان سالم و آباد بودیم لعنت بر جورج بوش که این .....را ریس جمهور ماتعين کرد درابتدا باید کسی ریس جمهور تعیین می کردند که درست از عهده کار درمیامد.خیلی مهم بود کسی را انتخاب میکردند که زیبا کشور را جم میکرد.در ابتدا کاری هر الاغ نبود.این هم از بدبختی های مردم افغانستان بود این رقمی شد......

>>>   Said Karim
یک خراسانی اصیل، زن/مرد، باید چنین با جسارت، قاطعیت و با ابتکار عمل کند، در هر کجایی که باشد با اعتماد به نفس و راسخ گام بردارد !

مرا ديگر نه افغاني صدا كن
نه اهل قتل و ويراني صدا كن
منم نواده يي از پور سينا
از اين بعد هم "خراساني" صدا كن

>>>   Saboor Raheel
۶۰ نفر از تاجیکان بادغیسی توسط فاشیستهای مذهبی افغان در تبانی با فاشیستهای تکنوکرات افغان که بر ارگ حاکم شده اند، در ولسوالی آب کمری و بالامرغاب ولایت بادغیس به قتل رسیده اند.
ارگ و تیم فاشیست تکنوکرات افغان سالهاست ولایت بادغیس را در چنگال فاشیزم مذهبی افغان رها کرده است و برای تامین اهداف خود همیشه یک افغان را در آن ولایت والی مقرر می کند.

فاشیزم افغانی حاکم بر ارگ با مدارا با هزاره ها قصد دارند تاجیکان را سرکوب کنند و بعد از آن به حساب هزاره ها هم برسند. هرچند فاشیزم مذهبی درین مدارا با ارگ همنوا نیست. بدین ملحوظ به خاطر عدم هماهنگی افغانهای ارگ با افغانهای طالب، هزاره ها کمتر مورد حمله قرار میگیرند. این در حالیست که در برابر تاجیکها فاشیزم افغان ارگ و فاشیزم افغان طالب در هماهنگی تام و تمام قرار دارند.

قتل عام تاجیکان از کندز تا بادغیس و از فاریاب تا فراه برنامه فاشیزم افغان حاکم بر ارگ در تبانی با فاشیزم افغان طالب می باشد. تاجیکان سراسر کشور باید با هم متحد شوند. تیم حاکم بر ارگ تا نابودی و برده گی کامل تاجیکان از پا نمی نشینند. صف واحد علیه فاشیزم باید تشکیل گردد.

>>>   Amirzada
بجای متهم کردن کشور های دیگر در حمایت از تروریزم طالبانی بهتر است در مقابل دروازه اشرف غنی در ارگ کابل و دروازه گلبدین قصاب کابل تحصن کنید که چرا جنایات طالبان را عفو می کنند و تروریست ها را فرزندان محبوب شان می نامند و عملیات انتحاری را استشهادی می گویند.
هم چنان از مردم خود بخواهید که به تروریستان در خانه ها و دهات خود پناه ندهند. شما باید دنبال مقصر اصلی باشید. کشور های خارجی از تروریزم قومی شما به نفع خود استفاده می کنند. این کاروان های صلح کاذب هرگز به صلح نمی رسند.

>>>   خراساني هاي بزرگ انديش !
بيايم از اين پس نام هاي فرزندان ما را، تخلص هاي مارا، وزارت و سفارتخانه هاي ما را، خيابانهاي ما را، تجارتخانه ما را، دكان هاي ما را، پرورشگاه هاي و دانشگاهاي مارا، بنك هاي مارا، تيم هاي ورزشي مارا، نمايشنامه هاي ما را، فلم هاي مارا، شهر هاي مارا، روستاهاي مارا، راديو هاي و تلويزيون هاي مارا، مجله، كتاب، فلم، شعر و سروده هاي ما را #خراسان بگذاريم. بعد از پنج الي ده سال همه چيز صد در صد تغير خواهد كرد. آنقدر خراساني بگويم كه آن به يك #عادت و #عبادت تبديل شود! دست تان گشوده و روان تان خراساني ترباد!
#كمپين_براي_احياي_نهضت_خراسان

>>>   Allahyar
جنازه ۱۷ تن از شهدا که شب گزشته توسط جنایت کاران طالب در ابکمری دست جمعی به شهادت رسیده اند
هر کسی بالای فاشیزم رحم میکند و این جنایت کاران پست فطرت را برادر خطاب میکنند لعنت شان باد
ای ملت خو برده بپا خیزید که دشمن عزت و ناموس تان در فکر دلیل ساختن شما برده گرفتن شما و ناموس تان هست
تا چی وقت خواب غفلت بسر میبرید بپا خیزید که فردا دیر هست

>>>   آزادی AZADI
اوغانستان یگانه کشور در جهان است که سربازش هیچ ارزش ندارد.
روزانه صدها سرباز بخاطر هیچ کشته میشوند. هیچ کس ابرو خم نمیاورد. جان سرباز بیچاره را به اندازه یک مرغ ارزش نمیدهند. سرباز بیچاره جان میدهد و مقامات کشور شدید در فکر دزدی و خویش خوری و قوم گرایی استند. هیچ مقامی تا کنون بخاطر کشته شدن روز افزون سربازان حس جگرخونی و تشویش نکرده است. بازهم میخواهند با طالبان همتبار خود معامله کنند و زمینه را مساعد میسازند تا سربازان بیچاره از پشت خنجر زده شوند. ای وای سرباز بیچاره

>>>   به هر قیمت که شود صلح خواهد آمد ‌و شما ... وار تسلیم‌صلح خواهید شد

>>>   صلح با کسی میشود که از انسانیت، فرهنک، و همدیگر پذیری چیزی بداند، نه با وحشی های بیابان و بیفرهنگ های جاهل۰
صلح با طالب پروسه ناکام است چون طالبان به مدنیت و احترام متقابل باور ندارند و فقط غوارو نه غوارو را میدانند۰
بیتفاوت است دولت تا چه حد برای این بیفرهنگ ها امتیاز بدهد بازهم طالب همان طالبی که بود خواهد بود۰
خر عیسی گرش به مکه بری
چو بیاری باز همان خر بود

>>>   درین کشور داعشی وجود ندارد۰ همین اوغان ها یا پشتونها هستند که گاهی طالب میشوند، و گاهی گلبیدینی، گاهی داعشی، و حتی گاهی جنایتکاران خلقی و نجیبی ویا فاشیست های اوغان ملیتی میشوند۰ تمام این وحشت و کشتار ها را همین اوغان ها میکنند، فقط به اشکال مختلف، و فقط همین اوغان ها۰ رهبر های اینها همه یکی هستند، یعنی همه اوغان هستند و باهم وجه مشترک دارند که به اساس آن در وقتش باهم همبستگی و همکاری میکنند۰ واقعیت را باید گفت.

>>>   فائیده ندارد۰ طالب فقط زور را میداند، نه صلح را۰ چاره طالب فقط در میدان جنگ شدنی است نه با امتیاز دادن و محافظه کردن آنها۰ این راه که غنی احمدزی میرود به بیراهه است۰ غنی میداند ولی از این برای تبلیغات خودش استفاده میکند۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است