اعتراض به توزیع شناسنامۀ الکترونیک در پروان و بامیان
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۸    ۱۳۹۷/۳/۷ کد خبر: 151459 منبع: پرینت

به دنبال آغاز روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیک از سوی رییس جمهور و واکنش‌ها در برابر آن، در تازه‌ترین مورد، امروز ده‌ها تن از فعالان مدنی در پروان با گردهمایی در شهر چاریکار مخالفت‌شان را با آغاز این روند اعلام کرده و خواستار توقف آن شدند.

به گزارش سلام وطندار، معترضان توزیع شناسنامه‌های الکترونیک را خلاف ارشادات شریعت اسلامی می‌دانند.
محمدشفیع مشفق، عضو رهبری بورد نهادهای مدنی و یعقوب رسولی از فعالان مدنی پروان می‌گویند، خداوند در قرآن از «شعبه‌ها و قبایل» مختلف در میان انسان‌ها حرف زده است اما تصمیمی که اکنون ریاست جمهوری در خصوص توزیع شناسنامه‌های الکترونیک گرفته است، در تضاد با این گفتۀ قرآن قرار دارد، بنابراین مردم در برابر آن می‌ایستند.

افزون بر این، شرکت‌کنندگان این همایش تلاش حکومت برای توزیع شناسنامه به کوچی‌ها در پروان و توزیع شناسنامه به بانوی نخست کشور را به باد انتقاد می‌گیرند و آن را خلاف قانون اساسی کشور و خواست مردم می‌خوانند.

در پایان، فعالان مدنی پروان با صدور یک قطعنامۀ پنج ماده‌یی خواستار توزیع شناسنامۀ الکترونیک بر مبنای قانون تصویب‌شدۀ مجلس نمایندگان در سال 1393 شدند و به حکومت هشدار دادند که اگر به این خواست آنان توجه نکند، به اعتراض‌های گسترده‌یی دست خواهند زد.

در همین حال، ده‌ها تن از شهروندان بامیان نیز امروز در اعتراض به توزیع شناسنامه‌های الکترونیک طی یک گردهمایی گفتند، فرمان رییس جمهور مبنی بر توزیع این شناسنامه‌ها یک عمل مستبدانه و «افغان» برای تمام مردم کشور یک هویت تحمیلی است.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پروان
بامیان
نظرات بینندگان:

>>>   یعنی چه؟ ده هاتن جمع شده اند ونمی خواهند تذکره های الکترونیک توزیع شود. ده ها هزار تن دیگر کجا هستند؟ آنها چه می خواهند؟ غیبت آنها به معنی اینست که آنهاباخواست دها تن موافق نیستند.پس چوپان ماهر آنهارا به هرجاکه دلش بخواهد برده می تواند.

>>>   از خدا بترسید،مردم را با اغراض شخصی استعمال نکنید.بگذارید که آرامش بر قرار شود.
غوربندی.

>>>   Raheel
از کرزی تا غنی و تا هر فاشیست و فاشیست‌برده و فاشیست‌مزدور که ببینید، از راشدخان، کرکت‌باز پشتون (افغان) تقدیر کرده اند. آفرین به آنها‌ که هرجای پای قبیله شان در میان باشد همه متحدانه از آن دفاع می‌کنند. البته ما هیچگونه توقع نداریم که آنها مثلا از باز محمد احمدی یا کدام قهرمان دیگر غیرافغان دفاع و ستایش کنند. اما آیا رهبرتراشان و بزرگنماهای تاجیک جز خود و برادرزاده ‌هایشان به تاجیکان دیگر و قهرمانان جوان تاجیک در کدام عرصه توجهی دارند؟ من که می بینم نه تنها این بزرگنماها به استعدادهای تاجیک توجهی ندارند بلکه این استعدادها را نهایت بزدلانه و حقیرانه حریف خود و اعوان و انصار خویش می پندارند و به تخریب آنها می پردازند. این ‌ است یکی از دلایل پسماندگی و شکست تاجیکان و کامروایی افغان‌ها (پشتونها).
آیا چنین نیست؟

