بیشتر شرکت کنیم تا احتمال تقلب کمتر شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۱    ۱۳۹۷/۳/۳۱ کد خبر: 152107 منبع: پرینت

انتخابات یک رکن اساسی و مهم دموکراسی است؛ انتخابات یعنی اشتراک مردم به شکل مستقیم یا غیر‌مستقیم در امور کشور‌‌داری.

در یک کشور زمانی انتخابات صورت می‌ گیرد که حکومت انحلال شود ‌یا هم برای پارلمان انتخابات صورت گیرد. انتخابات مجموعه‌ ای از عملیاتی است که در جهت گزینش فرمانروایان یا تعیین ناظران برای مهار کردن قدرت‌ تدبیر شده است‌. از این دیدگاه انتخابات‌‌ به معنای گزینش و شیوه‌ های مختلف تعیین نمایند‌گان است. ابزاری است که به وسیله‌ ی آن می ‌توان اداره‌ ی شهروندان را در شکلگیری نهادهای سیاسی و تعیین متصدیان اعمال اقتدار سیاسی مداخله داد.

باید میزان باورسازی مردم بالا برود و برای آنان این باور ایجاد شود که رای دادن و حق مشارکت از شرط‌ های اصلی شهروندی ‌است و از این حقشان به‌‌ خوبی استفاده کنند. تجربه‌ی انتخابات گذشته نشان داد که در شهرها که میزان آگاهی بیش ‌تر است افراد بیشتری در انتخابات شرکت کردند و در ولسوالی ‌ها و روستاها که میزان آگاهی کمتر است افراد کمتری در انتخابات شرکت کردند و بیش ‌ترین تقلب در روستاها و ولسوالی ‌ها صورت گرفت.

این نشان می ‌دهد که هر قدر ‌کمتر در انتخابات شرکت کنیم به همان اندازه احتمال تقلب و مهندسی شدن رای ‌ها بیشتر می‌ شود پس هر قدر مردم اشتراکشان در انتخابات ضعیف باشد و در نا‌آگاهی به سر ببرند و از حق مشارکت خود استفاده نکنند طبیعی است که زمینه برای کسانیکه می‌ خواهند از این شرایط بجای مردم به نفع کاندید خاصی استفاده کنند خالی می‌ شود.

پس این به اراده‌ ی مردم بستگی دارد که به چه میزان خواهان برگزاری یک انتخابات شفاف‌ اند. با صراحت می ‌خواهیم به جامعه ‌ی جهانی این پیام را بدهیم که افغانستان امروز به تَهِ این آگاهی رسیده است که‌ اگر برای مردم افغانستان از یک ‌سو در ظاهر هم بگویند که ما از دموکراسی و انتخابات افغانستان حمایت می‌ کنیم و برای تامین امنیت کمک می ‌کنیم ولی در پشت پرده اراده‌ ی جدی وجود نداشته باشد و به بهانه ‌ی نا‌امنی انتخابات را برگزار نکنند و همه‌ ی این نارسایی ‌ها را در دامن مردم افغانستان و دولت افغانستان بریزند ‌بی‌ انصافی محض است.

تامین امنیت انتخابات بزرگ ‌ترین مشکلی است که در راه انتخابات قرار دارد و در ذهن‌ های مردم بذر نا‌امیدی پاشیده است اما مردم افغانستان اگر اراده ‌ی محکم داشته باشند این مشکل را می‌ توانند به آسانی از میان بر‌دارند. با صراحت می‌ توانیم ادعا کنیم که اگر اراده ‌ی جدی از سوی مردم و حکومت افغانستان و همکاران بین‌المللی افغانستان برای برگزاری انتخابات وجود داشته باشد می ‌توان امنیت لازم را حداقل در روزهای نزدیک به انتخابات و در روز برگزاری انتخابات تامین کرد.

شبنم پوپلزی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
مردم
رای
تقلب
تامین امنیت
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است