گفتگوی روسای جمهور افغانستان و تاجیکستان در چین
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۱۰    ۱۳۹۷/۳/۱۹ کد خبر: 151795 منبع: پرینت

محمداشرف غنی رییس جمهور افغانستان بعد از ظهر امروز در شهر چینگداو چین با امام علی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان دیدار کرد.

ابتدا، رییس جمهور تاجیکستان به نمایندگی از کشورش تمنیات نیک خویش را عنوانی دولت و مردم افغانستان ابراز داشت و بر همکاری و مبارزه مشترک منطقه یی علیه تروریزم تأکید کرد.

سران دو کشور روی تقویت و گسترش همکاری های دوجانبه و منطقه یی، به خصوص همکاری های اقتصادی، تجارتی، امنیتی و مبارزه با تروریزم بحث و تبادل نظر کردند.

رییس جمهور تاجیکستان از پروسه صلح به رهبری دولت افغانستان و اعلام آتش بس یکجانبه با طالبان حمایت کرد و آنرا برای تأمین صلح و ثبات در منطقه مهم خواند و تأکید ورزید که افغانستان با ثبات به نفع همه کشورهای منطقه می باشد.

رییس جمهور غنی نقش تاجیکستان را در همکاری های اقتصادی و ترانزیتی منطقه ای مهم خوانده گفت که تاجیکستان به عنوان صادرکننده انرژی برق و افغانستان به مثابۀ ترانزیت کننده انرژی برق نقش به سزای را در اتصال منطقه یی و پیشرفت اقتصادی منطقه دارند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تاجیکستان
افغانستان
چین
نظرات بینندگان:

>>>   سخن خودمانی با دوستان تاجیکستانی و ایرانی !
سالهاست، در تارنما ها ، در رسانه های گوناگون ، نوشتیم و گفتیم و به ویژه برای عزیزان ایرانی و تاجیکستانی به چندین زبان فهماندیم که عزیزان ، همتباران ، همزبانان، لطفن توجه کنید و دریابید که تمام باشنده گان این کشوری که به نام افغانستان شناخته میشود افغان نیستند، ما افغان نیستیم، شما ما را به نام « افغان » و « افغانی » یاد نکنید، اما یا گوشهای شان نمی شنود ، یا گپ ما پیش شان هیچ ارزش ندارد. هنوز هم شماری از ایرانی ها و تاجیکستانی های گرامی به من تاجیک پارسی زبان خراسانی ، هی میگویند: « برادر افغان » ، برادر افغانی !

از افراد عادی و نا آگاه و تاریخ ناخوانده اش نمیتوان گلایه و شکایت کرد، اما آنانیکه اهل کتاب و اهل دانش اند ، از تاریخ و سرگذشت ما آگاه می باشند و از مبارزات ما تا حدی خبر دارند ، وقتی می خوانم یا می شنوم که به ما تاجیکها « افغان » و « افغانی » میگویند، تمام وجودم را آتش میگیرد و حیران میمانم برای شان چگونه و به کدام زبان تشریح کنم که چشم شان باز شود و دیگر این توهین را به من و به ما نکنند؟!

یکبار دیگر، به دوستان ایرانی و تاجیکستانی ام میگویم که همتباران و همزبانان گرامی ، من افغان نیستم ، من افغانی نیستم . شما خود را زحمت بدهید و تاجیکان و پارسیبانان را به نام خود شان یاد کنید و باشنده گان افغانستان را دستکم « افغانستانی » بگویید، نه افغان و افغانی .

از آن شمار دوستان ایرانی و تاجیکستانی که این مساله را درک کرده اند و در گفتار و نوشتار خویش حق مطلب را به درستی ادا می کنند بسیار سپاسگزارم و خیلی هم دوست شان دارم .
با سپاس . تاجیکم با تاجیکانم زنده ام. عمر راوی .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است