>>>   Raheel
به گزارش اشتراک کنندگان همایش دیروزه‌ی دفاع از هویت در پروان، جناب آقای شکوری، و بانو هوسی بایانی، اعضای شورای ولایتی پروان دین ملی و مردمی خود را به به ترین وجه ادا کرده اند‌. نمایندگان واقعی مردم را جز این نشاید.
حقیقت اینست که آبروی تاریخی پروان در جایگاه سنگر آزادی و عزت لطمه های جدی یی دیده است و این به خاطر گندیده شدن نمایندگان و بزرگان پروان در لجنزار زر، روی گرداندن شان از مردم و روی آوردن شان به قبله فاشیزم (کرزی و غنی) میباشد.
هوسی‌ها و شکوری‌ها مبلغین عزت، شهامت، آزادگی و شرافت اند.

>>>   Parwani
شکوری، قهرمان معرکه و نماینده واقعی پروان
یکی از قهرمانان واقعی اعتراضات دیروز پروان آقای امین الله شکوری معاون شورای استانی پروان است که به صراحت مخالفت خودرا با جعل هویت و جای دادن کوچی ها اعلان نمود.
#شکوری_تو_قهرمانی

>>>   شمالی
#خبردار
#پروانیان_عزیز:
هویت فروشان را بشناسید.
دیشب هنگامی که حاجی الماس زاهد از برنامه راهپیمایی روز یکشنبه آگاه می شود در هماهنگی با شورای شمالی بزرگ با حضورداشت فضل الدین عیار والی پروان،بهاالدین جیلانی رئیس شورای ولایتی پروان و...تشکیل جلسه میدهد و با تماس های مکرر مانع برگزاری راهپیمایی بخاطر هویت تاجیکان می شود اما جوانان سلحشور #جنبش_عدالتخواهی_مردمی پروان حرف هایش را نادیده گرفته و فردایش به میدان مبارزه حاضر می شوند،در صبح زود فضل الدین عیار با تماس تیلفونی به یکی از جوانان این جنبش اخطار میدهد که با مرمی بسوی تان شلیک خواهیم کرد و یکی از افراد تان را خواهیم کُشت و جوابگو خودتان خواهید بود، در ضمن شما اجازه نامه تظاهرات را ندارید همه تان را ولچک زده به زندان می اندازیم اما این جوانان با تمام مشقت ها وارد میدان شدند.بهاولدین جیلانی رئیس شورای ولایتی با حضورش در مسجد عیدگاه به نمایندگی از یک نهاد مردمی به حمایت از ارگ و شورای امنیت می پردازد و مردم را تهدید می کند که ازین مسائل دست بکشید و محافظینش با زور تفنگ به مردم اجازه ویدیو گرفتن را نمی دهند و جز امین الله شکوری و هوسی بایانی دو نماینده شورای ولایتی هیچ فردی از نماینده های شورای ملی و شورای ولایتی در راهپیمایی اشتراک نمی کنند بل این عدالتخواهی را تهدید و تضعیف می نمایند...

در اخیر جادارد جوانان از آزاده و امین الله شکوری،هوسی بایانی نماینده های شورای ولایتی سپاسگزاری نمایم که با حضور شان ثابت کردند که مزدور حلقه بگوش فاشیزم نیستند.
رای نوشت:
حالا پسر حاجی الماس از کابل،برادر بهاالدین جیلانی بنام غلام حیدر جیلانی از پروان در شورای ملی کاندید هستند اگر به این هویت فروشان و دیگر وکلای که کاندید هستند اما دیروز در موضوع دفاع از هویت که حیثیت ناموس را دارد حاضر نشدند رای بدهید از شما کرده بی.... در دنیا نیست...
و من الله توفیق

>>>   این از شهامت اقوام غیر افغان است که به کاندید های که هویت نژادی خود را
به فروش گذاشته اند رای نه دهند و در صندوق شان به جای ورق رای نجاست
اندازند این ها که با هویت طبیعی و نژادی خود با سست عنصری معامله می
کنند میتیقین باشید که وطن فروش هم هستند .
م. زمین بوس کابل

>>>   من از بردران تاجك گله دارم

شما بوديد كه اين دوقندهاري پشتون را بر سر
قدرت آورديد كه امروز مار آستين خطاب ميكنيد
مگر جناب مارشال فهيم وقانوني بدون مشوره با استاد رباني محقق دوستم وكاظمي براي آوردند كرزي برسر قدرت تلاش نكردند؟
مگر جناب مارشال قدرت را دو دسته براي كرزي تسليم نكرد؟ اماكرزي برعكس نزد امريكاشكايت كرد وگفت دشمن صلح طالب ها
نيستند وطالب ها مردمان خيلي خوب هستند دشمن صلح جبهه شمال يعني اكثرآ سران شمارا خطاب كرد ودرمدت ١٤ سال از حكومتش تعداد كثيراز سران شمارا بقتل رساند كه در طول جنگ جهاد ومقاومت نشده بود .
مگر قانوني هميشه از كرزي به عنوان پيام آور صلح در افغانستان ياد آوري نميكرد ؟
مگر همين قانوني بعد از حكومت كرزي در دور اول از كانديداتوري عبدالله در انتخابات ١٣٨٨رسمآ حمايت نكرد ؟

مگر فهيم وقانوني در دور دوم كانديداتوري داكتر عبدالله در ١٣٩٣رسمآاز عبدالله حمايت نكردند؟
مگر اكثريت مطلق تاجك ها در افغانستان بانك اصلي رآي عبدالله نشدند ؟
چي مشكل داشتيد كه نتوانستيد حكومت را بعد از سرنگوني طالبان در اخير سال ٢٠٠١ حفظ كنيد
آيا شما خرد سياسي در جهت تجربه حكومت كردند را نداشتيد ويا اينكه جرآت زعيم شدند مملكت را نداريد ؟
با تمام استبداد هاي قبيله پشتون در طول ٢٠٠ سال الي اخير سقوط طالبان تمام قضاياي استبداد گرايانه سياسي اين قوم را درك كرديد ولي باز هم شعور سياسي شما بيدارنشد
با آنكه تاجكها از ديد واقعيت نسبت به ديگر اقوام اكثريت هستند
علاوتآ داراي فرهنگ بزرگ وقدامت تاريخي كهن بودند .
وصدها سلاطين از متن شما برخواست وهزارها سال با فرهنگ وتمدن كهن حاكميت داشتند،
سر را به گريبان تان ببريد قدرت وامكانات خود را درك كنيد.
اگر شما از قدرت نفوس خويش با خبر ميبوديد هيچ وقت كرزي غني و ديگر پشتون امروزبالاي شما حاكميت نميكرد
بخدا هيچ زيبنده نيست به شما كه برويد معاون اول يك پشتون شويد .
معاونيت كردند شما را در انزواي سياسي قرار ميدهد چون قبيله پشتون يگانه رقيب سياسي شما را ميداند .
وحراس هم ازناحيه شما دارند با خنده هاي كشمشي ونشان دادند باغ سرخ سبزشمارا در درياي گنگا غرق خواهد كرد.

علي سجادي

>>>   می گویند حاجی الماس وحاجی یاقوت وحاجی فیروزه وحاجی خر ووحاجی ....وحاجی ......درین موضوع دخالت کرده ومردم را اخطار داده اند که تظاهرات نکنند وچپ باشند که سر وصدا به صحت شان مضر است.
اریائی از کاپیسا

>>>   حاجی الماس پرسان کنید که چند گرفته از بادار خود. ما خود از شر این ....ها تباه شدیم در پروان
خداد پروانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است